AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Jeg har 500 000 i forbruksgjeld og har strevd med dette i mange år. Jeg orker ikke mer nå. Er så psykisk nedbrutt og får det ikke til å gå rundt. Jeg er så flau over denne gjelden selv om jeg forstår hvorfor jeg har fått den. Jeg må fortelle det til mine foreldre nå. Ikke fordi jeg forventer økonomisk hjelp, men fordi jeg ikke orker å holde det for meg selv lenger. Det kommer hele tiden spørsmål om hvorfor jeg ikke kjøper en leilighet i stedet for å leie f.eks. Jeg er så oppgitt og lei meg, og er redd for hvordan de tar det. Har jo ikke lyst til å såre de. Er det noen som har erfaring med å fortelle familie om gjeld? Hvordan gikk det? Eller noen som kan fortelle hvordan de hadde reagert på at en i nær familie fortalte noe slikt? Anonymkode: 38832...200
Kattekvinne Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Dette høres vondt ut. Jeg tror det er lurt å fortelle det. Så trenger du ikke bære på en ekstra hemmelighet. Å gjøre feil valg er noe vi alle gjør. Jeg har ikke fortalt om gjeld, men om andre store problemer som jeg syntes var veldig skamfullt. Det var mindre reaksjon enn jeg trodde. Noen dumme "hjelpsomme" kommentarer, noen nysgjerrige kommentarer, noen kommentarer av medlidenhet. Det var en lettelse å få det ut. 7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Det høres ut som en god idé å fortelle det til noen. Tenker med en gang at du bør kontakte banken(e) og spørre om det er mulig å få til en realistisk nedbetalingsplan eventuelt prate med de om hvordan du best kan ta tak i dette. Anonymkode: f64de...d9f 3
Million Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Jeg synes det er en god idé å fortelle det til dine foreldre, få lettet litt på byrden så du ikke lenger trenger å bruke energi på å skjule det. Psykisk vil det nok lette noe. Kanskje du får hjelp til å ta en ringerunde til kreditorer og få forhandlet om lavere renter da? Hvis kreditorene skjønner at sjansen for å få tilbake pengene sine er større om de er medgjørlige på rentene, kanskje du er heldig og får det til? Har du overholdt betalingsforpliktelsene hittil, eller har det gått til inkasso, hele eller deler av det? 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 Hvis du har satt opp en realistisk plan for hvordan du skal komme ut av gjørma og har fulgt den over litt tid og kan bevise dette, så blir det også lettere å fortelle. Det er også lettere å tilby hjelp til noen som man ser er villig til å dra det tyngste lasset selv, men ikke noen som fortsatt har låvedøra påvidt gap. Men 500 tusen var ganske mye, ja! Kommer an på din inntekt så klart. Er det noe du kan selge? Refinansiere til lavere rente? Realistisk plan kan du få bistand til å sette opp sammen med kommunens/NAVs økonomirådgiver ( https://www.nav.no/okonomi-og-gjeld ), det er gratis å snakke med de, telefonmøte er også mulig. Noen banker har også økonomirådgivere, bare pass på at det ikke er en av skurkebankene du har forbrukslån i, de vil bare ha deg til å låne mer. Forbrukslånbanker burde egentlig ikke kalles banker, mafiaforetak er mer passende. Anonymkode: 26d1e...bdf 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Høres veldig lurt å fortelle. ❤️❤️ Å bære på slike hemmeligheter er en stor merbelastning og et hinder fra å få ordnet opp ettersom man prøver å holde opp fasaden. Gjør ofte mye mer skade enn nytte. Dessuten kan det være veldig mye emosjonell støtte i å ha noen flere som vet. Anonymkode: 02b2d...b1c
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Gråt noen tårer og si du er lei deg. Noe som er sant. Deretter fortell hvorfor når du blir spurt. Sympati først, kjip sannhet etterpå. Anonymkode: e6c13...82b
Eneri Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 Det vil gjøre deg godt å få fortalt om dette. Kanskje kan de hjelpe deg også, ikke nødvendigvis ved å gi deg penger, men å skaffe oversikt, forhandle med kreditorer, la deg bo gratis hjemme en tid osv. Har ikke vært i den situasjonen selv, men ville ønsket at mitt barn betrodde meg slike problemer framfor å bære det alene og dermed slite enda mer med psykisk helse ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Jeg gjorde det og mine foreldre hjalp meg veldig med å få oversikt, snakke med kreditorer, lage en plan og budsjett og var veldig støttende. Lærte mye gjennom den prosessen og har hatt veldig ryddig økonomi etter det. Nå når jeg tenker på noe så diskuterer jeg det med dem og får noen andres blikk på om det er smart eller ikke. Anonymkode: 020d1...904 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 Million skrev (1 minutt siden): Jeg synes det er en god idé å fortelle det til dine foreldre, få lettet litt på byrden så du ikke lenger trenger å bruke energi på å skjule det. Psykisk vil det nok lette noe. Kanskje du får hjelp til å ta en ringerunde til kreditorer og få forhandlet om lavere renter da? Hvis kreditorene skjønner at sjansen for å få tilbake pengene sine er større om de er medgjørlige på rentene, kanskje du er heldig og får det til? Har du overholdt betalingsforpliktelsene hittil, eller har det gått til inkasso, hele eller deler av det? Deler av det har gått til inkasso, det er snakk om 30.000,-. Jeg har tidligere kontaktet alle kreditorene og lagt ved budsjett. Det var ikke mye å hente. Kun én bank ga meg en litt bedre rente. Jeg betaler nesten 10 000,- på lånene måneden i tillegg til andre utgifter. Har ikke råd til noe utenom selvsagt. Jeg tjener 600 000,-, så noe gjeldsordning får jeg nok ikke. Jeg leste nå om en annen i samme situasjon der foreldrene hadde lånt opp beløpet hun skyldte på huset, og hun betalte til foreldrene det ekstra lånet kostet. Planen var at hun skulle overta lånet igjen etter noen år og bake det inn i leiligheten som hun da fikk kjøpt. Jeg kommer aldri til å foreslå dette selv. Men er dette noe som går an å gjøre "risikofritt?". Noen som vet? Anonymkode: 38832...200
Million Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg kommer aldri til å foreslå dette selv. Men er dette noe som går an å gjøre "risikofritt?". Noen som vet? Anonymkode: 38832...200 Det er ikke risikofritt for dine foreldre i alle fall. Du kunne når som helst bare ha sluttet å betale dem, og de hadde blitt nødt til å sitte og betale på ditt lån låst til sin bolig. Det blir et spørsmål om tillitt, og spørsmålet; Hva om han/hun mister jobben eller blir kronisk/langvarig syk og ender opp med mye lavere inntekt, og ikke får råd til å betale oss lenger for det vi har lånt ut? Endret 10. august 2021 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #12 Skrevet 10. august 2021 Million skrev (Akkurat nå): Det er ikke risikofritt for dine foreldre i alle fall. Du kunne når som helst bare ha sluttet å betale dem, og de hadde blitt nødt til å sitte og betale på ditt lån låst til sin bolig. Det blir et spørsmål om tillitt, og spørsmålet; Hva om han/hun mister jobben eller blir kronisk/langvarig syk og ender opp med mye lavere inntekt, og ikke får råd til å betale oss lenger for det vi har lånt ut? Det skjønner jeg. Men et slikt opplån ville kostet meg kanskje 3000,- i måneden isteden for 10 000,-. Så akkurat det vet jeg at jeg hadde klart. Men det er blir uansett ikke aktuelt. Jeg ble bare nysgjerrig da jeg leste om en slik løsning. Takk for svar Anonymkode: 38832...200
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #13 Skrevet 10. august 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har ikke råd til noe utenom selvsagt. Jeg tjener 600 000,-, så noe gjeldsordning får jeg nok ikke. Ikke ta det for gitt. Les om kravene til gjeldsordning, samt spør litt her, det er enkelte på forumet som har veldig god kontroll. Jeg tror en av grunnene til at du kan få avslag på gjeldsordning er hvis du har sjanse til å selv betale ned gjelden i løpet av fem år (eller så?). 600k i året er en god lønn, men ikke allverdens, og hvis du har så høy rente at du uansett ikke vil kunne betale ned, så kan det være du har en god sak. Du må også ha forsøkt å ordne opp på egenhånd, og det kan det jo også høre ut som du har gjort. @TBergh blant andre pleier å være veldig gode på råd rundt disse temaene. Anonymkode: 011b7...451 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #14 Skrevet 10. august 2021 Hvis du skal ha et lån der foreldre stiller som kausjonister, så vil jeg i hvert fall undersøke mulighetene for å skaffe noe slags forsikring - kan lite om det, men det finnes noe som heter gjeldsforsikring (?), og i hvert fall "uføreforsikring". Anonymkode: 011b7...451
