AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Hei! Jeg er gravid med mitt første barn. Jeg ønsker å stemme på et parti ved valget som er bra for oss som starter familie. For eksempel; høyere barnetrygd, billigere barnehage, billigere/gratis sfo, lengre permisjon osv😊 Jeg synes det er vanskelig å få oversikt over hvilke partier som står for hva når det kommer til familie. Noen som kan hjelpe meg? Anonymkode: 11a4f...7bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Gå inn på hver enkelt parti og undersøk. Det er umulig å si hva du burde stemme bare av familie årsaker, da flere partier står for alt eller noe av det du ønsker. Det er også andre saker som kan gjøre ar du ikke ønsker å stemme på dem. Anonymkode: cc3ea...139 5
Zooey Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Det sikreste er å lese partiprogrammene. Siden jeg stemmer SV tillater jeg med å linke til deres arbeidsprogram, scroller du ned vil du finne alle temaene du nevner: https://www.sv.no/blog/arbeidsprogram/kapittel-2/ SV vil: gjøre SFO gratis. SFO skal være åpen timene før og etter skoletid for 1.–4. trinn, og for barn med særskilte behov for 1.–7.trinn. redusere foreldrebetalingen i barnehagene og inkludere kostpenger i maksprisen slik at alle sikres god og næringsrik mat. Målet vårt er at barnehagene skal være gratis. 13
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Det kommer helt an på så mye. Hva slags inntekt har du, hvilken sosial klasse, hva er du for og imot? Og hva er den viktigste hjertesaken? Ingen partier vil ha ubegrenset med midler, så å innfør noe nytt vil alltid føre til at det må tas fra et annet sted, eller at man må betale mer i skatt. Så da kommer det igjen an på hvor mye dere tjener eller om dere vil unngå mer skatt fordi dere har lav inntekt/formue osv. Anonymkode: f03b9...b0d 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kommer helt an på så mye. Hva slags inntekt har du, hvilken sosial klasse, hva er du for og imot? Og hva er den viktigste hjertesaken? Ingen partier vil ha ubegrenset med midler, så å innfør noe nytt vil alltid føre til at det må tas fra et annet sted, eller at man må betale mer i skatt. Så da kommer det igjen an på hvor mye dere tjener eller om dere vil unngå mer skatt fordi dere har lav inntekt/formue osv. Anonymkode: f03b9...b0d Vi tjener nok middels, har begge to bachelorutdannelse, jobber i kommunal sektor og tjener ca 900 000 i året til sammen 😊 Jeg har tidligere stemt blått, men tenker kanskje at nå som vi venter barn kan det være bedre for oss å stemme rødt. Jeg synes noen av partiprogrammene er uoversiktlige og at det er vanskelig å finne ut hvem som mener hva. Jeg har selvfølgelig andre saker jeg synes er viktige også, men jeg tenker å legge mange av de sakene til sides nå for å prioritere min nåværende hjertesak familie. Takk for svarene til nå! TS Anonymkode: 11a4f...7bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Zooey skrev (17 minutter siden): Det sikreste er å lese partiprogrammene. Siden jeg stemmer SV tillater jeg med å linke til deres arbeidsprogram, scroller du ned vil du finne alle temaene du nevner: https://www.sv.no/blog/arbeidsprogram/kapittel-2/ SV vil: gjøre SFO gratis. SFO skal være åpen timene før og etter skoletid for 1.–4. trinn, og for barn med særskilte behov for 1.–7.trinn. redusere foreldrebetalingen i barnehagene og inkludere kostpenger i maksprisen slik at alle sikres god og næringsrik mat. Målet vårt er at barnehagene skal være gratis. Jeg har faktisk lest litt om SV og vurderer å stemme på dem, selv om det egentlig er et veldig rødt parti og jeg tidligere har stemt blått 😅 Det virker ut som et veldig familievennlig parti. TS Anonymkode: 11a4f...7bd 5
Bokdamen Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Har du prøvd noen valgomater? Så får du tips om hvilke partiprogram som kan passe deg og deretter se på deres familiepolitikk? 7
Rosa Dartle Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi tjener nok middels, har begge to bachelorutdannelse, jobber i kommunal sektor og tjener ca 900 000 i året til sammen 😊 Jeg har tidligere stemt blått, men tenker kanskje at nå som vi venter barn kan det være bedre for oss å stemme rødt. Jeg synes noen av partiprogrammene er uoversiktlige og at det er vanskelig å finne ut hvem som mener hva. Jeg har selvfølgelig andre saker jeg synes er viktige også, men jeg tenker å legge mange av de sakene til sides nå for å prioritere min nåværende hjertesak familie. Takk for svarene til nå! TS Anonymkode: 11a4f...7bd I utgangspunktet er jo SV og KrF veldig familiesentrerte partier, samtidig kommer det jo an på hva man tenker om likestilling. For meg er det f.eks helt uaktuelt å stemme KrF som har den religiøse ideologien de har, eller SV som er så imot private barnehager. SV har for meg også en feilslått likestillingspolitikk der de ønsket å utvide fedrekvoten, noe jeg mener er på bekostning av mors barselperiode, amming og barnets biologiske behov. Men andre er veldig uenige med meg igjen. 😊 8
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Bokdamen skrev (2 minutter siden): Har du prøvd noen valgomater? Så får du tips om hvilke partiprogram som kan passe deg og deretter se på deres familiepolitikk? Ja, men jeg får bare de blå partiene øverst, og de har ikke den beste familiepolitikken. Derfor jeg tenkte jeg kunne høre her, for å utvide horisonten litt. TS Anonymkode: 11a4f...7bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 Rosa Dartle skrev (2 minutter siden): I utgangspunktet er jo SV og KrF veldig familiesentrerte partier, samtidig kommer det jo an på hva man tenker om likestilling. For meg er det f.eks helt uaktuelt å stemme KrF som har den religiøse ideologien de har, eller SV som er så imot private barnehager. SV har for meg også en feilslått likestillingspolitikk der de ønsket å utvide fedrekvoten, noe jeg mener er på bekostning av mors barselperiode, amming og barnets biologiske behov. Men andre er veldig uenige med meg igjen. 😊 Takk for svar! Det er sant, det er også noe å tenke over. Dette er så vanskelig! Takker for ditt innspill😅 TS Anonymkode: 11a4f...7bd
AprilLudgate Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 Jeg personlig stemmer SV, og mener de kombinerer best mange hensyn jeg er opptatt av. Elsempelvis er jo mange andre felt relevante for barn- skolepolitikk, skatt, helse, klima og miljø. Hjelper ikke med lengre permisjon om huset ditt vrakes av ekstremvær og medisinen ditt barm trenger for å overleve ikke gis osv. 15
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #12 Skrevet 10. august 2021 SV ønsker en låst foreldrepermisjon med et gitt antall uker til far og mor. Også fokus på å få barnet ut i barnehage fortest mulig. KRF ønsker at foreldre fordeler permisjonen selv, samt opprettholde kontantstøtten for å kunne være lengre hjemme med barna... Anonymkode: 58847...876 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #13 Skrevet 10. august 2021 Fløff skrev (4 minutter siden): Jeg personlig stemmer SV, og mener de kombinerer best mange hensyn jeg er opptatt av. Elsempelvis er jo mange andre felt relevante for barn- skolepolitikk, skatt, helse, klima og miljø. Hjelper ikke med lengre permisjon om huset ditt vrakes av ekstremvær og medisinen ditt barm trenger for å overleve ikke gis osv. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): SV ønsker en låst foreldrepermisjon med et gitt antall uker til far og mor. Også fokus på å få barnet ut i barnehage fortest mulig. KRF ønsker at foreldre fordeler permisjonen selv, samt opprettholde kontantstøtten for å kunne være lengre hjemme med barna... Anonymkode: 58847...876 Takker virkelig for innspillene deres 🙌🏼 Det er mange ting å vurdere her. Jeg mener selv at kontantstøtten bør avvikles, til fordel for billigere barnehage. Så her er jeg kanskje mer enig med SV. Anonymkode: 11a4f...7bd 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #14 Skrevet 10. august 2021 Ville heller stemt noe som gangnet alle på sikt. Anonymkode: 9efd6...74c 12
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #15 Skrevet 10. august 2021 Hva med Venstre? Anonymkode: cee75...dd8 4
Rosa Dartle Skrevet 10. august 2021 #16 Skrevet 10. august 2021 (endret) Fløff skrev (52 minutter siden): Jeg personlig stemmer SV, og mener de kombinerer best mange hensyn jeg er opptatt av. Elsempelvis er jo mange andre felt relevante for barn- skolepolitikk, skatt, helse, klima og miljø. Hjelper ikke med lengre permisjon om huset ditt vrakes av ekstremvær og medisinen ditt barm trenger for å overleve ikke gis osv. Det er et annet viktig poeng. Som mor er den største bekymringen nå pandemien og klimaendringer. Jeg tenker mye på at mine barn faktisk vil kunne oppleve alvorlige klimaendringer, og det gjør meg engstelig. Jeg vet ikke hva som er sannsynlig å få til lenger så fastlåst det virker i verden nå, men vil i alle fall stemme på et parti som ønsker at vi skal holde oss under 2-gradersmålet. Har barn født på 2010-tallet, og de vil fortsatt være ganske unge i 2050 og ha mye av livet foran seg. Endret 10. august 2021 av Rosa Dartle 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #17 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med Venstre? Anonymkode: cee75...dd8 Hva er venstre sin familiepolitikk? Hva mener de om kontantstøtte, permisjonstid, barnehage og sfo feks?😊 TS Anonymkode: 11a4f...7bd
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #18 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ville heller stemt noe som gangnet alle på sikt. Anonymkode: 9efd6...74c Hva mener du gagner alle på sikt? TS Anonymkode: 11a4f...7bd 2
Zooey Skrevet 10. august 2021 #19 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takker virkelig for innspillene deres 🙌🏼 Det er mange ting å vurdere her. Jeg mener selv at kontantstøtten bør avvikles, til fordel for billigere barnehage. Så her er jeg kanskje mer enig med SV. Anonymkode: 11a4f...7bd SV er for å vrake kontantstøtten. Det er uenighet i SV om hvorvidt foreldrepermisjonen skal gå utover mors permisjon. Selv ser jeg verdien av at far skal kunne få permisjon sammen med barnet, samtidig som jeg synes det er åpenbart at den som føder trenger mere tid med barnet, både av hensyn til barn og mor. 9
Zooey Skrevet 10. august 2021 #20 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ville heller stemt noe som gangnet alle på sikt. Anonymkode: 9efd6...74c Gratis SFO og rimeligere barnehage gagner alle på sikt da det er tilbud som er tilgjengelig for alle uansett økonomiske forutsetninger. Det er viktig å jevne ut forskjellene ved å ha offentlige velferdstilbud som dette. 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå