Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i et borettslag med 58 leiligheter i én høyblokk. Mellomgangene i hver etasje (12 totalt) er det andelseiere i den etasjen som vasker hver sin uke. 

Vestibylen i første etasje, ca en gang i uken, er satt bort til en vaskedame som ønsker å slutte. Tenkte å anbefale at jobben blir satt bort til en av ungdommene i blokka, som kan gjøre jobben mot lommepenger. Totalt utbetaling 1000,- i mnd 

Tenkte å foreslå min 14 åring som blir 15 år ila året. Hvordan er det med lover rundt den type arbeid for dem under 16 år? De kan jo være avisbud, men er det ulovlig med enkel vaskejobb, som hun tar én gang i uken, etter skolen. 

Noen som kjenner til dette? 

Anonymkode: 91f01...b4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det kan vel ikke være noe galt i dette? Min datter var 14 (ble 15 år 2 måneder senere) da hun begynte i kassajobb hos et seriøst firma. Jeg tror det er ok bare de er over 13 år, og at det ikke er i konflikt med skolegang. 

Se forresten Arbeidsmiljøloven paragraf 11-1. Jeg tenker dette er 'lett arbeid' og hun er over 13. Ikke verre enn å ta helgevasken hjemme 😊.

I et lite borettslag ei venninne bor, har de ikke vaktmester. Av og til leier de folk til å brøyte parkeringsplassen. Beboere som ellers måker felles sti /trapper kan skrive timer og få betalt. Enkelte ganger har tenåringssønn en hennes måket og fått betalt. Så det du skisserer er vel ikke en uvanlig løsning .

Endret av Eneri

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...