Gå til innhold

8 åring arrestert og siktet for blasfemi i Pakistan

Anbefalte innlegg

Skrevet
Brunello skrev (Akkurat nå):

Ja, jeg bomma. Men det endrer jo ikke poenget. Kristne har også drept massevis av mennesker på grunn av blasfemi, feil religion og diverse annet. 

Poenget var ikke hva kristne ''også'' gjorde noen hundre år senere. Poenget var at muslimer henrettet for blasfemi allerede for 1200-1300 år siden.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (3 minutter siden):

Poenget var ikke hva kristne ''også'' gjorde noen hundre år senere. Poenget var at muslimer henrettet for blasfemi allerede for 1200-1300 år siden.

Og mitt poeng er at de kristne ikke er noe særlig bedre historisk sett. Slik du skriver i det jeg har lest, fremkommer det ensidig at det er muslimene som gjør alt det gale.

Endret av Brunello
  • Liker 5
Skrevet (endret)
Drizzt skrev (10 minutter siden):

Eh, ja ... Det var muslimer som henrettet kristne og andre ikke-muslimer på den tiden, nærmere sagt i Midt-Østen. Var det kristne som henrettet andre i år 700-800? I så fall hvor?

I store deler av Europa. Ett eksempel er Karl den Stores lov fra 782 (Capitulatio de partibus Saxoniae), som foreskrev død for alle som ikke var kristne. Innført like etter at han henrettet 4.500 saksere for å være hedninger.

Søker man litt så finner man mange andre tilfeller i løpet av de 200 årene.

Endret av Nicathv
  • Liker 5
Skrevet
Callisto83 skrev (9 timer siden):

En 8 år gammel hindu gutt i Pakistan risikerer nå dødsstraff fordi han tisset på et teppe hvor religiøse bøker blir bevart. Familien har gått i dekning, og den muslimske lynsjemobben har allerede tent på et hindutempel som hevn. TheGuardian.com

Kommer vi til å få se en klar fordømmelse av dette fra norske myndigheter?

Nei, det kommer aldri til å skje. Regjeringen burde gjøre dette.

• Liker 2
Skrevet
Brunello skrev (11 timer siden):

Og mitt poeng er at de kristne ikke er noe særlig bedre historisk sett. Slik du skriver i det jeg har lest, fremkommer det ensidig at det er muslimene som gjør alt det gale.

Men hva har de kristne med det det er snakk om å gjøre? Jeg skriver om muslimer og islamsieringen av Midt-Østen i år 700-800 hvor det var mange som ble henrettet for blasfemi, mens du leser noe annet. Jeg er ikke interessert i din egen tolkning av mine ord. 

Nicathv skrev (11 timer siden):

I store deler av Europa. Ett eksempel er Karl den Stores lov fra 782 (Capitulatio de partibus Saxoniae), som foreskrev død for alle som ikke var kristne. Innført like etter at han henrettet 4.500 saksere for å være hedninger.

Søker man litt så finner man mange andre tilfeller i løpet av de 200 årene.

Ja, det stemmer at erobreren Charlemagne ekspanderte sitt rike og krevde at saksene skulle konvertere til kristendommen. Det var han som i stor grad sørget for at kristendommen overlevde i Europa da islam var den store trusselen i Vest. Rundt den tiden sluttet også den islamske erobringen av Europa nordover fra dagens Spania. Hvis jeg husker riktig, så var det slaget ved Tours i 732 som offisielt satt det siste punktet i den islamske ekspansjonen i Vest-Europa. 

Rundt den tiden var Europa under islamsk angrep både fra øst og vest. Virkelig blodige tider. Samtidig foregikk islamiseringen av Midt-Østen hvor kristne land ble muslimske (ikke over natta, men gradvis).

Men det er ikke en tråd for historie :)  

• Liker 2
Skrevet

Møkkaland.

• Liker 5
Gjest Villfisker
Skrevet (endret)

En 8 - åring skjønner ikke sånt. Teppene er ikke hellige heller. De er laget av menneskelige hender, eller vevet av maskiner, av helt vanlig stoff. Hvis de var av silke, er det nok flere insekter som har «begått blasfemi» ved å drite på pinnen silken hang på allerede. :roll:

Endret av Villfisker
Skrevet

8-åringen er rasist. Og rasisme må man reagere på. Jeg forstår veldig godt at muslimene ble forarget og krever 8-åringen straffet. Nei til rasisme.

Det er ikke nødvendig med politietterforskning for å kartlegge motiv. Det er rasisme, dermed basta.

Gjest Dweinos
Skrevet

Det mest skremmende er at mange av disse menneskene med slike holdinger, har flyttet/flytter til landet vårt.

Skrevet
Drizzt skrev (11 timer siden):

Men hva har de kristne med det det er snakk om å gjøre? Jeg skriver om muslimer og islamsieringen av Midt-Østen i år 700-800 hvor det var mange som ble henrettet for blasfemi, mens du leser noe annet. Jeg er ikke interessert i din egen tolkning av mine ord. 

Når man skriver at historien gjentar seg skaper det et inntrykk av at det og henrette mennesker med andre trosretninger var spesielt knytet til muslimer på 700 - 800 tallet. Det at henrette andre folkeslag og regioner var vanlig blant alle (også kristne) på 700 - 800 tallet er derfor relevant. Det viser hvor unyansert din oppsummering av historien er. 

Drizzt skrev (11 timer siden):

Ja, det stemmer at erobreren Charlemagne ekspanderte sitt rike og krevde at saksene skulle konvertere til kristendommen. Det var han som i stor grad sørget for at kristendommen overlevde i Europa da islam var den store trusselen i Vest. Rundt den tiden sluttet også den islamske erobringen av Europa nordover fra dagens Spania. Hvis jeg husker riktig, så var det slaget ved Tours i 732 som offisielt satt det siste punktet i den islamske ekspansjonen i Vest-Europa. 

Rundt den tiden var Europa under islamsk angrep både fra øst og vest. Virkelig blodige tider. Samtidig foregikk islamiseringen av Midt-Østen hvor kristne land ble muslimske (ikke over natta, men gradvis).

Men det er ikke en tråd for historie :)  

Som du selv påpeker her var ikke kristne noe bedre på den tiden, og sannsynligvis ikke de andre religionene heller. Da blir det jo lit rart og framheve at muslimer henrettet kristne, det kan få det til og høres ut som om det var en muslimsk greie når det i virkeligheten var en 700 - 800 tallet greie. En mer ærlig formulering ville vell hvert mennesker henrettet hverandre på grund av blant annet religion på 700 - 800 tallet. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Når man skriver at historien gjentar seg skaper det et inntrykk av at det og henrette mennesker med andre trosretninger var spesielt knytet til muslimer på 700 - 800 tallet. Det at henrette andre folkeslag og regioner var vanlig blant alle (også kristne) på 700 - 800 tallet er derfor relevant. Det viser hvor unyansert din oppsummering av historien er. 

Som du selv påpeker her var ikke kristne noe bedre på den tiden, og sannsynligvis ikke de andre religionene heller. Da blir det jo lit rart og framheve at muslimer henrettet kristne, det kan få det til og høres ut som om det var en muslimsk greie når det i virkeligheten var en 700 - 800 tallet greie. En mer ærlig formulering ville vell hvert mennesker henrettet hverandre på grund av blant annet religion på 700 - 800 tallet. 

Når man skriver at historien gjentar seg, skaper man et inntrykk av at noe som har skjedd før (muslimer henretter mennesker med andre trosretninger) skjer igjen. Det er fascinerende hvordan enkelte her på forumet skal prestere å avspore, drive med whatabaoutisme og snakke om noe helt annet istedet for det som er tema. Så vidt jeg vet er det ingen steder i dag hvor kristne henretter mennesker med andre trosretninger, så å blande kristne her er fullstendig irrelevant. Historien gjentar seg ihvertfall ikke der. 

Hva med å snakke om elefanten i rommet istedet? 

Endret av Drizzt
  • Liker 7
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Når man skriver at historien gjentar seg, skaper man et inntrykk av at noe som har skjedd før (muslimer henretter mennesker med andre trosretninger) skjer igjen. Det er fascinerende hvordan enkelte her på forumet skal prestere å avspore, drive med whatabaoutisme og snakke om noe helt annet istedet for det som er tema. Så vidt jeg vet er det ingen steder i dag hvor kristne henretter mennesker med andre trosretninger, så å blande kristne her er fullstendig irrelevant. Historien gjentar seg ihvertfall ikke der. 

Hva med å snakke om elefanten i rommet istedet? 

Så du mener det gir et riktig bilde og si at historien gjentok seg selv nå når kristne tar liv av folk i et forsøk på og kontrollere samfunnet?  Kristne tokk liv av folk som var forskjellige fra de på 700 - 800 tallet og kristne tar liv av folk som er forskjellige fra de i vår tid. Påstanden er teknisk sett riktig, men det gir et skjevt bilde av historien. Det er ikke og snake om elefanten i rommet og komme med en så unyansert oppsummering av historien at det gir et helt skjevt bildet, det er derimot en avsporing. 

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Kristne tok livet av hedningene før, muslimer tar livet av vantro den dag i  dag. Aggressive religioner fra midtøsten begge to, folk må bare være uenige og kalle det en kulturberikelse, men det står jo veldig mye voldelig i bøkene. Nei jeg har ikke tenkt å sitte her og google bibelvers og vers fra koranen for dere, alle vet vel om dette.

Skrevet
skruttveig skrev (3 minutter siden):

Kristne tok livet av hedningene før, muslimer tar livet av vantro den dag i  dag. Aggressive religioner fra midtøsten begge to, folk må bare være uenige og kalle det en kulturberikelse, men det står jo veldig mye voldelig i bøkene. Nei jeg har ikke tenkt å sitte her og google bibelvers og vers fra koranen for dere, alle vet vel om dette.

Det er ikke mange år siden det siste dødsfallet i den kristne konflikten i Irland. Vi har hat to dødelige terrorangrep i Norge de siste 10 åra fra kristne gjerningsmenn. Religion førte til vold og drap før, og religion fører til vold og drap i dag. Det er fordommene og skulle late som om vold og drap er en muslimsk greie, verden er ikke så enkel dessverre. 

• Liker 3
Gjest 123 eller noe
Skrevet
Pippi Lotta skrev (Akkurat nå):

Det er ikke mange år siden det siste dødsfallet i den kristne konflikten i Irland. Vi har hat to dødelige terrorangrep i Norge de siste 10 åra fra kristne gjerningsmenn. Religion førte til vold og drap før, og religion fører til vold og drap i dag. Det er fordommene og skulle late som om vold og drap er en muslimsk greie, verden er ikke så enkel dessverre. 

Ja det er jo det jeg sier, kristendommen er da minst like ille, mens de framstår som fromme lam. Det er altfor mye vold, drap og et ekkelt kvinnesyn i begge de religionene og bøkene deres, derfor forstår jeg ikke hvorfor man ikke har lov å være skeptisk og mislike det. Gjør man det, er det jo hate speech det kalles nå til dags, men jeg bryr meg virkelig ikke, jeg mener akkurat det jeg gjør og gidder ikke late som jeg liker ting, fordi samfunnet liksom har rett til å kreve det ellers kan noen bli krenket...

Skrevet
skruttveig skrev (1 time siden):

Ja det er jo det jeg sier, kristendommen er da minst like ille, mens de framstår som fromme lam. Det er altfor mye vold, drap og et ekkelt kvinnesyn i begge de religionene og bøkene deres, derfor forstår jeg ikke hvorfor man ikke har lov å være skeptisk og mislike det. Gjør man det, er det jo hate speech det kalles nå til dags, men jeg bryr meg virkelig ikke, jeg mener akkurat det jeg gjør og gidder ikke late som jeg liker ting, fordi samfunnet liksom har rett til å kreve det ellers kan noen bli krenket...

Å beklager, da misforsto jeg deg. Det er vel rimelig uproblematisk og si at man er skeptisk til religion. Problemet er om man framstiller en religion som farligere en andre, eller om man begynner å tillegge alle tilhengeren av en religion ansvar for det noen tilhengere gjør i den religionens navn. 

• Liker 1
Skrevet
Pippi Lotta skrev (6 timer siden):

Eksemplene dine blekner i forhold til hva IS holdt på med nylig, eller terrorangrepene utført av islamister i Europa de siste 20 årene.

• Liker 7
Skrevet
Callisto83 skrev (På 10.8.2021 den 14.32):

En 8 år gammel hindu gutt i Pakistan risikerer nå dødsstraff fordi han tisset på et teppe hvor religiøse bøker blir bevart. Familien har gått i dekning, og den muslimske lynsjemobben har allerede tent på et hindutempel som hevn. TheGuardian.com

Kommer vi til å få se en klar fordømmelse av dette fra norske myndigheter?

Norske myndigheter kommer neppe til å gjøre en dritt. For vi må jo ikke tråkke noen på tærne, vettu. Og det er skremmende at mange som er i eller kommer til landet vårt, har den slags holdninger. Som egentlig ikke hører hjemme i år 2021...

• Liker 7
Skrevet
skruttveig skrev (7 timer siden):

Hinduer og buddhister er fredelig hvertfall de som bor i Norge. Aldri hørt noe som helst bråk fra disse to religionene i Norge.

• Liker 2
Skrevet
Pippi Lotta skrev (7 timer siden):

Å si at konflikten i Nord-Irland primært var en religionskrig, er en grov forenkling. Det var/er mer snakk om ondt blod, okkupasjon og etnisk grums gjennom hundrevis av år. At de stridende parter hovedsakelig tilhørte hver sin kristne fraksjon var ikke hovedpoenget. 

Å kalle ABB kristen er ganske far fetched. I manifestet kommer han med null religiøse grunner for sine handlinger. Han var veldig opptatt av at vestlig (kristen) kultur er det beste, og hadde derfor ordnet seg med et «kristent» ferniss (korsfarergreiene)

Vet ikke om Manshaus var erklært kristen, vet bare at han hadde deltatt i møter i læstadianersamfunnet et halvår før ugjerningene. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...