AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 I kveld når jeg skulle hjem, fant jeg en lommebok på gaten. Billig syden lommebok, åpnet for å lete etter noe kontaktinformasjon til eier. Dette lå ikke i lommeboken, det som derimot lå der var kontanter - over 1000kr. Mitt spm, hva gjør man?! Finneren er vinneren??? Føler det er et moralsk dilemma, da jeg alltid ville levert tilbake om det lå kontaktinfo men hvordan finne eier? Skal jeg legge det ut på en Facebook side og spørre om noen savner den? Eller skal jeg tenke at jeg var heldig som fant den og bruke de med god samvittighet? Hva ville du gjort? Anonymkode: cc262...2cd
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Jeg ville levert lommeboken på hittegodskontoret. Anonymkode: ea2e5...9b3 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg ville levert lommeboken på hittegodskontoret. Anonymkode: ea2e5...9b3 Du snakker som om at dette er noe normalt? Det finnes vel bare hos fly- og kollektivtransportselskap? Det er i hvert fall ikke noe hittegodskontor her på bygda i hvert fall. Ikke utenom parkeringsplassene for bussene i så fall. Merkelig å levere noe dit. Enten leverer du det til politiet, ts, eller så kan du legge det ut på Facebook. Enten som status eller på grupper for nærmiljøet. Skriv noe sånt som "lommebok funnet. Vil bli levert tilbake til eier ved rett beskrivelse av lommebok og innhold". Anonymkode: 02a02...3ef 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Hadde nok beholdt de. Anonymkode: 7236e...1a8 6
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Hadde latt den ligge og satset på at eieren kom tilbake for å lete etter den Anonymkode: 38e94...2c3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Først hadde jeg lagt ut melding på Facebook-gruppe, deretter levert til politiet hvis eieren ikke meldte seg. Anonymkode: 783b0...e18 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Tatt et bilde og hengt en lapp. Hvis ikke man hører noe innen en måned, gir jeg bort til en tigger eller narkoman. Jeg beholder aldri penger som ikke er min. Anonymkode: 8383e...5d7
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Du snakker som om at dette er noe normalt? Det finnes vel bare hos fly- og kollektivtransportselskap? Det er i hvert fall ikke noe hittegodskontor her på bygda i hvert fall. Ikke utenom parkeringsplassene for bussene i så fall. Merkelig å levere noe dit. Enten leverer du det til politiet, ts, eller så kan du legge det ut på Facebook. Enten som status eller på grupper for nærmiljøet. Skriv noe sånt som "lommebok funnet. Vil bli levert tilbake til eier ved rett beskrivelse av lommebok og innhold". Anonymkode: 02a02...3ef Det er jo politiet som har hittegods, da Dersom jeg hadde funnet en fillete syden-lommebok med såpass med cash her på gata i Oslo, så hadde jeg tenkt at den tilhørte en narkoman. Så vanskelig å få den tilbake til eier. Facebook-gruppe for hele Oslo sentrum utgår, det måtte blitt politiet, men det hadde jo bare vært mer papirarbeid for dem og nesten garantert ikke kommet tilbake til eier. Mulig jeg hadde desinfisert pengene og beholdt dem, men det hadde gjort litt vondt i moralen ja, og ikke trenger jeg dem heller. Faktisk kan det være jeg bare hadde latt lommeboka ligge til neste person. Anonymkode: 665a8...07c 1
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Lever den til politiet. Om eieren kontakter de så får de tilbake lommeboka. Anonymkode: 8d9c5...647
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (På 10.8.2021 den 9.24): Tatt et bilde og hengt en lapp. Hvis ikke man hører noe innen en måned, gir jeg bort til en tigger eller narkoman. Jeg beholder aldri penger som ikke er min. Anonymkode: 8383e...5d7 Hva med å donere til veldedige formål som hjelper narkomane og tiggere? Det er vel bedre! Anonymkode: cc262...2cd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (På 10.8.2021 den 9.34): Det er jo politiet som har hittegods, da Dersom jeg hadde funnet en fillete syden-lommebok med såpass med cash her på gata i Oslo, så hadde jeg tenkt at den tilhørte en narkoman. Så vanskelig å få den tilbake til eier. Facebook-gruppe for hele Oslo sentrum utgår, det måtte blitt politiet, men det hadde jo bare vært mer papirarbeid for dem og nesten garantert ikke kommet tilbake til eier. Mulig jeg hadde desinfisert pengene og beholdt dem, men det hadde gjort litt vondt i moralen ja, og ikke trenger jeg dem heller. Faktisk kan det være jeg bare hadde latt lommeboka ligge til neste person. Anonymkode: 665a8...07c Veldig enig med deg her! Litt vondt i moralen, men godt å være litt heldig noen ganger også! Anonymkode: cc262...2cd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva med å donere til veldedige formål som hjelper narkomane og tiggere? Det er vel bedre! Anonymkode: cc262...2cd Jeg har mine faste tiggere som jeg hilser og snakker med på vei til og fra jobb. Veldedighet trekkes allerede fast fra min konto☺️ Anonymkode: 8383e...5d7
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #14 Skrevet 11. august 2021 Tatt halve summen selv og donert andre halvdel til en hjertesak! Anonymkode: cc262...2cd 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #15 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har mine faste tiggere som jeg hilser og snakker med på vei til og fra jobb. Veldedighet trekkes allerede fast fra min konto☺️ Anonymkode: 8383e...5d7 Aha, så fint da! Men kan aldri få gitt nok til veldedighet, finnes jo så mange bra organsisasjoner 😉 Anonymkode: cc262...2cd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #16 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-10 den 0.15): I kveld når jeg skulle hjem, fant jeg en lommebok på gaten. Billig syden lommebok, åpnet for å lete etter noe kontaktinformasjon til eier. Dette lå ikke i lommeboken, det som derimot lå der var kontanter - over 1000kr. Mitt spm, hva gjør man?! Finneren er vinneren??? Føler det er et moralsk dilemma, da jeg alltid ville levert tilbake om det lå kontaktinfo men hvordan finne eier? Skal jeg legge det ut på en Facebook side og spørre om noen savner den? Eller skal jeg tenke at jeg var heldig som fant den og bruke de med god samvittighet? Hva ville du gjort? Anonymkode: cc262...2cd Jeg ville tatt vare på lommeboken i tilfelle noen meldte den savnet på Facebook eller lignende. Men at eieren ikke har kontaktinfo i lommeboken får eieren ta på sin regning. Vedkommende har nok ansett lommeboken som tapt uansett. Ingen vits i å la den ligge heller, for andre ville ha tatt den uansett. Mest sannsynlig ingen vits i å levere den inn hos Politiet heller. Ingen vits i å publisere noe på Facebook om det selv heller, med mindre du bor i et lite lokalsamfunn. Mange uærlige sjeler ønsker vel å få has i en lommebok som ikke er deres. Det går ikke an å stole på folk. Det vet man. Og det er ingen grunn til å late til å være noe bedre enn folk. Du får ingen hedersmedalje rundt halsen hvis du er pliktoppfyllende og jobber deg ihjel for å få levert den ifra deg. Så ta vare på den inntil videre. Gi det 1-2 måneder. Har ingen meldt seg på Facebook med konkrete opplysninger om lommeboken og at den er savnet, så tar du pengene og kjøper deg noe fint. Finneren er faktisk vinneren når det ikke er noen eieropplysninger i den. Anonymkode: 450cf...164 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #17 Skrevet 11. august 2021 1.000 kr er for øvrig ingen big deal. Hadde det vært 10.000 ville jeg levert den inn til Politiet sporenstreks. Men det er det altså ikke. Anonymkode: 450cf...164 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #18 Skrevet 11. august 2021 Dersom man vil være ærlig og redelig og ha sjanse på å finne rett eier så kan man skrive en lapp å legge i lommeboken. Hvor det står «er denne din? Send sms til nr med hvor mye som var i den». Anonymkode: cc262...2cd
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #19 Skrevet 11. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ville tatt vare på lommeboken i tilfelle noen meldte den savnet på Facebook eller lignende. Men at eieren ikke har kontaktinfo i lommeboken får eieren ta på sin regning. Vedkommende har nok ansett lommeboken som tapt uansett. Ingen vits i å la den ligge heller, for andre ville ha tatt den uansett. Mest sannsynlig ingen vits i å levere den inn hos Politiet heller. Ingen vits i å publisere noe på Facebook om det selv heller, med mindre du bor i et lite lokalsamfunn. Mange uærlige sjeler ønsker vel å få has i en lommebok som ikke er deres. Det går ikke an å stole på folk. Det vet man. Og det er ingen grunn til å late til å være noe bedre enn folk. Du får ingen hedersmedalje rundt halsen hvis du er pliktoppfyllende og jobber deg ihjel for å få levert den ifra deg. Så ta vare på den inntil videre. Gi det 1-2 måneder. Har ingen meldt seg på Facebook med konkrete opplysninger om lommeboken og at den er savnet, så tar du pengene og kjøper deg noe fint. Finneren er faktisk vinneren når det ikke er noen eieropplysninger i den. Anonymkode: 450cf...164 Takk!! Dette er så sant så sant! Anonymkode: cc262...2cd
Gjest Småbrukmann Skrevet 11. august 2021 #20 Skrevet 11. august 2021 Se på det som bonuspenger. så lenge det ikke står kontakt info. Så vil ikke politiet finne den som har mistet den, sjansen er større for at pengene går til staten, så da fortjener du pengene i steden, staten raner oss hver eneste dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå