Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg kjenner jeg er litt oppgitt og frustrert for tiden. Jeg ble permittert i fjor da Corona sto på sitt verste. Var ikke mulig å få jobben tilbake så måtte søke etter noe nytt. Taklet ikke det og fikk helt panikk og angst, da jeg har barn og samboer hjemme. Søkte på alt jeg har erfaring fra og ble tilbudt en lærling stilling. Ville ikke gå på Nav, så tok det jeg fikk og tenkte jeg ville få grei nok lønn senere. 

Hadde samtaler med sjefen før jeg startet og ble advart om at lønnen ville være lav. Igjen, tenkte ikke så mye over det. Var bare glad jeg fikk en jobb. Startet i jobben og trivdes veldig, men lønnen var såpass lav at jeg gikk rundt og angret på at jeg ikke ventet med å få napp i en annen jobb. Et par måneder gikk og jeg ble tilbudt en annen jobb i samme bransje. Min leder fikk vite dette og jeg ble tilkalt til kontoret. De var veldig fornøyd med meg og spurte hva som skulle til for at jeg ble værende hos dem. Jeg sa at lønnen vår problemet, men jeg trivdes jo veldig der og ville jo fortsette. Jeg ble fortalt at det stedet jeg hadde søkt hos var ikke bra og at jeg burde bli værende hos de og fullføre lærlingtiden, så ville jeg mestsannsynlig få fast jobb etter jeg var ferdig.

OK tenkte jeg, men var ikke helt fornøyd. Et par måneder senere begynner to vikarer fra Nav på slik jobb trening. De gjør en god jobb og en måned senere fikk de begge fast 100% stilling frem til høsten, med mulighet for forlengelse. En uke siden begynte en annen i en 100% stilling som har null erfaring fra denne bransjen. Kjenner jeg blir irritert over dette, men er vel ikke mye jeg kan gjøre med det. Forstår bare ikke hvordan de ikke hadde behov for 100% stillinger da jeg søkte, men noen måneder senere blir det ansatt tre personer i full stillinger. Jeg har to år og seks måneder igjen av lærlingtiden, men det er mye penger jeg taper. 

Vet ikke hva jeg ville med dette innlegget, men ville bare lufte tankene. Jeg forstår at det var jeg som takket ja til dette, men etter to eller tre samtaler med min leder hvor jeg nesten måtte trygle om å få litt høyere lønn og fortalte flere ganger at det var vanskelig å leve på en slik lønn med barn i huset, så er det litt fristende å se andre få 100% stillinger slengt etter seg..

Anonymkode: aac54...67f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, Ja det var veldig dumt å ikke ta den andre stillingen. Du skulle bedt om 100% fast stilling eller så tar du den andre jobben, enkelt og greit. Selvfølgelig sier sjefen at det andre stedet er dritt, det gjør de alltid. Du kan ikke fortsette med det der i 2,5 ÅR! Aldri hørt om så lang lærlingtid engang. Søk nye stillinger, når du får et nytt tilbud så tar du det uansett hva han sier. De har bevist at de bare utnytter deg, så oddsen er at du får det bedre på et sted som tilbyr deg en ordentlig stilling med en gang. Lykke til!

Anonymkode: 07cfe...cf2

Skrevet

Synes det er flere ting som virker litt rart med historien din. Du ville ikke gå på NAV? Hvorfor i alle dager ville du ikke ha støtte mens du leter etter en annen jobb? Hvis du på det tidspunktet oppflylte krav for dagpenger så synes jeg det er veldig dumt å ikke bruke sine rettigheter.

Skal du ha 3 år med læringstid??? Aldri hørt om noen som har gått så lenge? Er du veldig ung og naiv? Det at andre har blitt ansatt før deg har noen sjefen en grunn til. Kanskje bedriften får penger av NAV til å ansette dem, kanskje har de annen erfaring som er relevant. 

Det er ingenting som hindrer deg i å lete etter andre jobber mens du er der.

Og du, ingen grunn til å få panikk og angst ved å miste jobben. Det er en del av livet, og noe de fleste av oss må gjennom opptil flere ganger i løpet av livet. Det gjelder å holde hodet kaldt, benytte seg av økonomisk støte og lete videre.

Lykke til!

Anonymkode: a5e41...72a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...