Gå til innhold

Hvorfor slipper fullvaksinerte karantene når de kan bli smittet og smitte?

Samsung

Anbefalte innlegg

Bente1234 skrev (1 time siden):

Selvsagt vil det skje men de fleste på sykehjem er allerede vaksinerte og blir derfor mindre syke. Men som ved en vanlig influensa vil noen eldre gå med. 

Det er vel i grunnen ikke slik, selv om det høres flott ut. Mindre syke enn hva da? Enn død? Man vet jo at aldersforandringer kommer på rekke og rad hos eldre mennesker, og de blir mindre robuste for alle typer sykdommer. Selv den minste forkjølelse kan skape kompliserte sykdomsbilder og i verste fall bli katastrofale. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Samsung skrev (6 minutter siden):

Jeg er like oppgitt over strenge tiltak som alle andre. Jeg ser imidlertid hvorfor man må ha det. Det er alltid mange som ikke hører på råd, og da må myndighetene bruke sine virkemidler for å hindre at ting går ut av kontroll. Hadde folk for eksempel hørt på råd om å unngå mange nærkontakter, ikke reise til utlandet når det er mye smitte. Ikke samles for å feste. Unngå å gå på jobb dersom man føler seg uvel osv. – da hadde man ikke trengt et strengt regime. 

Ta bare munnbind for eksempel. Det er nesten ikke en person som bruker munnbind når man anbefales å bruke det hvis man ikke kan overholde avstanden. Når det er påbud bruker de fleste munnbind... 

Når man fikk lov til å reise til utlandet krasjet mange bestillings sider fordi nordmenn ville reise igjen. Det til tross for at man fikk råd om å unngå unødvendige reiser. 

Myndighetene åpner opp for reiser og selv om de stoler på at folk bruker sunn fornuft, så er det uansett de som har det overordnede ansvaret for å sikre samfunnet. Man vet jo at sunn fornuft ikke fungerer, da hadde ikke det vært nødvendig å bruke millioner på markedsføring vedrørende elementær (hånd) hygiene. Hadde de derimot vært mer konsekvente og holdt grensene stengt hadde det ikke vært importsmitte fra start av. Denne inkonsistensen fører bare til at folk stadig leter etter syndebukker og dette splitter folket, istedenfor at denne frustrasjonen blir adressert der den hører hjemme. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (9 minutter siden):

Det er vel i grunnen ikke slik, selv om det høres flott ut. Mindre syke enn hva da? Enn død? Man vet jo at aldersforandringer kommer på rekke og rad hos eldre mennesker, og de blir mindre robuste for alle typer sykdommer. Selv den minste forkjølelse kan skape kompliserte sykdomsbilder og i verste fall bli katastrofale. 

Syns det burde vært gjort en undersøkelse blant eldre som bor på sykehjem hva de selv foretrekker? Å leve i 5  år ekstra uten å treffe folk eller leve og ha så mye sosial kontakt som de ønsker. Vet i hvertfall mange ensomme eldre som bor alene uten å se folk fordi folk er redde for å smitte de og de syns livet er blitt traumatisk. De tenker ikke på hvor mange år de har igjen de tenker mest på å ha det bra den tiden som er igjen og sosial kontakt er nok mye viktigere for dem. Ut fra de jeg har pratet med selv da.

siterte feil skulle være Samsung

Endret av Bente1234
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsung skrev (1 time siden):

Ja. Jeg jobber selv i helsevesenet og har fått bekreftet at det er slik. Spiller ikke noen rolle om man jobber tett på sårbare grupper. Så lenge man er vaksinert skal man ikke i karantene. 

Det jeg reagerer på også. De snakket så høyt om å beskytte den sårbare gruppen.

Nå kan du gå på jobb stelle de sykeste selv om din mann/kone er hjemme med korona så lenge du er vaksinert. 

