AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Hei! Jeg har vært sammen med samboer i seks år nå, og han fridde for tre år siden. Planen var egentlig å gifte oss om to år, men nå vil han ikke grunnet at jeg er student og at han er ferdigutdannet med en godt betalt jobb. Han forklarer i vage trekk på en måte som jeg forstår at er av økonomiske årsaker. Vi deler allerede mange av utgiftene, og jeg har mye billigere leie i hans leilighet enn studenter flest har, så han er ikke akkurat gjerrig. Jeg har likevel deltidsjobb for å ha mulighet til å betale mest mulig. Jeg vet at jeg har rettigheter på mer hvis vi gifter oss. Det virker som at han tenker at jeg utnytter han ved giftermål, men det er virkelig ikke tilfellett. Det er så utrolig sårt hele greia. Vi (han sier hvertfall det) vil dele livet sammen. Noen som kan tenke seg til årsaken hans? For som sagt, jrg får kun svært vage svar fra han. Anonymkode: 84526...79a
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hei! Jeg har vært sammen med samboer i seks år nå, og han fridde for tre år siden. Planen var egentlig å gifte oss om to år, men nå vil han ikke grunnet at jeg er student og at han er ferdigutdannet med en godt betalt jobb. Han forklarer i vage trekk på en måte som jeg forstår at er av økonomiske årsaker. Vi deler allerede mange av utgiftene, og jeg har mye billigere leie i hans leilighet enn studenter flest har, så han er ikke akkurat gjerrig. Jeg har likevel deltidsjobb for å ha mulighet til å betale mest mulig. Jeg vet at jeg har rettigheter på mer hvis vi gifter oss. Det virker som at han tenker at jeg utnytter han ved giftermål, men det er virkelig ikke tilfellett. Det er så utrolig sårt hele greia. Vi (han sier hvertfall det) vil dele livet sammen. Noen som kan tenke seg til årsaken hans? For som sagt, jrg får kun svært vage svar fra han. Anonymkode: 84526...79a Hva er det du tenker på når du skriver om rettigheter på mer hvis dere er gift ? Er det gjensidig forsørgelsesplikt? Anonymkode: 6a8a8...209 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva er det du tenker på når du skriver om rettigheter på mer hvis dere er gift ? Er det gjensidig forsørgelsesplikt? Anonymkode: 6a8a8...209 At hvis jeg skulle be om skilsmisse så får jeg mer enn nå som bare samboer. Jeg har absolutt ikke tenkt til å gjøre det altså, grunnen til at jeg vil gifte meg er kjærlighet, og jeg trodde det var hans årsak også da han fridde. Anonymkode: 84526...79a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Jeg tenker du får unnvikende svar fra ham fordi han ikke vil fortelle deg sannheten. Og det er nok at han ikke vil giftes med deg (være sammen med deg hele livet) likevel. Mulig at han ikke har erkjent det og/eller kan sette ord på det ennå, men det er hva jeg tror det er. Hva forteller magefølelsen deg? Anonymkode: c3d68...15a 6
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker du får unnvikende svar fra ham fordi han ikke vil fortelle deg sannheten. Og det er nok at han ikke vil giftes med deg (være sammen med deg hele livet) likevel. Mulig at han ikke har erkjent det og/eller kan sette ord på det ennå, men det er hva jeg tror det er. Hva forteller magefølelsen deg? Anonymkode: c3d68...15a Jeg er tror han ønsker å dele livet sitt med meg, men mulig at han ikke vil gifte seg med meg. Det jeg nå blir usikker på er om ham har jattet med på alt av store ting jeg ønsker i livet når han muligens lurer meg med giftermål. Blir usikker nå om han faktisk vil ha barn også nå, noe som er ekstremt viktig for meg. Giftermål handler forresten ikke om selve festen for meg, og jeg har gjort det tydelig at vi kan gifte oss helt alene eller med nærmeste familie. Så det får ikke på at han ikke orker alt "styret" rundt det. Anonymkode: 84526...79a
regine Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Det man tar med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut. Det man har opparbeidet seg SAMMEN i løpet av ekteskapet skal deles, dersom ikke annet er avtalt. Så man kan i liten grad «gifte seg til penger» i hht norsk lov. Eier han bolig nå? Ja, da er den også hans etter at dere har giftet dere. Kjøper dere senere noe sammen? Da vil eierbrøken kunne fordeles etter egenkapital/lån. Så det går fint an å sikre seg sine verdier selv om man er gift. Men mitt beste råd er at du spør hva han egentlig mener. Det er viktig for DEG med giftemål og barn, da er det også ditt ansvar å formidle dette til samboeren din og tenke gjennom hva konsekvensene blir om han ikke vil det samme som deg. 9
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 regine skrev (15 minutter siden): Det man tar med seg inn i ekteskapet tar man også med seg ut. Det man har opparbeidet seg SAMMEN i løpet av ekteskapet skal deles, dersom ikke annet er avtalt. Så man kan i liten grad «gifte seg til penger» i hht norsk lov. Eier han bolig nå? Ja, da er den også hans etter at dere har giftet dere. Kjøper dere senere noe sammen? Da vil eierbrøken kunne fordeles etter egenkapital/lån. Så det går fint an å sikre seg sine verdier selv om man er gift. Men mitt beste råd er at du spør hva han egentlig mener. Det er viktig for DEG med giftemål og barn, da er det også ditt ansvar å formidle dette til samboeren din og tenke gjennom hva konsekvensene blir om han ikke vil det samme som deg. Takk for svar☺ Jeg har prøvd å prate med han om det, og også formidlet hvorfor det er viktig for meg. Da blir han enten irritert eller gir vage svar. Anonymkode: 84526...79a
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 Jeg hadde flyttet ut. Anonymkode: 2f3a5...3f6 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Hva er problemet med å vente til du er ferdig utdannet? Men som andre skriver, det er godt mulig at han ikke ser for seg å leve resten av livet med deg. Anonymkode: 90631...298 3
lillevill Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er tror han ønsker å dele livet sitt med meg, men mulig at han ikke vil gifte seg med meg. Det jeg nå blir usikker på er om ham har jattet med på alt av store ting jeg ønsker i livet når han muligens lurer meg med giftermål. Blir usikker nå om han faktisk vil ha barn også nå, noe som er ekstremt viktig for meg. Giftermål handler forresten ikke om selve festen for meg, og jeg har gjort det tydelig at vi kan gifte oss helt alene eller med nærmeste familie. Så det får ikke på at han ikke orker alt "styret" rundt det. Anonymkode: 84526...79a Har du spurt hvorfor han er så vag og unngår for å si hva han tenker og føler? Møt han med nysgjerrighet og ikke irritasjon, han er sikkert redd for at du skal bli såret, eller bli sint. Si at det er viktig for deg at dere kan uttrykke dere tydelig og med ærlighet og at du lytter på hva han har å si. Det er viktig for deg å forstå han. Et forhold MÅ være slik. Man MÅ tørre å si hva man føler og hva man vil. ikke hinting, ikke vaghet. Det er også normalt å bli såret og sint når man lever sammen. Det ultimate er faktisk å kunne bli sint uten at det lager et kjempe problem, men at den andre parten tåler det og er nykjserrig på hvorfor den andre er sint eller såret. vi må få kunne være mennesker helt og fult, og det innebærer at vi får alle disse følelsene og snakker om ting. 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er tror han ønsker å dele livet sitt med meg, men mulig at han ikke vil gifte seg med meg. Det jeg nå blir usikker på er om ham har jattet med på alt av store ting jeg ønsker i livet når han muligens lurer meg med giftermål. Blir usikker nå om han faktisk vil ha barn også nå, noe som er ekstremt viktig for meg. Giftermål handler forresten ikke om selve festen for meg, og jeg har gjort det tydelig at vi kan gifte oss helt alene eller med nærmeste familie. Så det får ikke på at han ikke orker alt "styret" rundt det. Anonymkode: 84526...79a Jeg skjønner du begynner å tvile på ham. Det går an å endre mening, men for meg er det et rødt flagg at han ikke har noen rimelig forklaring på hvorfor han har endret mening. Dere har vært samboer i seks år, og forlovet i tre... jeg vil si du har krav på en fyllestgjørende forklaring. Har du en forlovelsesring? For hvis han har fridd til deg med ring, og nå står fast på han ikke vil giftes likevel, så ville jeg faktisk betrakte forlovelsen som opphevet og ikke ha lyst å gå med ringen lenger. Det trenger ikke bety enden på forholdet, men dere må jo ta en "hva nå?"-samtale og få avklaret forventningerne. Er han også avvisende for det (å snakke om fremtiden), så ville jeg ikke spille mer tid på ham. Anonymkode: c3d68...15a 4
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #12 Skrevet 10. august 2021 Kanskje han frykter at du skal bli bridezilla, noe som ikke passer med smittesituasjonen at dere har forskjellig syn på penger, hvis han er en sparegris og du har varig "hull i lommene" tenker han kanskje på hvordan det blir å feks dele et boliglån med noen som er så forskjellig, hvis dere har snakket om å flytte ubegrunnet at reglene i Norge er slik han har sett på film, at man kan gifte seg til penger og be om skillsmisse to dager senere og bli tvunget til å dele halvparten og ha forsørgeransvar for ex-en livet ut. I Norge er det ikke sånn. Virker som du også har misforstått, du skriver "Jeg vet at jeg har rettigheter på mer hvis vi gifter oss"...man kan selvfølgelig bli enige om det, og de fleste finner vel en grei middelvei hvis dere tjener veldig ulikt, men ingen ektefeller kan tvinges til å dele penger med med den andre i Norge om man ikke er enige. Dere kan bli enige om helt eller delvis separat økonomi om det hjelper. Mange har delvis deling. En stor eller liten felleskonto for mat og regninger på ting som er delt som begge automatisk overfører penger til hver måned etter lønn. Med barn og skillsmisse er det anderledes, da kan staten blande seg inn og kreve barnebidrag fra den ene. Anonymkode: 22993...6cd 2
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #13 Skrevet 10. august 2021 For at domstolene skal kunne bestemme om du skal få en eierandel i noe samboeren din eide alene før, må du og samboeren din ha levd i et stabilt, ekteskapslignende forhold. Det betyr at du og samboeren din bør ha bodd i samme bolig i minst to år, eller at dere har, har hatt eller skal få barn sammen. I tillegg må samboerskapet ha vært «ekteskapslignende». Det betyr også at du og samboeren din må være kjærester/et par, og at dere har levd sammen som om de skulle vært gift. For at en samboer skal få en eierandel i noe den andre eide alene før, må man i tillegg vurdere om to vilkår/krav er oppfylt: To vilkår Vilkår 1: Direkte bidrag Indirekte bidrag Samboeren må ha bidratt med direkte eller indirekte bidrag til å skaffe eiendelen. Direkte bidrag kan for eksempel være å hjelpe til med å betale ned på lånet på en bolig (betale penger). Indirekte bidrag kan for eksempel være å jobbe i hjemmet eller å betale alle forbruksutgiftene til familien (for eksempel betale for mat eller klær). For å bli medeier som følge av indirekte bidrag, må samboeren gjennom arbeidet i hjemmet eller betalingen av forbruksutgiftene ha frigjort tid eller penger for den 12 Felles prosjekt andre samboeren. Det betyr at fordi du jobbet i hjemmet eller betalte forbruksutgifter, gjorde du det mulig for samboeren din å erverve/skaffe seg en eiendel. Eksempel: Kari jobber i en restaurant to dager i uka. De andre dagene er hun hjemme og passer barna, lager mat, og vasker. Kari betaler for all maten familien spiser. Samboeren til Kari heter Peter. Han jobber som lærer fem dager i uka, og hjelper ikke til i huset. På fritiden bygger Peter en hytte. Peter eier huset de bor i. Han betaler ned på boliglånet han har på huset. Kan Karis innsats ha gjort det mulig for Peter å bygge hytta eller å betale ned på lånet han har på boligen? Svar: Ja. Kari har frigjort både tid og penger for Peter. Hun har gjort alt husarbeid og hun har passet barna. Da har Peter fått tid til å bygge en hytte på fritiden sin. Kari har også betalt all maten familien spiser. Da har Peter kunnet betale ned på boliglånet på huset i stedet. Vilkår 2: For å bli medeier i samboeren sin eiendel, må det å skaffe seg eiendelen ha vært et felles prosjekt for samboerne. Dette betyr at begge samboerne bør ha brukt eiendelen. Samboerne bør også ha vært enige om å skaffe seg eiendelen, og bør ha planlagt bruken i fellesskap. Viktig! Hvis den ene samboeren eide en eiendel (et hus, en bil eller en ting) før paret ble samboere, skal det veldig mye til for å få en eierandel i samboerens eiendel. 13 Enighet Domstolene Spør JURK eller en advokat Eksempel: Peter kjøpte huset samtidig som han og Kari flyttet sammen. De var enige om å kjøpe et hus, slik at de kunne bo der sammen, men det er Peter som er registrert som eier, og som betalte for huset. For å få råd til huset, måtte han ta opp et stort lån, som han har betalt ned på etter at de flyttet inn i huset. De har bodd i huset i 10 år. Begge to har betalt for å pusse det opp. Har huset vært et felles prosjekt? Svar: Ja, sannsynligvis. De var enige om å kjøpe huset, og de har bodd sammen i huset hele tiden. Begge to har betalt for å pusse opp huset. Hvis begge de to vilkårene er oppfylt, har du sannsynligvis fått en eierandel i samboeren din sin eiendel. Det er dessverre vanskelig å være sikker på om begge vilkårene er oppfylt, fordi reglene ikke er helt klare. Derfor bør du bli enig med samboeren din om du har fått en eierandel eller ikke. Dette bør dere skrive i en samboeravtale (se kapittel 6.2). Hvis dere ikke blir enige, kan domstolene bestemme for dere. Det skal veldig mye til for at domstolene bestemmer at du har fått en eierandel i en annens eiendel. Hvis du lurer på om du har fått en eierandel i samboeren din sin eiendel (bolig, bil eller annet), kan du få hjelp av JURK eller advokat. Du er med å betaler ned hans lån og regner med du er med å betaler mat også. Innlegget over er noe ALLE kvinner MÅ bli bevisst på. Han kan være «nervøs» for å måtte dele eiendeler så mye som han vil ved giftemål, er ikke dermed sagt at du ikke får noe som helst så lenge dere da har bodd sammen i minst to år og levd i et ekteskapelig lignende forhold. Så til dere damer som bor hos kjæreste. Ta vare på ALLE kvitteringer mm for bevis til senere om dere faller for en idiot som i tillegg kunne finne på å kaste dere ut på dagen fordi HAN «eier» leiligheten. Anonymkode: 98193...394 1
apekatten123 Skrevet 10. august 2021 #14 Skrevet 10. august 2021 Tipper han vil vente med å gifte seg til han ser du har kontroll på livet, økonomien og utdannelse på plass.
