Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier bolig som har belåningsdgrad ca 55-60 % pr i dag. Totalt 3 000 000 i boliglån + studielån.  Jeg har ca 1 000 000 kr i frie midler, ingenting i fond. Gammel bil og gammelt bad.

Jeg er usikker på hva som er lurest å gjøre med de. Betale ned på boliglånet, betale ned til 50% belåningsdgrad? Investere i fond? Mye?  Og mye på en gang? Hvilke fond?

Øke forbruk? Vet det aldri lønner seg å kjøpe ny bil, eller pusse opp dyre ting som bad. 

Jeg har moderat til lav inntekt og lavt forbruk. 

Anonymkode: 1b489...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vippse 1000kr Til meg. Jeg er fattig:( 

neida.. men jeg ville investert de i aksjer/fond

Anonymkode: d1e6c...80e

Skrevet

Faste trekk til globalt indeksfond. Ikke finn på å betale inn mye på en gang. 

Sett av det du planlegger å bruke på bil eller oppussing de neste 3 år på høyrentekonto.

Ikke rør lånet mer enn du må, belåningsgraden er lav nok, gitt dagens rente. 

Jeg har også valgt å øke forbruk. Da jeg etterhvert så jeg ville gå i graven med mer enn nok penger. 

Anonymkode: a2a0f...e12

Gjest Jaconandersen
Skrevet (endret)

Ville investert det i jacon investeringer. Garantert 10 prosent avkastning i året, uansett situasjonen i markedet ellers. Kameraten min Bernard Madoff, grunnleggeren av NASDAQ har hjulpet meg i å sette opp selskapet. Perfekt for en person som deg :) 🤑

Endret av Jaconandersen
Skrevet

Dersom du planlegger å bo lengre enn 3 år mer i nåværende bolig ville jeg pusset opp badet (200-300K). Dersom du er avhengig av bil i hverdagen (= kjører hver eneste dag) ville jeg solgt den gamle og kjøp ny bil (300-400K). Resten ville jeg satt i indeksfond. 3 mill i gjeld er mye, men du har lav belåningsgrad. Likevel ville jeg nok prioritert å nedbetale noe, men studielånet rører du selvsagt ikke.

Anonymkode: 0e0ff...cf2

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

...men du har lav belåningsgrad.

Beklager, leste i HI at du per idag hadde 50% belåningsgrad. Er den over 65% idag ville jeg nok nedbetalt noe. Men det kommer jo også an på lønna di og hvor "belastende" de månedlige lånekostnadene føles.

• Liker 1
Skrevet

Har du moderat til lav inntekt og betjener boliglån på 3 mill alene + studielån? I så fall må vel den daglige økonomien din være ganske stram? Og å pusse opp et gammelt bad vil vel ikke nødvendigvis "aldri lønne seg". 

Ville ikke dumpet større beløp inn i enkeltfond. Kan eventuelt nedbetale en del av lånet og heller starte månedlig sparing i f.eks. indeksfond for de pengene du betaler mindre i lån. 

• Liker 2
Skrevet

Ville satt alt i aksjefond.

1mill med 10-15% avkastning i året er 100-150k. Det dekker lånet på huset hvert år. Drit i bilen og badet.

Anonymkode: 44f38...b63

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ville satt alt i aksjefond.

1mill med 10-15% avkastning i året er 100-150k. Det dekker lånet på huset hvert år. Drit i bilen og badet.

Anonymkode: 44f38...b63

Å forvente 10-15 % årlig avkastning nesten som en selvfølge er tåpelig. Og har du ikke tenkt at hun skal skatte av eventuell gevinst på aksjefond?

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Anonym90059005 said:

Har du moderat til lav inntekt og betjener boliglån på 3 mill alene + studielån? I så fall må vel den daglige økonomien din være ganske stram? Og å pusse opp et gammelt bad vil vel ikke nødvendigvis "aldri lønne seg". 

Ville ikke dumpet større beløp inn i enkeltfond. Kan eventuelt nedbetale en del av lånet og heller starte månedlig sparing i f.eks. indeksfond for de pengene du betaler mindre i lån. 

Ja! Veldig høyt lån ift inntekt, som gjør at jeg føler lånet burde ned til minst 5x inntekt. Samtidig som belåningsgraden er nærmere 50-55 vil jeg tro. Verdivurderingen er fire år gammel.

Skrevet

Ja! Veldig høyt lån ift inntekt, som gjør at jeg føler lånet burde ned til minst 5x inntekt. Samtidig som belåningsgraden er nærmere 50-55 vil jeg tro. Verdivurderingen er fire år gammel.

Det høres ikke ut som at du bør "plassere" pengene noe annet sted enn rett inn på boliglånet. Med mindre du har sykt høyt studielån høres situasjonen din hinsides ut. Bruker du mer enn 50% av månedslønna di på å bo?

• Liker 4
Skrevet

Det høres ikke ut som at du bør "plassere" pengene noe annet sted enn rett inn på boliglånet. Med mindre du har sykt høyt studielån høres situasjonen din hinsides ut. Bruker du mer enn 50% av månedslønna di på å bo?

Inkludert strøm, fellesutgifter og Internett er det litt i overkant av 50 % ja. 

Så det er stramt. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Inkludert strøm, fellesutgifter og Internett er det litt i overkant av 50 % ja. 

Så det er stramt. 

Ville betalt minst 500k inn på boliglånet, og resten i 2-3 fond hvorav minst ett er indeks. Evt. prioritert ny bil i tillegg hvis det er viktig :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja! Veldig høyt lån ift inntekt, som gjør at jeg føler lånet burde ned til minst 5x inntekt.

Hvordan gikk banken med på å gi deg mer enn 5x inntekt?

Skrevet
24 minutter siden, ?mynonA said:

Hvordan gikk banken med på å gi deg mer enn 5x inntekt?

Jeg er usikker på når den regelen kom i kraft. Men banken kastet penger etter meg, og nevnte aldri noen 5x inntekt grense. Tro på økt inntekt i sammenheng med lavt forbruk? Samt at vi i utgangspunktet var to som fikk lånet. Da med tilbud opp til 7,6 x samlet inntekt. Uten at det skal ha så mye å si når jeg fikk lånet alene.  

Banken sier selv at de ikke ville gitt ut det lånet i dag.

Skrevet

Du burde definitivt betale ned på boliglånet. Du kan la løpetiden være like lang som den er idag, sånn at månedsbeløpet blir lavere. Det du ikke lenger er bundet til å betale på lånet hver måned kan du investere i feks indexfond. 

Dersom du vet at du skal pusse opp badet i løpet av ett-to år så sett den summen på en konto, evt om banken vil gi deg et rammelån feks på den summen sånn at du kan ta ut det som badet koster når du skal pusse opp.

• Liker 1
Skrevet

Betal inn 4-500.000 på lånet ditt ettersom belåningsgraden er såpass høt ifht inntekt. 

Resten ville jeg hadd fast trekk på til 2-3 fond (fast trekk for å spre risikoen, kjøp fond spredt så du når både toppene og bunnene) 

Husk også å ha en buffer til uforutsette utgifter, samt oppussing/bil dersom det virkelig må være nødvendig.

Og husk å lev litt også oppi alt❤️

Anonymkode: 0b5c3...1fc

Skrevet

Hvis økonomien er stram ville jeg betalt ned på lånet og refinansiert med ny verditakst. Vanligvis ville jeg ropt indeksfond lang veg, men ikke om hverdagen ikke går romslig rundt.

Anonymkode: 4b545...2f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...