Gå til innhold

Hvis du skulle få vite noe sjokkerende om en i familien din, hvordan ville du høre det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har noe jeg må dele med en familie. Det vil nok bli sjokkerende for dem. Kan ikke gå inn på detaljer for da blir jeg gjenkjent, men det er noe jeg må fortelle dem og det er til alles beste. Jeg kjenner ikke denne familien fra før, kun et familiemedlem av dem.

Så teoretisk sett, hvis noen skulle dele noe sjokkerende om et familiemedlem av deg, hvordan ville du ha fått vite det? Brev i posten, epost, messenger, telefon, sms, oppmøte hjemme hos deg? 
Jeg tenkte først at skriftlig ville være best for da kunne de fått litt tid til å reagere litt og samle seg før man tok en videre dialog... men så lurer jeg på om kanskje det er best å ringe?

Anonymkode: 373ec...b9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker å prosessere ting før jeg må respondere, så e-post/brev/messenger hadde fungert bra. Å få en fremmed på døren eller bli oppringt med informasjon (jeg antar av typen "jeg er din fars ukjente datter" e.l). hadde jeg satt svært lite pris på.

Anonymkode: 47841...aee

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg liker å prosessere ting før jeg må respondere, så e-post/brev/messenger hadde fungert bra. Å få en fremmed på døren eller bli oppringt med informasjon (jeg antar av typen "jeg er din fars ukjente datter" e.l). hadde jeg satt svært lite pris på.

Anonymkode: 47841...aee

Enig. Ville foretrukket messenger/sms for å få mulighet til å stille spørsmål tilbake uten å måtte vente på brev/epost

Anonymkode: 20b41...751

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags relasjon du har til denne familien. Ja, jeg skjønner at du er en slektning, men vet de om deg, vet de hvem du er? Omgås dere? Jeg er egentlig enig med dem som gjerne ville ha hatt en alvorlig beskjed på messenger, men da må det komme fra noen jeg vet hvem er og stoler på. For hvis jeg fikk en melding med sjokkerende innhold fra en ukjent eller en person som regnes som "gatas skrekk", da hadde jeg syntes det var veldig ubehagelig.

Hvis du ikke kjenner dem, er det kanskje lurt å ringe på forhånd og be om et møte, så får de heller forberede seg mentalt på å bli fortalt "noe".

Men jeg lurer jo litt på hva som er så viktig å få fortalt nå. Det lureste er ofte å enten bare å la ting ligge, eller ta det gjennom rettsvesenet hvis det er den typen sak, selv om det kan kjennes urettferdig eller nytteløst. Og vær forberedt på at de kan komme til å avvise deg og ikke tro på det du sier.

Skrevet

Send det gjennom noen fiklter hos deg selv først, er dette informasjon DU mener de trenger eller informasjon de virkelig trenger som du er 100% sikker på de ikke alt har og har valgt å legge bort? Er du helt sikker på at du har alle fakta, alle sider av saken, at du ikke farer med "slarv" på noen måte? Hvorfor er det viktig for deg at du deler dette med dem? Vil det påføre dem noen form for negativitet? Hvorfor mener du at du er riktig person til å ta dette valget på deres vegne? 

• Liker 6
Skrevet

Jeg fant ut noe sjokkerende for mange år siden. Har valgt å holde kjeft. Tenker at det er den personen det gjelder sin hemmelighet å dele, ikke min.

Om du er sentrum for denne hemmeligheten og det er derfor den må ut ville jeg tatt kontakt med den personen som blir mest berørt, eller er tettest på hva det er, og latt denne ta dialogen videre. 

Anonymkode: fb727...91d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

det er noe jeg må fortelle dem og det er til alles beste. J

Er det "til alles beste" objektivt sett, eller er det bare din mening?

For all del, jeg mener ikke at du skal la være å dele denne informasjonen, men jeg stusset litt på denne formuleringen.
Selv om dette er informasjon familien bør ha, trenger det ikke å være "til alles beste" /god nytt for alle.

