Gå til innhold

Blir en gutt på 15 skyldig i å betale barnebidrag når han blir 18?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva mener du?

Hun får stønader til hun kan klare seg selv, antar jeg. Norge er godt bygget opp sånn. Det står i artikkelen at hun ser for seg en utdannelse. Så det virker som hun har planer om å bli selvforsørgende etter hvert.

Spørsmålet var altså om gutten (senere mannen) ville måtte begynne og ta ansvar økonomisk for barnet etter hvert, som han unnfanget da han selv var barn.

Anonymkode: 2ba61...ef1

Ja. Det må han. Loven er klar der og det står at begge foreldrene har ansvar for å forsørge eget barn 

Anonymkode: c7c1d...621

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ingen nedre aldersgrense for når en må betale barnebidrag. Men det er vel begrenset for hvor mye en ungdom på 15 år eller deromkring tjener. 
Men er en under 18 år så kan en ikke binde seg selv med økonomiske avtaler. Da er det farens foresatte som må undertegne på evt avtaler om bidrag. 

Anonymkode: 4abf9...894

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men seksuell lavalder er 16 i Norge, så en 15-åring er ikke egentlig "gammel nok" til å ha sex? Men nå er det jo umulig å gjøre det ulovlig for veldig unge å ha sex, da kriminell lavalder uansett er 15 år. Hva om jenta var 19 og gutter 15 og det ble regnet som voldtekt? Må han betale barnebidrag? Hva om han hadde vært enda yngre?

Jeg er absolutt for barnebidrag og skjønner at det betales om det er til barnets beste, men ble bare nysgjerrig på om noen faktisk har noen kilder til dette. Kanskje det ikke er nok rettspraksis på det i Norge.

Anonymkode: 66e6d...d74

Jeg er enig med deg det er et interessant tema og jeg finner ingen klare svar, jeg lurer på om det blir gjort litt skjønnsmessige vurderinger og...

Har en venninne som fikk når hun var 16, det er jo maaange år siden nå men da fikk hun barnebidrag hennes eks var på samme alder men jobbet med fiske. Dattera til ei venninne fikk ikke bidrag før eksen var ferdig med videregående, inntil da ble han regnet som ikke bidragsdyktig. Han opparbeidet seg gjeld fra han var ferdig på vgs slik jeg forstår.  

Men finner ikke veiledning for slike saker så hadde vært flott hvis noen linker liggende til lover og regler på dette.

Skrevet

Wow. Kjente at jeg ble rørt av å lese den artikkelen. Rørt og imponert over hvordan denne unge jenta har taklet denne situasjonen . Så tøff❤️

• Liker 4
Skrevet
Chiyo skrev (1 time siden):

Ja, han må betale barnebidrag for sitt barn. I artikkelen du sikter til står det at jenta fant ut at hun var gravid når hun var 16 uker på vei. Da er abort ikke en gang mulig lenger i følge den norske loven. 
Altså en jente på femten år føder barnet, og hun må ta vare på det barnet i 18 år. Det er hun som må stå opp midt på natten for å mate babyen sin, det er hun som må skifte bleier. Hun kommer til å bruke mye tid og penger på å oppdra dette barnet alene fordi det var hun som ble gravid. Han som gjorde henne gravid slipper unna med alt dette. Alt man kan kreve av han er at han betaler barnebidrag når han er voksen.

Joda hun kunne fått innvilget abort også etter det

Anonymkode: 85a44...5e9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

På NRK i dag står det en artikkel om en jente som ble gravid som 14 åring, og fødte et barn som 15 åring. Faren er visst ute av bildet, står det.

Dersom vi går ut fra at hun hadde sex med en jevnaldrende gutt på 14-15 år, vil denne gutten bli skyldig i å betale barnebidrag fra han blir myndig, for noe han gjorde som mindreårig? Blir han nødt til å betale barnebidrag til barnet blir myndig?

Jeg bare begynte å tenke på det, og lurte på om det er sånn. Må gutter betale for noe de gjorde før de "riktig skjønte" hva de gjorde, da de var umyndige og nærmest for barn å regne?

Beklager-«før de riktig skjønte»? 15/16 år gamle gutter som velger å ha sex vet at de kan gjøre jenter gravide. 

Anonymkode: f636c...588

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare det er veldig rart at en 13 åring er gira på sex…

Jeg var opptatt av helt andre ting den tiden. 
Sport og venninner 

Anonymkode: 01400...ca9

Vet vi at hun var gira på sex? Det kan like fullt være overgrep? 

Skrevet

Får den 14 år gamle jenta alle utgifter til barnet dekket av staten i 18 år, tror du? Hun var jo like ung. 

Anonymkode: 20687...a49

Hun har jo faktisk hatt et valg gutten ikke hadde.

Anonymkode: 0fac2...698

• Liker 1
Skrevet

På NRK i dag står det en artikkel om en jente som ble gravid som 14 åring, og fødte et barn som 15 åring. Faren er visst ute av bildet, står det.

Dersom vi går ut fra at hun hadde sex med en jevnaldrende gutt på 14-15 år, vil denne gutten bli skyldig i å betale barnebidrag fra han blir myndig, for noe han gjorde som mindreårig? Blir han nødt til å betale barnebidrag til barnet blir myndig?

Jeg bare begynte å tenke på det, og lurte på om det er sånn. Må gutter betale for noe de gjorde før de "riktig skjønte" hva de gjorde, da de var umyndige og nærmest for barn å regne?

Man blir vel ikke krevd for bidrag før man har inntekt over en viss sum?

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, FrøkenMånestråle said:

Ja, er man voksen nok til å ha sex i lovens øyne så er man vel voksen nok til å bli satt i gjeld for det. 

Det er han ikke om han er 14/15.

Anonymkode: 5975c...4bb

• Liker 1
Skrevet

Denne jenta bør ta ansvar selv og ikke utnytte en mindreårig gutt økonomisk. Han gjør en feil, nå må hun som valgte å beholde ta ansvar.

Anonymkode: 52e2a...b4a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hun har jo faktisk hatt et valg gutten ikke hadde.

Sånn er det, da lærer han tidlig at alt har konsekvenser.

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er han ikke om han er 14/15.

Anonymkode: 5975c...4bb

Det er sant, men nå er det jo ikke så ofte så unge gutter blir fedre så uansett så tenker jeg det er greit å vite hva man har å forholde seg til om vi tar utgangspunkt i en 16 åring. Hvis en 14 åring knuser en rute så er han erstatningspliktig, eller foreldrene, da bør det samme gjelde når det gjelder et barn, eventuelt at det blir satt på vent til han har inntekt slik man gjør med voksne menn som ikke har inntekt. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Denne jenta bør ta ansvar selv og ikke utnytte en mindreårig gutt økonomisk. Han gjør en feil, nå må hun som valgte å beholde ta ansvar.

Nei. Han var med på leken dette er prisen for moroa. Sånn er det bare, finnes ikke andre regler for unge gutter enn for voksne menn, det går ikke. Barn vet fra ung alder at en av de tingene sex fører med seg er barn så man kan ikke unnskylde seg med at de ikke vet bedre heller. Barnet som blir født skal ha samme rettigheter som et barn som har foreldre som er myndige.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vet vi at hun var gira på sex? Det kan like fullt være overgrep? 

Det virket overhodet ikke sånn. Hvordan kom du på den tanken?

Anonymkode: 7beab...ebc

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (5 minutter siden):

Sånn er det, da lærer han tidlig at alt har konsekvenser.

Det er sant, men nå er det jo ikke så ofte så unge gutter blir fedre så uansett så tenker jeg det er greit å vite hva man har å forholde seg til om vi tar utgangspunkt i en 16 åring. Hvis en 14 åring knuser en rute så er han erstatningspliktig, eller foreldrene, da bør det samme gjelde når det gjelder et barn, eventuelt at det blir satt på vent til han har inntekt slik man gjør med voksne menn som ikke har inntekt. 

Nei. Han var med på leken dette er prisen for moroa. Sånn er det bare, finnes ikke andre regler for unge gutter enn for voksne menn, det går ikke. Barn vet fra ung alder at en av de tingene sex fører med seg er barn så man kan ikke unnskylde seg med at de ikke vet bedre heller. Barnet som blir født skal ha samme rettigheter som et barn som har foreldre som er myndige.

Barn under 15:

- kan ikke straffes for noe kriminalitet

- Kan ikke ta opp gjeld eller inngå avtaler.

- Er for unge til ha sex.

- Har ofte ikke erstatningsansvar hvis de knuser en rute.  Det vurderes fra sak til sak.

Logikken holder rett og slett ikke. Barn er har ikke ansvar for sine handlinger på samme måte som voksne, selv om de "burde fortså....".

Ingen tvinger en 14 årig jente til å ta ansvar som mor. Hvis hun ikke vil så plasseres barnet hos noen andre.

Jeg vet ikke hva loven sier om barnebidrag, hvis den sier noe. Kan noen finne en ordentlig kilde? 

• Liker 2
Skrevet
Isambard skrev (1 minutt siden):

Barn under 15:

- kan ikke straffes for noe kriminalitet

- Kan ikke ta opp gjeld eller inngå avtaler.

- Er for unge til ha sex.

- Har ofte ikke erstatningsansvar hvis de knuser en rute.  Det vurderes fra sak til sak.

Logikken holder rett og slett ikke. Barn er har ikke ansvar for sine handlinger på samme måte som voksne, selv om de "burde fortså....".

Ingen tvinger en 14 årig jente til å ta ansvar som mor. Hvis hun ikke vil så plasseres barnet hos noen andre.

Jeg vet ikke hva loven sier om barnebidrag, hvis den sier noe. Kan noen finne en ordentlig kilde? 

Kjenner til flere saker der ungdommer har knust ruter og vandalisert busskur og de har måttet betale erstatning, men det er en annen sak.

At ingen tvinger jenta til å ta ansvar som mor, nei det er ingen som tvinger jenta på 25 heller så hvorfor skal hennes barn ha andre rettigheter enn jenta på 14 sitt barn, det er jo rettighetene til barnet det er snakk om og barnet har rett på minst et økonomisk bidrag.

Uansett så kan man ikke fraskrive seg det økonomiske ansvaret for et barn uansett om man er 14 eller 25. Man kan gi faen i barnet men de økonomiske forpliktelsene blir man ikke kvitt. Så lenge mor velger å beholde barnet og oppdra det selv så må en innrette seg etter det, sånn er det bare. Så om en må begynne å betale når en er 14, 18 eller 25 spiller ikke så stor rolle for har mor lav inntekt noe hun ofte har når hun er veldig ung så vil hun kunne motta bidragsforskudd om far ikke er bidragsdyktig. Og far vil måtte betale med en gang han blir regnet som bidragsdyktig.

Skrevet

Jeg bare det er veldig rart at en 13 åring er gira på sex…

Jeg var opptatt av helt andre ting den tiden. 
Sport og venninner 

Anonymkode: 01400...ca9

Samme her, eller kanskje ikke så mye sport da, men hobbyer og venner.

Anonymkode: f7cf7...d1e

Skrevet

Det er ingen nedre aldersgrense for forsørgingsplikten i Barnelovens 66. 
men man godtar normalt at far ikke har inntekt til å betale bidrag mens han får yrkeskompetanse, slik at den fremtidige inntektsevnen styrkes. Slik at en 18-åring som jobber kan ilegges bidrag, men studerer han og ikke har inntekt kan det regnes som rimelig grunn til å ikke ha inntekt. Står om det her, bla ned til skjønnsfastsettelse og under typetilfeller: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for#KAPITTEL_4-1

Anonymkode: 67244...282

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Joda hun kunne fått innvilget abort også etter det

Anonymkode: 85a44...5e9

Hun kunne fått, men det er ingen garanti for det. Abort er bare selvbestemt fram til uke 12.

Anonymkode: 6eb5a...957

Skrevet

Nei, det vil han nok ikke. 

Anonymkode: e3d1a...e94

Skrevet

Kan denne gutten ha blitt manipulert til å bli far? Bør han straffes resten av livet for noe han gjorde som mindreårig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...