Gå til innhold

Bekjent som er lærer i ungdomsskolen..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bekjent som er lærer i ungdomsskolen, men som ikke mestrer å skrive korrekt norsk. Det er mye rare skrivefeil, som for eksempel «hvert» der det skulle stått vært. Og «fært» for fælt. 

Anonymkode: 4f3db...cdc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har en bekjent som er lærer i ungdomsskolen, men som ikke mestrer å skrive korrekt norsk. Det er mye rare skrivefeil, som for eksempel «hvert» der det skulle stått vært. Og «fært» for fælt. 

Postet for tidlig. Men er ikke dette litt rart? Man lærer vel å skrive korrekt norsk på lærerstudiet? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Postet for tidlig. Men er ikke dette litt rart? Man lærer vel å skrive korrekt norsk på lærerstudiet? 

Underviser han i norsk da? Det er også veldig stor forskjell på muntlig skriftlig og formelt skriftlig språkbruk. Jeg er lærer, og slurver like mye som de fleste andre, har autokorrektur som bedragersk følgesvenn og er menneskelig rett og slett. Jeg underviser dog ikke i norsk, men i realfag. 

Anonymkode: e0a62...11b

• Liker 2
Skrevet

Det finnes mange andre fag å undervise i enn norsk. Og læreren kan jo ha dysleksi, mange lærere har det. Det kan være han bruker hjelpemidler for skriving i forbindelse med jobb, men lar det flyte litt mer fritt privat. 

Hva er egentlig bekymringen din her? 

Anonymkode: 3b540...244

Skrevet

Jeg er en ung norsklærer. Det er faktisk ikke så mange år siden jeg lærte å skrive ordet «bekymret», riktig. Skrev f.eks «beskymret». Tror i hvert fall det var akkurat det ordet jeg skrev feil.

Har alltid likt norsk og vært flink til å ordlegge meg, både skriftlig og muntlig, i alle år. I perioder hvor jeg må skrive raskt og effektivt, blir det mer slurv, men jeg prøver å holde gode rutiner slik at det ikke blir et stort skille mellom fritid og jobbsammenheng når det kommer til språk. Jeg skal tross alt lære elevene å etablere gode skrivevansker selv, de blir ikke svært gode i faget dersom de dropper stor forbokstav og punktum når de kommuniserer med venner. 

Jeg tror at vi alle lærer over tid og kan ha slike småfeil som vi plutselig blir gjort obs på. Alle lærerne på min skole, med unntak av en annen norsklærer og meg, bruker begrepet «i forhold til», feil. Dette irriterer meg grenseløst, men jeg sier ikke noe til dem. «I forhold til» betyr jo kun «sammenlignet med», så man kan ikke si «I forhold til Corona så mener jeg at det er viktig at alle vaksinerer seg». Det går bare ikke. Bruk heller «i henhold til», «med tanke på», «når det gjelder»osv. Krydre språket ditt rett og slett! 

I all ydmykhet kan det jo være at noen her inne innså at de har brukt begrepet feil. 

Anonymkode: cb2d2...d9e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...