Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har vært deprimert i mange år, har sett psykolog og psykiater, er på medisin, men jeg klarer ikke lenger og har tenkt om psykiatrisk sykehus. 

Problemet er at jeg har ikke nok penger å betale for leie og andre regninger mens jeg er innlagt. Jeg kunne jo søke om arbeidsavklaringspenger, men på NAV står det "som hovedregel må du ha vært medlem i folketrygden i minst 5 år". Jeg har vært medlem i folketrygden i 4 år, jeg er polsk.

Hva betyr "som hovedregel" her?

Jeg har også hatt ingen inntekt før 2021 (og, om jeg forstår riktig, de kalkulerer AAP fra inntekt fra de siste 3 årene) for jeg var student. 

Er det noen som kan hjelpe her?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det oppleves ekstra vanskelig når du har økonomiske bekymringer. Får du oppfølging fra psykolog nå? Kan du snakke med ham/henne om dine økonomiske bekymringer? 

Anonymkode: 062c0...719

AnonymBruker
Skrevet

Vilkåret om fem års forutgående medlemskap i første ledd gjelder likevel ikke for den som har vært medlem i folketrygden i minst ett år umiddelbart før krav om ytelsen settes fram, dersom

a) han eller hun var medlem i trygden da arbeidsevnen ble nedsatt med minst halvparten, se § 11-5, og etter fylte 16 år har perioder med medlemskap som minst tilsvarer perioder uten medlemskap, eller
b) han eller hun etter fylte 16 år har vært medlem i trygden med unntak av maksimum fem år.

Skulle du få AAP og ikke har inntekt de kan beregne ut fra så vil du få minstesats som er to ganger grunnbeløpet (212798 kr Brutto). 

så må du også tenke på dette når du er innlagt;

Folketrygdloven 

§ 11-25.Arbeidsavklaringspenger under opphold i institusjon

Dersom et medlem som mottar arbeidsavklaringspenger, oppholder seg i en institusjon med fri kost og losji, blir arbeidsavklaringspengene redusert. Dette gjelder likevel ikke for et medlem som forsørger ektefelle eller har krav på barnetillegg.

Arbeidsavklaringspengene gis uten reduksjon for innleggelsesmåneden og de tre påfølgende månedene. Deretter blir arbeidsavklaringspengene redusert med 50 prosent inntil institusjonsoppholdet avsluttes. Dersom medlemmet innen tre måneder etter utskrivelsen på nytt kommer i institusjon, gis det reduserte arbeidsavklaringspenger fra og med måneden etter at det nye oppholdet tar til.

Dersom medlemmet har faste utgifter som er nødvendige for at han eller hun skal kunne beholde bolig og annet, kan Arbeids- og velferdsetaten bestemme at arbeidsavklaringspengene ikke skal reduseres.

ta kontakt med nav og legg frem saken din. Du må også ha lege med på laget. 

Anonymkode: 74aec...50d

Skrevet

Takk for svarene! Da tror jeg at det er mulig å få AAP.

Ja, jeg får oppfølgning fra både psykolog og psykiater nå. Jeg har også mulig gratis samtale med økonom hos DPS, men ville først spørre her om det er poenget i det hele tatt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
lillb skrev (6 minutter siden):

Takk for svarene! Da tror jeg at det er mulig å få AAP.

Ja, jeg får oppfølgning fra både psykolog og psykiater nå. Jeg har også mulig gratis samtale med økonom hos DPS, men ville først spørre her om det er poenget i det hele tatt. 

Det er bare å søke, det verste du kan få er et nei. Man skal i utgangspunktet være sykemeldt i et år før man går over på AAP, men det er mulig å få det uten også. 

Anonymkode: 74aec...50d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...