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #15 Skrevet 10. august 2021 Uff dette er ikke noe gøy vet jeg å slite med. Men du må snakke med foreldrene dine om dette, kanskje dem kan hjelpe deg på en eller annen måte? Du vet ikke før du snakker med dem om dette. Å bære det alene gjør alt vanskelig. Jeg spurte en onkel om han kunne hjelpe meg å betale gjelden jeg hadde, og det ville han heldigvis. Hadde rundt 400 000 i inkasso gjeld. Og etter jeg ble kvitt gjelden har jeg vært veldig forsiktig med hva jeg bruker pengene mine på, vil for all del ikke komme opp i det samme igjen. Mine foreldre er døde så derfor kunne jeg ikke få hjelp fra dem. Jeg og har gjort dumme valg og var spilleavhengig og hadde shoppedilla totalt, pluss festing og byturer. Nå har jeg det mye bedre heldigvis og holder ikke på slik lenger. Jeg håper du kan få hjelp på en eller andre måten. Anonymkode: a747f...6e9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #16 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff dette er ikke noe gøy vet jeg å slite med. Men du må snakke med foreldrene dine om dette, kanskje dem kan hjelpe deg på en eller annen måte? Du vet ikke før du snakker med dem om dette. Å bære det alene gjør alt vanskelig. Jeg spurte en onkel om han kunne hjelpe meg å betale gjelden jeg hadde, og det ville han heldigvis. Hadde rundt 400 000 i inkasso gjeld. Og etter jeg ble kvitt gjelden har jeg vært veldig forsiktig med hva jeg bruker pengene mine på, vil for all del ikke komme opp i det samme igjen. Mine foreldre er døde så derfor kunne jeg ikke få hjelp fra dem. Jeg og har gjort dumme valg og var spilleavhengig og hadde shoppedilla totalt, pluss festing og byturer. Nå har jeg det mye bedre heldigvis og holder ikke på slik lenger. Jeg håper du kan få hjelp på en eller andre måten. Anonymkode: a747f...6e9 Tusen takk - og så bra at du har blitt kvitt gjelden din. Hvordan hjalp han deg å betale den? Tok han lån for deg med bedre rente? TS Anonymkode: 38832...200
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #17 Skrevet 10. august 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Deler av det har gått til inkasso, det er snakk om 30.000,-. Jeg har tidligere kontaktet alle kreditorene og lagt ved budsjett. Det var ikke mye å hente. Kun én bank ga meg en litt bedre rente. Jeg betaler nesten 10 000,- på lånene måneden i tillegg til andre utgifter. Har ikke råd til noe utenom selvsagt. Jeg tjener 600 000,-, så noe gjeldsordning får jeg nok ikke. Jeg leste nå om en annen i samme situasjon der foreldrene hadde lånt opp beløpet hun skyldte på huset, og hun betalte til foreldrene det ekstra lånet kostet. Planen var at hun skulle overta lånet igjen etter noen år og bake det inn i leiligheten som hun da fikk kjøpt. Jeg kommer aldri til å foreslå dette selv. Men er dette noe som går an å gjøre "risikofritt?". Noen som vet? Anonymkode: 38832...200 Risikofritt for hvem? Det er i hovedsak to typer lån. Med og uten sikring. Boliglån har mye lavere rente enn dine "mafialån" fordi boliglånsbanker har sikring i boligen, de overtar boligen med politiets hjelp og tvangsselger den hvis lånet ikke nedbetales etter avtalt plan. Billån er noe midt i mellom på rentenivå, banker kan også ta biler, men risikerer oftere at den er mindre verdt enn lånet, derfor høyere rente for å kompensere for økt risiko. Å bake forbrukslån inn i andres boliglån betyr bare at de overtar risikoen for at du ikke kan eller vil betale. Det er en trist dag for alle (unntatt bankene) når noen spør foreldre om noe sånt. Kanskje du kan spørre om bare litt av lånet, en fjerdedel feks. Jeg var dum nok til å hjelpe en ex-samboer (ingen barn) med å bake hennes idiotlån inn i mitt boliglån med mye lavere rente selvfølgelig. Hun forsvant før det hadde gått et år og jeg satt der med større boliglån enn før. Nå betaler hun bare når hun kan som hun sier, ingenting siden nyttår, hun fant en ny samboer å utnytte i sitt parasittiske liv. Anonymkode: 26d1e...bdf 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #18 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Risikofritt for hvem? Det er i hovedsak to typer lån. Med og uten sikring. Boliglån har mye lavere rente enn dine "mafialån" fordi boliglånsbanker har sikring i boligen, de overtar boligen med politiets hjelp og tvangsselger den hvis lånet ikke nedbetales etter avtalt plan. Billån er noe midt i mellom på rentenivå, banker kan også ta biler, men risikerer oftere at den er mindre verdt enn lånet, derfor høyere rente for å kompensere for økt risiko. Å bake forbrukslån inn i andres boliglån betyr bare at de overtar risikoen for at du ikke kan eller vil betale. Det er en trist dag for alle (unntatt bankene) når noen spør foreldre om noe sånt. Kanskje du kan spørre om bare litt av lånet, en fjerdedel feks. Jeg var dum nok til å hjelpe en ex-samboer (ingen barn) med å bake hennes idiotlån inn i mitt boliglån med mye lavere rente selvfølgelig. Hun forsvant før det hadde gått et år og jeg satt der med større boliglån enn før. Nå betaler hun bare når hun kan som hun sier, ingenting siden nyttår, hun fant en ny samboer å utnytte i sitt parasittiske liv. Anonymkode: 26d1e...bdf Risikofritt for mine foreldre mente jeg (på andre måter enn hvis jeg ikke hadde betalt). Jeg hadde garantert betalt. Jeg er blitt flink med økonomi de siste årene, har budsjett og god oversikt, men jeg teller jo på kronene hele tiden pga. de høye utgiftene. Har til og med måtte "låne" oppvaskpulver fra kjøkkenet på jobben. Det er helt forferdelig. Jeg skyr forbrukslån som pesten og hater at jeg ble tilbudt 5000,- ekstra over telefon fra Dnb for mange år siden når jeg bare skulle opprette en sparekonto. Det er ikke deres feil, men det var starten, og det har vært alt for lett å få slike grusomme lån. Siden har det ballet på seg, lån betalt med lån, høye renter, liten inntekt som student osv. Det er jo helt sinnsykt at din tidligere samboer ikke betaler på lånet. Stakkars deg. TS Anonymkode: 38832...200
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #19 Skrevet 10. august 2021 Ja, vi hadde mye gjeld selv. Fikk også hele tiden spørsmål om hvorfor leide og ikke eide. Til slutt knakk vi og sa det som det var. Her ble forholdet til mine foreldre verre en aldri før. Nå har vi nesten ikke kontakt Anonymkode: 92e69...39d
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #20 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Det skjønner jeg. Men et slikt opplån ville kostet meg kanskje 3000,- i måneden isteden for 10 000,-. Så akkurat det vet jeg at jeg hadde klart. Men det er blir uansett ikke aktuelt. Jeg ble bare nysgjerrig da jeg leste om en slik løsning. Takk for svar Anonymkode: 38832...200 Her mister du meg, hvis du vil holde det risikofritt for foreldrene dine. Skulle du få en ordning gjennom dem bør du fortsatt betale 10 000,-, forskjellen er bare at nedbetalingen går fortere. ellers må du snu på alle steiner mtp forbruk: kutte treningssenter, musikk og streaming, bort med dyre forsikringer, redusere datamengden, handle i 40%-disken på butikken og ukeshandle. Med en inntekt på 600 000,- skal det være rom for mer enn 10 000,- i nedbetaling i måneden, og du venner deg fort til det. Start gjerne med delmål, evt sett dem sammen med foreldrene dine før de evt hjelper deg. lykke til ts😊 Anonymkode: b557d...693 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå