Gå til innhold

Hvorfor slipper fullvaksinerte karantene når de kan bli smittet og smitte?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

På jobben min er det en som er hjemme med Korona. Hun er fullvaksinert, men er fortsatt blitt syk. Hun sier det er som en fryktelig influensa. En annen kollega var på fest i helgen med en som fikk konstatert korona i dag. Hun hadde sittet sammen med personen. Hun fikk gå på jobb i dag av kommunen sitt smitte team fordi hun er fullvaksinert. Jeg ser at mange som er fullvaksinerte blir syke. Hvorfor må ikke de som er vaksinert også holde seg i karantene? De smitter jo videre. Jeg går bare å ventet på å få korona nå siden jeg har vært på jobb med en som har vært i direkte kontakt med en som har fått påvist Korona i dag. 😕

Endret av Samsung
  • Liker 18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi de er mindre smittsomme.

• Liker 6
Skrevet

Hvis vi skulle satt alle fullvaksinerte i karantene får vi de samme tilstandene som vi hadde i fjor vår.  Vaksinerte blir mindre syke og de smitter mindre.  Det er hele ideen med vaksinen.  

• Liker 19
Skrevet

Likevel ser vi store utbrudd på bla sykehjem. 

• Liker 7
Skrevet
Samsung skrev (5 minutter siden):

Har du linker?

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke hvorfor man har strenge tiltak i samfunnet fortsatt hvis folk som er nærkontakter til personer med covid får gå fritt rundt når de er vaksinert. Blir man smittet smitter man også andre. Vaksinert eller ei. Det er ikke med på å slå ned smitten. Det er med på å spre den i stedet.

Hvis viruset ikke er så farlig lengre kan man åpne opp i stedet for kanskje? Det blir latterlig å ha strenge tiltak når nærkontakter til smittede ikke trenger å følge strenge retningslinjer. Fortsatt er ikke alle vaksinerte og kan derfor spre sykdommen til uvaksinerte. Det er bevist flere ganger at vaksiner ikke hjelper mot sykdom. Man får som oftest mildere forløp, men man smitter fullt ut andre dersom man blir smittet. 

Så lenge det er strenge tiltak i samfunnet for de som ikke er vaksinerte syns jeg det er merkelig at de som er vaksinerte slipper unna når de blir smittet og kan smitte andre. Jeg syns alle burde vært i karantene dersom de er nærkontakter. De kan i stedet myke opp andre steder. 

Endret av Samsung
  • Liker 13
Skrevet
Samsung skrev (58 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor man har strenge tiltak i samfunnet fortsatt hvis folk som er nærkontakter til personer med covid får gå fritt rundt når de er vaksinert. Blir man smittet smitter man også andre. Vaksinert eller ei. Det er ikke med på å slå ned smitten. Det er med på å spre den i stedet.

Hvis viruset ikke er så farlig lengre kan man åpne opp i stedet for kanskje? Det blir latterlig å ha strenge tiltak når nærkontakter til smittede ikke trenger å følge strenge retningslinjer. Fortsatt er ikke alle vaksinerte og kan derfor spre sykdommen til uvaksinerte. Det er bevist flere ganger at vaksiner ikke hjelper mot sykdom. Man får som oftest mildere forløp, men man smitter fullt ut andre dersom man blir smittet. 

Så lenge det er strenge tiltak i samfunnet for de som ikke er vaksinerte syns jeg det er merkelig at de som er vaksinerte slipper unna når de blir smittet og kan smitte andre. Jeg syns alle burde vært i karantene dersom de er nærkontakter. De kan i stedet myke opp andre steder. 

For en stund siden skulle vi beskytte de eldre og de I risikogruppen. Nå er det bare å møte opp på jobb selv om du har smittet nærkontakt? 

• Liker 10
Skrevet
zemer skrev (3 timer siden):

For en stund siden skulle vi beskytte de eldre og de I risikogruppen. Nå er det bare å møte opp på jobb selv om du har smittet nærkontakt? 

Det er 25 stykker innlagt, slapp av. 

• Liker 5
Skrevet (endret)
zemer skrev (7 timer siden):

Ja. Jeg jobber selv i helsevesenet og har fått bekreftet at det er slik. Spiller ikke noen rolle om man jobber tett på sårbare grupper. Så lenge man er vaksinert skal man ikke i karantene. 

Endret av Samsung
  • Liker 2
Skrevet
Samsung skrev (8 timer siden):

Selvsagt vil det skje men de fleste på sykehjem er allerede vaksinerte og blir derfor mindre syke. Men som ved en vanlig influensa vil noen eldre gå med. 

• Liker 2
Skrevet
Samsung skrev (4 minutter siden):

Ja. Jeg jobber selv i helsevesenet og har fått bekreftet at det er slik. Spiller ikke noen rolle om man jobber tett på sårbare grupper. Så lenge man er vaksinert skal man ikke i karantene. 

Og takk og lov for det ser virkelig frem til dose nr 2 og friheten 

• Liker 1
Skrevet

Når man er syk skal man ikke gå på jobb. Det gjelder alle arbeidsplasser, men det er spesielt viktig når man jobber med sårbare mennesker. Delta varianten smitter mye lettere. Derfor er det en skandale at folk som er i direkte kontakt med smittete folk slipper karantene. Jeg vil kalle det for aktiv dødshjelp.... 

• Liker 7
Skrevet
Bente1234 skrev (2 minutter siden):

kan du svare på hvorfor vi vaksinerer oss tror du?? 

Vi vaksinerer oss for å stoppe spredningen av viruset og for å hindre at folk skal bli alvorlig syk. Vaksiner beskytter imidlertid ikke godt nok mot spredningen av viruset. Det har delta varianten bevist flere ganger. Derfor bør i det minste folk som er direkte nærkontakter pålegges karantene. I minste fall en litt mildere form for karantene. Det hjelper ikke at folk som er uvaksinerte må i karantene når de som er vaksinerte slipper. Det er bevist at vaksinerte smitter minst like mye hvis de blir smittet. Vaksinerte er "farligere" enn de som er uvaksinerte fordi de kan bevege seg mer fritt og dermed smitter flere enn de som er uvaksinerte. 

• Liker 6
Skrevet

Nok er nok, dette her må leves med etter full vaksinering. Eller så åpner verden aldri. Folk blir jo ikke alvorlig syke etter vaksinering, så det er greit.

• Liker 6
Skrevet
Johnny Bravo skrev (3 minutter siden):

Nok er nok, dette her må leves med etter full vaksinering. Eller så åpner verden aldri. Folk blir jo ikke alvorlig syke etter vaksinering, så det er greit.

Jeg tror i det minste at etter alle som ønsker er fullvaksikerte vil de fleste tiltak avvikles. Men da tror jeg at vi må få så høy dekning som det kan se ut til at vi får. Koronapass kan bli aktuelt, selvfølgelig. Jeg er litt spent på om det blir anbefalt at vi vaksinerer ungdommer. Da kan vi få veldig høy vaksinedekning for befolkningen. 

Skrevet
Samsung skrev (43 minutter siden):

Når man er syk skal man ikke gå på jobb. Det gjelder alle arbeidsplasser, men det er spesielt viktig når man jobber med sårbare mennesker. Delta varianten smitter mye lettere. Derfor er det en skandale at folk som er i direkte kontakt med smittete folk slipper karantene. Jeg vil kalle det for aktiv dødshjelp.... 

Jeg trodde virkelig dette ble den nye normen. En rekke bedrifter gikk ut og sa at de aldri hadde hatt lavere sykefravær enn under korona. At folk holder seg hjemme når syke og har god hygiene beskytter mot mer enn korona. Mener det var rema1000 som hadde spart veldig mye penger på et historisk lavt sykefravær. Håper det etterhvert kommer forsking og statistikk om dette. Det er billigere at en person blir hjemme noen dager når de er syke enn at mange blir syke (noen må uansett bli hjemme om de blir tilstrekkelig syke, produktivitet går ned...). Angående korona så kan jo man være smittet selv om man er vaksinerte. Og de svakeste kan uansett bli veldig dårlig av vanlige ikke korona infeksjoner også. Noen kommuner får ut med null toleranse for å gå syke på jobb, og andre ikke. Det er rart.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ser dere ikke hvor selvmotsigende ting er slik det er nå? De som er uvaksinerte må leve etter et strengt regime mens de som er vaksinert slipper det meste. Likevel smitter de som er vaksinert like mange eller flere siden de kan gå rundt fritt når de er nærkontakter. 

Enten må man åpne samfunnet igjen slik det var før covid og tenke at man er sikret godt nok, eller så bør man gå av sin høye hest og innføre noen strengere tiltak for de som er vaksinerte også. Jeg mener at en snillere form for karantene kunne ha vært hensiktsmessig. Eventuelt med mulighet for å teste seg ut av karantenen tidlig. 

Slik situasjonen er nå er man redd for spredningen av viruset. Derfor syns jeg det er merkelig at man ikke gjør det man kan for å slå det ned. Det virker som man er redd for å røre de som er vaksinert fordi man har lovet god beskyttelse ved vaksinering. 

Endret av Samsung
  • Liker 9
Skrevet
Samsung skrev (Akkurat nå):

Ser dere ikke hvor selvmotsigende ting er slik det er nå? De som er uvaksinerte må leve etter et strengt regime mens de som er vaksinert slipper det meste. Likevel smitter de som er vaksinert like mange eller flere siden de kan gå rundt fritt når de er nærkontakter. 

Enten må man åpne samfunnet igjen slik det var før covid og tenke at man er sikret godt nok, eller så bør man gå av sin høye hest og innføre noen strengere tiltak for de som er vaksinerte også. Jeg mener at en snillere form for karantene kunne ha vært hensiktsmessig. 

Slik situasjonen er nå er man redd for spredningen av viruset. Derfor syns jeg det er merkelig at man ikke gjør det man kan for å slå det ned. Det virker som man er redd for å røre de som er vaksinert fordi man har lovet god beskyttelse. 

Jeg er vaksinert (delvis) og har ikke noe i mot tiltak som er tilpasset at vaksinen ikke virker 100 prosent, noe ingen gjør. Lett karantene etter reise eller bekreftet nærkontakt og økt testing må vi kunne tåle for å ikke starte utbrudd. Vi har god kapasitet på testing og dette er mye mer tilgjengelig enn for et år siden. Nå er det til og med gratis mange plasser.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Jeg er like oppgitt over strenge tiltak som alle andre. Jeg ser imidlertid hvorfor man må ha det. Det er alltid mange som ikke hører på råd, og da må myndighetene bruke sine virkemidler for å hindre at ting går ut av kontroll. Hadde folk for eksempel hørt på råd om å unngå mange nærkontakter, ikke reise til utlandet når det er mye smitte. Ikke samles for å feste. Unngå å gå på jobb dersom man føler seg uvel osv. – da hadde man ikke trengt et strengt regime. 

Ta bare munnbind for eksempel. Det er nesten ikke en person som bruker munnbind når man anbefales å bruke det hvis man ikke kan overholde avstanden. Når det er påbud bruker de fleste munnbind... 

Når man fikk lov til å reise til utlandet krasjet mange bestillings sider fordi nordmenn ville reise igjen. Det til tross for at man fikk råd om å unngå unødvendige reiser. 

Poenget mitt er at mange folk ikke forstår eller vil ta til seg at Covid er et reelt problem. De handler derfor på måter som er skadelig for fellesskapet, og da må noen gripe inn for å hindre at ting går galt. Norge er et av landene hvor man til tross for strenge tiltak har hatt det rimelig fritt. Jeg har familie i andre land hvor de har hatt portforbud, militæret har kjørt rundt med våpen i gatene for å passe på at folk ikke går ut. Her hjemme har vi kunnet bevege oss fritt rundt ute. 

Endret av Lomvi
Fjernet sitering. Lomvi, mod.
  • Liker 4
  • Opprett ny...