Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har alltid hatt syklus som kan stilles etter klokken. Har to barn fra før som var nøye planlagt med full klaff på første forsøk (klarte til og med å beregne kjønnet etter ‘kjerringråd og det funket hos oss!!)

Vi har aldri brukt prevensjon fordi det har fungert så godt med sikre perioder for oss og jeg tåler ikke prevensjon pga sterke bivirkninger (prøvd alt…). Vi holder oss som regel unna samleie (uten kondom) de første to ukene etter mensen og hopper av i svingen fra syklusdag 18 ca. Min syklus er 28 dager.

Hadde sex og ‘hoppet av i svingen’ på syklusdag 23. Hadde ikke sex før dette. Altså fra siste mens og frem til da.

Og nå er mensen over en uke forsinka.. Jeg har symptomer som om jeg er kraftig  premenstruell. Venter på at mensen skal komme når som helst. Sterke murringer. Men over en uke forsinkelse? Hvor vanlig er egentlig det uten å være gravid eller ha syklusfortyrrelser?Satser jo bare på at eggstokkene har ‘hengt seg litt opp’ denne gang🙄 Kjenner derimot jeg kommer til kort i kvinne anatomi og fysiologi kunnskaper her🙈 Det skal vel ikke kunne være mulig å bli gravid på syklusdag 23? Altså dvs 3 uker etter siste mens?

Har faktisk ikke begynt å tenke tanken om graviditet før nå fordi det hørtes umulig ut.. Er derimot symptomene like eller kraftigere, samt ingen mens frem til søndag, kjøper jeg en test. Tar Folat jeg har igjen fra sist svangerskap for sikkerhetsskyld.

Stiller meg likevel vantro til å plutselig få en syklusforstyrrelse i en alder av 39?! (Ingen andre tegn til tidlig menopause ihvertfall!!)

Til info ellers, så har jeg ikke tatt vaksinen (enda).

Vet jo ingen her kan vite svaret. Det vet vel bar kroppen min og en sikker svangerskapstest;) Men håper likevel noen kanskje kan komme md noen beroligende ord og kunnskaper❤️

Er jeg gravid derimot, så skal det nok gå bra selv om det ikke er planlagt.

Anonymkode: 85cdb...e68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fullt mulig å ha eggløsning på syklusdag 23.

• Liker 2
Skrevet
Lorieen skrev (1 time siden):

Det er fullt mulig å ha eggløsning på syklusdag 23.

Hvordan er det mulig? Har du mulighet for å forklare meg dette?🙈 Har alltod trodd det var mellom syklus dag 10-16 det var mulig å bli gravid ved regelmessig syklus..

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan er det mulig? Har du mulighet for å forklare meg dette?🙈 Har alltod trodd det var mellom syklus dag 10-16 det var mulig å bli gravid ved regelmessig syklus..

Folikkelfasen (tiden mellom mens og eggløsning, altså modningsfasen til egget) kan variere (selv om den som regel er relativt konstant hos kvinner med regelmessig syklus). Spesielt hos eldre kvinner (35+) eller kvinner med hormonforstyrrelser. Lutealfasen (tiden mellom eggløsning og mens) er som regel mer eller mindre konstant hos de aller fleste kvinner. Det er derfor man ikke kan gå ut i fra sikre perioder, fordi egget kan modnes både raskere og langsommere enn man tror og dette kan variere fra syklus til syklus. Jeg har f.eks opplevd å bli gravid både på syklusdag 11 og syklusdag 26.

• Liker 1
Skrevet

Selv om det er mest vanlig med eggløsning mellom dag 10 og dag 16, så finnes det unntak. Før trodde man at alle damer hadde 28 dagers syklus og eggløsning på dag 14. Slik er det ikke. Man kan ha både kortere og lengre sykluser. Mine sykluser kan variere fra 24 til 40 dager, men ligger vanligvis på 27 dager. Jeg har 11 dagers lutealfase (en sjelden gang 12 dager), dette vet jeg da jeg har tatt eggløsningstester og tempet over flere år. Så da sier det seg selv at jeg kan ha både tidlig og sein eggløsning. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har eggløsning på dag 21. Har vanligvis 31-32 dagers syklus og har fått to barn 😁 Så det er nok fullt mulig med en forsinket eggløsning en måned. Har du tatt koronavaksinen nylig kan det også være grunn til forsinket mens. 

Anonymkode: 01e93...791

• Liker 1
Skrevet

... Ja? Jeg har EL mellom CD21-23. 

Anonymkode: 4b7c3...b67

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

... Ja? Jeg har EL mellom CD21-23. 

Jeg har også regelmessig syklus på 28-30 dager. 

Skrevet

Eg blei gravid på syklusdag 32. Min syklus varierer i lengde, så eg er vandt med variasjonen, og opplever at det skal lite til før syklusen blir påvirka av stress, sjukdom, osv. 

Anonymkode: 55e43...286

Skrevet

Fullt mulig og veldig normalt å ha eggløsning senere enn syklusdag 16 altså. Jeg har regelmessig syklus og vanligvis eggløsning på dag 13-15, men har opplevd forsinket eggløsning et par ganger i løpet av de årene jeg har tempet. Tror nok de aller, aller fleste kvinner vil oppleve en eller flere sykluser med senere eggløsning enn normalt. 

Noen har også sene eggløsninger til vanlig og har regelmessige menstruasjoner. 

Anonymkode: 37c99...ad1

Skrevet

Jeg ble gravid på syklusdag 29 👍 men har varierende sykluser. Uansett om du er gravid eller ikke, så har du vel en syklus med annen lengde enn vanlig denne gang. 

Anonymkode: a1f2f...18d

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Kan du ikke bare ta en test nå da? Er mensen en uke for sen, vil den jo slå ut når som helst på dagen. Hadde ikke klart å vente selv altså, det er lenge til søndag! 😅

• 2 år senere...
Skrevet

Er så spent på hvordan det gikk med deg, selv om dette er 2 år siden!! Update?  
var det en liten spire? 

Anonymkode: 322b6...8d3

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...