Anonymkode: 1c5c4...a98

• Liker 1
Skrevet

Enig med dette med å gå gjennom noen filter først. Jeg skjønner du må dele det hvis det er informasjon om en overgriper som har samvær med barn, et barn som ikke kjenner sitt biologiske opphav eller lignende. Utover det opplever jeg det unødvendig å legge masse energi i å ødelegge en familie. Hva får familien igjen for å vite det? Jeg for min del vil ikke vite sjokkerende hemmeligheter om min familie med mindre det dreier seg om et ekstra familiemedlem, overgrep, drap eller andre svært alvorlige tilfeller.

Anonymkode: 87677...ef8

Skrevet

Jeg trenger mer detaljer for å svare. Handler det om død og liv? 

"Avdøde Ole Olsen opplevde ikke hjertestans, men tok overdose" er ingen grei ting å få tilsendt per post... 

"Din mann er egentlig min mann" er sikkert helt greit å få tilsendt per post.

Anonymkode: a0529...776

• Liker 1
Skrevet

Skjønner at man kan tro mye rart ut i fra det jeg skrev, men kan dessverre ikke gå i detaljer. Men kan si så mye som at det er sterk anbefaling fra FVK, advokat og en barnepsykolog, altså en «haug» med fagfolk som mener jeg bør kontakte disse menneskene og at det er til det beste for alle parter. Sannsynligvis blir dette noe veldig positivt for familien det gjelder. Jeg er bare litt i tvil på tilnærmingen. Fagfolkene sier det er opp til meg hva jeg kan klare. Jeg er en person som liker å ta ting skriftlig, for jeg er litt redd av meg og liker å bearbeide ting litt før man evt møtes for å snakke. Men ikke alle er som meg og mange synes det er mer realt å snakke ansikt til ansikt.

Skrevet

Er for all del ikke snakk om å ødelegge en familie eller spre sladder. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skjønner at man kan tro mye rart ut i fra det jeg skrev, men kan dessverre ikke gå i detaljer. Men kan si så mye som at det er sterk anbefaling fra FVK, advokat og en barnepsykolog, altså en «haug» med fagfolk som mener jeg bør kontakte disse menneskene og at det er til det beste for alle parter. Sannsynligvis blir dette noe veldig positivt for familien det gjelder. Jeg er bare litt i tvil på tilnærmingen. Fagfolkene sier det er opp til meg hva jeg kan klare. Jeg er en person som liker å ta ting skriftlig, for jeg er litt redd av meg og liker å bearbeide ting litt før man evt møtes for å snakke. Men ikke alle er som meg og mange synes det er mer realt å snakke ansikt til ansikt.

Hvis det er positivt nytt, så går det fint å skrive det først tenker jeg, og så tar du kontakt et par ganger med mindre de gjør det først 🙂 Skriv kontaktinfo om de ikke har det fra før (innbiller meg at du muligens er fosterforelder/avlastningshjem).

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvis det er positivt nytt, så går det fint å skrive det først tenker jeg, og så tar du kontakt et par ganger med mindre de gjør det først 🙂 Skriv kontaktinfo om de ikke har det fra før (innbiller meg at du muligens er fosterforelder/avlastningshjem).

"Et par dager senere". Gikk litt fort svingen her.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Skjønner at man kan tro mye rart ut i fra det jeg skrev, men kan dessverre ikke gå i detaljer. Men kan si så mye som at det er sterk anbefaling fra FVK, advokat og en barnepsykolog, altså en «haug» med fagfolk som mener jeg bør kontakte disse menneskene og at det er til det beste for alle parter. Sannsynligvis blir dette noe veldig positivt for familien det gjelder. 

Du trenger ikke gå veldig i detaljer, men når barnepsykolog og advokat er inne i bildet tror jeg neppe dette er noe som er veldig positivt for familien det gjelder. Dette er umulig å svare på om vi ikke vet mer. Om du skal finne din biologiske far e.l kan jeg forstå det. Henger meg bare opp i ordet barnepsykolog... tenker misbruk elller pedofili e.l 

Anonymkode: 5c4ee...ffa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...