Gå til innhold

Mamma slo meg i hjemlandet og mente hun kunne gjøre hva hun ville i hjemlandet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var så usikker på hvor jeg skulle plassere dette, men jeg prøver meg her. 
Jeg er i hjemlandet med mamma og min lillesøster på 18 år, og pappa. Jeg kom litt for sent hjem, og da slo mamma og pappa meg veldig mye. De gjør aldri sånt i Norge. Jeg har på følelsen av at de tror at de kan gjøre hva de vil med meg siden vi ikke er i Norge.  De lugget meg, sparket meg, og til og med lagde blåmerker på meg. 

Ettersom jeg er 21 år gammel, kan jeg ikke ringe barnevernet, i tillegg til at min yngste søster er 18 år - så vil ikke barnevernet ha noe å si. 
men spørsmålet mitt er: gjelder straffeloven i utlandet også? De snakket om å tvangsskinne håret mitt om jeg kjeftet tilbake på de, og de slo og slo hele tiden. Jeg endte opp med å dra på hotell. Hva kan jeg gjøre? Kan straffeloven gjelde i utlandet? (Vil legge til at jeg er på ferie i et europeisk land, om det har noe å si for loven) 

Anonymkode: 4ffe6...efc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du legitimasjon og penger til å komme deg hjem selv?

Kan du be om hjelp til flybilletter av noen andre?

Kutt så all kontakt med disse grusomme menneskene.

Anonymkode: 0b140...888

• Liker 38
AnonymBruker
Skrevet

Er det er norsk ambassade i nærheten av der du er ? 
En norsk statsborger kan få hjelp fra UD og ambassaden . 
Du kan jo ringe hjem til Norge og spørre også

Anonymkode: 7f799...27c

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst så håper jeg det går bra med deg. Også har jeg et spørsmål? Hvordan har din barndom vært? Høres ikke ut som din mor er 100% god i hodet, og heller ikke egnet til å ha barn. Det er ganske grovt å sparke og slå, og true med å skinne. Dette kan du melde til politet i Norge. Straffeloven kan i noen tilfeller anvendes. Og dette burde være et tilfelle! 

Anonymkode: 171b0...452

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, mamma har tatt mitt pass, og jeg får det ikke tilbake. Penger fikser jeg den 12.  Jeg får dobbelt lønn siden jeg har to jobber i Norge, og har jobbet dobbelt 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Norsk lov gjelder for norske statsborgere også i utlandet. Det ble spesifisert da debatten om sexkjøp i Riga sto på spm verst 

Anonymkode: e1a8e...9a7

• Liker 27
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Først og fremst så håper jeg det går bra med deg. Også har jeg et spørsmål? Hvordan har din barndom vært? Høres ikke ut som din mor er 100% god i hodet, og heller ikke egnet til å ha barn. Det er ganske grovt å sparke og slå, og true med å skinne. Dette kan du melde til politet i Norge. Straffeloven kan i noen tilfeller anvendes. Og dette burde være et tilfelle! 

Slik jeg har forstått det, men jeg er ingeniør og ikke jurist, gjelder norsk straffelov for norske borgere i utlandet. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, mamma har tatt mitt pass, og jeg får det ikke tilbake. Penger fikser jeg den 12.  Jeg får dobbelt lønn siden jeg har to jobber i Norge, og har jobbet dobbelt 

Da ville jeg fått hjelp av ambassaden til å hente passet ditt.

• Liker 34
AnonymBruker
Skrevet

Oppfør deg lydig til dere kommer hjem igjen. Så håper jeg inderlig at du klarer å avskjære all kontakt med dem. 

Anonymkode: 97e1e...6df

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det en ambassade i nærheten kan de hjelpe deg med nødpass dersom du vil reise hjem? 

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
Tiuren skrev (1 minutt siden):

Er det en ambassade i nærheten kan de hjelpe deg med nødpass dersom du vil reise hjem? 

Ambassaden er ikke i nærheten. Jeg må kjøre veldig langt for å fikse det, men jeg er ganske redd å være hjemme. Mamma skriker hele tiden, og min lillesøster har mistet all matlyst siden hun er livredd selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norsk lov gjelder for norske statsborgere også i utlandet. Det ble spesifisert da debatten om sexkjøp i Riga sto på spm verst 

Dette er ikke helt korrekt. Det er kun de bestemmelsene straffeloven sier at gjelder selv om de er utført i utlandet som er straffbare.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Norsk straffelov gjelder i utlandet, ja. Sexkjøpsloven finner du i straffeloven som altså effektueres overfor norske borgere i utlandet når de vel kommer til Norge, ja.

