Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har sett på en bolig. Etter å ha lest prospektet viser det seg at store deler av hagen er fredet pga kulturminne. Nå er det opparbeidet hage + hekk. Om vi evt hadde kjøpt det hadde vi planer om å utvide verandaen + lage utestue. Noen som har erfaringer med dette? Lest om tilfeller der man får godkjent søknad av kommunen, men i ettertid blir det styr lenger opp i "systemet". Har sendt melding til megler for å høre. Om det ikke er lov med påbygg eller utvidelse av terasse er det ikke rart det har lagt ute lenge. Legger ved bilde av det som står i prospektet. 

Screenshot_20210809_204847.jpg

Anonymkode: c31d4...12f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det står jo der.

Det går en strek fremfor verandaen på kartet. Streken er grensa for verneområdet. Alle tiltak må avklares (søkes om) til fylkeskonservatoren, med tilhørende risiko for avslag begrunnet i vernevedtaket.

Fylkeskonservatoren er til å snakke med, men de vil neppe svare generelt. Heller spesielt til konkrete forespørsler/planer. Min erfaring er at de svarer ganske raske (har vel lite å drive med), men at de generelt liker å forholde seg til vedtakene slik de er fattet.

Kunne streken gått et annet sted hadde den jo gjort det allerede. Den er med all sannsynlighet tegnet slik av en grunn.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, men kan man søke om å få bygge før en evt kjøper huset? Veldig kjedelig å kjøpe det, for å så få avslag 🙈

Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men kan man søke om å få bygge før en evt kjøper huset? Veldig kjedelig å kjøpe det, for å så få avslag 🙈

Nei.

Anonymkode: cfb61...1a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er den som eier eiendommen som kan søke. Enten må du kjøpe og håpe det beste eller du må få selger til å søke. Kan aldri tenke meg at selger er interessert i å gjøre dette. En søknadsprosess kan ta mange måneder og koster også penger.

Anonymkode: b8795...a49

Skrevet

Sjansene for å få bygge noe som kommer i konflikt med et automatisk fredet kulturminne er etter min erfaring omtrent null. Her er det i tillegg snakk om et område som både er fredet etter kulturminneloven, men som også har fått vern etter plan- og bygningsloven (i form av reguleringsplan). Jeg ville ikke satset på å få godkjent en byggesøknad innenfor det som er avsatt til spesialområde - vern.

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. Ser ut som det da er uaktuelt ja. 

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er den som eier eiendommen som kan søke. Enten må du kjøpe og håpe det beste eller du må få selger til å søke. Kan aldri tenke meg at selger er interessert i å gjøre dette. En søknadsprosess kan ta mange måneder og koster også penger.

Anonymkode: b8795...a49

Skulle selger få tillatelsen, ville naturligvis eiendommen bli mye dyrere. Grunnen til lav pris er nettopp usikkerheten rundt videre bygging.

Anonymkode: cfb61...1a0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er du klar over hva sånt koster og hvor lang behandlingstid det er? 😅 og nei, du kan ikke søke om du ikke eier.

Anonymkode: da4c7...360

Skrevet

Vi har allerede fått svar med megler at det er ikke lov til å bygge/utvide veranda eller andre inngripelser på tomten. Ts. Så da fortsetter husjakten 🙂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...