Gå til innhold

Slutt på tiltak i Norge fra slutten av september

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er gitt at situasjonen holder seg omtrent som nå med smittesporing som ikke overbelastes, at tilstrekkelig mange er fullvaksinert innen den tid (hva "tildtrekke mange" er blir et annet spørsmål) og at vaksinen fortsatt gir god beskyttelse mot smittespredning og alvorlig sykdom.

Er det noe vi burde ha lært nå så er det at Corona-viruset er som Joker nord. Når du tror du endelig forstår reglene, endres de plutselig.

Jeg ville ikke ha lagt noen omfattende planer for høsten. Plutselig kommer en ny og skummel mutasjon, og med folk som bare må fortsette å reise blir den fort spredt rundt om i verden.

• Liker 24
Skrevet

Dette er bra, men tror vi bør ha restriksjoner når det gjelder innreise. 

• Liker 10
Skrevet
Example skrev (11 minutter siden):

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/eEMBV9/varsler-sluttdato-for-tiltakene-kan-leve-som-normalt-i-slutten-av-september

På høy tid, kan man si. Samtidig er ikke dette uventet. 

Regjeringen har vel trolig ikke noe valg heller gitt det juridiske grunnlaget de har i dag.

Det jeg syns er veldig spesielt er at man godtar at deltasmitten kommer til å spre seg drastisk blant unge uten at de får mulighet til å vaksinere seg.. Mange land vaksinerer nå ned til 12 års alder, feks Israel, USA, Danmark,Finland skal gjøre det osv. Det er mange eksperter i USA som advarer om at delta varianten er mer farlig enn de andre variantene for unge og det er ett økende antall som blir innlagt der. 

Vi vet heller ikke hvordan situasjonen blir i Norge når man slipper smitten løs. Så jeg tror nok ikke vi får en hel høst/vinter uten noen tiltak... 

• Liker 8
Skrevet
Collan skrev (6 minutter siden):

Det er gitt at situasjonen holder seg omtrent som nå med smittesporing som ikke overbelastes, at tilstrekkelig mange er fullvaksinert innen den tid (hva "tildtrekke mange" er blir et annet spørsmål) og at vaksinen fortsatt gir god beskyttelse mot smittespredning og alvorlig sykdom.

Er det noe vi burde ha lært nå så er det at Corona-viruset er som Joker nord. Når du tror du endelig forstår reglene, endres de plutselig.

Jeg ville ikke ha lagt noen omfattende planer for høsten. Plutselig kommer en ny og skummel mutasjon, og med folk som bare må fortsette å reise blir den fort spredt rundt om i verden.

Dette.

Ikke vits i å håpe på noe enda... 

• Liker 4
Skrevet

Skal vi velge å stole like mye på dette, som på FHI som sa før sommerferien at vi kunne leve normalt fra august av?

For øvrig artig at massemedia og FHI ikke klarer å være samstemte:

Sitat

Statsminister Erna Solberg og helseminister Bent Høie sier det ligger an til at vi kan klemme og danse og leve helt normalt igjen i løpet av neste måned, selv om corona-smitten øker. Og: Alle som ikke blir vaksinert, vil etter hvert bli smittet.

Samtidig hos FHI:

Sitat

Likevel gir verken gjennomgått infeksjon eller vaksine noen garanti mot covid-19 eller mot å kunne spre smitte videre. Derfor må også vaksinerte følge de smittevernrådene som til enhver tid gjelder og teste seg dersom man får symptomer som kan passe med covid-19

Så hvis vi skal unngå fake news, VG, så er det egentlig:

Sitat

Og: Alle vil etter hvert bli smittet.

• Liker 7
Skrevet
NorthernLight skrev (5 minutter siden):

Det jeg syns er veldig spesielt er at man godtar at deltasmitten kommer til å spre seg drastisk blant unge uten at de får mulighet til å vaksinere seg.. Mange land vaksinerer nå ned til 12 års alder, feks Israel, USA, Danmark,Finland skal gjøre det osv. Det er mange eksperter i USA som advarer om at delta varianten er mer farlig enn de andre variantene for unge og det er ett økende antall som blir innlagt der. 

Vi vet heller ikke hvordan situasjonen blir i Norge når man slipper smitten løs. Så jeg tror nok ikke vi får en hel høst/vinter uten noen tiltak... 

du syns det er spesielt, men de som har peiling mener det er det rette.

det er frykt/angst som styrer den meningen. Vi må forholde oss til realiteten nå. Dersom det kommer en ny mutasjon så kan vi ikke beskytte oss mot den før den evt kommer. 

• Liker 12
Skrevet
rosemarin skrev (1 minutt siden):

du syns det er spesielt, men de som har peiling mener det er det rette.

det er frykt/angst som styrer den meningen. Vi må forholde oss til realiteten nå. Dersom det kommer en ny mutasjon så kan vi ikke beskytte oss mot den før den evt kommer. 

Hvorfor velger de å vaksinere unge ned til 12 års alder i Danmark, Finland, USA , Israel osv? for moro skyld eller? 

• Liker 8
Skrevet
NorthernLight skrev (7 minutter siden):

Problemet sånn sett er at man ikke har vaksiner til å vaksinere barna enda. Man kan godt ta avgjørelsen å gjøre det, men man vil neppe komme i gang med dette noe tidligere uansett. Først og fremst må man bli ferdige med de voksne. 

De minste barna vil nok bli smittet uansett. Spørsmålet er om man rekker å vaksinere de eldste barna før de blir smittet.

Strenge tiltak i skolene er neppe aktuelt uansett.

Skrevet
Collan skrev (17 minutter siden):

Spørsmålet er jo om man skal fortsette å smittespore på samme måte fremover. I en periode fremover, ja, men i oktober og utover er ikke sikkert det er verdt det. Nytten av å ha tiltak for smittesporingens skyld må da være viktigere enn byrden av tiltak.

• Liker 3
Skrevet
NorthernLight skrev (34 minutter siden):

Hvorfor velger de å vaksinere unge ned til 12 års alder i Danmark, Finland, USA , Israel osv? for moro skyld eller? 

De som styrer og som har kompetanse på dette mener likevel det er forsvarlig og riktig å lempe litt på de voldsomme tiltakene, selv om barna ikke er vaksinert. Det er det vi må forholde oss til og det hjelper ikke hva du eller jeg eller folk flest «mener» basert på en frykt som vi har fått gjennom den sjokkerende og voldsomme tiltakstiden vi har vært igjennom. Det var kanskje riktig å reagere så voldsomt for et år siden, men nå har man annen kunnskap, mange er vaksinert og man kan forhåpentligvis tilnærme seg evt økt smitte på en annen måte. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Not over before it's over:
"Da vil det være mulig å leve normalt, uten en-meters-regelen og andre innenlands-begrensninger, men hvor vi må ha økt beredskap i samfunnet vårt for nye truende virusvarianter, og hvor vi raskt må kunne innføre tiltak, smittespore og stanse spredning, sier Høie."

Så lenge store deler av verden er uvaksinert, så vil vi måtte leve med tiltak i lang tid til. 

Endret av Capt. Obvious
  • Liker 2
Skrevet
NorthernLight skrev (41 minutter siden):

Andre populasjonskonfigurasjoner og smitteprogresjoner. 

Pandemitaklingen tilpasses lokal situasjon. 

• Liker 2
Skrevet

Det er valg om 1 måned. Utspillet er rent valgflesk. 

Og utspillet har like lite troverdighet som de fleste andre utspillene som kommer frem mot valget. 

Tiltakene vil regjeringen holde på også i 2022, også med støre som statsminister. 

• Liker 17
Skrevet
frysja skrev (6 minutter siden):

Og utspillet har like lite troverdighet som de fleste andre utspillene som kommer frem mot valget. 

Tiltakene vil regjeringen holde på også i 2022, også med støre som statsminister. 

Neppe! Bruke Covid som valgflesk er helt meningsløst, og det vil bare skape et vanvittig rabalder. Det er klart at smittervernstiltakene ikke kan fortsette i det uendelige. Så det blir nok slik at man dropper disse i september. Jeg er meget skeptisk til denne vaksinen, men det er jeg også til Covid 19 sykdom med Delta viruset. Så jeg kryper til korset og bestiller vaksine. For å beskytte seg mot Delta viruset når alt åpner opp blir bortimot umulig. Så dette er ren risikovurdering fra min side når dette nå endrer seg.

• Liker 3
Skrevet

Vel, jeg kommer til å fortsette med tiltakene noen år til, så beskytter jeg meg selv og mine. 

Skrevet (endret)
1 hour ago, Collan said:

Det er ingen mulighet for at smittesporingen vil klare å holde tritt når de går så hardt ut og sier at alle kan blåse i alt av smittevern. Det vil bli en smitteeksplosjon, og det skal bli interessant å se hvordan det går. Jeg tror sykehusene blir fylt til randen, og så kommer de tilbake med alle slags unnskyldninger om at de trodde alle som var vaksinert var helt trygge (selv om vi vet at det er feil) og gjeninnfører tiltak.

Endret av Fakta?
  • Liker 4
Skrevet

Tror det vel egentlig ikke før jeg ser det 😊

• Liker 7
Skrevet

Tror det ikke før jeg opplever det.. 

• Liker 4
Skrevet
frysja skrev (49 minutter siden):

Dette.

• Liker 4
  • Opprett ny...