Anonymkode: 6afe7...7a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Siden du er i et europeisk land - ingen land i Europa tillater vel at en begår overfall og vold mot andre voksne, selv om en er i familie.

Lokalt politi og nærmeste ambassade for hjelp med pass, om politiet ikke inndrar stjålne personlige eiendeler for deg.

Anonymkode: f4257...a50

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg var så usikker på hvor jeg skulle plassere dette, men jeg prøver meg her. 
Jeg er i hjemlandet med mamma og min lillesøster på 18 år, og pappa. Jeg kom litt for sent hjem, og da slo mamma og pappa meg veldig mye. De gjør aldri sånt i Norge. Jeg har på følelsen av at de tror at de kan gjøre hva de vil med meg siden vi ikke er i Norge.  De lugget meg, sparket meg, og til og med lagde blåmerker på meg. 

Ettersom jeg er 21 år gammel, kan jeg ikke ringe barnevernet, i tillegg til at min yngste søster er 18 år - så vil ikke barnevernet ha noe å si. 
men spørsmålet mitt er: gjelder straffeloven i utlandet også? De snakket om å tvangsskinne håret mitt om jeg kjeftet tilbake på de, og de slo og slo hele tiden. Jeg endte opp med å dra på hotell. Hva kan jeg gjøre? Kan straffeloven gjelde i utlandet? (Vil legge til at jeg er på ferie i et europeisk land, om det har noe å si for loven) 

Du kan absolutt anmelde dem både i landet du er i og i Norge. Du må kontakte nærmeste ambassade/konsulat og forklare situasjonen din, de kan hjelpe deg med både reisebevis/nødpass og andre praktiske ting. Godt du kom deg på ett hotell! Send meg gjerne en melding, jeg hjelper deg å finne ut av praktiske ting om du ønsker! 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Mener Røde Kors har enhjelpetelefon. MiRA-senteret kan muligens ogsåhjelpe. Pass på deg selv❤️

Anonymkode: e5999...b81

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ta med deg søsteren din også da. Ikke greit at dem skifter brått personlighet pga de plutselig er tilbake i sitt hjemland og syns det er greit å slå.

Vil gjerne gi deg en stor klem ❤️ Og håper du finner ut av det

Anonymkode: eefae...eff

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Siden du har to jobber, så er det her kredittkort kommer inn. Som 21-åring burde du ha et eller annet kredittkort. Det burde heller ikke være noe problem å kunne få et kredittkort med en 10.000 eller 20.000 kr kredittgrense. 

Så du trenger ikke vente til du får lønn den 12.august, som du selv sier. Det er bare snakk om 3 dager, men du har sikkert ventet lenger enn dette og når du er i en slik voldelig situasjon, så føler 3 dager som 3 år. 

Det er også rart at ingen av de jobbene gidder å gi deg et forskudd på lønna med tanke på situasjonen du er i, men igjen, KREDITTKORT eller FORBRUKSLÅN. 

Du trenger ikke vente til den 12.august. 

Second Option: Har du generell studiekompetanse? Hvis ja, så kunne du tatt en hvilken som helst studieplass på Resttorget, betalt semesteravgift og søkt lån hos Lånekassen. I disse dager mottar studenter det "store" lånet. En del har allerede mottatt det. 

Du gjorde ingen av disse delene - verken kredittkort eller forbrukslån eller betalt simpel semesteravgift for et helt tilfeldig studie, slik at du kan få lånet fra Lånekassen.

Ambassaden, sier du, ligger langt unna. Vel, nå har du fått flere viktige forslag angående hvordan du kan skaffe deg penger.

Needless to say, det er en grunn til at man ikke skal reise til utlandet under en pandemi, men spesielt ikke som en ung kvinne hvis foreldrene dine har en kulturell bakgrunn der det er vanlig å jule opp sine barn. 

Det er fortsatt mange land i Europa der man kan jule opp både kona og barna med "ulik styrke", slik som flere land på Balkan, Ukraina, Moldova, Hviterussland og Russland i tillegg til Tyrkia, for å nevne noen. 

Anonymkode: 44204...75b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ambassaden er ikke i nærheten. Jeg må kjøre veldig langt for å fikse det, men jeg er ganske redd å være hjemme. Mamma skriker hele tiden, og min lillesøster har mistet all matlyst siden hun er livredd selv. 

Har du noe å kontakte i Norge som kan kontakte UD, gå til avisen eller noe annet?

Anonymkode: 2fa94...07c

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...