AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Hei! jeg er 33 uker på vei. Den siste uken har jeg følt meg dårlig, men det kan like gjerne komme av for høyt aktivitetsnivå enn sykdom… Hvert fall trodde jeg det selv, så har lagt opp til rolige dager nå. I natt har jeg sovet dårlig med mye smerter (jeg sover som regel godt, opp to ganger om natten for å tisse men sovner igjen umiddelbart. Har ikke tisset i natt (overraskende nok pga drakk mye i går!), men våknet hver time av smerter øverst i magen, rett under ribbeina. De smertene er borte nå, det hjalp å strekke en del på seg. Har hovne føtter med en brennende følelse ofte på kvelden, og plumpete hender. Er vant med hovne hender og føtter fra før svangerskapet, ofte får jeg det når det er varmt. Men plagene jeg har nå er selv om det ikke er spesielt varmt lenger. sliter med matlysten- men det er heller ikke noe mytt… har hatt spisevegring før, men det har vært så og si fraværende fra andre trimester. Har spist godt og mye og det kroppen har sagt den trenger. Men de siste dagene har jeg ikke orket særlig mat. Usikker på om jeg er kvalm eller bare psykisk ustø. Det er vanskelig for meg å skille disse to. jeg har gått opp mye i vekt i andre trimester, nærmer meg 50% vektøkning fra opprinnelig vekt (hadde BMI på 18 da graviditeten startet). Alt ligger i lårene, rompa, magen, brystene og armer og fjes. Trodde for å være ærlig at jeg var sliten, nærmer meg jo høygravid så er ikke rart jeg blir tung. Men leste om svangerskapsforgiftning og ble redd - spesielt da jeg har hatt smerter under ribbeina i natt I helgen var det atskillelig mindre liv i magen, men det tok seg opp i går igjen. Selv ble jeg født 6 uker for tidlig nettopp pga mamma hadde alvorlig svangerskapsforgiftning. Jeg har tatt opp min frykt for jordmor, men blodtrykket mitt er fint (sist målt i uke 29) og ny time hos jordmor i morgen. Men nå er jeg redd for at jeg faktisk er syk. Jeg har time i morgen, men syns det er så lenge å vente når man har fått skrekken og føler seg dårlig i tillegg. hva tenker dere? Jeg må legge til at jeg ALDRI har lært å ta kroppens signaler på alvor som liten, alt ble feid bort og bagatellisert. Er derfor veldig usikker på om jeg skal ringe jordmor i dag eller bare tenke at det sikkert er vanlige gravidplager.. syns det er så vanskelig Anonymkode: ab724...f72
Gjest Chicchi Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Det høres ut som du ikke har det så bra nå, så da er det kanskje best å ringe? Om ikke annet, bare for å lufte tankene. Jordmor vil jo ikke at du skal bekymre deg, så selv om du har time i morgen, kan det være godt for deg å ventilere til en proff. Det er lett å gå inn i hodet sitt når man har det sånn og spinne videre på tankene. Med det sagt, høres det ikke ut som symptomer på svangerskapsforgiftning, uten at jeg er noen ekspert. Jeg er like langt som deg og smertene i ribbeina vet jeg kommer av at baby og livmor har blitt større, og den sparker meg lengre opp. Bøyer jeg meg fremover, får jeg et saftig spark som kjennes godt! Da pleier jeg å legge meg ned, massere øverste del av livmor og strekke ut kroppen langsomt. Det hjelper. Men igjen, ring om du er bekymret. Du skal ha det bra
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Du hadde ikke vært i tvil om du hadde SF Anonymkode: 00fa3...53b
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Du skal ha høyt blodtrykk, nesten gå i bakken, være svimmel når du sitter, synssforstyrrelser, feber kan man få Anonymkode: 00fa3...53b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #5 Skrevet 11. august 2021 Når du er bekymret skal du ta kontakt med jordmor, lege eller føden, om enn bare for å utelukke at noe er galt. Snakk med jordmor om hva du skal gjøre når du opplever de symptomene du har. Jeg ringte føden de gangene jeg kjente mindre liv, og da fikk jeg komme på en sjekk. De andre symptomene hadde jeg ikke, så jeg vet ikke hva som er riktig instans/hva du skal gjøre. Jordmor har garantert noen råd. Anonymkode: 78ad8...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #6 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du skal ha høyt blodtrykk, nesten gå i bakken, være svimmel når du sitter, synssforstyrrelser, feber kan man få Anonymkode: 00fa3...53b AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du hadde ikke vært i tvil om du hadde SF Anonymkode: 00fa3...53b Dette kan du visste skremmende lite om. Best du ikke uttaler deg. Anonymkode: 592c2...202 4
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #7 Skrevet 11. august 2021 Ta kontakt m lege. jeg leste et sted at høgt sukkerinntak er årsaken til de fleste SF, så om du ikke har det nå- men frykter det så kan det være lurt å være avholds i forhold til godteri / tomme karbohydrater Anonymkode: dc002...c12
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #8 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ta kontakt m lege. jeg leste et sted at høgt sukkerinntak er årsaken til de fleste SF, så om du ikke har det nå- men frykter det så kan det være lurt å være avholds i forhold til godteri / tomme karbohydrater Anonymkode: dc002...c12 🤦♀️ Anonymkode: 592c2...202 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #9 Skrevet 11. august 2021 Jeg fikk komme inn på legevakta pga min frykt for det samme. Eneste symptomene jeg hadde var hovne føtter og hender, og en kvalme som kom og gikk. Hadde det ikke, men vil anbefale å ringe hvis du bekymrer deg veldig fastlege/jordmor/legevakt. Anonymkode: 87777...30f
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #10 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Du hadde ikke vært i tvil om du hadde SF Anonymkode: 00fa3...53b Det er farlig å si. Jeg merket ikke noe særlig utenom rask vektøkning. Dro på ekstrakontroll pga det (gikk opp 0,5 kg daglig i en uke nesten, merka at jeg tissa lite selv om jeg drakk mye). På kontroll var BT litt høyt (men bare sånn 135/85 liksom) men urin gav utslag på proteiner. Ble sendt inn til sykehuset hvor de fant at barnet ikke hadde det helt supert, så ble indusert. Jeg var riktignok nærmere termin enn TS, men om man er bekymra er en ekstra sjekk fornuftig. Du kan ev ringe føden og høre om de tenker at dette kan vente til i morgen. Anonymkode: 7cef9...931
Sam Jones Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 Jeg hadde ingen symptomer, kun høyt Bt som ble oppdaget ved rutinekotroll. Ble lagt inn umiddelbart og fikk barn 6 dager etterpå. Økt væskeansamling og smerter øverst i magen kom etter noen dager. Dette kan ha en annen forklaring, men hadde absolutt kontaktet lege. Det er lett å sjekke om det faktisk er preeklampsi med blodtrykksmålig og urinprøve. Å kutte ut sukker og avvente? Altså, sånne råd må du se bort fra. 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 Den vonde smerten under ribbena er ofte barnet Anonymkode: ccdfb...151
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: Du hadde ikke vært i tvil om du hadde SF Anonymkode: 00fa3...53b 17 hours ago, AnonymBruker said: Du skal ha høyt blodtrykk, nesten gå i bakken, være svimmel når du sitter, synssforstyrrelser, feber kan man få Anonymkode: 00fa3...53b 7 hours ago, AnonymBruker said: Ta kontakt m lege. jeg leste et sted at høgt sukkerinntak er årsaken til de fleste SF, så om du ikke har det nå- men frykter det så kan det være lurt å være avholds i forhold til godteri / tomme karbohydrater Anonymkode: dc002...c12 Feil, feil, feil. Og man kan godt la være å skrive på et åpent forum når man har så lite peiling på temaet, som er såpass alvorlig. Symptomene TS beskriver bør hun ta opp med kvalifisert helsepersonell, mest sannsynlig er det ingenting, men det bør sjekkes ut av noen som faktisk vet hva de driver med. Mye av hun beskriver er helt i tråd med mine egne symptomer på alvorlig svangerskapsforgiftning, f.eks. Anonymkode: 113a5...1f3 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 On 8/11/2021 at 1:55 AM, AnonymBruker said: Du hadde ikke vært i tvil om du hadde SF Anonymkode: 00fa3...53b Det er ikke sant, noen har svangerskapsforgiftning uten symptomer, før det blir avdekket på kontroll. Anonymkode: d6d85...ab2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 Da jeg var ca like langt på vei som deg, eller kanskje allerede tidligere, så hadde jeg smerter slik som deg, og økende ødemer. BT steg men var innenfor normalen. Det var ikke før i uke 39 at jeg utviklet alvorlig svangerskapsforgiftning med HELLP. det var en rask utvikling fra spor av protein i urin og litt forhøyet BT, til 3+ og skyhøyt BT en halv uke senere. Svangerskapsforgiftning har en viss grad av arvelighet, så skjønner godt du er bekymret. Men du behøver nok ikke være redd. Fortell om din bekymring hos jordmor, og kanskje du kan få litt ekstra kontroller 😊 dette går bra uansett! Anonymkode: d6d85...ab2
ablaze Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 Som flere sier, trenger du ikke være veldig syk for å ha alvorlig sv.f. Symptomene TS beskriver er symptomer som kan være sv.f. Jeg går ut fra at TS gikk til legen. Regner med diagnose stilles ut fra BT og urinprøve. Jeg hadde symptomer, men så svake at jeg følte meg helt frisk samme dag jeg ble lagt inn (tre dager før hastesnitt uke 33). Alvorlig svangerskapsforgiftning er arvelig, så dersom mor hadde det så er det en grunn å følges opp ekstra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå