Gå til innhold

lage middag, alene med 1 åring og 4 åring😅

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dag brukte jeg 1,5 time på å lage fiskeboller😅 jeg kommer meg ikke igjennom middagslagingen alene med 1 og 4 åringen uten å sette de forran en skjerm hver eneste dag. Hva gjør dere andre? 

Her er hvordan ettermiddagen i dag  gikk: Jeg setter på vann til poteter, så slår ettåringen seg, jeg trøster i mens vannet koker over. 4 åringen sier hun må tisse, (men det kommer ingenting), jeg må assistere i mens fiskebollene svir seg. Jeg begynner å kutte gulrøtter, 1 åringen har en bleielekasje som må deales med med en gang, og i mens jeg gjør det, har 4 åringen finnet perlene og tømt de utover gulvet. De på plukkes opp før 1 åringen setter de i halsen. 1 åringen må i tripptrappen i mens jeg og 4 åringen plukker perler. 1 åringen hyler av full hals (vil ikke sitte i stolen). Bæresele skal visst være gull, så vi prøver det. 1 åringen opp på ryggen og gan river av meg det lille tynne ammehåret jeg  har igjen i mens vi må nok en tur på do med 4 åringen.  Nå har det gått i buksa, og vi må skifte truse og bukse, men hun nekter å kle på seg. Etter mye overtaling, nekter hun fremdeles, jeg tvangspåkler en truse (tar ikke sjansen på mer sparking fra 4 åringen) driter i buksen. 

Maten kommer på bordet. Svidde fiskeboller i klumpete saus, ihjelkokte poteter og gulerlttene ligger glemt og halvveis oppkuttet på fjøla. Ingen liker maten og alt går i søpla. 

slik er nesten hver dag nå. What to do? 

Anonymkode: dc1af...ae6

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lekegrind? 

Jeg setter på skjerm hvis jeg merker at jeg selv er på bristepunktet, og at det faktisk ikke går😅 Det tar deg 20 minutter å lage middagen, sett på noe litt roligere barne tv, som begge kan trives med. Så lenge det ikke blir rutine å gjøre det sånn, så ser jeg ikke noe problem med det. 

Anonymkode: 2d89d...42a

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Forberede det meste av middagen om kvelden når ungene er i seng, f eks som til i dag: lage sausen og skrelle/kutte opp grønnsakene.

Anonymkode: ba179...10f

• Liker 27
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager enkle middager de dagene jeg lager. I helgene lager vi opp en hel del ekstra som vi fryser ned og bare kan varme opp senere. Ellers går det ikke rundt 😅

Anonymkode: 77b18...81e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her ser de mest på skjerm. 1 åringen har noen ganger sittet i Tripp trapp og lekt med barneleker, mens 4 åringen har «hjulpet» til på kjøkkenet. Godtar skjerm da begge er slitne etter intensive barnehagedager, gjør heller noe ute og sammen etter maten. Gjør klart mye av middagen kvelden i forveien.

Anonymkode: ff9ef...aec

• Liker 4
Gjest Robin666
Skrevet

Kan ikke pappa passe barna mens du lager mat? 

AnonymBruker
Skrevet

Du bør senke terskelen for middag, og forberede det meste dagen før. Har nå en på 2 og en på 5, og det blir enten skjerm, veldig enkel middag (fiskekaker med ketchup) eller middag laget på forhånd. Rester er gull. Lager alltid dobbel porsjon. 

Anonymkode: 17c50...83e

• Liker 4
Skrevet

Hadde det på samme måte, bare at i tillegg til 1 åringen og 4 åring så hadde jeg en 3 åring🤭 Smått kaos var det, det skal jeg innrømme😂 Lag opp sauser og frys ned til en gang du trenger det. Jeg laget ofte store gryter i helgene på kveldstid, og så hadde vi rester til minimum et par dager av kommende uke. 

Ps: IPad er lov!

ps 2: Det blir snart bedre😊

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du bør senke terskelen for middag, og forberede det meste dagen før. Har nå en på 2 og en på 5, og det blir enten skjerm, veldig enkel middag (fiskekaker med ketchup) eller middag laget på forhånd. Rester er gull. Lager alltid dobbel porsjon. 

