AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #1 Del Skrevet 10. august 2021 Jeg har lyst til å ha en taklampe over spisebordet (se bilde). Det er ikke opplegg for det, så jeg må dra bort ledning langs taket og ned til stikk-kontakten nede langs gulvet, eller noe. Har dere noen ideer eller anbefaling angående dette? Hvordan har dere som ikke har opplegg i taket, fått til å henge taklampe og hvordan har det funket? Takk for hjelpen, på forhånd. Anonymkode: 7c96e...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. august 2021 #2 Del Skrevet 10. august 2021 Lampettledning som er lang nok, festeskinne til strømkabel og en krok til å henge lampa i. Valg av krok avhenger av hva slags tak du har. Er det gips kan det være fordelaktig å finne en takbjelke/lekt å skru kroken i. For å finne bjelke i et gipstak kan det enkleste være å banke på platene og finne ut hvor de går. Om det er vanskelig kan du bruke en kraftig magnet for å søke etter skruene som holder gipsplatene. Eller så kjøper du en ekspanderende takkrok beregnet for gipstak. Husk å kjøpe riktig lengde (for én eller to gipsplater). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #3 Del Skrevet 10. august 2021 newman01 skrev (3 timer siden): Lampettledning som er lang nok, festeskinne til strømkabel og en krok til å henge lampa i. Valg av krok avhenger av hva slags tak du har. Er det gips kan det være fordelaktig å finne en takbjelke/lekt å skru kroken i. For å finne bjelke i et gipstak kan det enkleste være å banke på platene og finne ut hvor de går. Om det er vanskelig kan du bruke en kraftig magnet for å søke etter skruene som holder gipsplatene. Eller så kjøper du en ekspanderende takkrok beregnet for gipstak. Husk å kjøpe riktig lengde (for én eller to gipsplater). Vet ikke hva jeg har, men jeg bor i en leilighet i en blokk fra 70-tallet. Jeg kjenner til ledning, skinne osv, men tenkte egentlig på opplegg til å henge lampen. Hva slags skruer el krok sitter godt og tåler litt vekt fra selve lampa. Anonymkode: 7c96e...60c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 10. august 2021 #4 Del Skrevet 10. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Hva slags skruer el krok sitter godt og tåler litt vekt fra selve lampa. Vel, treskruer fungerer meget godt i treverk. Murskruer med plugg fungerer veldig godt i betong, men er mindre egnet i gips med trebjelke bak... Du må finne ut hva taket ditt er laget av, og finne riktig festemetode ut fra det. Kroker som festes i takbjelker tåler nesten sexhusker, så bæreevne der trenger du ikke å bekymre deg for. Om du ikke treffer bjelke, men må feste rett i gipsplaten tåler de ofte 8-10kg, med store variasjoner avhengig av tilstand og kvalitet på gipsplaten. Mur/betongtak tåler veldig masse, gitt riktig plugg Men om du faktisk bor i leiligheten tar det ikke voldsomt med ingeniørkunnskap eller forskning til for å banke litt i taket og gjette om det er gips eller betong Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå