AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Hei! Vurderer å gå på et community college i USA, det er toårige skole som tilbyr en «associate degree». Lurer egentlig på om jeg får støtte fra Lånekassen? Tenker da på skolepengelån🤔 Ettersom det første året av graden ikke regnes for å være på samme nivå som norsk høyere utdanning, og en toårig Associate degree kan sammenlignes med et årsstudium i Norge… Anonymkode: 7d19e...214
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Hvorfor betale for å bruke 2 år på noe du nesten gratis kan gjøre på 1år?? Anonymkode: f0fb0...21f 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Ser sånn ut her: https://www.studentum.no/stotte-til-forste-ar-i-usa-9333 - men du bør sjekke det direkte med Lånekassen. Men det hadde jeg seriøst aldri gjort. Altfor dyrt for altfor lite. Hvis det er «college experience» du er ute etter, vil du ikke få det på CC, som ofte har kveldsundervisning og studenter som er i jobb. Anonymkode: b1e79...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #4 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (På 10.8.2021 den 20.32): Hvorfor betale for å bruke 2 år på noe du nesten gratis kan gjøre på 1år?? Anonymkode: f0fb0...21f Fordi jeg sparer penger. Det koster kun en brøkdel å gå på community college i forhold til universiteter. I løpet av de første to årene kan jeg spare 20 000 USD på å velge community college og når jeg har tatt denne toårige graden kan jeg overføres, til et fireårig universitet hvor jeg fullfører de to siste årene av bachelorgraden min :) Anonymkode: 7d19e...214
Yoshi Skrevet 12. august 2021 #5 Skrevet 12. august 2021 Sparer du ikke mer penger på å ta tre år på gratis universitet i Norge og heller dra på utveksling i løpet av studiene? Siden du nevner lånekassen, vil jeg anta at du bor i Norge nå. 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 Du kan få støtte til en 4-årig bachelor i USA, men det kommer an på om Lånekassen er godkjent utdanningsinstitusjonen. Så sjekk med de først. Ser SONOR hjelper med å søke til community college i USA: https://sonor.no/praktisk-informasjon/community-college/ Anonymkode: 1aff6...ca0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 Dette er bare bortkastede penger. Antallet norske studenter i utlandet har stupt nedover de siste årene, og det har bare forsterket seg under pandemien. De fleste har innsett at det ikke er noe poeng å dille rundt i utlandet og betale en hel trailer med skolepenger. Ikke engang de såkalte "beste" universitetene der borte er verdt det. Simply because, du er norsk / norsk statsborger og du får ikke noe uttelling for det i Norge. Verden er ikke så internasjonal som en del prøver å gi inntrykk av. De fleste universiteter eller "colleges" har best effekt for deres egne statsborgere og ikke for utenlandske statsborgere. Anonymkode: 36287...2b5 6
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Simply because, du er norsk / norsk statsborger og du får ikke noe uttelling for det i Norge. Feil. Master fra utlandet er både godt annerkjent og "spennende" for arbeidsgiver har jeg og flere jeg kjenner fått høre. Jeg har en god grad fra utlandet som kostet meg lite, men med helt middels karakterer. Har ved to anledninger danket ut tilsvarende kandidater fra både NHH og BI pga. at utenlandaerfaringen er attraktiv og at skolen er mer annerkjent på rankinglister. Anonymkode: fa06e...cc3 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feil. Master fra utlandet er både godt annerkjent og "spennende" for arbeidsgiver har jeg og flere jeg kjenner fått høre. Jeg har en god grad fra utlandet som kostet meg lite, men med helt middels karakterer. Har ved to anledninger danket ut tilsvarende kandidater fra både NHH og BI pga. at utenlandaerfaringen er attraktiv og at skolen er mer annerkjent på rankinglister. Anonymkode: fa06e...cc3 Nei, du gjorde nok ikke det. Alle kan si hva de vil for å forsvare sitt eget standpunkt, men vi har ingen bevis for at du danket ut tilsvarende kandidater fra NHH og BI. Du får ikke noe "utenlandserfaring" ved å studere i utlandet. Du studerer i utlandet. Du må nesten jobbe i utlandet med noe en arb.giver trenger direkte, og det blir noe helt annet. Men selv det, gidder ikke de fleste nordmenn, fordi alle vet at det er best å jobbe i Norge og holde sin faste jobb på plass her. Du må gjerne skrive hvilken arbeidsgiver i Norge ansetter på bakgrunn av "utenlandske rangeringslister", men la meg gjette: det er "hemmelig"? 