Mnjah Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 https://www.dagbladet.no/meninger/hotell-fra-helvete/74084674 Er det bare meg eller mangler denne damen selvinnsikt så det holder? familien har vært på tur til Kreta, datteren testet positivt på Gardermoen og moren er sur fordi hun må på corona-hotell med datteren (fordi noen må passe datteren) Hun klager på at HUN blir smittet fordi hun måtte på hotellet? (Beklager om dette er en repost, går så fort på dette forumet) 25
Lurium Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Enig med TS. I det hele tatt lei av at enkeltpersoner får spalteplass til sutring over hendelser oppegående folk ville kalkulert inn i forkant. 35
Velour Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Karantenehotell er uansett et idiotisk og totalitært tiltak. Ikke nok med å måtte være der, men man må betale for det selv. Kommer man i fengsel er det i det minste gratis. 17
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 (endret) Det er tryggere å reise hjem til sin egen bolig i karantenetiden, men fordi en eller annen ikke har overholdt karanteneplikten så skal alle straffes kollektivt. Det var et ektepar som kunne se over til sin egen bolig fra karantenehotellet, og fikk lov å gå tur så de kunne se til boligen sin, men de måtte tilbake og sove på hotellet. Kanskje viruset smitter mer i sengen hjemme? Disse eldre menneskene hadde bare reist for å se til hytta si i de svenske skoger. Og begge testet negativt på grensen. Endret 9. august 2021 av Hvemsomhelst
2ro Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Hvemsomhelst skrev (8 minutter siden): Det er tryggere å reise hjem til sin egen bolig i karantenetiden, men fordi en eller annen ikke har overholdt karanteneplikten så skal alle straffes kollektivt. Det var et ektepar som kunne se over til sin egen bolig fra karantenehotellet, og fikk lov å gå tur så de kunne se til boligen sin, men de måtte tilbake og sove på hotellet. Kanskje viruset smitter mer i sengen hjemme? Disse eldre menneskene hadde bare reist for å se til hytta si i de svenske skoger. Og begge testet negativt på grensen. Ikke tryggere for far og den andre datteren. Får håpe det går bra uansett. Er det delta skal de ha en god porsjon flaks. 2
Blålilla Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Denne skjønte ikke jeg heller. Hun ville bli med for at datteren ikke skulle være alene. Men klikket siden de måtte dele rom. Altså- om de hadde fått hvert sitt rom så hadde jo datteren fortsatt vært alene. 18
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 (endret) Blålilla skrev (7 minutter siden): Denne skjønte ikke jeg heller. Hun ville bli med for at datteren ikke skulle være alene. Men klikket siden de måtte dele rom. Altså- om de hadde fått hvert sitt rom så hadde jo datteren fortsatt vært alene. Jeg tenker at alene på rommet er ikke det samme som alene i hotellkarantene. Også enig i at det var dumt å reise, men jeg synes at «straffen» er for høy. Endret 9. august 2021 av Hvemsomhelst
Gjest Villfisker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Velour skrev (1 time siden): Karantenehotell er uansett et idiotisk og totalitært tiltak. Ikke nok med å måtte være der, men man må betale for det selv. Kommer man i fengsel er det i det minste gratis. Helt enig. Men syns også det er like idiotisk å reise, for så å finne seg i dette. Folk burde heller holde igjen pengene, og nekte å støtte reiselivsbransjen, så lenge det stilles slike idiotiske krav.
Enda en tulling Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Villfisker skrev (4 timer siden): Helt enig. Men syns også det er like idiotisk å reise, for så å finne seg i dette. Folk burde heller holde igjen pengene, og nekte å støtte reiselivsbransjen, så lenge det stilles slike idiotiske krav. Men det er jo ikke reiselivsbransjens påfunn dette her, det er regjeringens. Selv om enkelte hoteller tjener noen kroner på kort sikt på å stille lokalene sine til disposisjon som interneringsleire, så taper de nok på lengre sikt, for hvem har vel lyst til å vende tilbake til sitt tidligere fengsel, og for alle andre aktører i bransjen er vel dette en ordning de burde ønske dit peppern gror hvis de kjenner sitt eget beste. Så jeg tviler på at det har noe for seg å boikotte dem. Regjeringen derimot gir nok beng i om så hele næringen går dukken, så er det noen som burde boikottes er det dem. Dessverre er det ikke så lett å få til, men nå er det snart valg i det minste ... 7
Carrot Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 For meg er ideen om karantenehotell litt teit, send forlk hjem i karantene / isolasjon og ha ressurser i kommunene til å følge det opp der de som må i isolasjon / karantene pga frivillige reiser selv må dekke evt kostnader som ppfølger positiv test osv.. 3
Outlander Skrevet 10. august 2021 #12 Skrevet 10. august 2021 1 hour ago, Carrot said: For meg er ideen om karantenehotell litt teit, send forlk hjem i karantene / isolasjon og ha ressurser i kommunene til å følge det opp der de som må i isolasjon / karantene pga frivillige reiser selv må dekke evt kostnader som ppfølger positiv test osv.. problemet er at straffen for oss uskyldige er stort når disse ikke følge karantenereglene, derfor kommer det smitteklinger etter disse utenlandsturer. Helt greit at folk som velger å reise må på hotell! 11
Gjest Villfisker Skrevet 10. august 2021 #13 Skrevet 10. august 2021 Enda en tulling skrev (12 timer siden): Men det er jo ikke reiselivsbransjens påfunn dette her, det er regjeringens. Selv om enkelte hoteller tjener noen kroner på kort sikt på å stille lokalene sine til disposisjon som interneringsleire, så taper de nok på lengre sikt, for hvem har vel lyst til å vende tilbake til sitt tidligere fengsel, og for alle andre aktører i bransjen er vel dette en ordning de burde ønske dit peppern gror hvis de kjenner sitt eget beste. Så jeg tviler på at det har noe for seg å boikotte dem. Regjeringen derimot gir nok beng i om så hele næringen går dukken, så er det noen som burde boikottes er det dem. Dessverre er det ikke så lett å få til, men nå er det snart valg i det minste ... Nei, men reiselivsbransjen føyer seg for dette idiotiet. Derfor burde vi folket nekte å finne oss i dette. Da hadde det aldri vært gjennomførbart å holde på som vi har gjort til nå. Carrot skrev (1 time siden): For meg er ideen om karantenehotell litt teit, send forlk hjem i karantene / isolasjon og ha ressurser i kommunene til å følge det opp der de som må i isolasjon / karantene pga frivillige reiser selv må dekke evt kostnader som ppfølger positiv test osv.. Ja, det er teit. Personlig tror jeg det er større sjanse for å bli smittet av andre også, enn om man har karantene hjemme. Menneskelig svikt og diverse avvik i hygienen forekommer. Så har man jo ventilasjonssystemet, og det at man er «muret inne» , i et bygg fullt av andre potensielle smittebærere.
Carrot Skrevet 10. august 2021 #14 Skrevet 10. august 2021 Outlander skrev (32 minutter siden): problemet er at straffen for oss uskyldige er stort når disse ikke følge karantenereglene, derfor kommer det smitteklinger etter disse utenlandsturer. Helt greit at folk som velger å reise må på hotell! Tja, utfordringen er jo at det ikke er noen gode rutiner, regler osv - det er litt slump og dump - for eksempel må de som reiser i jobb, som er isolert mens de er på jobb (eksempelvis offshore på en båt) og derfor ikke har noen reel smitterisiko også på karantenehotell i enkelte tilfeller mens andre i samme situasjon slipper basert på hvor de reiser fra uavhengig av at de reiser med chartret fly osv.. Derfor er hele tankgangen om å samle mennesker på ett sted ganske feilslått som utgangspunkt, og når man samtidig ser på den faktiske spredningen utover landet, som importsmitte er så er dette mennesker som ikke sendes til karantenehoteller men som sendes direkte til stedet de skal osv osv osv.. Verdt å ta med seg når man skal ha en mening liksom, hele bildet altså.. Villfisker skrev (22 minutter siden): Nei, men reiselivsbransjen føyer seg for dette idiotiet. Derfor burde vi folket nekte å finne oss i dette. Da hadde det aldri vært gjennomførbart å holde på som vi har gjort til nå. Ja, det er teit. Personlig tror jeg det er større sjanse for å bli smittet av andre også, enn om man har karantene hjemme. Menneskelig svikt og diverse avvik i hygienen forekommer. Så har man jo ventilasjonssystemet, og det at man er «muret inne» , i et bygg fullt av andre potensielle smittebærere. Vanlige mennesker har ikke noe makt eller myndighet til å påvirke det regjeringen velger innføre desverre - det eneste vi kan gjøre er å ta forhåndsregler som ikke å reise eller forberede oss på at ved innreise vil reglene potensielt være endret og man kan risikere å sitte 10 dager i en "smittepøl" fordi man dro satt på spissen.. Det beste er å holde seg hjemme, begrense sin omgangskrets og vente til det går over - hvis det går over.. 2
Gjest Villfisker Skrevet 10. august 2021 #15 Skrevet 10. august 2021 Carrot skrev (9 minutter siden): Tja, utfordringen er jo at det ikke er noen gode rutiner, regler osv - det er litt slump og dump - for eksempel må de som reiser i jobb, som er isolert mens de er på jobb (eksempelvis offshore på en båt) og derfor ikke har noen reel smitterisiko også på karantenehotell i enkelte tilfeller mens andre i samme situasjon slipper basert på hvor de reiser fra uavhengig av at de reiser med chartret fly osv.. Derfor er hele tankgangen om å samle mennesker på ett sted ganske feilslått som utgangspunkt, og når man samtidig ser på den faktiske spredningen utover landet, som importsmitte er så er dette mennesker som ikke sendes til karantenehoteller men som sendes direkte til stedet de skal osv osv osv.. Verdt å ta med seg når man skal ha en mening liksom, hele bildet altså.. Vanlige mennesker har ikke noe makt eller myndighet til å påvirke det regjeringen velger innføre desverre - det eneste vi kan gjøre er å ta forhåndsregler som ikke å reise eller forberede oss på at ved innreise vil reglene potensielt være endret og man kan risikere å sitte 10 dager i en "smittepøl" fordi man dro satt på spissen.. Det beste er å holde seg hjemme, begrense sin omgangskrets og vente til det går over - hvis det går over.. ja, ved å ikke reise, unngår man å utsette seg for disse kravene. At reglene stadig er i endring, gjør også at man ikke får lyst til å ta sjansen. Vil hverken på hotell eller ta noe ekkel test. Så jeg står over å reise. Syns ikke det er verdt det.
Yoshi Skrevet 10. august 2021 #16 Skrevet 10. august 2021 Jeg har lest reglene opp og i mente om reisekarantener. Og denne familien hadde ikke trengt noe hotell. Det med bilen er vanvittig rart og jeg tror dette bunner i at noen et sted ikke vet hva som gjelder når noen får positiv test. (Noe som ikke er helt nytt heller.) Jenta skal isoleres hjemme, og resten av familien skal testes på dag 3. Er de positive da, må de også i isolasjon. Her har hotellet skapt en unødvendig smitte. Så jeg er mer irritert på alle som klager over folk som klager over karantenehotell de «visste» de skulle på, når reglene er klare på at de ikke skal på hotell. 6
Yoshi Skrevet 10. august 2021 #17 Skrevet 10. august 2021 Carrot skrev (4 timer siden): For meg er ideen om karantenehotell litt teit, send forlk hjem i karantene / isolasjon og ha ressurser i kommunene til å følge det opp der de som må i isolasjon / karantene pga frivillige reiser selv må dekke evt kostnader som ppfølger positiv test osv.. Karantenehotell for hvermannsen er ikke lenger i affekt. Det gjelder kun for utenlandske borgere som ikke har et egnet sted å ha karantene. Som et eget hjem. For de med 1 dose, skal karantenen tas hjemme om du bor i landet. Du skal da ta en PCR-test på dag 3, er den negativ, kan du bryte karantenen. (Har du ingen dose, er det 7 dager, fremdeles hjemme) Når det kommer til «oppfølging» fra kommunen, fikk vi en standard sms en uke etter at vi var hjemme og altså 5 dager etter negativ test og karantenen var over. Så der kan man definitivt forberede en del. 1
ItchyBitchySpider Skrevet 10. august 2021 #18 Skrevet 10. august 2021 Mnjah skrev (På 2021-8-9 den 17.15): https://www.dagbladet.no/meninger/hotell-fra-helvete/74084674 Er det bare meg eller mangler denne damen selvinnsikt så det holder? familien har vært på tur til Kreta, datteren testet positivt på Gardermoen og moren er sur fordi hun må på corona-hotell med datteren (fordi noen må passe datteren) Hun klager på at HUN blir smittet fordi hun måtte på hotellet? (Beklager om dette er en repost, går så fort på dette forumet) Det er ikke hotellet i seg selv de reagerer på, men mangel på koronatiltak på hotellet. Hun er ikke sur fordi hun må på hotellet, hun er sur for at hennes datter ikke ble isolert, slik hun hadde blitt hjemme hos dem selv. Derfor ble mor smittet - de puttet en frisk og en syk person på samme rom med felles dusj og toalett. Noe man i henhold til alle tiltak og regler IKKE skal gjøre - den som er syk skal ISOLERES, altså ikke tilbringe tid sammen med andre i samme rom. 5
ItchyBitchySpider Skrevet 10. august 2021 #19 Skrevet 10. august 2021 Blålilla skrev (På 2021-8-9 den 18.12): Denne skjønte ikke jeg heller. Hun ville bli med for at datteren ikke skulle være alene. Men klikket siden de måtte dele rom. Altså- om de hadde fått hvert sitt rom så hadde jo datteren fortsatt vært alene. Nei, da hadde moren vært i rommet ved siden av og kunne ha bistått datteren hvis hun plutselig ble akutt syk. 2
ItchyBitchySpider Skrevet 10. august 2021 #20 Skrevet 10. august 2021 Outlander skrev (6 timer siden): problemet er at straffen for oss uskyldige er stort når disse ikke følge karantenereglene, derfor kommer det smitteklinger etter disse utenlandsturer. Helt greit at folk som velger å reise må på hotell! *smitteklynger Og nei, ingen diskuterer hotellplikten her, men at hotellet ikke overholdt restriksjoner mht isolasjon av koronasyke. De burde ha fått stor bot og blitt stengt. 4
Anbefalte innlegg