Gjest (Ursula) Skrevet 20. september 2005 #1 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Jeg er interessert i erfaringer fra mennesker som har vært hos homøopat, og hva slags inntrykk de har, og erfaringer etter endt behandling. Jeg ønsker derimot ikke å høre fra de som bare er generelt skeptiske, men ikke har personlig erfaring på området Endret 20. september 2005 av (Ursula) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #2 Del Skrevet 20. september 2005 Ok, så har jeg ikke personlig erfaring, og jeg ER skeptisk til slik behandling, feks har jeg ingen tro på at det fungerer å bruke rent vann som medisin. Men jeg kjenner folk som har gått til homeopat og fått god hjelp. Noe av det viktigste tror jeg var at behandleren var opptatt av å bli "kjent" med pasienten - tok seg tid til å høre på sykdomshistorien og var dyktig til å analysere og sette seg inn i hva som kunne ligge bak symptomene; og hadde gode og fungerende forslag til hva som kunne endres for at pasienten skulle bli frisk/bedre. Det tilfellet jeg kjenner best til var vet barn hvor det var mistanke om allergi eller matintoleranse. (og min erfaring med "vanlige" allmennleger er dessverre ofte at de ikke tar pasienten særlig alvorlig - jeg går selv til legen hvert femte år eller noe, da synes jeg h*n bør tenke gjennom at det skal litt til før jeg føler meg syk, og ta seg litt tid til å høre på meg og undersøke meg...). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #3 Del Skrevet 20. september 2005 The Lancet har mye erfaring om dette, men tipper ikke den gjevne bruker av homøpatisk medisin leser det magasinet. Det viktigste med slik behandlig er nok at du får en behander som virkelig tar vare på og bryr seg om problemene dine, men det kan også virke mot sin hensikt (hvis du går til en homøpat som har litt vel mye tiltro til sine medisiner og forsøker å helbrede deg for seriøse lidelser). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #4 Del Skrevet 20. september 2005 (og min erfaring med "vanlige" allmennleger er dessverre ofte at de ikke tar pasienten særlig alvorlig - jeg går selv til legen hvert femte år eller noe, da synes jeg h*n bør tenke gjennom at det skal litt til før jeg føler meg syk, og ta seg litt tid til å høre på meg og undersøke meg...). ← Du skal ikke se bortfra at denne legen behandler litt flere pasienter enn den gjevne homøpat, og opplever et helt annet stressnivå knyttet til sin profesjon, så hun har kanskje ikke like god tid. For små hverdagsproblemer som går over av seg selv er det bedre at homøpater behandler med vann, enn at leger sliter seg ut med å bruke mye ekstra tid på dem, og blir enda mer overarbeidet og risikerer å overse de virkelige sykdommene oftere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lilleulv Skrevet 20. september 2005 #5 Del Skrevet 20. september 2005 (endret) Det finnes EN homeopat jeg har tro på. Det er Atle Johan Løvaas i Bergen. Han imponerte meg stort... prøvd mange, ingen andre har kunnet hjelpe (bare svada og urtepiller som skulle hjelpe mot ALT) Endret 20. september 2005 av Lilleulv Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 20. september 2005 #6 Del Skrevet 20. september 2005 Ja, jeg har vært hos homeopat noen ganger for allergi. Tror jeg hadde 3-4 konsultasjoner (er noen år siden, dette). Ble ikke kvitt allergien min, men symptomene ble en god del mildere. Så på meg virket det delvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 20. september 2005 #7 Del Skrevet 20. september 2005 Du skal ikke se bortfra at denne legen behandler litt flere pasienter enn den gjevne homøpat, og opplever et helt annet stressnivå knyttet til sin profesjon, så hun har kanskje ikke like god tid. For små hverdagsproblemer som går over av seg selv er det bedre at homøpater behandler med vann, enn at leger sliter seg ut med å bruke mye ekstra tid på dem, og blir enda mer overarbeidet og risikerer å overse de virkelige sykdommene oftere. ← Det kan nok hende, dvs det stemmer helt sikkert (her jeg bor er det ca en måneds ventetid hos fastlegen), men da jeg, som nevnt, ikke går til legen ofte, har jeg personlig bare vært der når det har vært noe som har feilt meg over lang tid (og for å få prevansjon). Jeg vet jo at ikke alle pasienter er som meg, men på hvilket tidspunkt skal man bli tatt seriøst? Når man kommer krypende inn med lungene i en pose..? Å se ting som en helhet, og å i hvert fall vurdere om pasientens bekymringer kanskje bør tas littegrann alvorlig er ingen dum ting. Bekymring er jo på en måte også en del av lidelsen. Men nå kupper vi jo tråden, det hadde jeg ikke tenkt til. Min oppfatning er i hvert fall at homeopatisk medisin (vann) ikke funker, men at homeopater som er i stand til å tenke helhetlig kan være vel så nyttige som allmennleger, også for folk med diffuse og kroniske sykdommer hvor vestlig medisin foreløpig ikke har noe behandlingsalternativ. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
hecuba Skrevet 20. september 2005 #8 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg har ikke hatt noen virkning av dette. Har nesten mistet troen på alle ting som ikke er på resept. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 20. september 2005 #9 Del Skrevet 20. september 2005 Jeg har litt varierende erfaringer. Homøopaten vi brukte da jeg var liten drev også med akupunktur og kinesiologi, og hun har hjulpet meg godt med en del småplager som gjentatte mellomøreinfeksjoner og urinveisinfeksjoner, mamma med senebetennelser og broren min med pollenallergi. Menssmertene mine klarte hun derimote ikke å ta knekken på, faktisk ikke i nærheten av noen bedring engang, men det er mulig at det var like mye min egen feil... I tillegg til behandlingen måtte jeg holde meg unna koffein og eddik og alkohol og i det hele tatt, og det klarte jeg ikke, svak som jeg er. Det jeg liker best med homøopat i forhold til lege er at de er flinkere til å kartlegge deg og plagene dine. Har du vondt i en tå og går til legen, så kikker de på tåa og gir deg noe mot smerten, mens en homøopat vil foreta et grundig intervju og prøve å behandle årsaken, ikke symptomene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bertha Skrevet 23. september 2005 #10 Del Skrevet 23. september 2005 Jeg bruker homeopatmedisin mot pollenallergi. Det virker veldig bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hippopotamus Skrevet 25. september 2005 #11 Del Skrevet 25. september 2005 Jeg gikk til homeopat ukentlig i et års tid for en del spesielle plager. Behandlingen hjalp ikke på dette, men det hører jo med til historien at heller ingen leger har klart å gjøre noe med det i løpet av ca 18 år... MEN: Mens jeg gikk til behandling (med fokus på helt andre problemer), hadde jeg regelmessig og smertefri menstruasjon, noe jeg ALDRI har hatt verken før eller senere. Og migrenen min, som jeg var veldig plaga med før (flere langvarige anfall i måneden), forsvant i løpet av behandlinga der, og jeg har ikke hatt ett eneste anfall på de tre åra som er gått siden da! Så at det er noe i den typen behandling, det er jeg helt sikker på! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå