Gå til innhold

Er det vanlig å sende første/andreklassinger på døra til andre for å leke uten å avtale først?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det ringte for litt siden på døra her og der stod det ei jente på 8 og lurte på om dattera vår ville leke. Jeg har aldri sett jenta før men skjønte at hun bodde litt nedi gata. De hadde tydeligvis avtalt på sfo å leke sammen. Greit nok det. Men jeg aner ikke helt hvor hun bor og aner ikke hvem foreldrene er. Er det bare meg som er sær eller er det vanlig å sende barna bort til andre på denne måten -til mennesker man aldri har møtt før? For alt de vet så er vi grusomme mennesker. Er alle så naive? Og er det inne vanlig folkeskikk at foreldrene introduserer seg I DET MINSTE på ei mld eller noe? 

Anonymkode: 50e8e...cf6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn trenger litt frihet de også. Jeg syns du er litt hønemor her. De må lære seg å finne på noe sammen uten at voksne skal tilrettelegge og involvere seg hele tiden. Da ender de opp med å ikke klare å finne venner selv når de er så store at voksne ikke tilrettelegger for dem. Da får man ensomme unge voksne og det vil vi ikke ha. 

• Liker 41
Skrevet

Ja, det er vanlig! Jeg ble veldig glad da de kom i den alderen at de begynte å oppsøke hverandre her uten at vi foreldre trengte å avtale først.

• Liker 40
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Ulrikke said:

Ja, det er vanlig! Jeg ble veldig glad da de kom i den alderen at de begynte å oppsøke hverandre her uten at vi foreldre trengte å avtale først.

Helt enig her altså. Vi har kjøpt mobiltelefon til vårt barn på snart 8 år slik at ungene kan ringe hverandre og avtale besøk uten at vi er involvert. 

Anonymkode: e24f8...eb6

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Helt normalt. 

Anonymkode: 25870...057

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det ringte for litt siden på døra her og der stod det ei jente på 8 og lurte på om dattera vår ville leke. Jeg har aldri sett jenta før men skjønte at hun bodde litt nedi gata. De hadde tydeligvis avtalt på sfo å leke sammen. Greit nok det. Men jeg aner ikke helt hvor hun bor og aner ikke hvem foreldrene er. Er det bare meg som er sær eller er det vanlig å sende barna bort til andre på denne måten -til mennesker man aldri har møtt før? For alt de vet så er vi grusomme mennesker. Er alle så naive? Og er det inne vanlig folkeskikk at foreldrene introduserer seg I DET MINSTE på ei mld eller noe? 

Da spør du jenta om hvor hun bor da serru. Er ikke vanskeligere enn det. Du kan faktisk bli kjent med henne og familien hennes også om du ikke er så jævla prippen, det er bare å rusle ned i gata og slå av en prat.

• Liker 28
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig er det vanlig! Hvordan skulle det ellers foregå? Slitsomt for deg å bli kjent med foreldrene først. Barna må selv få velge venner. 

Anonymkode: fc301...2fb

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, det er vanlig 😂 Hva gjorde du da du var på samme alder, ringte moren din til mødrene til vennene dine for å avtale eller avtalte du selv? 

Anonymkode: a4b50...8de

Når jeg var 7/8 så avtalte foreldrene om det passet. Og foreldrene hadde hilst på hverandre/vært hjemme hos hverandre først.

Skrevet

Her gjør vi det så lenge de kan gå til hverandre. Om ikke sjekker vi at det passer. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo kjempedeilig at de ordner opp Selv. Og hvorfor må du møte foreldrene først? Er det en dårlig amerikansk film? Det er vel bare å spørre ungen hva hun heter og for eks. spørre om foreldrene hennes vet hvor hun er. 

Anonymkode: 13e67...ccf

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Så dere er komfortable med å sende deres barn hjem til ukjente mennesker? Enig i at de skal finne sine egne venner men hva om hjemmeforholdene ikke er bra?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker som TS. Men bor i et boligfelt uten lekeplass, så jeg er svært skeptisk til HVA de skal gjøre sammen. Her avtales heldigvis de fleste treff, da de jevngamle ikke bor i samme boligfelt og må har bilskyss for «playdates».

Anonymkode: 1e086...a6e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i at de skal finne sine egne venner men hva om hjemmeforholdene ikke er bra?

Hva mener du egentlig med det?

• Liker 12
Gjest venom31
Skrevet

Det var vanlig før i tiden ja, og savner den tiden da man bare kunne stikke innom.

AnonymBruker
Skrevet
Svigermor skrev (Akkurat nå):

Hva mener du egentlig med det?

Tja, pedofile, rus, vold, krangling blant voksne osv osv… det er slett ikke alle hjem som er på stell. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så dere er komfortable med å sende deres barn hjem til ukjente mennesker? Enig i at de skal finne sine egne venner men hva om hjemmeforholdene ikke er bra?

Skal hun flytte inn? De fleste tåler litt annerledeshet en ettermiddag eller fler uten å bli skadet for livet! 

Anonymkode: 13e67...ccf

• Liker 32
AnonymBruker
Skrevet
Strange Doll skrev (5 minutter siden):

Her gjør vi det så lenge de kan gå til hverandre. Om ikke sjekker vi at det passer. 

Så da vet du hvem foreldrene er med andre ord?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...