Gå til innhold

Er klimakrisen en eksistensiell krise?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er klima et sprørsmål om liv og død?

Hvis det er det bør tiltakene speile den krisne det er. Hvis noen setter mitt liv i fare vil jeg gjøre hva som helst for å stoppe dem.

Hvis oljeprodusenter setter folks livi fare, må vi gjøre det vi kan for å forsvare våre liv. I de fleste tilfeller betyr det krig. Er du villig til å krige for å redde ditt liv?

Hvis vi ikke er villig til å krige for å redde våre liv. Da er ikke klimakrisen en eksistensiell krise. Og da kan man slutte å snakke om om klima som om dommedagen er nær.

Verden må bestemme seg.

Anonymkode: 89afd...b53

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvis det er det bør tiltakene speile den krisne det er. Hvis noen setter mitt liv i fare vil jeg gjøre hva som helst for å stoppe dem.

Hvis oljeprodusenter setter folks livi fare, må vi gjøre det vi kan for å forsvare våre liv. I de fleste tilfeller betyr det krig. Er du villig til å krige for å redde ditt liv?

Hvis vi ikke er villig til å krige for å redde våre liv. Da er ikke klimakrisen en eksistensiell krise. Og da kan man slutte å snakke om om klima som om dommedagen er nær.

Verden må bestemme seg.

Skjønner hva du vil fram til, men jeg tror du har misoppfattet hva en eksistensiell krise er. Det er når du begynner å lure på hva, hvordan, hvorfor osv. når det gjelder ditt eget liv. Hvordan havnet jeg her? Hvorfor er jeg her? Hva er meningen med livet? Sånne ting. Om klimakrisen truer menneskers/menneskehetens eksistens blir noe annet, og det er vel det du mener. 

Om klimakrisen truer og tar liv? Utvilsomt, men det er ikke bare å stoppe verden heller. Om vi for eksempel plutselig slutter å utvinne olje og gass nå, ville det direkte og indirekte ført til det totale kaos, og slett ikke gjort det noe tryggere å være menneske. Så og si all transport hadde stoppet opp, men drivstoff er jo langt ifra alt olje og gass brukes til. Du har produksjon av alt mellom himmel og jord, varme, klær, maling, veier, hustak, kosmetikk, byggematerialer, medisiner, plast (ta en titt rundt deg og se hvor mye plast egentlig brukes til) for å nevne noe. Verden hadde kollapset totalt og ført til rene "Mad Max" tilstander. Det er nok til alles beste å ta det sakte men sikkert, selv om det koster å nå målet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (4 timer siden):

Skjønner hva du vil fram til, men jeg tror du har misoppfattet hva en eksistensiell krise er. Det er når du begynner å lure på hva, hvordan, hvorfor osv. når det gjelder ditt eget liv. Hvordan havnet jeg her? Hvorfor er jeg her? Hva er meningen med livet? Sånne ting. Om klimakrisen truer menneskers/menneskehetens eksistens blir noe annet, og det er vel det du mener. 

Du blander nok "eksistensiell" med "eksistensialisme". "Eksistensiell" er et ord for det å eksistere, å være til. En eksistensiell trussel eller krise i hovedinnlegget, er altså noe som truer menneskehetens liv på jorda.

Anonymkode: 45eb5...f4e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig hjelper ikke akkurat miljøet eller oss det heller da. Tror ingen som er for miljø og stoppe olje vil ha massemord akkurat.

Anonymkode: 0d46c...645

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du blander nok "eksistensiell" med "eksistensialisme". "Eksistensiell" er et ord for det å eksistere, å være til. En eksistensiell trussel eller krise i hovedinnlegget, er altså noe som truer menneskehetens liv på jorda.

Og en eksistensiell krise er altså når man blir overveldet av usikkerhet og spørsmål rundt egen eksistens. Ikke at verden holder på å gå under. https://www.google.no/amp/s/utforsksinnet.no/eksistensielle-kriser-utover-lidelse/%3famp=1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at spørsmålet omkring valg man tar i forhold til miljøet, kan kalles eksistensielle spørsmål. Hvis jeg bruker litt mer av mitt liv til å gå istedenfor å fortsetter å kjøre bil, hva gjør det med livet mitt om 20 år? Hvis jeg ofrer litt av min fritid og deltar på plukking av plast, endrer det livet for mine barn? Hvilken betydning har mine handlinger her og nå for min egen og mine barns eksistens nå og i fremtiden?

Eksistensialisme handler både om ens eget liv, men også om fellesskap og samspill med andre. Hvordan skal jeg eksistere hvis andre fortsetter å gjøre ting som ikke gagner miljøet? Og omvendt, hvordan skal andre få det bedre, om jeg velger å ikke ta hensyn til miljøet i mine valg av handling?

Krig blir da ikke en løsning. Løsningen er samhold og en felles forståelse av problemet. Det blir en dypere forståelse av at skal vi alle fortsette å eksistere, så betyr det at vi alle må gi avkall på noe. "Hva er du villig til å gi avkall på" tenker jeg blir et av de mest vesentlige spørsmålene vi må ta stilling til. Samtidig må dette kobles opp til "Hva oppnår jeg og andre ved at jeg gir avkall på dette?" Målet må være at man oppfatter gevinsten ved avkallet som større enn tapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klimakrisen er eksistensiell, for nordmenn. Årsaken er media og den særnorske miljølobbyen. I større byer utenlands er det en reell miljøkrise. Vi har ikke en gang en miljøkrise i Norge. 

Anonymkode: f73cd...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påkrevd skrev (6 timer siden):

Og en eksistensiell krise er altså når man blir overveldet av usikkerhet og spørsmål rundt egen eksistens. Ikke at verden holder på å gå under. https://www.google.no/amp/s/utforsksinnet.no/eksistensielle-kriser-utover-lidelse/%3famp=1

eksistensiell adj.

1 eksistensialistisk

2 som gjelder eller er avgjørende for den menneskelige eksistensen

krise

krise m1, f1 (gjennom tysk og, fransk, fra gresk krisis 'avgjørelse')1 avgjørende vendepunkt i sykdom

2 svært vanskelig situasjon, akutte vanskeligheter

Les ordboka dersom du er usikker på hva ord betyr. 

Bokmålsordboka | Nynorskordboka (uib.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg leste overskriften begynte å lure på om det var filosofisk diskusjon på gang på selveste søppelfyllinga vi kaller KG men neida, det var bare noen som hadde brukt noen ord feil 😂

Anonymkode: fb8a4...c91

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Verden må bestemme seg.

Selvsagt er det en eksistensiell krise! Jeg vil bli positivt overrasket om sivilisasjonen står i 2050..!  I menneskehetens 200 000 årige historie er klimakrisen den desidert største utfordringen så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

FN har begynt å regne på det, og foreløpig ser det ikke så veldig alvorlig ut: de regner med at 76 millioner  skal dø på grunn av klimakrisen fram til 2030.

Litt avhengig av hvordan progresjonen er, er det overkommelig. 

Utfordringen i Norge, er at vi er så avhengig av naturressurser: hva gjør vi hvis fisken flytter ut og vannkraften slutter?

Men det er i og for seg ikke dødelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

eksistensiell adj.

1 eksistensialistisk

2 som gjelder eller er avgjørende for den menneskelige eksistensen

krise

krise m1, f1 (gjennom tysk og, fransk, fra gresk krisis 'avgjørelse')1 avgjørende vendepunkt i sykdom

2 svært vanskelig situasjon, akutte vanskeligheter

Les ordboka dersom du er usikker på hva ord betyr. 

Bokmålsordboka | Nynorskordboka (uib.no)

Ja. En ordbok er fin å bruke til enkeltord. Setter man ord sammen, har de ofte en helt egen betydning. En dåse er en liten beholder eller slang for et kvinnelig kjønnsorgan. Mikkel er et guttenavn. En dåsemikkel, derimot, er ingen av delene. Arme riddere skulle man vel tro, ut fra de enkelte ordenes betydning, være noe sånt som en fattig/svak adelsmann, men neida, det er en matrett.

Men hvorfor gjøre det så vanskelig.? Prøv å google eksistensiell krise og se hvor mye du finner om farer for menneskehetens eksistens. Samtidig kan du jo legge merke til alt du sannsynligvis finner om psykologi, spørsmål og bekymringer rundt egen eksistens. Det er virkelig bare tull å skulle diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...