Gå til innhold

Barnehageplass og flytting

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Gutten våret gledet seg veldig til å begynne i barnehagen og har snakket om det i månedsvis. Nå kan det være at mannen min får jobb i en annen del av landet som står høyt på ønskelisten og må takke ja til. Hvordan er det med barnehagen da, er det mulig å søke om plass så sent, eller er alt mest sannsynligvis fullt? Eller blir det åpen barnehage på oss? 

Noen andre som har vært i samme situasjon og har erfaringer å dele? Får så dårlig samvittighet siden han hadde gledet seg sånn.

Anonymkode: 859fb...3d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er alltid mulig å søke, om du får plass er en helt annen sak. Det kommer jo helt an på hvor fullt det er der dere skal flytte, og man kan ha både flaks og uflaks.

Vi bodde et lite sted der det "alltid" var ledige barnehageplasser. Skulle ha barnet hjemme til han var 2, men ombestemte oss og søkte plass fra nyttår da han var 1,5. Da hadde de akkurat nedbemannet pga få barn og hadde for en gangs skyld ingen ledige plasser.

Et par år senere flyttet vi til et større sted hvor det vanligvis var umulig å få plass utenom hovedopptaket. Akkurat da var det tilfeldigvis en barnehage som hadde flyttet til større lokaler og hadde ledige plasser, og vi fikk plass med en gang. Fikk høre i ettertid at dette var en veldig populær barnehage som vanligvis hadde lang venteliste, men siden barnet vårt var i "riktig" alder og kunne begynne med en gang midt i barnehageåret, så fikk han plass likevel.

Anonymkode: 5f4e1...c7a

Skrevet

Takk for svar! Da er det jo faktisk litt håp. Når på året er din født? 
Skulle jo gjerne ha drøyd flyttingen, men nå har vi sjansen til å få en er stabil økonomi. Etter korona mista mannen min jobben pga nedbemanning, og han har jobb nå via temp team med en måneds kontrakt om gangen. Det holder ikke når vi har et barn og ett til på vei, derfor må vi prioritere å flytte dersom han får jobben. Sønnen vår rekker kanskje å gå en måned i barnehagen pga min egen oppsigelsestid her, og jeg sitter med tårer i øynene pga dårlig samvittighet for den korte tiden han får, og fester navnelapper på klærne hans her. Håper det ordner seg med plass som det gjorde for deg!

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! Da er det jo faktisk litt håp. Når på året er din født? 
Skulle jo gjerne ha drøyd flyttingen, men nå har vi sjansen til å få en er stabil økonomi. Etter korona mista mannen min jobben pga nedbemanning, og han har jobb nå via temp team med en måneds kontrakt om gangen. Det holder ikke når vi har et barn og ett til på vei, derfor må vi prioritere å flytte dersom han får jobben. Sønnen vår rekker kanskje å gå en måned i barnehagen pga min egen oppsigelsestid her, og jeg sitter med tårer i øynene pga dårlig samvittighet for den korte tiden han får, og fester navnelapper på klærne hans her. Håper det ordner seg med plass som det gjorde for deg!

Han er født i august.

Det høres jo ut som dere bør flytte uansett og ikke la det med barnehageplass påvirke avgjørelsen. Da har du ingen grunn til å ha dårlig samvittighet, når dere gjør det eneste riktige.

Ellers er åpen barnehage absolutt et godt alternativ altså, hvis det finnes der dere flytter. :) Mye av opplegget er likt som vanlig barnehage, og det kan jo hende han synes det er ekstra stas at mamma er med. ;) Kanskje får dere begge noen nye venner der også. :) 

Lykke til!

Anonymkode: 5f4e1...c7a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...