Gå til innhold

Lønnstilskudd fra nav, er man fast ansatt i bedriften?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vist arbeidsgiver får varig lønnstilskudd fra nav, er jeg fast ansatt da? eller hvordan fungerer dette? Står jeg som fast ansatt i kontrakten da eller hvordan fungerer dette? 

hvor mye får arbeidsgiver dekket? 

Anonymkode: 003e4...18f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prosenten er forskjellig, mener jeg på. I mitt tilfelle (ikke varig, men det er det arbeidsgiveren prøver å få til, kun for å spare penger) så er den på 40%. Arbeidsgiveren betaler 100%, jeg får 100% vanlig lønn, men han (sjefen) får tilbake etterskuddsvis at det han har betalt i lønn.

Av egenmeldingsdager og feriedager osv så ER det som om man er helt ekte fast ansatt. Skal være iallefall. Jeg har (får) aldri ferie, så det blir jo et problem i fremtida 😕

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da er du fast ansatt med arbeidskontrakt. Hvor mye arbeidsgiver får dekket avhenger av funksjonsgrad, men opptil 66%.

Anonymkode: e3dc0...871

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
MRN skrev (1 minutt siden):

Prosenten er forskjellig, mener jeg på. I mitt tilfelle (ikke varig, men det er det arbeidsgiveren prøver å få til, kun for å spare penger) så er den på 40%. Arbeidsgiveren betaler 100%, jeg får 100% vanlig lønn, men han (sjefen) får tilbake etterskuddsvis at det han har betalt i lønn.

Av egenmeldingsdager og feriedager osv så ER det som om man er helt ekte fast ansatt. Skal være iallefall. Jeg har (får) aldri ferie, så det blir jo et problem i fremtida 😕

Er ikke til å stille under stol at de mest useriøse arbeidsplassene også er mest ivrig på å ha flest lønna av nav. Vet det veldig godt, siden jeg havnet på en sånn plass selv. 

Du har selvfølgelig krav på ferie. Her er det vel en slags utpressing ute og går siden sjefen ikke får tak i folk, eller?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vilkåret for at en bedrift får lønnstilskudd er jo at man blir ansatt på vanlige vilkår. Så om du blir ansatt så skal det mye til for at du mister jobben. Med mindre du er helt udugelig da. 

Anonymkode: e5209...15c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke til å stille under stol at de mest useriøse arbeidsplassene også er mest ivrig på å ha flest lønna av nav. Vet det veldig godt, siden jeg havnet på en sånn plass selv. 

Du har selvfølgelig krav på ferie. Her er det vel en slags utpressing ute og går siden sjefen ikke får tak i folk, eller?

Da bryter de ferieloven.

Anonymkode: e5209...15c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, da er du fast ansatt med arbeidskontrakt. Hvor mye arbeidsgiver får dekket avhenger av funksjonsgrad, men opptil 66%.

Oki. Vet du hva den er på når man har adhd? (har det verre enn hva som er normalt for alderen)

AnonymBruker
Skrevet
MRN skrev (8 minutter siden):

Takk for svar. Dårlig å gjøre noe sånt bare for å spare penger. Jeg er ansatt nå men som student. Men sliter så mye at jeg vil bli vanlig ansatt for å ha lengre tid på meg til å ta fagbrev. 
oi, det må du virkelig ta tak i. Selvfølgelig skal du ha ferie! 

AnonymBruker
Skrevet

Istedenfor å sitere flere, så tar jeg det samlet.

Det har blitt sagt til meg av sjefen at hvis han fikk varig lønnstilskudd for meg, så ville jeg få høyere lønn. (Jeg får altså smuler av det han sparer på å ikke betale full lønn for meg.)

Han har også sagt "du kan få noen ukers ferie på vinterstid". Vinterstid? Hvem har ferie da?! Jeg kan, med litt planlegging, ta langhelg uten større problemer. Men da får jeg ikke lønn, og etter å ha gått på NAV i X antall år har jeg nok med gjeld å nedbetale. Sammenhengende ferie har jeg ikke hatt.

Det er noe med lovverket som sier at X antall feriedager på år og X antall feriedager kan overføres til neste år og at arbeidsgiveren må "kjøpe" overskytende feriedager. Nei, er ikke sikker, men det er det som har skjedd tidligere med andre arbeidsgivere. Så en dag må jeg lese loven...

Pluss at han ikke betaler overtidstimer (bare for timen). Han tar snarveier hvor han kan ta snarveier og det inkluderer lønnstilskuddsordningen.

AnonymBruker
Skrevet
MRN skrev (43 minutter siden):

Det er noe med lovverket som sier at X antall feriedager på år

§ 5.Feriefritidens lengde

(1) (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. 

MRN skrev (46 minutter siden):

X antall feriedager kan overføres til neste år og at arbeidsgiveren må "kjøpe" overskytende feriedager.

§ 7.Tiden for ferie

(3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager)

Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales.

Ferie som i strid med lovens bestemmelser eller på grunn av forhold som nevnt i § 9 nr. 1 og 2, ikke er avviklet ved ferieårets utløp, skal overføres til det påfølgende ferieår. Hvis manglende ferieavvikling skyldes arbeidsgiver kan arbeidstaker i tillegg til overføring kreve erstatning etter § 14.

Anonymkode: 20485...66c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oki. Vet du hva den er på når man har adhd? (har det verre enn hva som er normalt for alderen)

Lønnstilskudd vurderes etter behov og funksjonsevne, ikke diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

For at bedriften kan få et varig lønnstilskudd så må du være satt til "varig nedsatt innsatsbehov", altså ufør. Da kan bedriften søke om varig lønnstilskudd så lenge du jobber der. De kan få opptil 67% av lønnen din dekket fra Nav. Du skal altså få vanlig lønn fra arbeidsgiver.

Midlertidig lønnstilskudd kan man få inntil to år om du har nedsatt arbeidsevne. (Typisk at man er i et AAP løp).  Da vil du stå som "spesielt tilpasset innsatsbehov" og får lønnstilskudd for å klare å stå i jobben din og/eller at du da yter mindre enn du opprinnelig skal. Du må ikke være fast ansatt, kan også være et vikariat. 

Du kan også få midlertidig lønnstilskudd for å komme inn på arbeidsmarkedet om det er lenge siden du jobbet. Da kan man gi for ett år. 

Anonymkode: 8343e...390

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...