Gå til innhold

HJELP! Hvordan redde (vaske) yndlings jakken min?😨 (bilder)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg pakket opp fra baggen etter ferie så ser jeg, i stor forskrekkelse, at en svart (!!!!) øyenskygge har knust i baggen... som en eksplosjon, svart overalt! Og den lå på min yndlingsjakke! 😭 andre klær heiv jeg i maskinen, men selv etter 60 graders vask, så går ikke den svarte øyenskyggen av...

Jeg vasket ikke denne jakken. Men nå vet jeg at ikke 60 graders vask tar det en gang, og jakke tåler jo ikke det heller

Er så glad i denne jakken, den var kjempe dyr 😭

Hvordan skal jeg få vekk dette?? 

får jo aldri bort dette med 30 graders håndvask 😢 Er også redd for å gni på det, i frykt for at jeg gjør det styggere

CCF15561-2CD0-4FE9-BCC7-56F3F863B8E3.jpeg

84545223-A647-42F3-A0A0-13FF8BD56955.jpeg

Anonymkode: e536a...189

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må nok anse denne jakken som tapt, ja. Den får du aldri ren. 

Med mindre du kan legge den i noe med vann som løser opp fargestoffene og fettet i maskaraen, og etterpå vaske den i 30g. Det er din siste mulighet. For du kan som du skriver ikke gnu på det og det nytter ikke å maskinvaske den. 

Tåler den å ligge i f.eks Zalo og ullvaskepulver mon tro? 

Anonymkode: c5a74...32d

• Liker 5
Skrevet

Jakken inneholder jo lin og bomull, så jeg tror nok den tåler 60 graders vask selv om lappen sier noe annet. Men du må nok prøve flekkfjerner. Gallesåpe kan f.eks. bære verdt et forsøk, jakken er vel ubrukelig nå uansett med mindre du farger den svart. 

Anonymkode: f20b1...a17

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må nok anse denne jakken som tapt, ja. Den får du aldri ren. 

Med mindre du kan legge den i noe med vann som løser opp fargestoffene og fettet i maskaraen, og etterpå vaske den i 30g. Det er din siste mulighet. For du kan som du skriver ikke gnu på det og det nytter ikke å maskinvaske den. 

Tåler den å ligge i f.eks Zalo og ullvaskepulver mon tro? 

Anonymkode: c5a74...32d

Åååh 😞 Jeg skal gjøre det jeg kan for å prøve hvertfall 😣 

Kan jo prøve å la den ligge i såpe, før 30 graders vask i maskinen med ull såpe. Det er slik jeg har vasket den før, på ullprogram i maskinen på 30 grader og med ullsåpe. Det vet jeg at den tåler

Er det zalo jeg burde ha i bøtten med vann? Og hvor lenge skal jeg la den ligge i vannet?

ts

• Liker 1
Skrevet

Sminkefjerner? 🧐

Anonymkode: 839dd...861

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jakken inneholder jo lin og bomull, så jeg tror nok den tåler 60 graders vask selv om lappen sier noe annet. Men du må nok prøve flekkfjerner. Gallesåpe kan f.eks. bære verdt et forsøk, jakken er vel ubrukelig nå uansett med mindre du farger den svart. 

Åja okei! Er ikke så flink på forskjellige stoffer og hva de tåler 😅 

Hvilken flekkfjerner er bra og hvor kjøper jeg det? Og hva er gallesåpe? 😳

Om ingenting fungerer, så farger jeg den svart ja! 😅 det var jo smart

ta

• Liker 1
Skrevet

Bare kjøp et nytt. Hvis du ikke har råd, ikke lek deg rik. Status er bare for eliten.

Anonymkode: 148d1...8a4

• Liker 1
Skrevet

Sminkefjerner? 🧐

Anonymkode: 839dd...861

Ja kanskje det?? Jeg har bare servietter, men kanskje jeg kan prøve flytende! Noen som vet om en sterk sminkefjerner? 

Alt dere foreslår kommer til å bli prøvd 😅 Jeg SKAL redde jakken! 

ts

• Liker 2
Skrevet

Prøvd sminkefjerner da? La det bløtes med mye sminkefjerner, og skylle godt etterpå, før du vasker i maskin på 30 grader? Det er vel ikke varmen som gjør at du blir kvitt flekken, varme er jo for å ta bakterier og vond lukt..??

• Liker 4
Skrevet

Bare kjøp et nytt. Hvis du ikke har råd, ikke lek deg rik. Status er bare for eliten.

Jeg unnet meg en ekstra god jakke i år, men jeg er på ingen måte rik... man må jo unne seg noen ting her i livet 😅 har ikke råd til noe ny nå. Tror jeg betalte 800 for den? Og da var den på salg 😳

ts

• Liker 7
Skrevet

Forsøk gallesåpe. Fås kjøpt på de fleste baby butikker. 

Anonymkode: f7252...668

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Åja okei! Er ikke så flink på forskjellige stoffer og hva de tåler 😅 

Hvilken flekkfjerner er bra og hvor kjøper jeg det? Og hva er gallesåpe? 😳

Om ingenting fungerer, så farger jeg den svart ja! 😅 det var jo smart

ta

Jeg vasker gjerne klær på høyere temperatur enn anvisningen sier, som regel går det fint. Selv ull tåler kokvask, men kan krympe av bevegelse, så man bør ikke kombinere de to. 

Gallesåpe

• Liker 6
Skrevet
Summeer skrev (1 minutt siden):

Prøvd sminkefjerner da? La det bløtes med mye sminkefjerner, og skylle godt etterpå, før du vasker i maskin på 30 grader? Det er vel ikke varmen som gjør at du blir kvitt flekken, varme er jo for å ta bakterier og vond lukt..??

Du sier noe der, sminke går jo ikke av med varme, men det løses opp av sminkefjerner 🤔 skal prøve det 😄

ts

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg unnet meg en ekstra god jakke i år, men jeg er på ingen måte rik... man må jo unne seg noen ting her i livet 😅 har ikke råd til noe ny nå. Tror jeg betalte 800 for den? Og da var den på salg 😳

ts

Oh really? 800 kr er ingenting. Trodde du snakket om minst åtte tusen hehe. 

• Liker 1
Skrevet

Putte i vaskemaskin på 30 grader med vanish som sprayes på jakken. Vanish sprayen det har blant annet tatt gamle rødvinsflekker hos meg. Ikke like fornøyd med pulveret. 

Anonymkode: 91895...585

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde prøvd å først skylle bort mest mulig under rennende vann. Så brukt en blanding av vann og eddik for å løse opp. Hvis ikke det funker, prøv å gni med ren zalo, og hold den under rennende vann igjen så du får bort all såpe. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forsøk gallesåpe. Fås kjøpt på de fleste baby butikker. 

Anonymkode: f7252...668

Takk! 😄

ts

• Liker 1
Skrevet

Jeg vasker gjerne klær på høyere temperatur enn anvisningen sier, som regel går det fint. Selv ull tåler kokvask, men kan krympe av bevegelse, så man bør ikke kombinere de to. 

Gallesåpe

Takk for råd og link ☺️ 

ts

• Liker 1
Skrevet
Summeer skrev (3 minutter siden):

Angående varme, så har temperaturen mye å si for å få bomull rent. For at skitt o.l. skal løsne fra bomullsfibre så må man vaske med minimum 60 graders varmt vann.

Anonymkode: e17c7...7eb

• Liker 2
Skrevet

Støvsuger? 

Anonymkode: 32de7...abf

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...