Gå til innhold

Hvordan lære seg porsjonskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for å gå ned i vekt (ca 10 kg fra normal bmi). 

Problemet mitt er ikke at jeg spiser spesielt usunt, spiser ikke sjokolade/potetgull etc ukentlig en gang. Spiser vel det som regnes som normal mat; frokost,lunch og kveldsmat består som regel av havegryn, knekkebrød, egg i all slags former, yoghurt/cottage cheese med nøtter/frukt eller rundstykker.

Middagene er også vanlige, alt fra taco til fiskekaker med poteter og grønnsaker. Spiser halvfabrikata av og til. 

Drikker kun vann, kaffe og pepsi max.

Problemet er at jeg spiser for mye (eller vedlikehold i mitt tilfelle - har verken gått opp eller ned i vekt etter jeg fødte for 1 år siden, de 10 kg ekstra er etter svangerskap). Jeg klarer rett og slett ikke å kontrollere porsjonene mine. Altså, jeg går jo ikke opp, så spiser tydeligvis akkurat det jeg trenger. Så forstår jo at jeg må kutte ned på mengden mat for å gå ned. Men syntes det er så vanskelig! Hadde vært enklere om det var søtsaker som var årsaken.. 

Jeg forstår HVA som skal til, men trenger hjelp til hvordan å tenke osv for å ikke ta en middagsporsjon til.. tips??

Anonymkode: 77b8a...b53

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke lag mer middag enn èn porsjon til hver. Da unngår du den fristelsen.

Anonymkode: 65c07...e02

Skrevet

Bruk liten tallerken og forsyn deg kun en gang. Det funka for meg.

• Liker 1
Skrevet

Tell kalorier, da får du oversikt over hvor mye som er nok i en porsjon. Jeg fikk jo litt bakoversveis over hvor mye kalorier det var i vanlig havregryn feks. Jeg spiste jo glatt tre dl, når det egentlig er nok med en dl. De sunne frøknekkebrødene er det jo feks gjerne 140kcal pr stk, og det er null problem å spise 4-5 sånne, de er jo ikke så store(og da blir det fort mange kcal selv om det er sunne varer). Så jeg måtte rett og slett telle og logge matvarer for å få oversikt over hva som er nok, jeg eier jo ikke metthetsfølelse og har alltid spist mye når det er noe jeg liker, blir aldri mett uansett(har alltid vært godt innefor normalvektig da, så kan hende det er høy forbrenning pluss en aktiv hverdag som gjør meg ekstra sulten).

Anonymkode: 4e3b0...275

• Liker 1
Skrevet

Vi bruker også matkasse til middager, og der er det bare en porsjon per pers, da slipper vi å forsyne oss ekstra eller at det blir rester(og mindre matsvinn). Så om det er noe som er skikkelig godt, så er det rett og slett ikke mer påfyll å få, og det er helt greit😅

Anonymkode: 4e3b0...275

• Liker 2
Skrevet

Mitt problem har vært at jeg spiste for mye selv om det var sunt. Løsningen her for å gå ned i vekt var å veie alt jeg spiste i starten og regne på kalorier. Fant knekkebrød med lavest mulig kalorier, spiser pålegg som ikke har mye fett (f. eks mager leverpostei, kalkunpålegg osv) Dropper alt av sauser, majones, dressing osv. Bruker mye agurk/tomat/purre osv på knekkebrødene og i omeletter for å få litt smak og magefyll uten at det gir meg masse ekstra kalorier. Ost spiser jeg for eksempel nesten aldri.

Når jeg spiser middag har jeg mellom 150-200 gram av kjøtt/fisk avhengig av hva vi har. Ris spiser jeg kun en spiseskje av og pasta (fullkornsversjonen) har jeg også minimalt av på tallerken. Erstatter dette med MYE grønnsaker. Ihvertfall halve tallerken min skal være grønnsaker. Da blir jeg mett, og det er ikke så lett å overspise. Vi lager heller aldri mer mat til middag enn at det holder til min ene porsjon og til hva de andre spiser. Da er det ikke så lett å ta en ekstra runde. 

Som et tips til pasta middager strimler jeg gulerøtter som jeg steker raskt i en stekepanne uten fett. Dette blander jeg med den ene lille pastaskjeen jeg tar med pasta og det er faktisk veldig godt. Da spiser jeg minimalt med pasta, men får følelsen av å spise det samme som de andre.

Vet ikke om dette vil hjelpe deg, men det er ihvertfall noen små tips som har hjulpet meg å gå ned over 20 kg.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...