Gå til innhold

To-åring med lite språk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på rett over 2 år, som ikke snakker noe særlig.

Han sier korte ord som mamma, pappa, momo, is, bil, ja, nei, hei, hade, drikke.

Han har liten til ingen interesse av å etterape oss når vi sier ord eller uttrykk. Han bare ser dumt på oss. 
Han babler MYE og lager lyder - snakker bablespråk i setninger med intonasjon - men det er umulig å forstå. 

Forståelsen virker bra, og han kan peke ut ting vi spør om, hente ting vi spør om osv. 

Noen med lignende erfaringer? Og når tenker dere man bør koble på bhg for videre tiltak? 
Det har vært et tema før, men vi har naturlig nok hatt en avventende holdning (både bhg og vi).

Anonymkode: 758a7...278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere er jo akkurat i den perioden det løsner for veldig mange barn. Toårskontrollen har jo i senere tid blitt forskjøvet fra 2 år til rundt 2 1/2 år, nettopp fordi så mange kom uten særlig språk. Og da så de at bare en måned ekstra hadde ekstremt mye å si for utviklingen. 

Toåringen her sa omtrent ingenting før han ble to år og to mnd. Han viste veldig god språkforståelse, men lite ord. Så plutselig tok det seg voldsomt opp, og vi merket endring fra dag til dag.

Anonymkode: 672b2...249

• Liker 2
Skrevet

Sånn var vår gutt da han fylte 2. det løsnet for han rundt 2 årbok 3 mnd :) Bhg var ikke bekymret. Han forstod veldig mange flere ord enn han sa selv, det var tydelig. Det kom i en rasende fart frem mot 2,5 år :) 

Anonymkode: f972c...b5e

• Liker 2
Skrevet

Har løsnet mer i sommer her, nå er han 2,5. Det gikk stort sett i mamma, ball og bil i laaaaaang tid. Nå begynner jeg å skjønne hva han sier, han prater i korte setninger osv.

Det løser seg. Barnehagen vil nok ta det opp av eget initiativ om de mener det er noe unormalt 😊

Anonymkode: 2969b...892

Skrevet

TS her - takk for beroligende ord! 
Fikk meg bare en liten aha-opplevelse når vi var med en venninne sin datter for noen uker siden, som er noen mnd yngre. Hun prater som en FOSS, i lange setninger og stiller spørsmål. 
Da ble det veldig tydelig når mini her i heimen bare går rundt og babler 😂😂

• Liker 1
Skrevet

Min er 2,5 og det er først nå det er kommet mange flere ord :)

Anonymkode: 6a360...381

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fikk meg bare en liten aha-opplevelse når vi var med en venninne sin datter for noen uker siden, som er noen mnd yngre. Hun prater som en FOSS, i lange setninger og stiller spørsmål. 

Ungen til et vennepar av meg, som var litt eldre enn min, kunne svare på tysk i tillegg til at han gjorde seg forstått mens min bare sa mamma og bil 🙈 Følte meg så mislykka! Unger er heldigvis forskjellige. Men kjenner følelsen altså, den er ikke god.

Anonymkode: 2969b...892

Skrevet

Ikke stress, det kommer 😊 Førstemann her bablet mye som toåring. Hadde sagt noen setninger med toppen 3 ord, mest to. "Navn" drikke feks. Hadde god forståelse. Men her mente både barnehagen og helsestasjonen at ungen var unormalt treig, og skulle absolutt sende henvisning til ppt. De kom aldri, hadde glemt bort hele saken. Innen de tok kontakt hadde språket pangutviklet seg. Straks 5 nå og alt i orden. Ikke helt lært seg r, men ellers er alt på plass😊👍

Anonymkode: 11b18...aff

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gutter er ofte litt senere med språket,  og normalvariasjonen er stor. Vi har to jenter som har snakket tidlig, og svigerinnen min ble bekymret for sønnen sin i et juleselskap da han og vår eldste var rundt to år. Nå noen år senere er det ikke mulig å høre hvem av dem som pratet i lange, korrekte setninger og hvem som kunne si ca. ti utydelige ord den jula. Og nevøen vår har lært å lese, mens vår datter ikke har noe som helst interesse av eller forståelse for skriftspråk enda. 

Anonymkode: 82324...e10

Skrevet

Hadde det likt med vår toåring som nå snart fyller 3 og snakker som en foss (det er ikke fred å få). Her var både vi og barnehagen litt bekymret fordi han også bablet lite. Bestemte oss i samarbeid med ppt for å ha litt is i magen frem til 2,5 år, og innen da var bekymringen helt borte. Noen trenger litt ekstra tid, og siden han babler mye ville jeg ikke vært veldig bekymret om jeg var deg :) 

Anonymkode: 4b89b...9b8

Skrevet

Plutselig løsner det. Vår yngste sa også veldig lite når han var 2 år. Husker jeg var superstressa for storebroren snakket helt rent når han var 2 år. Husker dem sa på 2-års kontrollen med storebror at han snakket bedre en dem fleste 4-åringer 😅 Så jeg var jo helt sikker på at det feilte lillebror noe 🙈 Nå er han 5, fortsatt litt "umoden" talemåte men gjør seg forstått og barnehagen sier han er innenfor normalområdet 😀

Anonymkode: e12a7...d30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...