Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal kjøpe bil. Banken sa jeg kunne få et billån, noe som er helt vanlig. Hvordan får jeg det? Får 150.000 rett innpå konto? Eller hvordan fungerer dette? 

J21

Anonymkode: 1c53a...39a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sist jeg kjøpte bil med lån ordnet banken og bilforretningen opp med pengene. Veldig greit😊

Anonymkode: c9e00...8b5

• Liker 4
Skrevet

Sist gang jeg kjøpte bil ordnet banken det. Jeg lastet opp kontrakt hvor kontonr til selger sto, og selger hadde pengene i løpet av et par dager. 

Anonymkode: 5e5b7...a0c

• Liker 3
Skrevet

Pengene går direkte til selger.

Anonymkode: 185c1...fd4

• Liker 1
Skrevet

Normalt ved billån har banken pant/sikkerhet i bilen. Derfor betaler banken ut pengene direkte til selger.

Anonymkode: c52a3...f79

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Normalt ved billån har banken pant/sikkerhet i bilen. Derfor betaler banken ut pengene direkte til selger.

Hvis for eks får et lån på en bil til 60.000. Og kjøper en bil til rundt 40.000 , altså 20 igjen. Kan jeg spørre om jeg kan bruke de 20 til noe jeg trenger? For eks en bil? Har kommet inn i en litt småkjip økonomisk periode. 

Skrevet

||Mente en seng, ikke bil ||😅

• Liker 1
Skrevet

Eller om jeg kan ta et lite forbrukslån. Til hvitevarer, seng og andre ting som koster. Med deltidsjobb så har jeg ikke råd å cashe ut alt dette. Ts...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis for eks får et lån på en bil til 60.000. Og kjøper en bil til rundt 40.000 , altså 20 igjen. Kan jeg spørre om jeg kan bruke de 20 til noe jeg trenger? For eks en bil? Har kommet inn i en litt småkjip økonomisk periode. 

Du får neppe billån som er større enn prisen på bilen. I mange tilfeller må du ha noe cash også

• Liker 3
Skrevet

Da må du nok søke forbrukslån i tillegg til billånet 

• Liker 1
Skrevet

Det høres ut som en dårlig idé, TS, og denne situasjonen er potensielt starten på et økonomisk kaos. 

Å låne 100% på bil er i utgangspunktet en dårlig ting, å låne mer enn 100% er en ELENDIG ide. 

Kan du skaffe seng billigere? 20.000 er jo mye… Hvis du ikke har råd nå, hvorfor tenker du at du har bedre råd senere? 

Anonymkode: 621c1...7a6

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Om du kjøper en bil til 60.000 eller 40.000 er det tvilsomt at du får lån med pant i bilen. Da er bilen såpass gammel at de ikke kan ta pant i den. Forbrukslån kan du sikkert få, uansett en dårlig deal.

Anonymkode: 40c5c...66f

Skrevet

Sist snakket jeg med banken etter å ha sett meg ut en bil. Fikk anbefaling om å stille med 35-40% egenkapital for en grei rente. Gikk til bilforhandler som fikk detaljene til banken, samme fikk banken om forhandler hos meg. Jeg signerte på kontrakten og salgsmelding digitalt hos forhandler, for så å signere lånepapir digitalt hos banken. Banken betalte da for bilen innen minutter, samtidig som de trakk egenkapitalen fra en av kontoene mine. 

Anonymkode: f298c...17f

• Liker 2
Skrevet

Herregud. Nei det kan du ikke. Gå på finn.no for å kjøpe deg seng, du får til og med seng gratis der. Så ka du kjøpe nytt når du faktisk har råd. Tar du opp forbrukslån for å kjøpe deg seng er du rett og slett dum.

Anonymkode: 01a9d...9b1

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Da må du nok desverre ta et forbrukslån, alternativt låne på bolig, om du har mulighet. 

Vi ønsket å ta 20 k ekstra for å slippe å spare siste rest til oppussing av bad da vi kjøpte båt, men vi fikk ikke det på båtlån. Måtte ta forbrukslån ved siden av, eller låne på boligen. 

Anonymkode: e6d3a...a92

Skrevet

Er du nødt til å kjøpe bil? Det høres ikke ut som en god idé i din situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da må du nok desverre ta et forbrukslån, alternativt låne på bolig, om du har mulighet. 

Vi ønsket å ta 20 k ekstra for å slippe å spare siste rest til oppussing av bad da vi kjøpte båt, men vi fikk ikke det på båtlån. Måtte ta forbrukslån ved siden av, eller låne på boligen. 

Anonymkode: e6d3a...a92

Shit du er dårlig økonomisk stilt om du må ta opp forbrukslån på 20k.

Anonymkode: 01a9d...9b1

• Liker 1
Skrevet

Hvis du ikke har råd til seng og hvitevarer, så burde du ikke kjøpe bil. Den koster ganske mye både i forsikring og drift. En billig bil vil antakelig også medføre dyre verkstedregninger. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nei, du får ikke lånt mer enn 100% av kjøpsprisen. I tillegg er det ofte en begrensning på hvor gammel bilen kan være. Med en kjøpspris på kun 40 000 kroner er kanskje bilen for gammel til at du får billån i det hele tatt. I så fall må du enten spare opp pengene, ta et forbrukslån eller kjøpe en nyere bil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, du får ikke lånt mer enn 100% av kjøpsprisen. I tillegg er det ofte en begrensning på hvor gammel bilen kan være. Med en kjøpspris på kun 40 000 kroner er kanskje bilen for gammel til at du får billån i det hele tatt. I så fall må du enten spare opp pengene, ta et forbrukslån eller kjøpe en nyere bil.

Han sa jeg fikk billån. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...