Lothlorien- Skrevet 12. august 2021 #41 Skrevet 12. august 2021 (endret) Nicathv skrev (På 11.8.2021 den 0.10): I store deler av Europa. Ett eksempel er Karl den Stores lov fra 782 (Capitulatio de partibus Saxoniae), som foreskrev død for alle som ikke var kristne. Innført like etter at han henrettet 4.500 saksere for å være hedninger. Søker man litt så finner man mange andre tilfeller i løpet av de 200 årene. Helt utrolig kvalmt og grotesk at du får deg til å skrive dette i en tråd hvor temaet er at en uskyldig hindugutt på bare 8 år risikerer dødsstraff i et islamistisk land. Endret 12. august 2021 av Lothlorien- 5
Lothlorien- Skrevet 12. august 2021 #42 Skrevet 12. august 2021 (endret) Brunello skrev (På 10.8.2021 den 23.49): For 12-1300 år siden var de kristne de som angrep muslimene i deres land. I tillegg til at det ble utført ganske mye vold mot de som ikke lot seg kristne på hjemmebane. Har du kilder for å underbygge påstanden din om at kristne angrep muslimene i «deres land»? Endret 12. august 2021 av Lothlorien- 7
Helgeline Skrevet 12. august 2021 #43 Skrevet 12. august 2021 (endret) Lothlorien- skrev (8 minutter siden): Helt utrolig kvalmt og grotesk at du får deg til å skrive dette i en tråd hvor temaet er at en uskyldig hindugutt på bare 8 år risikerer dødsstraff i et islamistisk land. Enig. Har selv en 8-åring. Tenk stakkars lille gutten, som helt sikkert ikke skjønner hva som skjer engang. Kanskje han tom har en diagnose el noe. Muslimer har en jobb å gjøre her. Mange av dem er altfor hårsåre og krenkbare når det kommer til religionen sin. Det er faktisk helt sykt. Hva som er greia med å dra frem hva kristne gjorde for over 1000 år siden skjønner ikke jeg. Dette skjer i dag! Håper gutten og familien får hjelp 🥺 Endret 12. august 2021 av Helgeline 8
Pippi Lotta Skrevet 13. august 2021 #44 Skrevet 13. august 2021 (endret) Callisto83 skrev (18 timer siden): Eksemplene dine blekner i forhold til hva IS holdt på med nylig, eller terrorangrepene utført av islamister i Europa de siste 20 årene. Poenget er at alle religion kan føre til forferdelige ting. Det at islam er mer innblandet i blodige konflikter akkurat i de sitte 20 årene betyr ikke at islam er mer voldelig end kristendom. Religionene er mer en 1000 år gamle, da blir det litt skjevt og se på de siste 20 årene alene. Poenget mitt er også at selv om det finnes voldelige kristne i Norge så betyr ikke det at alle kristne Nordmenn er terrorister. Endret 13. august 2021 av Pippi Lotta
Pippi Lotta Skrevet 13. august 2021 #45 Skrevet 13. august 2021 (endret) Helgeline skrev (16 timer siden): Å si at konflikten i Nord-Irland primært var en religionskrig, er en grov forenkling. Det var/er mer snakk om ondt blod, okkupasjon og etnisk grums gjennom hundrevis av år. At de stridende parter hovedsakelig tilhørte hver sin kristne fraksjon var ikke hovedpoenget. Å kalle ABB kristen er ganske far fetched. I manifestet kommer han med null religiøse grunner for sine handlinger. Han var veldig opptatt av at vestlig (kristen) kultur er det beste, og hadde derfor ordnet seg med et «kristent» ferniss (korsfarergreiene) Vet ikke om Manshaus var erklært kristen, vet bare at han hadde deltatt i møter i læstadianersamfunnet et halvår før ugjerningene. Selvfølgelig er det en grov forenkling og si at en årelang blodig konflikt primært er religionskrig. For eksempel er Pakistan og Irland tidligere kolonier, dette har ført til mye problemer og urettferdighet som selvfølgelig fremdeles skaper gnisninger med forferdelige utfall. Jeg forstår også at det kan oppleves urettferdig for fredfulle religiøse og bli satt i samme bås som voldelige terrorister, når terroristenes tolkning kan være så fjern fra det vi selv forbinder med religionen. Når du er så opptatt av og påpeke at du ikke tror de kristne terroristene i Norge var voldelige på grund av kristendom, så forstår du nokk hvor urettferdig det kan oppleves når muslimske voldsmenn og terrorister blir omtalt som om de først og fremst er voldelige på grund av Islam. Det virke som vi er helt enige om at det er feil og døme en hell religion for det enkelte religiøse gjør🙂 Endret 13. august 2021 av Pippi Lotta
Pippi Lotta Skrevet 13. august 2021 #46 Skrevet 13. august 2021 Lothlorien- skrev (16 timer siden): Har du kilder for å underbygge påstanden din om at kristne angrep muslimene i «deres land»? Har du ikke hørt om korstogene? Du kan lese om dem her: https://snl.no/korstog
Lothlorien- Skrevet 13. august 2021 #47 Skrevet 13. august 2021 Pippi Lotta skrev (2 minutter siden): Har du ikke hørt om korstogene? Du kan lese om dem her: https://snl.no/korstog Selvsagt har jeg det, og korstogene skjedde ikke i et vakuum. De var en reaksjon på islamsk aggresjon gjennom flere århundrer. Du må lese deg opp på dette ser jeg. For øvrig ganske stygt å bruke korstogene som en slags bortforklaring på at islamister vil drepe en uskyldig hindugutt på 8 år i 2021…. 9
anno19 Skrevet 13. august 2021 #48 Skrevet 13. august 2021 Alle religioner har gjort grusomme ting mot mennesker gjennom tidene. Nå er vi i 2021, og verden har gått framover. Slike handlinger som skjer pga religion er rett og slett tåpelig. 4
Pippi Lotta Skrevet 13. august 2021 #49 Skrevet 13. august 2021 Lothlorien- skrev (2 minutter siden): Selvsagt har jeg det, og korstogene skjedde ikke i et vakuum. De var en reaksjon på islamsk aggresjon gjennom flere århundrer. Du må lese deg opp på dette ser jeg. For øvrig ganske stygt å bruke korstogene som en slags bortforklaring på at islamister vil drepe en uskyldig hindugutt på 8 år i 2021…. Har jeg bortforklart at islamister vil drepe en 8 åring? Kan du vise meg det sitatet? Denne islamske aggresjonen skjede vell heller ikke i et vakuum, om manglende vakuum var en unnskyldning ville jo alle handlinger være unnskylt. For øvrig ganske stygt og bruke det at en 8 år gammel gutt blir forfulgt til og sverte en hel religion.
Lothlorien- Skrevet 13. august 2021 #50 Skrevet 13. august 2021 Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Har jeg bortforklart at islamister vil drepe en 8 åring? Kan du vise meg det sitatet? Hvis det ikke er en bortforklaring, hva var motivet ditt for å nevne korstog i en tråd hvor temaet er at hatske islamister vil drepe en uskyldige hindugutt på 8 år i 2021? Det er i beste fall en avsporing, usaklighet. Pippi Lotta skrev (1 minutt siden): Denne islamske aggresjonen skjede vell heller ikke i et vakuum, om manglende vakuum var en unnskyldning ville jo alle handlinger være unnskylt. For øvrig ganske stygt og bruke det at en 8 år gammel gutt blir forfulgt til og sverte en hel religion. Historien til islam er bla en historie om voldsom aggresjon og brutal voldelig erobring nærmest fra første stund, det er slik islam er. En totalitær ideologi/religion som islam klarer utmerket godt å sverte seg selv. 9
Pippi Lotta Skrevet 13. august 2021 #51 Skrevet 13. august 2021 (endret) Lothlorien- skrev (9 minutter siden): Hvis det ikke er en bortforklaring, hva var motivet ditt for å nevne korstog i en tråd hvor temaet er at hatske islamister vil drepe en uskyldige hindugutt på 8 år i 2021? Det er i beste fall en avsporing, usaklighet. Jeg har svart på kommentarer som fremstiller historien skjevt, derfor prøver jeg og balansere bildet. Jeg har ikke skrevet noe om gutten, men synes selvfølgelig det er forferdelig trist og helt feil hva som skjer. Det er allikevel ingen grund til og sverte alle de millioner mennesker som regner seg selv som muslimske. Lothlorien- skrev (9 minutter siden): Historien til islam er bla en historie om voldsom aggresjon og brutal voldelig erobring nærmest fra første stund, det er slik islam er. En totalitær ideologi/religion som islam klarer utmerket godt å sverte seg selv. Så du tenker at muslimsk vold skjer for de islam er voldelig, mens kristen vold skjer for de kristne er uskyldige ofre som må forsvare seg selv? Som sakt jeg synes det er feil og bruke den stakkars guttens skjebne til og fremme et helt skjevt bilde av historien. Endret 13. august 2021 av Pippi Lotta
Lothlorien- Skrevet 13. august 2021 #52 Skrevet 13. august 2021 (endret) Pippi Lotta skrev (11 minutter siden): Jeg har svart på kommentarer som fremstiller historien skjevt, derfor prøver jeg og balansere bildet. Jeg har ikke skrevet noe om gutten, men synes selvfølgelig det er forferdelig trist og helt feil hva som skjer. Det er allikevel ingen grund til og sverte alle de millioner mennesker som regner seg selv som muslimske. Så du tenker at muslimsk vold skjer for de islam er voldelig, mens kristen vold skjer for de kristne er uskyldige ofre som må forsvare seg selv? Som sakt jeg synes det er feil og bruke den stakkars guttens skjebne til og fremme et helt skjevt bilde av historien. Jeg har ikke skrevet noe om «kristen vold» som du kaller det, kun kommentert kort din feilaktige fremstilling av korstogene. Men «kristen vold» er ikke tema i denne tråden. Du får starte din egen tråd om det istedet for å avspore denne tråden. Endret 13. august 2021 av Lothlorien- 7
Pippi Lotta Skrevet 13. august 2021 #53 Skrevet 13. august 2021 (endret) Lothlorien- skrev (6 timer siden): Jeg har ikke skrevet noe om «kristen vold» som du kaller det, kun kommentert kort din feilaktige fremstilling av korstogene. Men «kristen vold» er ikke tema i denne tråden. Du får starte din egen tråd om det istedet for å avspore denne tråden. Korstogene var både kristne og til de grader voldelige. Så jeg ser ikke helt hvordan man kan skive om korstog uten og skrive om kristen vold. Jeg er egentlig enig i at det og trekke inn religiøst vold gjennom historien er en avsporing i forhold til temaet i tråen, men når mange hundre års historie først er nevnt i tråen ser jeg ikke problemet med at jeg svarer på det. Lagt til: Hva er det du har korrigert i min fremstilling av korstogene? Mener du kommentaren din om at de ikke oppsto i et vakuum? Den var vell strengt tatt ikke nødvendig da jeg aldri har nevnt noe vakuum. Endret 13. august 2021 av Pippi Lotta 1
Callisto83 Skrevet 13. august 2021 Forfatter #54 Skrevet 13. august 2021 Pippi Lotta skrev (55 minutter siden): Korstogene var både kristne og til de grader voldelige. Så jeg ser ikke helt hvordan man kan skive om korstog uten og skrive om kristen vold. Jeg er egentlig enig i at det og trekke inn religiøst vold gjennom historien er en avsporing i forhold til temaet i tråen, men når mange hundre års historie først er nevnt i tråen ser jeg ikke problemet med at jeg svarer på det. Å sammenligne ting som skjedde i middelalderen - hvor menneskesynet generelt sett var et helt annet uansett hvem du var, eller hvor du befant deg på kloden, med det som skjer i dag blir litt søkt. Islamske land har en særdeles dårlig CV å vise til i forhold til menneskerettigheter den siste tiden. Det er dessverre bare et faktum. 10
Pippi Lotta Skrevet 13. august 2021 #55 Skrevet 13. august 2021 Callisto83 skrev (4 timer siden): Å sammenligne ting som skjedde i middelalderen - hvor menneskesynet generelt sett var et helt annet uansett hvem du var, eller hvor du befant deg på kloden, med det som skjer i dag blir litt søkt. Som jeg skriver i innlegget du siterte er det ikke jeg som begynte og skrive om ting som hadde skjedd for mange hundre år siden. Jeg har svart på noen innlegg som dro frem historie på en unyansert måte og som var ganske irrelevant blant annet for de menneskesynet på den tiden var et helt annet. Så jeg er i utgangspunktet enig i at korstoga ikke har noen særlig relevans til overskriften i tråden, men når andre først tar opp historie synes jeg det er greit og påpeke hvor unyansert de fremstiller det. Callisto83 skrev (4 timer siden): Islamske land har en særdeles dårlig CV å vise til i forhold til menneskerettigheter den siste tiden. Det er dessverre bare et faktum. Men skal man forstå en mer end tusen år gamle religioner kan man selvfølgelig ikke bare se på de siste ti åra. Man bør også forstå at voldelige konflikter påvirkes av uendelig mye mer en religion alene. Det blir bare tullete og prøve og forstå hinduers situasjon i Pakistan uten og ta til seg aspekter som politikk og historie i landet.
Drizzt Skrevet 13. august 2021 #56 Skrevet 13. august 2021 Pippi Lotta skrev (På 2021-8-11 den 23.32): Som du selv påpeker her var ikke kristne noe bedre på den tiden, og sannsynligvis ikke de andre religionene heller. Da blir det jo lit rart og framheve at muslimer henrettet kristne, Det er ikke rart å fremheve at muslimer henrettet kristne og andre ikke-muslimer allerede for 1200-1300 år siden i en tråd som handler om en gutt i Pakistan som risikerer dødsstraff. Det som er rart er å snakke om kristne når andre snakker om muslimer. Dessuten så henretter muslimer ikke-muslimer i dag også i noen muslimske land, men kristne (siden du vil så gjerne snakke om kristne) gjør det ikke og har ikke gjort det på veeeeldig lenge. Så ... hva har kristne med denne tråden å gjøre annet enn whataboutisme? 4
FryNor Skrevet 13. august 2021 #57 Skrevet 13. august 2021 Rimelig snodig å sammenligne praksisen til Islam i 2021 med de kristne korstogene for 1000 år siden, på den andre siden så viser det hvor lite "modernisert" Islam er i forhold til den moderne kristendommen og den vestlige verden generelt. Dette med at islamister sikter og straffer barn er tuftet i Sharia og slettes ikke uvanlig, det som er skremmende er at alt for mange muslimer i Europa ønsker at Sharia skal innføres på lik linje med andre lover. Storbritannia har kjørt seg inn i en riktig knipe, der er det allerede flere "Shariadomstoler" som operer utenfor det etablerte rettssystemet og samfunnet. Her snakker vi om rettssystemet som stort sett er modellen for rettssystemene i de fleste siviliserte land er tuftet på. Det islamistene sier til myndighetene, lovene og befolkningen er i bunn og grunn F*** YOU, vi aksepterer ikke deres lover og samfunn og lever heller etter våre egne lover og regler. De sier ikke engang takk for pengene og velferden... https://www.nrk.no/urix/shariadomstoler-vokser-i-england-1.7802318 Danske Jyllands-Posten utførte en undersøkelse i 2015 der fire av ti muslimer svarte at de mente at lovene i landet burde vært tuftet på Koranen og Islam, det er helt vanvittige tall og gir en god pekepinn på hvor farlig denne ideologien kan være. Heldigvis så virker det som om danskene har innsett problemene, i motsetning til norske politikere som dulter etter Swedistan i jakten på et utopisk samfunn som bare kan eksistere i fantasien der alle er snille og greie mens de flyr rundt på rosa halal-enhjørninger som er foret på økologiske gulerøtter fra balkongen i Groruddalen. 4
Pippi Lotta Skrevet 15. august 2021 #58 Skrevet 15. august 2021 Drizzt skrev (På 2021-8-13 den 18.04): Det er ikke rart å fremheve at muslimer henrettet kristne og andre ikke-muslimer allerede for 1200-1300 år siden i en tråd som handler om en gutt i Pakistan som risikerer dødsstraff. Det som er rart er å snakke om kristne når andre snakker om muslimer. Jeg synes det er meningsløst og velge seg ut et tilfeldig punkt i historien og latte som om det representerer en trend. Jeg nevner kristendommen for de det kanskje er lettere og se hvor unyansert denne måten og fremstille historien er, når det blir gjort med noe som er lit nærmere vår egen historie. Synes man ikke det er relevant og snake om de kristne korstogene i forhold til de kristne norske terroristene, bør man jo greie og se at henrettelser på 700 tallet (da henrettelser og krig var helt vanlig) alene ikke er særlig relevant for samfunnet i dag. Det virker som veldig mange her har en slags dobbeltmoral om at islamsk vold alltid skyldes islam, mens kristen vold aldri skyldes kristendom. Drizzt skrev (På 2021-8-13 den 18.04): Dessuten så henretter muslimer ikke-muslimer i dag også i noen muslimske land, men kristne (siden du vil så gjerne snakke om kristne) gjør det ikke og har ikke gjort det på veeeeldig lenge. Så ... hva har kristne med denne tråden å gjøre annet enn whataboutisme? Det er da mange kristne land som har dødsstraff? USA har alltid hat kristen presidenter og de har også et meget problematisk rettsvesen og henrettelses praksis. For ikke snake om USA sin hårreisende behandling av minoriteter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå