Gå til innhold

Parmesanost, hvor usunt er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var og trente i går og lagde en helt enkel salat etterpå med blandet grønn salat, cherrytomater og kylling. Syns det ble litt kjedelig smak så jeg raspet bittelitt parmesanost over og det ble kjempegodt. Hvor usunt var egentlig det?

Skrevet

Det er mye fett i parmesan, men litt revet ost på salaten utgjør ikke mange kaloriene. Man skal jo kose seg litt også.

Skrevet

Her er næringsinnholdet i 1 ss revet parmasan:

27 kcal

2 g fett

3g protein

0, 24 g karbohydrater.

Så det er vel ikke så veldig farlig.... maten skal jo smake litt godt også da!

:danse:

Skrevet

Hvis jeg kun har salat til middag, liker jeg å bruke litt ingredienser som metter - dvs som tilfører proteiner og/eller fett, og gjerne noen som gir litt ekstra smak også. Nettopp sånn var det nok parmesanosten fungerte i salaten din (i tillegg til kyllingen, da). :)

Hvis du neste gang vil prøve noe annet, kan sunnere alternativer være marinerte oliven, valnøtter eller pinjekjerner, avokado, lettkokte aspargesbønner, kikerter fra boks...

Og så er selvsagt en god vinaigrette et must, gjerne med fransk sennep i.

Skrevet (endret)

Parmesan inneholder selvsagt fett - slik oster flest gjør, men osten er også en god proteinkilde og er regnet for å være svært sunn. Nøtter og oliven inneholder jo også masse fett! Leste i et eller annet trenings- eller gravidblad at italienske gravide anbefales regelmessig parmesaninntak (husker ikke konkret hvorfor). Googler du f.eks. "parmesan healthy" får du opp en grødemasse oppskrifter fra slanke- og helsenettsider som inneholder masse parmesan. Så å få dårlig samvittighet over å rive litt parmesan over salaten er helt unødvendig. Parmesan er ikke tomme kalorier , vaffal.

Endret av hera
Skrevet
Parmesan inneholder selvsagt fett - slik oster flest gjør, men osten er også en god proteinkilde og er regnet for å være svært sunn. Nøtter og oliven inneholder jo også masse fett!

Absolutt, men fettet i oliven og nøtter er sunnere enn fettet i parmesanen.

Ellers synes jeg også som sagt at en salat bør inneholde både fett og proteiner for å bli en fullverdig middag i seg selv. :)

Skrevet

Wow, det var mange såkalte "healthyoppskrifter" som inneholdt parmesan!

Tusen takk for informasjonen, det er så mye sunn og kanskje litt kjedelig mat som kan sprites opp med litt parmesan!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...