Gå til innhold

Svigerinne og familien vil ikke vaksinere seg. Hva slags konsekvens har det for oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt for at vaksine er frivillig. Men for noen dager siden kom det frem i en tilfeldig samtale om at hverken hun, mannen eller barna (over 18 år) hadde bestemt seg for å ikke vaksinere seg. Jeg er så langt heller ikke vaksinert fordi jeg er gravid og har termin i november. Men hva er naturlig å tenke når barnet er født? Er det slik at jeg burde bli påpasselig med at de omgåes barnet? Er jeg hysterisk? Jeg tenker jo at andre barn er jo heller ikke vaksinert og man kan jo ikke skjermes fordi andre barn eller familiemedlemmer ikke er vaksiner? Eller? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For barnet er covid-19 mindre farlig enn RS og diverse andre virus som du aldri ville tenkt over før, så så lenge de er friske når dere omgås ville jeg ikke tenkt noe over det heller.

• Liker 24
Skrevet

Du er jo ikke vaksinert du heller når barnet er født. Skal du og holde deg unna barnet?

• Liker 30
Skrevet

Hvis du skal unngå smitte 100% så kan du jo ikke omgås med vaksinerte heller. Vaksinerte er ikke fritatt virus og kan smitte videre de også. It's all over the news. 

• Liker 27
Skrevet
35 minutter siden, MorTil2 said:

Du er jo ikke vaksinert du heller når barnet er født. Skal du og holde deg unna barnet?

Altså ... Hvor skal en begynne. 

Nei, orker ikke 😅

TS: Jeg synes ikke du er hysterisk. Mange for vaksinen vegrer seg med å vaksinere sine barn, selv om man vet at det mest sannsynlig vil gå bra. Blir litt det samme her. Kanskje ingen kontakt de første 2 ukene kanskje? Deretter kontakt kun dersom man er symptomfri? 

• Liker 4
Skrevet

Hør med jordmor/lege hva som anbefales. Forstår betenkningene dine. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ryddet for antivaksineinnlegg og helseskadelige råd. Minner om at spørsmål til moderering skal tas på pm eller Ris og ros. Lomvi, mod.

Endret av Lomvi
  • Liker 7
Skrevet
kermit123 skrev (8 timer siden):

Nei, orker ikke 😅

TS: Jeg synes ikke du er hysterisk. Mange for vaksinen vegrer seg med å vaksinere sine barn, selv om man vet at det mest sannsynlig vil gå bra. Blir litt det samme her. Kanskje ingen kontakt de første 2 ukene kanskje? Deretter kontakt kun dersom man er symptomfri? 

Hva mener du? Det er ikke snakk om å vaksinere barnet eller ikke, det er snakk om faren for at barnet kan smittes. Det er , i teorien, to motsatte ting. Små barn og spedbarn har ikke tilbud om vaksine uansett. 

TS: Om jeg var deg, ville jeg planlagt for egen vaksinering etter fødselen. Om du skulle bli smittet, er sjansen større for at du blir dårlig enn at babyen blir dårlig om den smittes. 

Når det gjelder den nærmeste familie, så gjelder det samme her som for all annen sykdom/uvelhet, man unngår kontakt med nyfødte og deres mødre om man merker at man kan være syk. 

Og du tenker rett angående skjerming etterhvert som barnet vokser til: barn trenger å utsettes for "faren" for smitte av ulike virus og bakterier. Det første året i barnehagen f eks, er stort sett et eneste langt sykdomsforløp. Da bygger barnet opp immunforsvar. Det går heldigvis bra med de aller fleste :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er hysterisk, men du er ikke alene om å tenke slik. Jeg ser det blant kollegaer, venner og familie: Uvaksinerte blir sett ned på og er syndebukken i samfunnet. Skremmende utvikling. Jeg har heldigvis holdt min vaksinestatus for meg selv. Det er jeg glad for nå

• Liker 16
Skrevet

Mørkhudede personer i noen tilfeller blir fortsatt behandlet son den underliggende rase iht hvite. Det var mye verre før da, da det ble kalt svart eller never. Det var ikke lov flere steder å blandt annet ta buss, eller feks få lov til å sitte på bussen. En del ble også brukt slaver. Mange steder var ikke den mørke rasen velkommen.. 

Må nesten si at dette med å være vaksinert eller ikke kan snart sammenlignes med den tiden der. De vaksinerte kan gjøre det de vil, mens de uvaksinerte blir skviset ut i samfunnet.

Er det sånn vi skal ha det framover?

• Liker 14
Skrevet
Frøya90 skrev (12 minutter siden):

Jeg synes det er hysterisk, men du er ikke alene om å tenke slik. Jeg ser det blant kollegaer, venner og familie: Uvaksinerte blir sett ned på og er syndebukken i samfunnet. Skremmende utvikling. Jeg har heldigvis holdt min vaksinestatus for meg selv. Det er jeg glad for nå

De er jo gratispassasjerer i samfunnet og gidder ikke bidra for alle beste, så...

• Liker 12
Skrevet
tussi84 skrev (3 timer siden):

Mørkhudede personer i noen tilfeller blir fortsatt behandlet son den underliggende rase iht hvite. Det var mye verre før da, da det ble kalt svart eller never. Det var ikke lov flere steder å blandt annet ta buss, eller feks få lov til å sitte på bussen. En del ble også brukt slaver. Mange steder var ikke den mørke rasen velkommen.. 

Må nesten si at dette med å være vaksinert eller ikke kan snart sammenlignes med den tiden der. De vaksinerte kan gjøre det de vil, mens de uvaksinerte blir skviset ut i samfunnet.

Er det sånn vi skal ha det framover?

Du kan ta en vaksine, og dermed bli en del av dugnadsgjenhen. Mørkhudede kunne ikke ta en sprøyte som gjorde dem hvite. Så nei, det kan overhode ikke sammenlignes. 

• Liker 17
Skrevet
Anonym90059005 skrev (3 timer siden):

De er jo gratispassasjerer i samfunnet og gidder ikke bidra for alle beste, så...

Har vi bedt om å bli med gratis som du sier?

• Liker 11
Skrevet (endret)
Anonym90059005 skrev (4 timer siden):

Jeg betaler skatt- og skattepengene våre går til vaksiner. Så (ufrivillig) er jeg med på å finansiere en vaksine jeg ikke vil ha. Men, andre som vil ha den får den. Er ikke det å bidra til samfunnet? Gratispassasjer er et tåpelig «argument»-jeg krever ikke at andre tar den så jeg slipper. Det er det samme for meg om folk tar den eller ikke. Men jeg selv er fornøyd med mitt valg.

Endret av Velour
  • Liker 17
Skrevet
Hulderen skrev (1 time siden):

Du kan ta en vaksine, og dermed bli en del av dugnadsgjenhen. Mørkhudede kunne ikke ta en sprøyte som gjorde dem hvite. Så nei, det kan overhode ikke sammenlignes. 

Jeg har tatt to doser av vaksinen jeg, men jeg kommer ikke til å forskjellsbehandle familie/venner etter om de tok vaksine eller ikke.

• Liker 10
Skrevet
Anonym90059005 skrev (4 timer siden):

Gidder ikke??? Det er flere grunner til å unngå vaksine. Gud hjelpe meg hvor mange uintelligente folk her inne! Dessuten smitter de vaksinerte andre selv om de er vaksinerte. De uvaksinerte løper kun en risiko for seg selv, spesielt siden mange av de vaksinerte tror de kan gå tilbake til normalen nå.

Og TS; forstår du er engstelig, det er naturlig, men husk at vaksine ikke beskytter andre mot smitte, og de vaksinerte blir også smittet. Som flere andre her har skrevet så tenker jeg at å være fornuftig og si at har man symptomer på hva som helst, så holder man seg unna. De uvaksinerte i familien er ikke større risiko for babyen din enn de vaksinerte, deg og barnefar inkludert.  

• Liker 12
Skrevet
Tiara07 skrev (1 minutt siden):

Gidder ikke??? Det er flere grunner til å unngå vaksine. Gud hjelpe meg hvor mange uintelligente folk her inne! Dessuten smitter de vaksinerte andre selv om de er vaksinerte. De uvaksinerte løper kun en risiko for seg selv, spesielt siden mange av de vaksinerte tror de kan gå tilbake til normalen nå.

Og TS; forstår du er engstelig, det er naturlig, men husk at vaksine ikke beskytter andre mot smitte, og de vaksinerte blir også smittet. Som flere andre her har skrevet så tenker jeg at å være fornuftig og si at har man symptomer på hva som helst, så holder man seg unna. De uvaksinerte i familien er ikke større risiko for babyen din enn de vaksinerte, deg og barnefar inkludert.  

Dette..

Vi fikk baby I oktober I fjor. Da var det ikke vaksinerte engang. Eneste vi hadde som regel og som vi har fortsatt er at ingen får komme inn døra her med symptomer. Det har fungert bra så langt. 

• Liker 6
Skrevet
Velour skrev (43 minutter siden):

Jeg betaler skatt- og skattepengene våre går til vaksiner. Så (ufrivillig) er jeg med på å finansiere en vaksine jeg ikke vil ha. Men, andre som vil ha den får den. Er ikke det å bidra til samfunnet? Gratispassasjer er et tåpelig «argument»-jeg krever ikke at andre tar den så jeg slipper. Det er det samme for meg om folk tar den eller ikke. Men jeg selv er fornøyd med mitt valg.

Hva om alle i Norge/Verden hadde tenkt som deg og droppet vaksine, hadde du vært like fornøyd med alle sitt valg da? Hadde verden tjent på det tror du? Eller er det best for Norge/Verden at de aller fleste er fornuftige og velger å vaksinere seg til det beste for fellesskapet?

Ditt valg å kke vaksinere deg, men det er uansett et egoistisk valg.

• Liker 9
Skrevet (endret)
kermit123 skrev (19 timer siden):

Nei, orker ikke 😅

Dette svaret skal jeg kopiere og lagre i notater til senere bruk😅 Har flere ganger startet å svare på slike innlegg som du kommenterte på her, har skrevet flere setninger før jeg bare sletter hele svaret. 
Noen innlegg er bare så «ute» at det er bortkastet energi å prøve å gi et svar.

Dette svaret var bare helt perfekt til disse tilfellene👌👌

ps:

@kermit123Vil du krediteres når jeg kopierer svaret ditt😆😆

Endret av Marigrete
Lagt til spm om kreditering😆
  • Liker 5
  • Opprett ny...