Var ikke den gruppen så viktig å beskytte allikevel?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (2 minutter siden):

Syns det burde vært gjort en undersøkelse blant eldre som bor på sykehjem hva de selv foretrekker? Å leve i 5  år ekstra uten å treffe folk eller leve og ha så mye sosial kontakt som de ønsker. Vet i hvertfall mange ensomme eldre som bor alene uten å se folk fordi folk er redde for å smitte de og de syns livet er blitt traumatisk. De tenker ikke på hvor mange år de har igjen de tenker mest på å ha det bra den tiden som er igjen og sosial kontakt er nok mye viktigere for dem. Ut fra de jeg har pratet med selv da.

Hvis alle hadde gjort en innsats for å slå ned viruset hadde ikke det dratt så langt ut i tid. Jeg skjønner at mange på sykehjem er lei, og at de ikke vil tilbringe sin siste tid alene. Hvis man ikke er forsiktig blir det ikke noen tid sammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peonjenta skrev (5 timer siden):

Det er 25 stykker innlagt, slapp av. 

Si det til regjeringen. De utsetter gjenåpning gang på gang og roper ulv i tide og utide. Det er nok nå. 

Målet med å flate kurven og vaksinere risikogruppene er nådd, men målet flyttes hele veien til noe annet og folk bare godtar det. At vaksinerte nå får lov å smitte folk å dra videre på jobb og smitte folk der og, kun fordi de er vaksinerte, slipper karantene etter reise osv så er hele greiene bare blitt en parodi. Da er ikke smitten så farlig likevel. På tide å åpne

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Little Diva skrev (7 minutter siden):

Myndighetene åpner opp for reiser og selv om de stoler på at folk bruker sunn fornuft, så er det uansett de som har det overordnede ansvaret for å sikre samfunnet. Man vet jo at sunn fornuft ikke fungerer, da hadde ikke det vært nødvendig å bruke millioner på markedsføring vedrørende elementær (hånd) hygiene. Hadde de derimot vært mer konsekvente og holdt grensene stengt hadde det ikke vært importsmitte fra start av. Denne inkonsistensen fører bare til at folk stadig leter etter syndebukker og dette splitter folket, istedenfor at denne frustrasjonen blir adressert der den hører hjemme. 

Jeg er uenig. De har vært tydelige på at det er anbefalt å ikke reise. Mange har personlige grunner til å reise, familie, kjæreste, feriebolig osv. For disse å få reise uten overformynderi er nødvendig. Vi har fått frihet under ansvar og mange har sviktet. Man kan ikke skylde på myndighetene. Vi får mange råd om alt mulig, men mange blåser i disse. Det er alltid noen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delta varianten av Covid-19 er mer smittsom enn sesong influensa og mange andre kjente sykdommer. Derfor er det forunderlig at man ikke plasserer alle nærkontakter i karantene. Det spiller ikke noen rolle om man er vaksinert eller ikke. Folk som er vaksinert blir også smittet med delta. De blir kanskje ikke like syke, men de er fortsatt med på å spre smitten. Det er bare 36 % av Norges befolkning som er ferdig vaksinert. Det vil si at mange potensielt kan bli alvorlig syke. Pasienter på sykehjem er også kraftig redusert og kan i mange tilfeller bli alvorlig syk selv om de er vaksinert. Det samme med unge mennesker som har ulike sykdommer. For eksempel mennesker som går gjennom kreft behandling. 

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2021/07/30/195776440/ny-rapport-delta-varianten-er-mer-smittsom-enn-ebola-sars-mers-sesonginfluensa-og-forkjolelse

Screenshot_20210810-093408.jpg

Endret av Samsung
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bente1234 skrev (4 minutter siden):

Det er ikke umulig at det er slik. Man vet jo fra før at eldre på sykehjem ofte ikke har så mange sosiale kontakter fra før av. Mange sitter regelrett opp og ned på en stol fra morgen til kveld, og får ikke menneskelig kontakt i løpet av dagen. I det siste har det også vært fokus på vold mot eldre, der både ansatte, pårørende og pasienter selv viser store tegn til frustrasjoner.

Under pandemien har ingenting blitt gjort for å iverksette tiltak som styrker bemanningen på sykehjem. Det eneste pandemien ser ut til å ha gjort for denne gruppen er å isolere de enda mer og begrunne det med at "det er bedre slik for at de skal få 5 år til med livskvalitet". Hva slags livskvalitet?! Hva spiller det noen rolle når livsgleden er borte for lengst? Hadde vært interessant å sett en rapport på hva de eldre synes selv om å miste sine nærkontakter i en tid der media spiller på frykt og det skrikes om underbemanning.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

infectedsopp skrev (4 minutter siden):

Si det til regjeringen. De utsetter gjenåpning gang på gang og roper ulv i tide og utide. Det er nok nå. 

Målet med å flate kurven og vaksinere risikogruppene er nådd, men målet flyttes hele veien til noe annet og folk bare godtar det. At vaksinerte nå får lov å smitte folk å dra videre på jobb og smitte folk der og, kun fordi de er vaksinerte, slipper karantene etter reise osv så er hele greiene bare blitt en parodi. Da er ikke smitten så farlig likevel. På tide å åpne

Ja, man skulle flate ut kurven, og vaksinere risikogruppene - så kunne det åpnes. Men nei. Først skal nå alle voksne bli vaksinert, så alle barn fra 12 år. Selv om alle som ønsker vaksinen har fått tilbudet skal det likevel være tiltak pga de er bekymret for mutasjoner. Nå er det lambda etter delta. Og etter lambda kommer det noe annet. Folk skjønner ikke at det ikke er snakk om «midlertidig»..

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ro skrev (13 minutter siden):

Jeg er uenig. De har vært tydelige på at det er anbefalt å ikke reise. Mange har personlige grunner til å reise, familie, kjæreste, feriebolig osv. For disse å få reise uten overformynderi er nødvendig. Vi har fått frihet under ansvar og mange har sviktet. Man kan ikke skylde på myndighetene. Vi får mange råd om alt mulig, men mange blåser i disse. Det er alltid noen. 

De har som det står på regjeringens egne sider frarådet reise til land utenfor EU/EØS, Sveits og Storbritannia. De har så absolutt ikke vært konsekvente. Det har vært gjennomtrekk på grensa med folk som har reist inn til landet blant annet arbeidsinnvandrere og soldater. Folk har reist, og noen har vel legitime grunner, men selv media viser bilder av nordmenn på ferie i histen og pisten på sydenstrender. Hver eneste ferie har vært slik. Jeg mener helt klart at myndighetene må ta alle aspekter av den dårlige håndteringen av pandemien pre-per- og post på sin kappe! Uten tvil. 

Endret av Little Diva
Autokorrekt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsung skrev (21 minutter siden):

Hvis alle hadde gjort en innsats for å slå ned viruset hadde ikke det dratt så langt ut i tid. Jeg skjønner at mange på sykehjem er lei, og at de ikke vil tilbringe sin siste tid alene. Hvis man ikke er forsiktig blir det ikke noen tid sammen.

Nå har vi vel sett over ett år at ikke alle gidder å gjøre en innsats hvorfor skulle de plutselig gidde nå når de fleste er møkk lei restriksjoner?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Little Diva skrev (15 minutter siden):

Det er ikke umulig at det er slik. Man vet jo fra før at eldre på sykehjem ofte ikke har så mange sosiale kontakter fra før av. Mange sitter regelrett opp og ned på en stol fra morgen til kveld, og får ikke menneskelig kontakt i løpet av dagen. I det siste har det også vært fokus på vold mot eldre, der både ansatte, pårørende og pasienter selv viser store tegn til frustrasjoner.

Under pandemien har ingenting blitt gjort for å iverksette tiltak som styrker bemanningen på sykehjem. Det eneste pandemien ser ut til å ha gjort for denne gruppen er å isolere de enda mer og begrunne det med at "det er bedre slik for at de skal få 5 år til med livskvalitet". Hva slags livskvalitet?! Hva spiller det noen rolle når livsgleden er borte for lengst? Hadde vært interessant å sett en rapport på hva de eldre synes selv om å miste sine nærkontakter i en tid der media spiller på frykt og det skrikes om underbemanning.

Helt enig. Å sitte på sykehjem er ikke mye å trakte etter de fleste vil ikke dit men før eller senere havner du der hvis du ikke er så heldig å få dø med skoa på. Lite livskvalitet å spore på et sykehjem fra før og i tillegg bli isolert. Det er ett år de aldri får tilbake og de har ikke så mange år å ta av lengre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Little Diva skrev (9 minutter siden):

De har som det står på regjeringens egne sider fraråder reise til land utenfor EU/EØS, Sveits og Storbritannia. De har så absolutt ikke vært konsekvente. Det har vært gjennomtrekk på grensa med folk som har reist inn til landet blant annet arbeidsinnvandrere og soldater. Folk har reist, og noen har vel legitime grunner, men selv media viser bilder av nordmenn på ferie i histen og pisten på sydenstrender. Hver eneste ferie har vært slik. Jeg mener helt klart at myndighetene må ta alle aspekter av den dårlige håndteringen av pandemien pre-per- og post på sin kappe! Uten tvil. 

Og jeg mener bare vi alle har et ansvar å følge de rådene som gjelder. Dette blir som å skylde på regjeringen når man får livsstilssykdommer. De kan informere, fraråde og sette i verk tiltak, men man må følge dette for at det virker. De som har reist på tradisjonell sydenferie har handlet mot rådene og det får de stå for. Mange har allikevel tatt ansvar. Det er mange grunner til å reise. Skulle det vært søknadspliktig? Vi ønsker at frihet under ansvar skal være tilstrekkelig. Ingen ønsker at myndighetene skal detaljstyre og iverksette inngripende tiltak. Det beste har vært om alle fulgte rådene (på tidspunktet) og hadde omtanke for andre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med TS her. Hvorfor er det greit at vaksinerte skal spre smitten, når ikke alle har fått tilbudet om vaksine enda? Vi burde holde smitten nede til alle er fullvaksinerte. I går sto smittevernsleger frem og var bekymret for økende smitte og det at barn ikke skal i karantene, skoler på grønt nivå og foreldre er  uvaksinerte i kommuner som ga fra seg vaksiner henger etter i vaksinasjonen. At FHI avvikler karantene for barn og vaksinerte er ren politikk og et sjansespill. Synes forsåvidt det er rett, for en gang må slippe opp. Men det er feil tidspunkt! Det er for tidlig! Først må alle som ønsker vaksine være fullvaksinert. Jeg stiller meg også spørrende til at FHI bruker svært lang tid på og avgjøre vaksine hos barn spørsmålet. Innen barn får tilbudet vil mange fått viruset. Det kommer frem mange studier fra andre land nå om at Delta gir mer sykdom hos barn og jeg stusser på at Norge sitter på gjerdet så lenge. 
 Det burde vært påbud om munnbind slik det er i andre land. Og alle må være hjemme når de er syke og ikke spre smitte uansett hvilket virus de har. Helt utrolig slik det har vært før, at man skal på jobb uansett, og spre smitten til alle. Når alle er fullvaksinerte må vi slippe opp men man kan fortsatt beholde noen av det mest grunnleggende smittevernet  i samfunnet. Det er en bra ting å ha mindre  virus i omløp  og  bedre håndhygiene, 1 meter i butikker bør bare beholdes.  

Endret av J.E
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
J.E skrev (19 minutter siden):

Jeg er enig med TS her. Hvorfor er det greit at vaksinerte skal spre smitten, når ikke alle har fått tilbudet om vaksine enda? Vi burde holde smitten nede til alle er fullvaksinerte. I går sto smittevernsleger frem og var bekymret for økende smitte og det at barn ikke skal i karantene, skoler på grønt nivå og foreldre uvaksinerte i kommuner som ga fra seg vaksinert henger etter. At FHI avvikler karantene for barn og vaksinerte er ren politikk og et sjansespill. Synes forsåvidt det er rett, for en gang må slippe opp. Men det er feil tidspunkt! Det er for tidlig! Først må alle som ønsker vaksine være fullvaksinert. Jeg stiller meg også spørrende til at FHI bruker svært lang tid på og avgjøre vaksine hos barn spørsmålet. Innen barn får tilbudet vil mange fått viruset. Det kommer frem mange studier fra andre land nå om at Delta gir mer sykdom hos barn og jeg stusser på at Norge sitter på gjerdet så lenge. 
 Det burde vært påbud om munnbind slik det er i andre land. Og alle må være hjemme når de er syke og ikke spre smitte uansett hvilket virus de har. Helt utrolig slik det har vært før, at man skal på jobb uansett, og spre smitten til alle. Når alle er fullvaksinerte må vi slippe opp men man kan fortsatt beholde noen av det mest grunnleggende smittevernet  i samfunnet. Det er en bra ting å ha mindre  virus i omløp  og  bedre håndhygiene, 1 meter i butikker bør bare beholdes.  

Enig i alt. Hva venter de på? Nå er det mange land som vaksinerer ungdommer. Siste jeg leste var at ca 50 prosent av unge slet etter et halvt år (selv om de hadde mildt forløp). Det kan få betydning for læring og utvikling for de rammede. Blir det mye smitte blant de unge vil dette ramme et høyt antall. Helt utrolig at dette blir godtatt. https://www.nrk.no/vestland/ny-koronaforskning_-over-halvparten-av-unge-med-mildere-symptomer-fikk-langtidsplager-1.15549405 De yngste blir mindre/lite plaget men blir hele klassetrinn syke blir antallet som vil slite uansett høyt.

Jeg er ikke begeistret for at de slipper opp for mye denne måneden. La ferie økningen lande først. Litt mer testing og personlig ansvar må til, men teoretisk bør vi kunne hindre store utbrudd. Jeg kommer i allefall ikke til å sende barna om det er mulig de kan smitte andre. Håper andre tenker slik også.

Endret av 2ro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet ikke dette innlegget fordi jeg er for strenge tiltak. Jeg er lei alle tiltak selv. Dessverre må man ha strenge tiltak fordi mange ikke klarer å ta lure valg selv. Et av de mest effektive tiltakene er at folk som er smittet, eller som er direkte nærkontakter til de som er smittet – holder seg hjemme til det er avklart om de er syk eller ikke. Det er ikke mange dager det er snakk om. På den måten kan vi stoppe mye smitte til alle som vil eller kan vaksineres er vaksinert. Det er ikke snakk om uendelig lenge til...

Når vaksineringen nasjonalt er ferdig kan man begynne å leve mer som normalt. Korona vil følge oss i lang tid, men med mange vaksinerte vil sykdommen sannsynligvis ikke være like farlig. 

Når alt tyder på at man har omtrent like stor sjanse for å bli smittet av delta, så da bør man også isolere nærkontakter selv om de er vaksinert. Hvis ikke er hele poenget med karantene tåpelig. Det hjelper ikke at de som er uvaksinert går i karantene med nærkontakt, også slipper de som er vaksinert det samme. Mange av de som fikk vaksinen tidlig jobber også i helse, og at de (vi) kan gå på jobb som nærkontakter er helt hårreisende. Hvis kollegaen min som var nærkontakt til en med Korona melder seg syk kommer jeg med en gang til å holde meg hjemme fra jobb, selv om vi egentlig skal på jobb som nærkontakter. Jeg vil ikke utsette pasientene mine for smitte. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.cnbc.com/2021/08/10/breakthrough-covid-cases-why-fully-vaccinated-people-can-get-covid.html

Fersk artikkel:

"It’s difficult to know the full extent of “breakthrough” Covid cases because cases in vaccinated people tend to be mild or asymptomatic and could go easily go unnoticed, but figures collected by NBC News has found that at least 125,000 fully vaccinated Americans have tested positive for Covid and 1,400 of those have died. Still, the 125,682 “breakthrough” cases in 38 states found by NBC News represented less than 0.08% of the 164.2 million-plus people (and counting) who have been fully vaccinated since the start of the year, or about one in every 1,300."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...