Anonymkode: 17c50...83e

Lavere terskel enn fiskeboller? 😬

Anonymkode: 0f1c9...a80

• Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

Vi har et stort kombinert kjøkken- og stueområde som kan stenges av, dette området er 100% barnesikret. Så om jeg er på kjøkkenet kan de bare leke og herje rundt meg så mye de vil. Det redder meg ikke fra bleieskift-pauser selvfølgelig, og det hender jeg lager mat med en unge på armen, men slipper iallefall perleuhell og "ikke rør den der!". 

(Å tømme grytelokk-skapet er supermorsomt for både 2-åringen og 3-åringen.)

Anonymkode: 3336e...2af

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Lekegrind? 

Jeg setter på skjerm hvis jeg merker at jeg selv er på bristepunktet, og at det faktisk ikke går😅 Det tar deg 20 minutter å lage middagen, sett på noe litt roligere barne tv, som begge kan trives med. Så lenge det ikke blir rutine å gjøre det sånn, så ser jeg ikke noe problem med det. 

Anonymkode: 2d89d...42a

1 åringen hater lekegrind, og ser ikke på skjerm med enn maks 5 minutt. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
Robin666 skrev (15 minutter siden):

Kan ikke pappa passe barna mens du lager mat? 

Han kommer senere hjem, er ikke hjemme før middagen er ferdig. Han rydder opp da😅

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette måltidet lager du fint kvelden før, mens de sover. Og varmer i mikro. 

Anonymkode: 172e5...925

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Vi har et stort kombinert kjøkken- og stueområde som kan stenges av, dette området er 100% barnesikret. Så om jeg er på kjøkkenet kan de bare leke og herje rundt meg så mye de vil. Det redder meg ikke fra bleieskift-pauser selvfølgelig, og det hender jeg lager mat med en unge på armen, men slipper iallefall perleuhell og "ikke rør den der!". 

(Å tømme grytelokk-skapet er supermorsomt for både 2-åringen og 3-åringen.)

Anonymkode: 3336e...2af

Da tar de livet av hverandre, enten med vilje eller med uhell😂😇

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å lage middag kvelden (når barna er i seng, evt. når far er hjemme og kan ta dem) i forveien. Varm den opp neste dag, raskt og enkelt :) 

Anonymkode: bb600...ab8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er du virkelig så håpløs, TS?

Dette var ikke morsomt i det hele tatt. Mer urovekkende.

Anonymkode: 0990a...bdc

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Begynn å lag mat som kan tilberedes i mikro.

Dampkoker fryste grønnsaker i mikro, like næringsrikt som ferske grønnsaker.

Kjøp ferdig hvit saus som varmes i mikro, med fiskeboller oppi.

Foretrekker kokte poteter på vanlig vis, men du kan kjøpe ferdig kokte poteter for mikro, større pakker på Rema. Evt lage poteter som bakte poteter i mikro.

Ja, det koster littegrann mer. MEN - aldri mer stress med mat som koker over, svir seg osv. I verste fall må du sette på noen sekunder ekstra varming, om du ble avbrutt underveis.

Anonymkode: b6d31...a2a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er du virkelig så håpløs, TS?

Dette var ikke morsomt i det hele tatt. Mer urovekkende.

Anonymkode: 0990a...bdc

Er du virkelig så ufordragelig?

Teksten var både beskrivende og skrevet på en artig måte.

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Lavere terskel enn fiskeboller? 😬

Anonymkode: 0f1c9...a80

Både rema 1000 og de andre har ferdig pølsegryte, fiskesuppe osv i pose. Frossen ferdigpizza og ferdigspai er enkelt. Hvis du ikke vil ha frekke løsninger får du lage middagen om kvelden, som andre sier. Lag da flere posisjoner samtidig. Hadde aldri giddet å sette på potene i det ettermiddagskaoset.

Anonymkode: 7ddce...c41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er mødre så hjelpesløs blitt? Jeg hadde barn med 1 år imellom. Allikevel klarte jeg å gjøre husarbeid, lage middager hver dag, ta meg av begge barna. Ikke brukte jeg tv som barnepass heller. De lekte på kjøkkenet eller stua og jeg har nok gått mange tusen skritt hver eneste dag for å passe på de.

Noen ganger satt ene på kjøkken benken og den andre på armen mens jeg rørte i grytene eller gjorde andre ting.

Du høres utrolig hjelpesløs ut. Anbefaler deg å se på videoer fra Vietnam, Thailand, Land i Afrika hvor de har mer enn 2 barn og mødrene må klare seg selv. Kanskje du skjønner stedet er deg det er noe mangel på og ikke noe annet.

Anonymkode: b3d25...f6a

• Liker 14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...