😂 As in, it's only your fantasy. I Norge har vi tre - fire konger og dronninger. De heter NTNU / NHH / UiO / BI og eventuelt UiB og det holder i massevis og det vet du like godt som meg, siden de aller fleste av dine såkalte kollegaer (hvis det du hevder er riktig) kommer nok fra enten NTNU eller UiO eller NHH eller BI eller UiB. Ergo, er det ikke noe poeng å studere i utlandet. Du får ikke noe overtak, siden flertallet av dine kollegaer fra samme nivå ble uteksaminert fra enten NTNU eller NHH eller UiO eller BI eller UiB. Det er det som er fakta. Du må gjerne fortelle hvilket universitet koster "lite i utlandet" samtidig som den prioriteres ved ansettelser i Norge. La meg gjette igjen: det er liksom "hemmelig" igjen? Secret Fantasy er alltid kos det, men Norge prioriterer som regel ikke andre lands universiteter foran sine egne. Sånn er det faktisk med de fleste land som ikke har helt ræv utdanningssektor. Jeg gjentar nok en gang, slik at det ikke blir misforståelser. Man får ikke "utenlandserfaring" ved å studere i utlandet. Det er ikke jobberfaring. Det å ha jobberfaring eller å ha studert i utlandet, samt det å komme fra et "bestemt lærested" er helt på bunnen av lista hos arbeidsgivere faktisk. https://www.forskerforum.no/undersokelse-dette-ser-arbeidsgivere-etter-nar-de-skal-ansette/ Anonymkode: 36287...2b5 8
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Feil. Master fra utlandet er både godt annerkjent og "spennende" for arbeidsgiver har jeg og flere jeg kjenner fått høre. Jeg har en god grad fra utlandet som kostet meg lite, men med helt middels karakterer. Har ved to anledninger danket ut tilsvarende kandidater fra både NHH og BI pga. at utenlandaerfaringen er attraktiv og at skolen er mer annerkjent på rankinglister. Anonymkode: fa06e...cc3 Men her er det snakk om community college, som er lavstatus og vil gi få fordeler selv i USA. Dyrt blir det å gå på skole i USA uansett. Hvis man nå absolutt SKAL ta utdanning i USA, ville jeg tatt bachelor hjemme, og master i USA. Bachelor i USA er virkelig ikke lurt, enten det er på CC eller ikke - man bruker fire år på en grad man kan ta på tre år hjemme (ett års arbeidsinntekt koster i praksis svært dyrt!), og i tillegg kommer skyhøye kostnader til skolepenger, reise og levekostnader. Anonymkode: b1e79...a6b 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Ett års TAPT arbeidsinntekt skulle det selvsagt stå. Anonymkode: b1e79...a6b 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Fordi jeg sparer penger. Det koster kun en brøkdel å gå på community college i forhold til universiteter. I løpet av de første to årene kan jeg spare 20 000 USD på å velge community college og når jeg har tatt denne toårige graden kan jeg overføres, til et fireårig universitet hvor jeg fullfører de to siste årene av bachelorgraden min Anonymkode: 7d19e...214 Hvordan sparer du penger på et dyrere og lengre utdanningsforløp? Anonymkode: f0fb0...21f 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nei, du gjorde nok ikke det. Alle kan si hva de vil for å forsvare sitt eget standpunkt, men vi har ingen bevis for at du danket ut tilsvarende kandidater fra NHH og BI. Du får ikke noe "utenlandserfaring" ved å studere i utlandet. Du studerer i utlandet. Du må nesten jobbe i utlandet med noe en arb.giver trenger direkte, og det blir noe helt annet. Men selv det, gidder ikke de fleste nordmenn, fordi alle vet at det er best å jobbe i Norge og holde sin faste jobb på plass her. Du må gjerne skrive hvilken arbeidsgiver i Norge ansetter på bakgrunn av "utenlandske rangeringslister", men la meg gjette: det er "hemmelig"? 