Khloe P.T Skrevet 10. august 2021 #15 Skrevet 10. august 2021 I og med at han tidligere har fridd, men nå ikke vil gifte seg, tror jeg det må ha skjedd noe med følelsene hans for deg. Og dessverre ikke i positiv retning. Jeg ville nok vurdert forholdet ... 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #16 Skrevet 10. august 2021 Hvor gamle er dere? Har to venninner som gikk gjennom noe liknende med sine menn. I begge tilfeller var det rett og slett forpliktelsesangst. Altså, kjærligheten var der ennå, disse mannfolka ville ikke slå opp. Men fikk likevel brått veldig kalde føtter når det begynte å nærme seg. Begge parene er gift idag, men det var ikke bare enkelt er par år, mens dette stod på. Er liksom en ting å fri og ønske å ha sin kjære for alltid, når en er nyforelska og noenlunde ung. Men så er utdannelsen ferdig, begge har fått jobb og blitt 30-35 år. Plutselig blir det å gifte seg fryktelig ‘alvorlig og skummelt’. De så hele A4-livet komme mot dem i galopp-fart, og var bare IKKE klar for 2,4 barn, stasjonsvogn og hund. Selv om de egentlig både ville bli pappa og ville ha dama. Anonymkode: 3d0f8...e0b 1
Katrin94 Skrevet 13. august 2021 #17 Skrevet 13. august 2021 Kanskje han ikke ønsker å betale mesteparten av bryllupet og ønsker å vente til du er ferdig utdannet og dermed kan bidra mer økonomisk i denne store utgiften som et bryllup ofte er. Svaret mott gjelder ikke dersom dere kun tenker et mini-bryllup med dere to.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #18 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-10 den 13.26): Hva er problemet med å vente til du er ferdig utdannet? Men som andre skriver, det er godt mulig at han ikke ser for seg å leve resten av livet med deg. Anonymkode: 90631...298 Problemet er at han fridde, og nå vil han plutselig vente. Giftemål i seg selv koster ingenting, og man blir verken mer eller mindre gunstig stilt som gift student. Så økonomi har ingen innvirkning på det å skrive under på et papir. Anonymkode: d82a8...bbb
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #19 Skrevet 17. august 2021 Katrin94 skrev (På 2021-8-13 den 8.54): Kanskje han ikke ønsker å betale mesteparten av bryllupet og ønsker å vente til du er ferdig utdannet og dermed kan bidra mer økonomisk i denne store utgiften som et bryllup ofte er. Svaret mott gjelder ikke dersom dere kun tenker et mini-bryllup med dere to. Veldig merkelig å ha en slik posisjon når man er i ferd med å bli gift - skal de ha separat økonomi hele livet? Anonymkode: d82a8...bbb 2
AnonymBruker Skrevet 17. august 2021 #20 Skrevet 17. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-10 den 17.21): Kanskje han frykter at du skal bli bridezilla, noe som ikke passer med smittesituasjonen at dere har forskjellig syn på penger, hvis han er en sparegris og du har varig "hull i lommene" tenker han kanskje på hvordan det blir å feks dele et boliglån med noen som er så forskjellig, hvis dere har snakket om å flytte ubegrunnet at reglene i Norge er slik han har sett på film, at man kan gifte seg til penger og be om skillsmisse to dager senere og bli tvunget til å dele halvparten og ha forsørgeransvar for ex-en livet ut. I Norge er det ikke sånn. Virker som du også har misforstått, du skriver "Jeg vet at jeg har rettigheter på mer hvis vi gifter oss"...man kan selvfølgelig bli enige om det, og de fleste finner vel en grei middelvei hvis dere tjener veldig ulikt, men ingen ektefeller kan tvinges til å dele penger med med den andre i Norge om man ikke er enige. Dere kan bli enige om helt eller delvis separat økonomi om det hjelper. Mange har delvis deling. En stor eller liten felleskonto for mat og regninger på ting som er delt som begge automatisk overfører penger til hver måned etter lønn. Med barn og skillsmisse er det anderledes, da kan staten blande seg inn og kreve barnebidrag fra den ene. Anonymkode: 22993...6cd Men burde ikke han ha tenkt på dette før han fridde? Eller frir man på måfå, og så begynner å undersøke hva det EGENTLIG innebærer? Anonymkode: d82a8...bbb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå