Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en venninne som vokste opp med noen ganske eksentriske foreldre. Ikke eksentriske på positiv måte. De er sære, har mye penger, men uten at de direkte var hordere var hjemmet hun vokste opp i et særdeles lite tiltalende hjem. Pent rammeverk, pene møbler, men skittent og rotete til det sjokkerende. 

Dette har preget også hjemmet til min venninne noe, vant til skittent som hun var fra oppvekst, men det har på langt nær vært et tilsvarende møkkahull som hun vokste opp i. 

Min venninne har hatt det tøft de siste årene, og da jeg var hjemme hos henne en tur nå (vi bor langt fra hverandre) inviterte hun meg kun inn i hagen. Var ærlig om at huset ikke var så hun kunne invitere inn. 

Hun har barn som bor der også, og direkte horder tror jeg ikke at hun er heller. Jeg tror hun kanskje rett og slett har hatt det så tøft at det har gått over styr.

Jeg sitter nå og teller på knappene i forhold til om jeg skal tilby å hjelpe henne med å få huset ryddet, vasket og kanskje litt pusset opp også, eller om det er for frekt av meg. 

Hva er deres råd?

Anonymkode: 252e7...de0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke frekt, om du trår litt varsomt fram. Jeg synes absolutt du skal tilby hjelp😃

Anonymkode: b1b34...4dd

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Tilby aldri hjelp til noen som ikke har bedt om hjelp. 

Anonymkode: 9f6df...156

• Liker 3
Skrevet

Det kan selvsagt slå begge veier:) Men dette har jeg faktisk vært borti selv. Har en venninne som hadde noen tøffe år,  både fysisk og psykisk. Ble veldig overrasket da jeg besøkte henne, og fikk se hvordan det sto til i leiligheten. Hun kommentere selv hvor ille det så ut.  Jeg spurte om hun trengte hjelp til rydding og vasking. Og det ble hun veldig glad for, og takket ja til tilbudet 😀

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For mange sitter det sinnsykt langt inne for å be om hjelp. 

• Liker 11
Gjest Alterego666
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er absolutt bullshit.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil bare si at du er ei fantastisk venninne! Ikke mange ville brydd seg i denne situasjonen 

Anonymkode: 94875...8c8

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dummeste jeg har hørt. De som trenger hjelpen mest ville aldri spurt. Er nok av folk som ikke vil være til bry men som setter uendelig stor pris på at man tilbyr hjelp. De som faktisk spør om hjelp er etter min erfaring de som trenger det minst.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er veldig hyggelig av deg at du kunne tenke deg det, det er jo en drittjobb. Tipper venninnen din blir glad jeg. Men det er viktig å være respektfull, å la noen ta del i rotet kan nok føles veldig skamfullt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Med den holdninga hadde Nord-Norge gått ad undas for lenge siden! 
Selvsagt kan du tilby hjelp. Jeg hadde blitt sjeleglad ❤️

Anonymkode: 9c3c8...00f

• Liker 2
Skrevet

Tusen takk for tilbakemeldinger! 

Jeg er så redd for at hun skal føle det ydmykende, men samtidig...

Altså alle kan trenge hjelp en eller flere ganger i livet, og det er fryktelig vanskelig å be om hjelp. Jeg tror jeg må ta sjansen. Hun har hatt det veldig tøft, og jeg forstår at hun sliter. Har slitt lenge. Kanskje kan det være en god ting også, det å oppleve at noen bryr seg. Forhåpentligvis!

• Liker 4
Skrevet

Det er i hvert fall veldig viktig at du får fram at du har forståelse for henne, og st du ikke dømmer henne. 
Det er heller ikke sikkert at hun er komfortabel med ditt nivå på rydding og vasking. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker at du kan bare ringe på. si hei, hvordan går det? tenkte på deg i dag og hadde lyst å besøke. kan jeg komme inn?

og så ta det derifra. 

er det helt krise så sier du. du line jeg har lurt på en ting. du vet at om du skulle trenge litt hjelp med å organisere litt her, så stiller jeg opp altså. du vet jeg bryr meg om deg.

ikke vær redd for å snakke fra hjertet. godheten skinner gjennom.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde en venninne som var hoarder. Jeg tilbød meg flere ganger å hjelpe henne med å rydde og vaske når hun var bortreist og jeg vannet plantene. Hun ble utrolig glad hver gang. Det endte opp med å bli like ille igjen etter en stund, men i det minste fikk hun noen pusterom.

Jeg la det frem på en veldig forsiktig måte og følte meg litt frem, men hun ble bare glad for det.

Anonymkode: b542e...738

• Liker 4
Skrevet
Juniper skrev (9 timer siden):

Det er i hvert fall veldig viktig at du får fram at du har forståelse for henne, og st du ikke dømmer henne. 
Det er heller ikke sikkert at hun er komfortabel med ditt nivå på rydding og vasking. 

Jeg dømmer ikke, og har absolutt forståelse for henne. Jeg skjønner godt at det har blitt for mye for henne, både mentalt og rent praktisk. Egentlig er jeg imponert over i hvor stor grad hun har taklet altfor mye, altfor lenge, og at det kun har raknet angående å holde orden. 

Jeg har ingen ambisjoner om å skape hennes hjem om til mitt. Jeg har bare lyst til å bidra til at hun og barna kan ha et hjem de trives i, og ikke skammer seg over. Det var ikke godt å se at hun tydelig skammet seg over hjemmet sitt. Det hjelper ikke særlig på en tung situasjon å ikke trives i hjemme. Dessuten er det ingen bra situasjon for barna å ha et hjem de ikke kan ta venner med seg til, fordi mor skammer seg. Ikke bra for dem selv å ha det slik heller. De er så store at de selv kan skamme seg over at det er slik. 

Jeg har bare lyst til å gi en håndsrekning, innen det hun ønsker. Ikke ta over eller pålegge. Jeg ønsker absolutt ikke å være ufin. Jeg håper at det at hun var ærlig om situasjonen betyr at hun kan være åpen for at jeg tilbyr hjelp også. 

Det kunne ikke falle meg inn å dømme henne. Det den kvinnen har opplevd og stått gjennom,  hvilken mor hun generelt er, hvilken venninne hun er, det er imponerende. Jeg synes bare at hun har stått i for mye alene,  og akkurat dette kan jeg bidra angående. Derfor ønsker jeg det. Om hun vil la meg. Jeg håper det!

• Liker 2
Skrevet
lillevill skrev (7 timer siden):

Jeg tenker at du kan bare ringe på. si hei, hvordan går det? tenkte på deg i dag og hadde lyst å besøke. kan jeg komme inn?

og så ta det derifra. 

er det helt krise så sier du. du line jeg har lurt på en ting. du vet at om du skulle trenge litt hjelp med å organisere litt her, så stiller jeg opp altså. du vet jeg bryr meg om deg.

ikke vær redd for å snakke fra hjertet. godheten skinner gjennom.

Takk for råd! Jeg er litt direkte av meg, så jeg lurer litt på om jeg klarer å fremlegge det forsiktig nok. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg hadde en venninne som var hoarder. Jeg tilbød meg flere ganger å hjelpe henne med å rydde og vaske når hun var bortreist og jeg vannet plantene. Hun ble utrolig glad hver gang. Det endte opp med å bli like ille igjen etter en stund, men i det minste fikk hun noen pusterom.

Jeg la det frem på en veldig forsiktig måte og følte meg litt frem, men hun ble bare glad for det.

Anonymkode: b542e...738

Jeg tror som nevnt at hun ikke egentlig er hoarder. At det bare har gått litt over styr. Blitt for mye for henne å ivareta totalt sett. Så har hun ikke akkurat fått lært gode rutiner og standard fra oppvekst heller. 

Godt gjort av deg! Ikke minst at du ikke tar det ille opp at det blir like ille igjen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...