Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg ønsker ingen diskriminering av mennesker, og mener at vi må prøve å leve sammen, enten vi er nordmenn med røtter i mange generasjoner, katolikker eller muslimske innvandrere.  Vi må gi og ta.  Det har vært mye prat om muslimske kvinners påkledning, og spesielt om hijaben.

Jeg blir faktisk litt skremt av hijabene. Det betyr liksom så mye mer enn et tøystykke, og for meg symboliserer det kvinneundertrykkelse. Det skremmer og skaper avstand.  Vi leser også stadig om kvinneundertrykkelse og fryktelige straffer i muslimske land.  Grunnen er jo dessverre ofte slik det beskrives i denne linken

https://www.nettavisen.no/nyheter/hijab-tvang-til-nye-hoyder-i-iran/s/12-95-3424027818

Det hjelper liksom ikke å høre om kvinner som ønsker det selv, når kvinner som protesterer blir mishandlet på det groveste.

Enig/uenig?  Er det et problem i Norge?

Endret av Hvemsomhelst
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff da. Da får du finne deg et hjørne og grine da vel. Vi som bærer vår krone»hijab» bærer det med stolthet og glede. Så ikke vær redd eller bekymre deg dor sånne som oss.  Vi er ikke undertrykket eller tvunget! Lev livet ditt og pass på deg selv☺️

• Liker 30
Skrevet

Nei, hijab skremmer meg i utgangspunktet ikke, utover at jeg har litt til overs for religiøs symbolisme generelt og vil selvfølgelig ikke at noe skal måtte bruke det mot sin vilje. Men som plagg synes jeg faktisk den kan være pent. Det er andre klesplagg innen Islam jeg misliker langt mer enn hijab.

• Liker 4
Skrevet

Jeg så en liten jente her en dag som såvidt kunne gå - med hijab. Moren hadde selvsagt hijab også men det var merkelig å se det lille barnet …

• Liker 27
Skrevet

I utgangspunktet synes jeg det er ok hvis de har valgt det selv. Mange  bruker det  frivillig og bruker tid til å  pynte seg selv  med den  så hvis det  er  det de vil, så har jeg  ikke  noe  imot det,  men jeg grøsser når jeg ser 8åringer med hijab. Det er bare trist og skremmende 

• Liker 20
Skrevet
11 minutter siden, Hvemsomhelst said:

Jeg ønsker ingen diskriminering av mennesker, og mener at vi må prøve å leve sammen, enten vi er nordmenn med røtter i mange generasjoner, katolikker eller muslimske innvandrere.  Vi må gi og ta.  Det har vært mye prat om muslimske kvinners påkledning, og spesielt om hijaben.

Jeg blir faktisk litt skremt av hijabene. Det betyr liksom så mye mer enn et tøystykke, og for meg symboliserer det kvinneundertrykkelse. Det skremmer og skaper avstand.  Vi leser også stadig om kvinneundertrykkelse og fryktelige straffer i muslimske land.  Grunnen er jo dessverre ofte slik det beskrives i denne linken

https://www.nettavisen.no/nyheter/hijab-tvang-til-nye-hoyder-i-iran/s/12-95-3424027818

Det hjelper liksom ikke å høre om kvinner som ønsker det selv, når kvinner som protesterer blir mishandlet på det groveste.

Enig/uenig?  Er det et problem i Norge?

Les også denne, norske media kan muligens gi et litt pyntet bilde av virkeligheten... Jeg mener religion er greit men tvang er et stort problem. 

https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/ayatollahenes-vestlige-favorittreporter/o/5-95-271912

• Liker 5
Skrevet

Hijab er til for å dekke håret. De som vil bruker det, de som ikke vil lar det være. Hva er det egentlige problemet? 

• Liker 8
Skrevet

Skjønner du ikke at du må gå i deg selv hvis du blir skremt av et klesplagg? Det er dine fordommer du må utfordre her.

• Liker 16
Skrevet

Vel, uansett hva du eller jeg synes om det så er religionsfriheten i Norge viktigere enn at det kan forekomme tvang.

Det er selvsagt tragisk at det er sterk undertrykkelse av kvinner andre steder i verden, og det er det heller ingen tvil om at det er. Med eller uten hijab.

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes det er mer skremmende med folk som mener de er opplyste, siviliserte og tolerante og som vil bestemme hvordan andre skal gå kledd. Jeg synes f.eks. at på stranda bør folk gå kledd som de vil: naken, toppløs, bikini, hel badedrakt, burkini eller niqab. Opplyste mennesker bør vite at dette kun er snakk om tilvenning og at hvis noen føler seg krenket av noe som er uvant så bør de først og fremst jobbe med seg selv og ikke la det gå utover andre.

• Liker 15
Skrevet
5 minutter siden, Laraa said:

I utgangspunktet synes jeg det er ok hvis de har valgt det selv. Mange  bruker det  frivillig og bruker tid til å  pynte seg selv  med den  så hvis det  er  det de vil, så har jeg  ikke  noe  imot det,  men jeg grøsser når jeg ser 8åringer med hijab. Det er bare trist og skremmende 

Jeg synes det er langt verre med 6-åringer med bikinitopp.

• Liker 8
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

Hijab i seg selv er ikke skremmende, det er enkeltes holdninger rundt hijab som er skremmende, men når det er sagt så syns jeg ikke noe om at små barn skal bruke det og det må være  frivillig ikke tvang. 

Endret av AthenaRavenLuna
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Zooey skrev (24 minutter siden):

Skjønner du ikke at du må gå i deg selv hvis du blir skremt av et klesplagg? Det er dine fordommer du må utfordre her.

Jeg har ingen fordommer, men du vet vel best?

Skrevet
Bag skrev (19 minutter siden):

Bag skrev (19 minutter siden):

Jeg synes heller ikke noe om barn i bikini,  eller små jenter som må bade i  våtdrakt pga foreldrene sin overbevisning om å ikke vise hud for den saksskyld.  La barn være barn 

• Liker 7
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Ninnit skrev (35 minutter siden):

Huff da. Da får du finne deg et hjørne og grine da vel. Vi som bærer vår krone»hijab» bærer det med stolthet og glede. Så ikke vær redd eller bekymre deg dor sånne som oss.  Vi er ikke undertrykket eller tvunget! Lev livet ditt og pass på deg selv☺️

Pleier du å unngå informasjon fra andre deler av verden? Og begynner å kritisere meg? Ja ja..

Skrevet
miSs. skrev (34 minutter siden):

Hijab er til for å dekke håret. De som vil bruker det, de som ikke vil lar det være. Hva er det egentlige problemet? 

Det er nok ikke så enkelt. Kostnaden ved å ikke bruke det er høy. I andre land kan det koste en livet. I Norge må man leve med å trakassering og i verste fall voldtekt, fordi man er en hore dersom man ikke bruker det. Det gjelder både jenter fra muslimske familier og jenter fra ikke-muslimske familier. 

Å ikke bruke det er i realiteten ikke et valg for svært mange.

Hijab representerer moralnormer som utgjør en fare for de som ikke bruker det.

• Liker 26
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet (endret)

Jeg klarer ikke å oppfatte deg seriøst. Du fremstiller deg som religiøs, men skriver banneord. Jeg har respekt for andre mennesker, og selvfølgelig også muslimer. Men å få stille et høflig spørsmål, går ikke. Da blir folk krenket og går til angrep.

ønsker deg alt godt, og er glad for at ikke alle er like trangsynte som deg.

I andre deler av verden blir kvinner straffet med døden eller vansiret med syre hvis hijaben sitter for løst. 

Endret av Hvemsomhelst
Skrevet
Ninnit skrev (52 minutter siden):

Dette handler vel mer om at de som ønsker å la være og gå med denne "kronen", ikke fortjener å få syre kastet i ansiktet.

• Liker 31
Skrevet
Justlooking skrev (52 minutter siden):

Jeg så en liten jente her en dag som såvidt kunne gå - med hijab. Moren hadde selvsagt hijab også men det var merkelig å se det lille barnet …

Oftest når det er så små barn så vi de bruke det fordi de ser mor og eldre søsken bruke det. Var det samme med bunnbind nå også, mange småunger brukte det fordi de så alle andre gjøre det og ville også. Blir som med mammas sminke, mammas høye hæler, pappas gummistøvler og hatt. Monkey see monkey do. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...