Lafamiglia Skrevet 9. august 2021 #41 Del Skrevet 9. august 2021 En tallerken er per definisjon ganske stor. Så det gir rett og slett ikke mening å snakke om kaketallerken, med mindre man bruker digre tallerkener med plass til mange kakestykker på (noe jeg aldri har sett). Og fat er noe man bruker til servering, og ikke noe man spiser fra. Sånn. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kwest Skrevet 9. august 2021 #42 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): 89 tallet? Anonymkode: aaedf...d77 Skriveleif😅 mente 80tallet😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #43 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er du bevisst på å si asjett til små tallerkener? Samboeren min får helt fnatt over at jeg sier tallerken til både små og store. Mens han mener asjett er riktig å si om tallerkener som er 23 cm eller mindre i diameter. Hva sier du? Anonymkode: d4fcc...bc3 «Fat» til alle flate tallerkner vi spiser av, hhv stort (middagstallerken) og lite (frokosttallerken) fat. Og sier videre dyptallerken, serveringsfat og tefat (det lille under kaffekoppen). Anonymkode: b6f6e...b33 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #44 Del Skrevet 9. august 2021 norw skrev (9 timer siden): Jeg som trodde at mange sier skål 😄 heter tallerken og asjett, ja, men jeg innbiller meg at jeg fort kan kalle det meste for tallerken. Skål er det som står under kaffe/tekoppen. Skål er også godteskål som ser helt annerledes ut. Anonymkode: 248a0...e28 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #45 Del Skrevet 9. august 2021 Folk sier sikkert mye rart, men det korrekte er asjett, tallerken og fat. Presist og forståelig. Jeg fatter ikke hvordan alt kan være «fat», det gir ingen mening. Lær dere riktig norsk, først som sist! Anonymkode: 72142...9e6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #46 Del Skrevet 9. august 2021 Skal man spise stor søndagsfrokost med egg, bacon, bønner og slikt blir frokostasjett for liten. Da bruker man middagstallerken. Men hva de ulike betyr gir seg jo selv på størrelsen. Anonymkode: 248a0...e28 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #47 Del Skrevet 9. august 2021 I was today older when i found out hva forskjellen på asjett og tallerken er! Trodde asjett var et penere ord for tallerken. Takk, kg! Anonymkode: 743bf...aa6 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #48 Del Skrevet 9. august 2021 Det er veldig stor forskjell på hva som er vanlig i fht. dialektene. Husker når jeg flyttet østover for mange år siden, og lurte fælt på hva de snakket om når de nevnte skål og bolle. Og skjønte ingenting da de kalte det vi kalte panne for en gryte eller kasserolle. Jeg ble en gang bedt om å finne frem skåler. Jeg kom med boller. De mente tefat. .... Anonymkode: 5adf5...478 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #49 Del Skrevet 9. august 2021 Og til deg, TS: Dette er ikke noe samboeren din «mener». Det er sånn det er. Kan du ikke bare ta til deg lærdommen (hvis dette har gått deg hus forbi til nå?). Han har rett, det er ikke noe å diskutere. Anonymkode: 72142...9e6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #50 Del Skrevet 9. august 2021 Både og. Noen ganger sier jeg "asjett", andre ganger sier jeg "tallerken". Tror ikke det er noen spesiell logikk i når jeg bruker det ene eller andre heller. Anonymkode: 2aa77...0e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kittykat Skrevet 9. august 2021 #51 Del Skrevet 9. august 2021 Jeg sier både stort og lite fat/stor og liten tallerken. For meg er det det samme, uansett om de er store eller små. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #52 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Og til deg, TS: Dette er ikke noe samboeren din «mener». Det er sånn det er. Kan du ikke bare ta til deg lærdommen (hvis dette har gått deg hus forbi til nå?). Han har rett, det er ikke noe å diskutere. Anonymkode: 72142...9e6 Han har rett. Men man forstår hva man mener om en bare sier tallerken eller liten tallerken også. Anonymkode: a496d...ebd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villfisker Skrevet 9. august 2021 #53 Del Skrevet 9. august 2021 Flisespikkeri 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #54 Del Skrevet 9. august 2021 Noen ganger er det greit å sitere wikipedia, siden det tydeligvis er vanskelig for en del her inne å forstå hva dialekt har å si for bruk av ord: Noen steder i Norge (særlig på Vestlandet) benyttes også ordet fat i stedet for asjett eller spisetallerken som en del av dagligtalen. Andre steder brukes ordet fat kun i betydning av en større tallerken for distribusjon av mat til mindre enheter hvor maten fortæres. Anonymkode: 4507e...481 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 9. august 2021 #55 Del Skrevet 9. august 2021 "Middagstallerk" om store og "frokost-tallerk" om små. Asjett er sånne bittesmå tallerkener i pen-serviser, sånt som man tar frem til gjester, med kaffekopper som er såvidt store nok til espresso. Sånn typisk bestemorservise til kaffebesøk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #56 Del Skrevet 11. august 2021 Min far fra nord bruker ordet asjett. Her i vest sier de fleste tallerken, stor eller liten. Dette handler nok mest om dialektforskjeller innad i vårt vakre land! Anonymkode: 1e222...f6a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #57 Del Skrevet 11. august 2021 Her kalles alt for fat😀 uansett størrelse 😀 (Trøndelag) Anonymkode: 418de...ad5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2021 #58 Del Skrevet 11. august 2021 Har alltid trodd at det var en dialektgreie. Jeg er fra Oslo og sier asjett og tallerken, mannen er fra Trøndelag ig sier fat om alt. Anonymkode: 994db...f3b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå