so_what Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Dette har sikkert blitt diskutert opp og ned og i mente tusen ganger tidligere som med alle følsomme tema på internett, og siden jeg ikke vil være noe dårligere insjer jeg på en reprise. Mens jeg skriver dette ser 6 av de 7 sist aktive trådene i seksualitetsforumet ut til å handle om antall sexpartnere, kun ut ifra tittel. Flere av disse er også utelukkende fokusert på å pumpe ut flest mulig tall. Det jeg lurer på, og har lurt på veldig lenge, men som strengt tatt vil være en avsporing å diskutere i de andre trådene, er hva det er som gjør at en vesentlig andel av befolkningen - både menn og kvinner - er så fryktelig opptatt av dette. At dette er et sårt tema for noen har jeg forsåvidt vært klar over siden jeg begynte å lære om blomstene og biene, men hvor utrolig utbredt holdningen om at mange partnere er en negativ ting faktisk er - ihvertfall dersom KG utgjør et representativt utvalg av befolkningen - var jeg ikke forberedt på. Vel, i retrospekt burde jeg kanskje ha luktet lunten da en venninne i midten av 20-årene var genuint bekymret for at hun såvidt hadde bikket tosifret antall partnere, og hvordan "den rette" ville reagere på slik løssluppenhet når hun omsider fant ham (noe hun forøvrig har rukket å gjøre i ettertid). Hun er selvsikker og lite selvhøytidelig, og et av de siste menneskene jeg hadde sett for meg ville bry seg så veldig med det jeg selv anser som en fillesak. For min egen del klarer jeg ikke å rasjonalisere at dette skal være et så sensitivt tema. Jeg føler at det er mye paradokser i sving. Risiko for kjønnssykdommer kjøper jeg til en viss grad, men det forklarer ikke hvorfor kvinner er vesentlig mye mer utsatt for slutshaming enn menn, selv om dette forekommer i begge leire. Nøyaktig det samme kan sies for argumentet om "å spare seg til man møter den rette", bortsett fra det om at jeg til en viss grad kjøper argumentet - poenget mitt er bare at det er uforståelig at argumentet i større grad skal gjelde enkelte personer basert på deres kjønn. Det pussigste paradokset er menn som mener at jenter med mange hakk i beltet er turnoff, samtidig som de også mener at jenter generelt er for smålige på sex, og venter for lenge ut i datingprosessen før de byr på sakene. Hallo? I befolkningen generelt er det en svak overvekt av menn, og hvis vi antar at det samme gjelder den seksuelt aktive, heterofile befolkningen, og at alle heterofile samleier involverer én kvinne og én mann, så betyr det at når alle menn har hatt én partner så vil kvinnenes gjennomsnittlige partnerantall ligge like over én. Altså: dersom det er flere seksuelt aktive heterofile menn enn det er seksuelt aktive heterofile kvinner, så vil kvinnene i snitt ha hatt flere partnere enn mennene. Sånn er det bare. Likevel skal altså kvinnen i forholdet aller helst ha hatt endel færre partnere enn mannen, ellers er hun løs. Visstnok. I disse andre "bodycount"-trådene hagler det av meninger og traurige forsøk på å forsvare disse, med blant annet analogier som at "du ville ikke kjøpt bilen hvis den var kjørt i stykker". Som om et menneskes seksualitet blir ugjenopprettelig oppbrukt av å ha tilegnet seg mye erfaring og blitt kjent med seg selv. Hah. Jeg har fremdeles til gode å høre et saklig og reflektert argument for hvorfor noens seksuelle historikk skal påvirke personens verdi, fortrinnsvis uten å ty til flåsete analogier. Jeg er genuint nysgjerrig. Jeg stusser også over at endel virker å føle enten stolthet eller skam over sine egne hakk i beltet, enten det er subjektivt få eller subjektivt mange, men det er vel egentlig åpenbart at dette må være av samme årsak, hva nå enn den er. For all del, folk må få mene hva de mener og ha de preferansene de har, men jeg er på jakt etter noen som kan artikulere hva det er som gjør at de synes dette er viktig. Personlig innbiller jeg meg at dette må være en sosial "construct" som - i likhet med veldig mange rett og slett kontraproduktive normer jeg heller ikke helt klarer å forstå - mest sannsynlig skyldes religiøs kulturarv. inb4 "løse menn er heller ikke attraktivt": spørsmålet er altså "hvorfor? inb4 "det er ekkelt": please... 19
Trolltunge Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Jeg tror ikke det er så viktig når alt kommer til alt. Stort sett ender det med at mann møter kvinne han faller for, kvinne møter mann hun faller for, og er det hverandre er de lykkelig fornøyde med å ha funnet kjærlighet og blåser i om det betyr at de møter seg selv i døra. Forkaste et ideal eller noe de trodde før de fant akkurat denne personen de ønsker i livet. Egentlig er det pisspreik. Likevel morsomme, interessante og nødvendige diskusjoner, siden det sier noe om problemer mellom menn og kvinner, langt utover hva antall sexpartnere egentlig betyr. 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 14 minutter siden, so_what said: Risiko for kjønnssykdommer kjøper jeg til en viss grad, men det forklarer ikke hvorfor kvinner er vesentlig mye mer utsatt for slutshaming enn menn, selv om dette forekommer i begge leire Mulig det blir sett på som mer negativt for kvinner, selv om promiskuøse menn og blir kalt fuckboys av forsmådde damer som ikke får forhold med dem. Men menn har jo det motsatte "problemet", kvinner ser ned på dem som har lite eller ingen seksuell erfaring. Jeg tror det er biologi inne i bildet. Menn vil ikke ha damer som har vært med mange, kvinner vil ikke ha menn som ikke er ettertraktet av andre damer. Så får vi diskuterte på KG til hanen galer, det endrer vel egentlig ingenting. Anonymkode: 0d642...a94 8
nattelangs Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Det sier mye om den mentale tilstanden 2
Voksenmann40+ Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 Vi lever i 2021. Status, status, status. Flest mulig venner og likes på SoMe. Mest mulig perfekt familie. Vellykket liv. Høy lønn. Flest mulig sexpartnere. Mest mulig veltrent og stram kropp, størst pikk & pupper +++ Alle som ikke oppnår limiten er tapere... 4
Gjest Trøst Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Håper du får svar fra noen av mennene her som sterkt argumenterer for kjønnsdrift og biologi som årsaker til at de ikke finner en kvinne med mange tidligere sexpartnere, attraktiv. Hadde vært interessant å se to menn diskutere nettopp dette. For meg personlig spiller det ingen rolle, men hadde kanskje vært redd for å bare være et knull om jeg lå med en mann som hadde ligget med helt vanvittig mange kvinner. Men det er en teit fordom og sannsynligvis ikke slik det er. Voksenmann40+ skrev (35 minutter siden): Vi lever i 2021. Status, status, status. Flest mulig venner og likes på SoMe. Mest mulig perfekt familie. Vellykket liv. Høy lønn. Flest mulig sexpartnere. Mest mulig veltrent og stram kropp, størst pikk & pupper +++ Alle som ikke oppnår limiten er tapere... Hvem bryr seg om alt dette? Ikke jeg iallfall.
Gjest ABM Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Trolltunge skrev (3 timer siden): Jeg tror ikke det er så viktig når alt kommer til alt. Stort sett ender det med at mann møter kvinne han faller for, kvinne møter mann hun faller for, og er det hverandre er de lykkelig fornøyde med å ha funnet kjærlighet og blåser i om det betyr at de møter seg selv i døra. Forkaste et ideal eller noe de trodde før de fant akkurat denne personen de ønsker i livet. Egentlig er det pisspreik. Likevel morsomme, interessante og nødvendige diskusjoner, siden det sier noe om problemer mellom menn og kvinner, langt utover hva antall sexpartnere egentlig betyr. Kunne ikke blitt mer enig om du betalte meg for det!🌹
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 Jeg skulle til å skrive at jeg bryr meg ikke om antallet hans, vi har vært gift i 20 år og jeg vet fortsatt ikke hvor mange han har hatt, for det er ikke viktig. Men for å være ærlig med meg selv, så er grunnen til at jeg ikke har spurt at da må jeg jo svare når han spør "og du da?" tilbake. Jeg kjenner han jo godt nok til å ha en slags anelse om hvor landet ligger, og det gjør nok han også. Men jeg frykter at dersom tallene blir sagt høyt, vil det forrandre dynamikken mellom oss. Og det vil jeg jo ikke risikere å rote opp i, etter 20 år. Han har heller ikke luftet temaet, sannsynligvis av samme grunn. Det er ikke viktig nå, men jeg frykter at det plutselig skal føles viktig etter at det er sagt. Så det er best å bare la det forbli usagt. Så da bryr jeg meg vel litt om antallet likevel, da. Mitt eget, i alle fall. Anonymkode: a8a62...b7a 3
Hårstrikk79 Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Alt annet betyr jo noe for folk, når de er på jakt etter en kjæreste. Noen dumper jo daten kun fordi hen ikke har mange nok venner. Eller er skallet. Ikke bra nok utdanning/jobb. Hvorfor skulle ikke antall sexpartnere bety noe da? 🤔 8
Majer Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 Grunner jeg vet om: 1 Likevekt i forholdet. Noen mener det skaper skjevhet om den ene har ligget med flere enn den andre. 2 Sjalusi. Man kan føle de som hadde sex med kjæresten/kona før deg ikke fortjente det. 3 Følelsen av utroskap. Man kan få bilder i hodet som ligner på følelsen man får når kjæresten er utro. 4 Om kjæresten turte å bli med fremmede menn hjem eller ha sex med noen hen ikke visste om hadde seksuelt overførbare sykdommer så kan man tenke kjæresten også vil ta valg som innebærer risiko for deres fremtidige barn i fremtiden eller ta økonomisk risiko. 5
Resignert Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 Tja, det kan kanskje også handle om grunnleggende instinkter, i den forstand at seksuell historikk kan antas å si noe om fremtidig adferd. Altså at menn kan ha en frykt for at kvinner med mange tidligere partnere vil ha større sannsynlighet for å være utro i nåtid eller fremtid. Og dermed er det en viss risiko for at mannen kan ende opp med å bruke sine ressurser på å oppdra/ forsørge en annen manns avkom, istedenfor å bringe sine egne gener videre. Det kan jo iallefall være en av flere forklaringer på menns holdninger til "løse" kvinner. 4
Gjest Trøst Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg skulle til å skrive at jeg bryr meg ikke om antallet hans, vi har vært gift i 20 år og jeg vet fortsatt ikke hvor mange han har hatt, for det er ikke viktig. Men for å være ærlig med meg selv, så er grunnen til at jeg ikke har spurt at da må jeg jo svare når han spør "og du da?" tilbake. Jeg kjenner han jo godt nok til å ha en slags anelse om hvor landet ligger, og det gjør nok han også. Men jeg frykter at dersom tallene blir sagt høyt, vil det forrandre dynamikken mellom oss. Og det vil jeg jo ikke risikere å rote opp i, etter 20 år. Han har heller ikke luftet temaet, sannsynligvis av samme grunn. Det er ikke viktig nå, men jeg frykter at det plutselig skal føles viktig etter at det er sagt. Så det er best å bare la det forbli usagt. Så da bryr jeg meg vel litt om antallet likevel, da. Mitt eget, i alle fall. Anonymkode: a8a62...b7a Er ikke det litt snevert at noe så lite og ubetydelig, kan rote til dynamikken i et forhold som har vart i 20(!) år? Da tenker jeg at det er skjørt fra før. Resignert skrev (23 minutter siden): Tja, det kan kanskje også handle om grunnleggende instinkter, i den forstand at seksuell historikk kan antas å si noe om fremtidig adferd. Altså at menn kan ha en frykt for at kvinner med mange tidligere partnere vil ha større sannsynlighet for å være utro i nåtid eller fremtid. Og dermed er det en viss risiko for at mannen kan ende opp med å bruke sine ressurser på å oppdra/ forsørge en annen manns avkom, istedenfor å bringe sine egne gener videre. Det kan jo iallefall være en av flere forklaringer på menns holdninger til "løse" kvinner. Interessant at du tenker at antall tidligere sexpartnere har noe å si for lojaliteten. Blir litt som å si at en person ikke kan være en god venn om hen har mange andre venner. Her viser du til noe som kunne vært forbeholdt menn og kvinner for 100+ år siden. Ikke alle menn ønsker ekteskap og barn, flere av dem ønsker ikke en kvinne til partner eller sexpartner heller, faktisk. Majer skrev (5 timer siden): Grunner jeg vet om: 1 Likevekt i forholdet. Noen mener det skaper skjevhet om den ene har ligget med flere enn den andre. 2 Sjalusi. Man kan føle de som hadde sex med kjæresten/kona før deg ikke fortjente det. 3 Følelsen av utroskap. Man kan få bilder i hodet som ligner på følelsen man får når kjæresten er utro. 4 Om kjæresten turte å bli med fremmede menn hjem eller ha sex med noen hen ikke visste om hadde seksuelt overførbare sykdommer så kan man tenke kjæresten også vil ta valg som innebærer risiko for deres fremtidige barn i fremtiden eller ta økonomisk risiko. Dette handler jo mer om egen usikkerhet, og er noe mannen burde ta tak i selv. Rett og slett få slutt på det usunne tankemønsteret. Dette er samme respons en kvinne vil få om hun blir sjalu på at mannen flørter med og ser på andre kvinner, men forsvarer det med biologi og "jeg er mann". Alternativet er så klart å ikke involvere seg med noen som har et høyt antall tidligere sexpartnere, men da kan det være lurt å få klarhet i dette ganske tidlig i relasjonen.
Resignert Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 20 minutter siden, Trøst said: Her viser du til noe som kunne vært forbeholdt menn og kvinner for 100+ år siden. Ikke alle menn ønsker ekteskap og barn, flere av dem ønsker ikke en kvinne til partner eller sexpartner heller, faktisk. Bare for å gjøre det helt klart, jeg skrev ikke om mine egne holdninger til antall tidligere sexpartnere. Men om en mulig forklaring blant flere. I et evolusjonsmessig perspektiv er 100 år svært kort tid, selv om normer i samfunnet har endret seg enormt i løpet av 100 år. Personlig setter jeg stor pris på kvinner med god seksuell apetitt og ikke for mye hemninger og sperrer, så har ingen ønsker og forventninger om at kvinner skal ha "spart seg" Snarere tvert imot. 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #14 Skrevet 11. august 2021 Trøst skrev (43 minutter siden): Er ikke det litt snevert at noe så lite og ubetydelig, kan rote til dynamikken i et forhold som har vart i 20(!) år? Da tenker jeg at det er skjørt fra før. Jo, det er kanskje snevert. Og kanskje det ikke vil gjøre noe med dynamikken heller, kanskje det bare er en grunnløs frykt. Men er det verdt å risikere, kun for å få stilt min nysgjerrighet? Nei. Hvorfor skal jeg vite dette tallet nå, etter 20 år, når det egentlig ikke er viktig? Anonymkode: a8a62...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #15 Skrevet 11. august 2021 Antall sexpartnere sier mye om personens karakter og livsstil. Det er en av grunnene til at både menn og kvinner ikke vil ha noen med et høyt antall. Dere som har et høyt antall, kanskje TS? Drit i å tenke på det. Du finner jo bare en eller ei som er likesinnet. Man får dem man fortjener, på godt og vondt. Anonymkode: 4d122...42f 5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #16 Skrevet 11. august 2021 Det sier jo mye om moral og mennesketype. Anonymkode: f9ecb...685 4
Gjest Trøst Skrevet 11. august 2021 #17 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Jo, det er kanskje snevert. Og kanskje det ikke vil gjøre noe med dynamikken heller, kanskje det bare er en grunnløs frykt. Men er det verdt å risikere, kun for å få stilt min nysgjerrighet? Nei. Hvorfor skal jeg vite dette tallet nå, etter 20 år, når det egentlig ikke er viktig? Anonymkode: a8a62...b7a Sant, men tydeligvis er det viktig nok.
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #18 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men menn har jo det motsatte "problemet", kvinner ser ned på dem som har lite eller ingen seksuell erfaring. Mulig at du oppfatter det sånn, hvis din eneste fokus er at du ikke får pult. Menn får ikke seksuell erfaring pga at de ikke regnes som attraktive, og ikke omvendt. Shaming av menn, er det stort sett menn selv som står for. Anonymkode: 636b9...18f 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #19 Skrevet 11. august 2021 Det skiller klinten fra hveten, da. Altså, de som bryr seg om det og de som ikke gjør det. Jeg omgås åpne og liberale mennesker. Tviler på at de som legger mye vekt på det ville delt mitt syn på samliv, politikk og likestilling uansett. Anonymkode: 67e00...b1e 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #20 Skrevet 11. august 2021 Antallet er ikke viktig i seg selv, men jeg har alltid lett etter en partner med samme verdisyn som meg og da ville mange med et anselig antall partnere falt vekk. Mange, ikke alle. Det er stor forskjell på å ha hatt en partner i året de siste femti åra og ha hatt 50 det siste året. Det er forskjell på å ha hatt et forhold til folk og å ha hatt sex med folk man ikke engang vet navnet på på doen på et utested. Det er også forskjell på å ha virkelig ligget rundt et års tid for 15 år siden og å virkelig ha ligget rundt det siste året. Anonymkode: 45f7f...659 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå