AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Kommer sikkert til å få en del slakt for dette innlegget, men prøver likevel. Ønsker saklige svar! Er så veldig i tvil om hva som er riktig å gjøre.. Jeg og samboeren er i ferd å gå fra hverandre. Vi bor på min hjemplass med sønnen på 9 år. Dette er en liten bygd og vi har begge jobb i området. Min jobbsituasjon endret seg veldig brått før sommeren. Jeg har gått fra å ha en jobb jeg elsker til noe jeg overhode ikke trives med. Av diverse årsaker er det uaktuelt for meg å søke nye jobber i nærheten og jeg kommer aldri til å få den gamle stillingen tilbake. Jeg ser at jeg må vurdere å flytte et stykke unna for å få en bra arbeidshverdag. Jeg kjenner meg selv så godt at jeg vet at jeg ikke klarer å være en god forelder når jeg ikke har det bra på jobb. Skal jobbe ett år til der jeg er nå. Barnefar jobber i en 50% stilling på nærbutikken i nabobygda. Planen er at han skal flytte dit når vi får ordnet bolig til han. Hvis vi får ordnet bolig til han der, må han flytte fra boligen neste år uansett da det er en bolig jeg evt. ordner via min jobb. Det er ikke akkurat mange ledige boliger i den bygda, så det er godt mulig barnefar må flytte selv da. Barnefar har null økonomisk sans. Det er jeg som har betalt husleie, strøm osv. Han har ikke ei krone på sparekonto og er alltid blakk lenge før han får lønn. Mitt dilemma med flytting neste år er da om jeg skal ta sønnen med mot farens vilje, eller la sønnen vår bo hos faren. Slik reglene er i dag, så kan jeg lovlig ta med sønnen vår dit jeg drar dersom jeg varsler tre mnd. i forkant. Jeg føler at det vil være både umoralskt og dårlig gjort overfor både far og sønn. Om jeg skulle gjøre noe slikt, så er det på bekoste av et godt samarbeid med barnefar. Vi er begge innstilt på å samarbeide fremover. Jeg tenker også at far har like mye rett til å ha omsorgen som jeg.. Fordelen med å la han bo hos faren (hvis han finner en plass å bo der han jobber eller her vi bor nå), er at sønnen vår slipper å miste hele nettverket sitt i tillegg til en forelder. Det er et veldig trygt oppvekstmiljø i bygda. Skole må han bytte uansett, men det er såpass nært å besøke venner fra nåværende skole at de blir han fortsatt å treffe jevnlig. I tillegg har vi masse familie rundt oss. Ulempen er at barnefar er veldig utålmodig og lite pedagogisk, i tillegg til at den økonomiske situasjonen er mer ustabil. Jeg er ikke sikker på at far vil klare å følge opp sønnen vår veldig godt. Har stor tro på at han vil takle å være samværsforelder, men full omsorg blir nok litt mye. Jeg bekymrer meg for den psykiske helsen til sønnen vår hvis han skal bo fast hos far. Det kan jo hende jeg tar feil også og at far hadde fått dette til veldig bra! Fordelen med at sønnen blir med meg er at jeg klarer å følge han opp bedre i hverdagen. Jeg kan gi han en stabil situasjon økonomisk, og jeg er adskillig mer tålmodig og pedagogisk enn barnefar. Ulempen er da at jeg river han vekk fra både far og hele nettverket sitt. I værste fall må han bytte skole minst en gang til dersom det blir flytting mellom skolekretser der jeg tenker å bo, noe som selvfølgelig ikke er bra. Samværet vil bli vanskelig uansett om sønnen bor med meg eller far. Det blir uansett ikke samvær mer enn en helg i ny og ne (en helg i mnd. er realistisk), pluss ferier. Jeg stortrives forøvrig å bo her jeg bor! Hadde aldri vurdert å flytte herfra om jeg så en annen utvei. Jeg kan virkelig ikke være en god mor dersom jeg fortsetter i samme jobb. Denne jobben tar all energi fra meg.. Det blir liksom feil uansett hva jeg gjør.. Jeg vil gjerne ha fornuftige innspill. Anonymkode: a60dc...516
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Vil far være villig til også å flytte? Kan du snakke med ham om det? Anonymkode: 1d118...c12
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vil far være villig til også å flytte? Kan du snakke med ham om det? Anonymkode: 1d118...c12 Ja, det tror jeg nok han kan være. Vi har forsåvidt snakket litt om det. Den jobben han har nå, den har så lenge han har liksom. Det er ikke den jobben med de beste fremtidsutsiktene, så han må nok flytte på seg før eller siden han også. Spørs om han kan flytte dit jeg tenker grunnet leiepriser selv om han kanskjeer villig til det. Han har såpass dårlig kontroll på økonomien at det kan bli vanskelig. Det er som om pengene brenner i hendene hans når han får de inn.. Jeg skjønner ikke hvordan han skal klare å spare opp penger til depositum når han ikke har klart å spare en krone på de årene vi har bodd sammen og jeg er den som har betalt alt av faste utgifter.. Anonymkode: a60dc...516
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Det høres ut som kontakten med en av dere vil lide uansett? Jeg ville flyttet med barnet, det virker ikke som far evner å ha omsorgen alene når han ikke engang evner å ta vare på seg selv uten din hjelp. Anonymkode: 801e3...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Det høres ut som kontakten med en av dere vil lide uansett? Jeg ville flyttet med barnet, det virker ikke som far evner å ha omsorgen alene når han ikke engang evner å ta vare på seg selv uten din hjelp. Anonymkode: 801e3...5cb Ja, det er akkurat det som er dilemmaet 😔 Jeg ønsker virkelig ikke å ta barnet fra far, men ønsker ikke å flytte fra han selv heller da jeg er så usikker på om far vil klare å ha omsorgen alene. I denne situasjonen føler jeg at det blir feil uansett hva jeg gjør.. Jeg må forsøke å gjøre det som er mest riktig for sønnen vår av de alternativene som er. Men jeg skal lufte tanken om at far også flytter om en stund. Kanskje han mirakuløst klarer å spare opp noe penger slik at han har til depositum.. Anonymkode: a60dc...516
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Det høres ut som kontakten med en av dere vil lide uansett? Jeg ville flyttet med barnet, det virker ikke som far evner å ha omsorgen alene når han ikke engang evner å ta vare på seg selv uten din hjelp. Anonymkode: 801e3...5cb Tror du virkelig på det TS sier om barnets far? For meg så blir det samme argumentasjon som gamle gubber brukte når kvinner skulle inn i arbeidslivet og politikken. - Kvinner egner seg ikke til den slags ansvar - Kvinner kan ikke lede - Kvinner har ikke det som trengs.. Det gikk bra med kvinner i arbeidslivet og politikken også, gjorde det ikke det? Å gjøre ting annerledes, betyr ikke nødvendigvis at man ikke egner seg, eller får det til. Anonymkode: 4ae4b...d70 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Jeg tror ikke noe på at det ikke finnes en eneste jobb innen pendleavstand som du både kan få og kan trives greit nok med. Det er det jeg hadde valgt, om alternativene var å frarøve barnet mitt den ene forelderen i hverdagen i den alderen. Så hadde jeg holdt ut det i noen år og vurdert flytting igjen når barnet var i ungdomsskolealder. Anonymkode: 08abb...15e 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror ikke noe på at det ikke finnes en eneste jobb innen pendleavstand som du både kan få og kan trives greit nok med. Det er det jeg hadde valgt, om alternativene var å frarøve barnet mitt den ene forelderen i hverdagen i den alderen. Så hadde jeg holdt ut det i noen år og vurdert flytting igjen når barnet var i ungdomsskolealder. Anonymkode: 08abb...15e Det er helt riktig at det finnes et par arbeidssteder innen pendleravstand som jeg sannsynligvis hadde fått på dagen omtrent, men pga. arbeidsmiljøet er de dessverre utelukket. Den ene arbeidsplassen var min "backup plan", helt til jeg begynte å prate med folk som jobber der/har jobbet der.. Det er mange sykemeldinger på de arbeidsplassene pga. ledelsen. Da er det bedre at jeg har den jobben jeg har nå. Dette er liten kommune i befolkning, men en av de største i areal og dermed er det store avstander. De to nærmeste skolene (30 min kjøring til hver av disse) har henholdsvis 8 og 32 elever på hele skolen, der den skolen med 32 elever dekker en skolekrets på 6-7 mil minst. Det nærmeste stedet jeg da kan håpe på å få jobb, er såpass langt unna at samvær blir vanskelig bortsett fra noen helger og ferier uansett 😕 Anonymkode: a60dc...516
Million Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Det høres jo ikke ut som far har råd til å ha et barn hos seg særlig ofte? Med en 50% stilling i dagligvarebutikk, får han det vel neppe til å gå rundt med bare seg selv i kosten en gang.
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tror du virkelig på det TS sier om barnets far? For meg så blir det samme argumentasjon som gamle gubber brukte når kvinner skulle inn i arbeidslivet og politikken. - Kvinner egner seg ikke til den slags ansvar - Kvinner kan ikke lede - Kvinner har ikke det som trengs.. Det gikk bra med kvinner i arbeidslivet og politikken også, gjorde det ikke det? Å gjøre ting annerledes, betyr ikke nødvendigvis at man ikke egner seg, eller får det til. Anonymkode: 4ae4b...d70 Hadde egentlig ikke tenkt å svare på dette, for det blir for dumt å beskylde meg for å lyve. Har ingen grunn til å gjøre det når jeg skriver som anonym og ingen vet hvem jeg er. Da ville jeg ikke fått reelle svar på problemet, noe som faktisk er målet med å opprette en slik post 🤷♀️ Anonymkode: a60dc...516 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror du virkelig på det TS sier om barnets far? For meg så blir det samme argumentasjon som gamle gubber brukte når kvinner skulle inn i arbeidslivet og politikken. - Kvinner egner seg ikke til den slags ansvar - Kvinner kan ikke lede - Kvinner har ikke det som trengs.. Det gikk bra med kvinner i arbeidslivet og politikken også, gjorde det ikke det? Å gjøre ting annerledes, betyr ikke nødvendigvis at man ikke egner seg, eller får det til. Anonymkode: 4ae4b...d70 Hvis jeg ikke skal tro på det som sies er det ingen vits i å svare overhodet. Hvis man ønsker gode svar fremstiller man så godt som mulig. Og jeg forholder meg til det. Skal jeg begynne å lure på om ts lyver, kan hun jo lyve om alt. Anonymkode: 801e3...5cb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå