AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 På NRK i dag står det en artikkel om en jente som ble gravid som 14 åring, og fødte et barn som 15 åring. Faren er visst ute av bildet, står det. Dersom vi går ut fra at hun hadde sex med en jevnaldrende gutt på 14-15 år, vil denne gutten bli skyldig i å betale barnebidrag fra han blir myndig, for noe han gjorde som mindreårig? Blir han nødt til å betale barnebidrag til barnet blir myndig? Jeg bare begynte å tenke på det, og lurte på om det er sånn. Må gutter betale for noe de gjorde før de "riktig skjønte" hva de gjorde, da de var umyndige og nærmest for barn å regne? Anonymkode: 2ba61...ef1 1
GammelKaktus Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Ja, er man voksen nok til å ha sex i lovens øyne så er man vel voksen nok til å bli satt i gjeld for det. Derfor må man lære barn og unge om prevensjon, spesielt guttene som ikke har så mye de skulle ha sagt om jenta blir gravid og velger å beholde barnet. 20
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: På NRK i dag står det en artikkel om en jente som ble gravid som 14 åring, og fødte et barn som 15 åring. Faren er visst ute av bildet, står det. Dersom vi går ut fra at hun hadde sex med en jevnaldrende gutt på 14-15 år, vil denne gutten bli skyldig i å betale barnebidrag fra han blir myndig, for noe han gjorde som mindreårig? Blir han nødt til å betale barnebidrag til barnet blir myndig? Jeg bare begynte å tenke på det, og lurte på om det er sånn. Må gutter betale for noe de gjorde før de "riktig skjønte" hva de gjorde, da de var umyndige og nærmest for barn å regne? Anonymkode: 2ba61...ef1 Får den 14 år gamle jenta alle utgifter til barnet dekket av staten i 18 år, tror du? Hun var jo like ung. Anonymkode: 20687...a49 41
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 Ja, er man gammel nok til å ha sex er man også gammel nok til å forstå konsekvensene. På samme måte er den kriminelle lavalder i Norge lavere enn 18. Den er 15 år og da regnes man som moden nok til å forstå konsekvensene av evt straffbare handlinger. En 15-åring er med andre ord voksen nok til å havne i fengsel om de gjør noe ulovlig, og da blir det litt søkt å tenke at de ikke samtidig er voksne nok til å være ansvarlige for å forsørge egne barn. Anonymkode: 7c5db...448 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 For et merkelig ordvalg. Skyldig? Barnet er jo like mye hans. Kan jo til og med hende han ønsker samvær.. Anonymkode: f2ee5...324 28
AliceNextDoor Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Mye synsing her. I hovedsak kan ikke en person under 18 år inngå økonomiske avtaler eller pålegges trekk. Da må fars foresatte inn i bildet og være med på en eventuell avtale, enten med eller uten NAV involvert. Det vil være naturlig straks far fyller 18 at han da imøtekommer en avtale om fast betaling, eller i enkelte tilfeller oppbygger gjeld. 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 Jeg bare det er veldig rart at en 13 åring er gira på sex… Jeg var opptatt av helt andre ting den tiden. Sport og venninner Anonymkode: 01400...ca9 5
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Får den 14 år gamle jenta alle utgifter til barnet dekket av staten i 18 år, tror du? Hun var jo like ung. Anonymkode: 20687...a49 Hva mener du? Hun får stønader til hun kan klare seg selv, antar jeg. Norge er godt bygget opp sånn. Det står i artikkelen at hun ser for seg en utdannelse. Så det virker som hun har planer om å bli selvforsørgende etter hvert. Spørsmålet var altså om gutten (senere mannen) ville måtte begynne og ta ansvar økonomisk for barnet etter hvert, som han unnfanget da han selv var barn. Anonymkode: 2ba61...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For et merkelig ordvalg. Skyldig? Barnet er jo like mye hans. Kan jo til og med hende han ønsker samvær.. Anonymkode: f2ee5...324 Det står i artikkelen at far er helt ute av bildet, så da får vi anta at dette stemmer og at han ikke er spesielt interessert i samvær. I alle fall ikke med det første. For barnets del kan vi jo bare håpe at faren til barnet vil modnes etter hvert med alderen, og innse verdien i å lære og kjenne og ha samvær med sitt eget barn. TS Anonymkode: 2ba61...ef1 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bare det er veldig rart at en 13 åring er gira på sex… Jeg var opptatt av helt andre ting den tiden. Sport og venninner Anonymkode: 01400...ca9 Jeg var opptatt av sport, venninner og sex på 90-tallet som 13-åring. Heldigvis var jeg ikke populær blant gutta 😆 Anonymkode: f2ee5...324 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #12 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det står i artikkelen at far er helt ute av bildet, så da får vi anta at dette stemmer og at han ikke er spesielt interessert i samvær. I alle fall ikke med det første. For barnets del kan vi jo bare håpe at faren til barnet vil modnes etter hvert med alderen, og innse verdien i å lære og kjenne og ha samvær med sitt eget barn. TS Anonymkode: 2ba61...ef1 Jeg tror faren til barnet må være oppgitt som far i foreldreattesten for å betale bidrag. Anonymkode: b50f5...4a2
Jdz Skrevet 10. august 2021 #13 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg bare det er veldig rart at en 13 åring er gira på sex… Jeg var opptatt av helt andre ting den tiden. Sport og venninner Anonymkode: 01400...ca9 Øhhh. Nå var det ikke snakk om noen 13-åring her da, men mange, om ikke de fleste 13-14-åringer er vel i en eller annen grad interessert i sex, selv om de ikke nødvendigvis har sex (med andre) eller bør ha det. Jeg tror ikke det er unormalt. Uten at det er noe eksempel til etterfølgelse var jeg også seksuelt aktiv da jeg var 14 og jeg var nok ikke den eneste (selv om det kanskje er litt mindre vanlig nå enn da jeg var ung). 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #14 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): På NRK i dag står det en artikkel om en jente som ble gravid som 14 åring, og fødte et barn som 15 åring. Faren er visst ute av bildet, står det. Dersom vi går ut fra at hun hadde sex med en jevnaldrende gutt på 14-15 år, vil denne gutten bli skyldig i å betale barnebidrag fra han blir myndig, for noe han gjorde som mindreårig? Blir han nødt til å betale barnebidrag til barnet blir myndig? Jeg bare begynte å tenke på det, og lurte på om det er sånn. Må gutter betale for noe de gjorde før de "riktig skjønte" hva de gjorde, da de var umyndige og nærmest for barn å regne? Anonymkode: 2ba61...ef1 Eh ja? Hvorfor er det kun jenta sitt ansvar? Er du rusk? Anonymkode: b41c0...740 10
Chiyo Skrevet 10. august 2021 #15 Skrevet 10. august 2021 Ja, han må betale barnebidrag for sitt barn. I artikkelen du sikter til står det at jenta fant ut at hun var gravid når hun var 16 uker på vei. Da er abort ikke en gang mulig lenger i følge den norske loven. Altså en jente på femten år føder barnet, og hun må ta vare på det barnet i 18 år. Det er hun som må stå opp midt på natten for å mate babyen sin, det er hun som må skifte bleier. Hun kommer til å bruke mye tid og penger på å oppdra dette barnet alene fordi det var hun som ble gravid. Han som gjorde henne gravid slipper unna med alt dette. Alt man kan kreve av han er at han betaler barnebidrag når han er voksen. 11
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #16 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Eh ja? Hvorfor er det kun jenta sitt ansvar? Er du rusk? Anonymkode: b41c0...740 Jeg har ikke sagt det er kun hennes ansvar. Jeg mener gutten også skal bidra med barnebidrag når han blir i stand til det og gammel nok. Selvsagt. Jeg bare lurte på om det fantes en sprø regel eller noe som fritok fedre fra bidragsplikten dersom de var blitt fedre før de var myndige selv. Begynte bare å lure på det. TS Anonymkode: 2ba61...ef1 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #17 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg var opptatt av sport, venninner og sex på 90-tallet som 13-åring. Heldigvis var jeg ikke populær blant gutta 😆 Anonymkode: f2ee5...324 Klart en var nysjerrig på gutter, men jeg syntes tanken på å ligge med en gutt bar skummelt. Var litt beskjeden på den tiden og . Angrer ikke på at jeg ventet til jeg var 18 , meeeen da tok jeg igjen det tapte 😂😂 Anonymkode: 01400...ca9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #18 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg har ikke sagt det er kun hennes ansvar. Jeg mener gutten også skal bidra med barnebidrag når han blir i stand til det og gammel nok. Selvsagt. Jeg bare lurte på om det fantes en sprø regel eller noe som fritok fedre fra bidragsplikten dersom de var blitt fedre før de var myndige selv. Begynte bare å lure på det. TS Anonymkode: 2ba61...ef1 Tror du noe fritar jenta fra foreldreplikten før hun er myndig selv? Nei. Så utrolig teit spørsmål. Samme logikk som at framtiden til en gutt som blir voldtektsdømt, blir ødelagt..... Anonymkode: c7a89...57f 9
Brunello Skrevet 10. august 2021 #19 Skrevet 10. august 2021 Chiyo skrev (44 minutter siden): Ja, han må betale barnebidrag for sitt barn. I artikkelen du sikter til står det at jenta fant ut at hun var gravid når hun var 16 uker på vei. Da er abort ikke en gang mulig lenger i følge den norske loven. Altså en jente på femten år føder barnet, og hun må ta vare på det barnet i 18 år. Det er hun som må stå opp midt på natten for å mate babyen sin, det er hun som må skifte bleier. Hun kommer til å bruke mye tid og penger på å oppdra dette barnet alene fordi det var hun som ble gravid. Han som gjorde henne gravid slipper unna med alt dette. Alt man kan kreve av han er at han betaler barnebidrag når han er voksen. I mange tilfeller faller mye ansvar på foreldrene hennes også. Vet om flere tilfeller der foreldrene til moren ble mer foreldre enn besteforeldre. Når det er sagt, er jeg enig i det du skriver om ansvar. Abort er vel mulig frem til uke 22. At den gravide er 15 år vil muligens være godt nok argument for å få innvilget. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #20 Skrevet 10. august 2021 1 hour ago, FrøkenMånestråle said: Ja, er man voksen nok til å ha sex i lovens øyne så er man vel voksen nok til å bli satt i gjeld for det. Derfor må man lære barn og unge om prevensjon, spesielt guttene som ikke har så mye de skulle ha sagt om jenta blir gravid og velger å beholde barnet. Men seksuell lavalder er 16 i Norge, så en 15-åring er ikke egentlig "gammel nok" til å ha sex? Men nå er det jo umulig å gjøre det ulovlig for veldig unge å ha sex, da kriminell lavalder uansett er 15 år. Hva om jenta var 19 og gutter 15 og det ble regnet som voldtekt? Må han betale barnebidrag? Hva om han hadde vært enda yngre? Jeg er absolutt for barnebidrag og skjønner at det betales om det er til barnets beste, men ble bare nysgjerrig på om noen faktisk har noen kilder til dette. Kanskje det ikke er nok rettspraksis på det i Norge. Anonymkode: 66e6d...d74 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå