Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mye har blitt sagt og skrevet om strømprisene i år, men nå er det bare helt uforståelig her vest. Prisen ligger på 80-90 øre/kWt for det meste, med noen ørsmå dypp midt på natta. Og så plutselig, som lyn fra klar himmel, koster strømmen 5 øre/kWt i noen timer. Etter det...tilbake til høye priser. Skjønner ikke bæret. Det gir slike grafer: Tre dager med likt forbruk, men plutselig koster den ene dagen halvparten så mye i strøm...er så forvirra og irritert over den situasjonen vi er i.

20210809_233002.thumb.png.27e53b87bf284b30ec61b1b0d40fc908.png

Anonymkode: 90267...77d

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Hva skjer egentlig med strømprisene, de er jo skyhøye. 
Dagens spotpris fra strømbørsen NordPool, 9.august er helt vanvittig. Og tirsdag ser ut til å bli enda høyere. Jeg forstår ikke hvorfor. Brukes det for mye? Er det lite vann i magasinene? Er det strømkrevende industri eller lading av el-biler eller andre ting?  Tidligere hadde slikt ofte en forståelig grunn.  Vi blir ranet på høylys dag.

1F28922E-16D3-4365-A0FC-EDFD7FCB9650.jpeg

Skrevet

Ifølge NRK har vi sendt for mye strøm til utlandet ift. hvor mye nedbør det har kommet i vinter (1). Det var ikke helt uventet tidlig i sommer heller (2).

Så jeg forstår at prisnivået generelt er veldig høyt, greit. Jeg er forberedt på 2-3 kr/kWt i vinter og at sparepengene går med på strøm da, fordi vi eksporterer til Tyskland, Sverige og England, og betaler dyrt for det.

Det jeg ikke forstår er de uforutsigbare svingningene. Prisen er stiv med lite variasjon...inntil den plutselig ikke er det. Noen få helgenetter kan være rimelige; men ikke alltid? Hva er regelen her?

• Liker 2
Skrevet

Prisene er høyere de tidene på døgnet da forbruket er høyest.

Er det lite vind går prisene opp en del plasser pga fravær av vindkraft. 

Anonymkode: 6e3f5...382

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvemsomhelst skrev (7 timer siden):

Hva skjer egentlig med strømprisene, de er jo skyhøye. 
Dagens spotpris fra strømbørsen NordPool, 9.august er helt vanvittig. Og tirsdag ser ut til å bli enda høyere. Jeg forstår ikke hvorfor. Brukes det for mye? Er det lite vann i magasinene? Er det strømkrevende industri eller lading av el-biler eller andre ting?  Tidligere hadde slikt ofte en forståelig grunn.  Vi blir ranet på høylys dag.

1F28922E-16D3-4365-A0FC-EDFD7FCB9650.jpeg

Det er nok en kombinasjon. 

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Vi sparte aldri på strømmen da vi var to, men nå prøver jeg jo pga økonomien. Jeg bor alene og trenger ikke å ha mye varme i alle rom.  Det er ikke så rart at familier får problemer med strømregningene, når vi ser prisene på sommeren uten å tenke på oppvarming engang.

Skrevet

Føkk strømmafiaen

Anonymkode: dcc90...776

Skrevet
Hvemsomhelst skrev (52 minutter siden):

Vi sparte aldri på strømmen da vi var to, men nå prøver jeg jo pga økonomien. Jeg bor alene og trenger ikke å ha mye varme i alle rom.  Det er ikke så rart at familier får problemer med strømregningene, når vi ser prisene på sommeren uten å tenke på oppvarming engang.

Vi prøver å tilpasse oss og kjører allerede alle store forbrukere om natta, bortsett fra gulvvarmen på badet i underetasjen. Der er det stadig gjester som trenger varmen. 🤪 Men poenget er at for tiden kan man ikke tilpasse seg; 2-5 øre spart kl 02-05 monner ikke.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Neppe. Tibber legger ut prisene på strøm for neste dag ca klokken 13 dagen før. Det er ingen som vet hvor mye vind det kommer ila neste døgn.

Anonymkode: a0da9...3fe

• Liker 4
Skrevet (endret)

Finnes det en app hvor man kan holde seg oppdatert på prissvingningene gjennom døgnet? 

Endret av Rumle
  • Liker 1
Skrevet

Elbilen lader automatisk når strømmen er billig

Anonymkode: 2d85f...4da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Elbilen lader automatisk når strømmen er billig

Anonymkode: 2d85f...4da

Er en stund siden den har vært ladet, da.

• Liker 5
Skrevet
Rumle skrev (30 minutter siden):

Finnes det en app hvor man kan holde seg oppdatert på prissvingningene gjennom døgnet? 

Tibber tilbyr dette ja. Bruker den aktivt.

--

Og nei, det er ikke bare dyrest morgen og ettermiddag. De siste mnd har det vært dyrt hele døgnet. I dag ligger det på 92 øre på natta, og 97 øre fra 8-midnatt her jeg bor.

Anonymkode: 946ff...70a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tibber tilbyr dette ja. Bruker den aktivt.

---

Anonymkode: 946ff...70a

Ah ok, takk for svar :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Neppe. Tibber legger ut prisene på strøm for neste dag ca klokken 13 dagen før. Det er ingen som vet hvor mye vind det kommer ila neste døgn.

Njo, strømprodusentene har rimelig god oversikt over været, altså. De stoler jo ikke yr.no, akkurat! De kjøper rådata og gjør sine egne analyser og prognoser for hver time, (og uke og måned også, for vannkraftprodusentene) og forhåndsselger strømmen til en pris som er basert på disse prognosene. Så strømmen blir altså solgt og kjøpt på forhånd (i 12-tiden dagen før den skal produseres) derfor kan altså tibber vite prisen på forhånd.

Litt usikkerhet er det selvsagt med vind, men det tas jo høyde for. Og det er jo ikke sånn at dersom det blåser mindre enn de trodde, så blir det mørkt hos forbrukerne. Da suppleres det automatisk med litt strøm fra en annen produsent, f.eks fra et kullkraftverk. Det er lett for de å justere produksjonen opp eller ned etter behov.

Anonymkode: 3a11e...c10

• Liker 1
Skrevet

Det er svært lite vann i fjellet nå. Det siste året har det vært betydelig mindre nedbør i Bergen enn normalt i 10 av 12 måneder. Dette påvirker selvsagt vannmagasinene, og det er vannkraft som står for omtrent all strømproduksjon på Vestlandet. 

Anonymkode: 34b7b...3f8

• Liker 3
Skrevet
7 hours ago, Rumle said:

Med tibber får du oversikt over prisenen gjennom døgnet. Beste strømleverandøren er det også https://invite.tibber.com/c39d8e86

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Njo, strømprodusentene har rimelig god oversikt over været, altså. De stoler jo ikke yr.no, akkurat! De kjøper rådata og gjør sine egne analyser og prognoser for hver time, (og uke og måned også, for vannkraftprodusentene) og forhåndsselger strømmen til en pris som er basert på disse prognosene. Så strømmen blir altså solgt og kjøpt på forhånd (i 12-tiden dagen før den skal produseres) derfor kan altså tibber vite prisen på forhånd.

Litt usikkerhet er det selvsagt med vind, men det tas jo høyde for. Og det er jo ikke sånn at dersom det blåser mindre enn de trodde, så blir det mørkt hos forbrukerne. Da suppleres det automatisk med litt strøm fra en annen produsent, f.eks fra et kullkraftverk. Det er lett for de å justere produksjonen opp eller ned etter behov.

Anonymkode: 3a11e...c10

Så vindkraftverkene har altså bedre tilgang på vinddata enn meteorologene.

Jojo. Lurer på hva slags superfolk de har tilgang på.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...