Gå til innhold

Får bare senvakter. Min kollega får alle tidlig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt samme arbeidsplass i 4 år. Etter 2 år fikk jeg en kollega som har samme stilling som meg. I begynnelsen hadde vi annenhver uke der vi delte på to forskjellige oppgaver. Men etterhvert fikk jeg beskjed av vår gamle leder at han ville at hun skulle ha oppgave 1 hele tiden fast, og jeg skulle ha oppgave 2 hele tiden fast. Rett og slett fordi han syns det ble litt mye styr at vi drev å byttet annenhver uke.

Og det kunne jeg til en viss grad forstå. Men når vi hadde det sånn at vi byttet annenhver så jobbet vi jo også annenhver uke sent/tidlig. Men fordi han ville at vi skulle ha faste oppgaver så medførte dette at jeg alltid ble satt opp på seinvakt. Jeg syns ikke nødvendigvis at dette var et kjempeproblem til og begynne med, men har jo etterhvert innsett at det er veldig urettferdig.

Her en dag sa min kollega at hun kommer til å be vår nye leder (som begynner i midten av september) om å bare få tidligvakter fordi det rett og slett er enklest mtp. henting av barn osv.. Jeg skjønner jo at det kan være vanskelig å få det til å gå opp, men det er jo ikke rett. 

Eneste jeg kan håpe på er jo at den nye lederen mener at vi skal dele på det. Men det vet jeg jo ikke ennå.

Jeg tror jo jeg skal klare å si ifra, men det kan jo bli en liten problemstilling ettersom det bare er vi to som har de stillingene. Men jeg må jo vel ha noen rettigheter ettersom jeg har jobbet der lengst?

Anonymkode: 1e021...2de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og på grunn av at hun har tidligvaktene har dette også medført at hun får flere timer enn meg siden hun noen ganger må jobbe overtid.

TS

• Liker 1
Skrevet

Helt elendig. Dette hadde jeg aldri funnet meg i, og tviler på at det er lovlig. Er du fagorganisert? Du må si klart i fra til leder at dette finner du deg ikke i. Senvakter må fordeles likt.

Anonymkode: 666cd...92c

• Liker 8
Skrevet

Her må du bare stå på krava og be din nye leder om å fordele det rettferdig slik at dere rullerer. Selv om arbeidsgiver i teorien har rett til å ha fast tidlig vakt og senvakt, så er det dårlig for arbeidsmiljøet. Du har tydeligvis en kollega som ikke er redd for å stå på krava, derfor må du heller ikke være det selv. 

Så får du heller begynne letingen etter annen jobb hvis leder ikke er villig til å la deg få noen dagvakter overhodet. 

Anonymkode: 25785...b5e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Her må du bare stå på krava og be din nye leder om å fordele det rettferdig slik at dere rullerer. Selv om arbeidsgiver i teorien har rett til å ha fast tidlig vakt og senvakt, så er det dårlig for arbeidsmiljøet. Du har tydeligvis en kollega som ikke er redd for å stå på krava, derfor må du heller ikke være det selv. 

Så får du heller begynne letingen etter annen jobb hvis leder ikke er villig til å la deg få noen dagvakter overhodet. 

Anonymkode: 25785...b5e

Jeg har jo tenkt å si ifra, og jeg kjenner ikke denne nye lederen som kommer. Det kan no hende han er kjempegrei. Men min kollega har jo igrunnen sagt at hun nesten ikke kan ha seinvakter pga henting av barn. Det gjør meg overhodet ingenting og ta noen ekstra seinvakter en gang i blant. Men ikke hele tiden. Og det må jo ha noe å si at jeg hsr jobbet der lengre enn henne.

Jeg er organisert ja.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har jo tenkt å si ifra, og jeg kjenner ikke denne nye lederen som kommer. Det kan no hende han er kjempegrei. Men min kollega har jo igrunnen sagt at hun nesten ikke kan ha seinvakter pga henting av barn. Det gjør meg overhodet ingenting og ta noen ekstra seinvakter en gang i blant. Men ikke hele tiden. Og det må jo ha noe å si at jeg hsr jobbet der lengre enn henne.

Jeg er organisert ja.

TS

At hun har barn er ikke ditt problem. 

Anonymkode: 666cd...92c

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er organisert ja.

TS

Husk at du også har fortrinnsrett foran henne, som vil si at du har krav på en høyere stilling før henne. Og har du ikke 100 % fast stilling så bør du snakke med tillitsvalgt mtp at du skal få prosenten du faktisk har jobbet etter 1 år i stillingen. Angående fortrinnsretten så kan INGEN som starter etter deg feks en tilkallingsvakt jobbe mer prosentvis enn det du har krav på. Vet ikke hvor relevant det er, men en 100 % stilling vil tilsvare normal arbeidstid etter det jeg kan huske.

Anonymkode: 8e116...6bc

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Husk at du også har fortrinnsrett foran henne, som vil si at du har krav på en høyere stilling før henne. Og har du ikke 100 % fast stilling så bør du snakke med tillitsvalgt mtp at du skal få prosenten du faktisk har jobbet etter 1 år i stillingen. Angående fortrinnsretten så kan INGEN som starter etter deg feks en tilkallingsvakt jobbe mer prosentvis enn det du har krav på. Vet ikke hvor relevant det er, men en 100 % stilling vil tilsvare normal arbeidstid etter det jeg kan huske

https://arbeidsmiljoloven.com/paragraf/fortrinnsrett-til-ny-ansettelse/

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg er organisert ja.

TS

Du må bestemme deg for hva du ønsker og kommunisere det. Det er vanskeligere om du bare skal komme i etterkant og krangle på det de bestemmer. Si at du feks ønsker to dagvakter i uka. Eller dag hver tredje uke. Eller noe. Så må sjefen din ta det derfra.

Anonymkode: 7c6ef...c72

• Liker 1
Skrevet

Det samme skjedde med meg, kollegaen min brukte det at hun hadde mann og barn som ventet på henne. Itillegg sa hun med en ganske frekk tone at de som ikke hadde barn trengte ikke å få tidlig vakter. Sjefen var visst enig. Holdt ut i bare 13 år da, før jeg sa opp😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...