Gå til innhold

Jobbsjokk. Trolig sterkere pga venner med deltidsjobber

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått fra deltid turnus til fulltid som barnahagelærer. Jeg trives veldig godt, men går å kjenner på dårlig samvittighet ovenfor barna som må være åtte timer i barnehage. De har riktignok fri to tre ganger i mnd. F eks en mandag eller fredag. 

Grunnen til at jeg stresser opp dette er fordi samtidige av våre venner hentet barna mellom 14-1430. De som går på skolen bruker ikke AKS. De har også en fast ukedag som de tar barna ut av bhg og samles hos en familie. Vi må hente nærmere 16 og de må leverer 0730. De er der da 8,5 time. Vi kan heller ikke ta barna ut en gang i uka for å møtes til mamma og barn dag, for vi jobber jo fult. 

Trenger litt oppmuntring nå. 

Anonymkode: efa23...938

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi må levere 0730 og hente 16*

Skrevet

Sånn har vi det også. Men da bruker jeg bare tiden vi har best mulig- og helgene enda bedre 😊 Barna stortrives heldigvis i barnehagen. Økonomisk sett er vi avhengig av at begge jobber 100%, så det får vi ikke gjort noe med. 

Anonymkode: 9dffa...704

• Liker 1
Skrevet

Helt 100% normalt for alle som jobber fulltid og har barn. 
Vi leverer rundt 07 og henter 15 - hver dag. Det er lange dager, men så lenge barnet trives i bhg tørster jeg meg med det. 
Ettermiddagene bruker vi på masse kvalitetstid og kos, senker skuldrene helt og holder oss mest mulig hjemme. Dagen har vært lang nok for kidza og de trenger ro og omsorg sammen med oss. 

Andre aktiviteter og besøker prøver vi å legge til helgene, slik at de får hentet seg inn i ukedagene. Det funker for oss. 

I helgene spør de ofte om de kan gå i bhg😅

Anonymkode: 75029...d56

• Liker 1
Skrevet

Takk for oppmuntrende svar. 

Vennene våre spør bare om det ikke er mulig å endre det til å jobbe redusert. Om vi må jobbe fult. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Vennene våre spør bare om det ikke er mulig å endre det til å jobbe redusert. Om vi må jobbe fult. 

Har de vennene deres tenkt på økonomien som pensjonist uten full optjening da?  Eller er det slik at en av venneparet jobber overtid og den andre jobber redustert, og risikerer å stå i en skikkelig knipe  h*n blir dumpa?

• Liker 5
Skrevet
smilo skrev (2 minutter siden):

Har de vennene deres tenkt på økonomien som pensjonist uten full optjening da?  Eller er det slik at en av venneparet jobber overtid og den andre jobber redustert, og risikerer å stå i en skikkelig knipe  h*n blir dumpa?

Nei tror de bare velger andre ting enn penger, de velger tid. Jeg vet ikke hvordan de kan eie både hus og biler. De prioriterer ikke ferier osv naturligvis. De sier de ikke tenker på pensjon nå. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hvorfor spør du «vennene» dine om det? Det du beskriver er helt vanlig når man jobber fulltid, noe de fleste gjør. Om du ønsker eller må jobbe fulltid er ikke deres business. 

Anonymkode: ec330...442

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nei tror de bare velger andre ting enn penger, de velger tid. Jeg vet ikke hvordan de kan eie både hus og biler. De prioriterer ikke ferier osv naturligvis. De sier de ikke tenker på pensjon nå. 

Det er selvfølgelig prioriteringer, som alt annet.  Det kan også være at de har mindre gjeld enn dere f.eks. 

Har du forsøkt å ai at dere ønsker å jobbe fullt begge to , og at det er deres prioiritering? 

Skrevet
smilo skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig prioriteringer, som alt annet.  Det kan også være at de har mindre gjeld enn dere f.eks. 

Har du forsøkt å ai at dere ønsker å jobbe fullt begge to , og at det er deres prioiritering? 

De har mye mer gjeld enn oss,men sier at foreldrene hjelper om en krise skjer. Foreldrene gir de mye penger, f eks til oppgraderinger. 

Skrevet

De vennene høres bortskjemte og blaserte ut.. Er jo helt normalt sånn som dere har det. Flott for vennene at de har muligheten,  men veldig spesielt om de mener det "bare" er å jobbe redusert for dere også.

Anonymkode: e8ae7...6b9

• Liker 1
Skrevet

Veldig spesielt av vennene dine. Jeg jobber selv deltid i turnus og føler jeg ikke har helse til å jobbe 100 prosent. Jeg beundrer vennene mine som jobber 100 prosent og har barn, hus og alt det der. Du er heldig som kan jobbe dagtid og har fri alle ferier og høytider. Jobbe seinvakt julaften når man har små barn er ikke stas. Det er helt vanlig at barn må være i barnehagen fulle dager når foreldrene jobber 100 prosent (slik de fleste gjør). Ikke bry deg om kommentarene:) 

Anonymkode: 1db0f...9df

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

De har mye mer gjeld enn oss,men sier at foreldrene hjelper om en krise skjer. Foreldrene gir de mye penger, f eks til oppgraderinger. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

De vennene høres bortskjemte og blaserte ut.. Er jo helt normalt sånn som dere har det. Flott for vennene at de har muligheten,  men veldig spesielt om de mener det "bare" er å jobbe redusert for dere også.

Anonymkode: e8ae7...6b9

Jeg er enig med 6b9 her. De er bortskjemt. De aller fleste må jobbe 100 %, og for begges del er nok det aller best fremover også. Barna tar ikke skade av det. 

• Liker 1
Skrevet

Si at dere ønsker være voksen nok til å være økonomisk uavhengig av egne foreldre nå som dete faktisk har ansvar for barn, og at dere ønsker begrense gjelden slik at dere har mulighet til å hjelpe barna inn på boligmarkedet og igjennom studietiden, og at dere ønsker leve greit som pensjonist også, og dermed ønsker jobbe fulltid.

Anonymkode: 73a68...e17

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har gått fra deltid turnus til fulltid som barnahagelærer. Jeg trives veldig godt, men går å kjenner på dårlig samvittighet ovenfor barna som må være åtte timer i barnehage. De har riktignok fri to tre ganger i mnd. F eks en mandag eller fredag. 

Grunnen til at jeg stresser opp dette er fordi samtidige av våre venner hentet barna mellom 14-1430. De som går på skolen bruker ikke AKS. De har også en fast ukedag som de tar barna ut av bhg og samles hos en familie. Vi må hente nærmere 16 og de må leverer 0730. De er der da 8,5 time. Vi kan heller ikke ta barna ut en gang i uka for å møtes til mamma og barn dag, for vi jobber jo fult. 

Trenger litt oppmuntring nå. 

Dette er jo helt normalt! 

Anonymkode: a110c...955

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Har gått fra deltid turnus til fulltid som barnehagelærer. Jeg trives veldig godt, men går å kjenner på dårlig samvittighet ovenfor barna som må være åtte timer i barnehage

Da ser du sikkert eksempler på barn som pleier å være i barnehagen omtrent like lenge som dine. Virker det som om disse barna lider?

Barnehagen er et trygt, barnevennlig sted der barna har venner, tilsyn og mange leker. Det er ikke noen arbeidsleir der de bør være minst mulig. 

Når barna blir store nok til å skjønne rutinene, er det mange som gjerne vil være mest mulig som de andre - bli levert når de andre kommer og bli hentet i "hentetiden". 

(Nå tenker jeg ikke på de aller minste eller på de som av forskjellige årsaker trenger ekstra mye ro.)

Skrevet

Slutt med å ha dårlig samvittighet. Det bringer ingen godt med seg og du sliter deg ut. 

Anonymkode: 78f2a...ce1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...