😂 As in, it's only your fantasy. I Norge har vi tre - fire konger og dronninger. De heter NTNU / NHH / UiO / BI og eventuelt UiB og det holder i massevis og det vet du like godt som meg, siden de aller fleste av dine såkalte kollegaer (hvis det du hevder er riktig) kommer nok fra enten NTNU eller UiO eller NHH eller BI eller UiB. Ergo, er det ikke noe poeng å studere i utlandet. Du får ikke noe overtak, siden flertallet av dine kollegaer fra samme nivå ble uteksaminert fra enten NTNU eller NHH eller UiO eller BI eller UiB. Det er det som er fakta. Du må gjerne fortelle hvilket universitet koster "lite i utlandet" samtidig som den prioriteres ved ansettelser i Norge. La meg gjette igjen: det er liksom "hemmelig" igjen? Secret Fantasy er alltid kos det, men Norge prioriterer som regel ikke andre lands universiteter foran sine egne. Sånn er det faktisk med de fleste land som ikke har helt ræv utdanningssektor. Jeg gjentar nok en gang, slik at det ikke blir misforståelser. Man får ikke "utenlandserfaring" ved å studere i utlandet. Det er ikke jobberfaring. Det å ha jobberfaring eller å ha studert i utlandet, samt det å komme fra et "bestemt lærested" er helt på bunnen av lista hos arbeidsgivere faktisk. https://www.forskerforum.no/undersokelse-dette-ser-arbeidsgivere-etter-nar-de-skal-ansette/ Anonymkode: 36287...2b5 Hehe, dette var da voldsomt. Tydeligvis en hjertesak for deg dette 😄 Du har rett i at de fleste av mine kollegaer kommer fra BI og UiO/NTNU da, så sånn sett var nok mitt utenlandsopphold helt meningsløst ja. Som med alt annet i arbeidslivet bør man helst ha mer enn kun én ting å vise til, og sånn sett er det sikkert "pakka" som har skaffet meg jobb og ikke det "spennende utlandet". Anonymkode: fa06e...cc3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvordan sparer du penger på et dyrere og lengre utdanningsforløp? Anonymkode: f0fb0...21f 38 minutter siden, AnonymBruker said: Hehe, dette var da voldsomt. Tydeligvis en hjertesak for deg dette 😄 Du har rett i at de fleste av mine kollegaer kommer fra BI og UiO/NTNU da, så sånn sett var nok mitt utenlandsopphold helt meningsløst ja. Som med alt annet i arbeidslivet bør man helst ha mer enn kun én ting å vise til, og sånn sett er det sikkert "pakka" som har skaffet meg jobb og ikke det "spennende utlandet". Anonymkode: fa06e...cc3 Er denne planen din kun fordi du har en brennende drøm om å bo i USA noen år? Isåfall kan jeg forstå det - da velger du i praksis å betale den høye summen for å få oppleve drømmen din. Men hvis det hovedsaklig er fordi du tror at det er økonomisk smart og et viktig karrieresteg, så håper jeg du setter deg godt ned og tenker gjennom planen en gang til. Anonymkode: 15629...43c 2
La Luna Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 Forsøke deg rett på sophomore standing isteden?
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 Ta utdanningen i Norge og reis heller et år på utveksling. Anonymkode: 663a0...9fc 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #17 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hvordan sparer du penger på et dyrere og lengre utdanningsforløp? Anonymkode: f0fb0...21f Jeg ønsker IKKE å studere i Norge. Er det så vanskelig å forstå? AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ta utdanningen i Norge og reis heller et år på utveksling. Anonymkode: 663a0...9fc Svar det jeg spør om, herregud 🤦🏼♀️ Anonymkode: 7d19e...214
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #18 Skrevet 13. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Dette er bare bortkastede penger. Antallet norske studenter i utlandet har stupt nedover de siste årene, og det har bare forsterket seg under pandemien. De fleste har innsett at det ikke er noe poeng å dille rundt i utlandet og betale en hel trailer med skolepenger. Ikke engang de såkalte "beste" universitetene der borte er verdt det. Simply because, du er norsk / norsk statsborger og du får ikke noe uttelling for det i Norge. Verden er ikke så internasjonal som en del prøver å gi inntrykk av. De fleste universiteter eller "colleges" har best effekt for deres egne statsborgere og ikke for utenlandske statsborgere. Anonymkode: 36287...2b5 Uff, så kjedelig livet hadde vært, hvis jeg tenkte sånn. Lever bare én gang, så hvorfor ikke oppleve så mye som mulig? TS Anonymkode: 7d19e...214
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå