Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har fått slettet hele eller deler av studielånet?

Kan du fortelle om din erfaring?

Anonymkode: 38c90...96c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, pga. uføretrygd. Sender inn søknad, og basert på inntekten din det året du søker, så får du slettet deler, hele eller ingenting av lånet, etter fastsatte grenser.

Det har ikke noe å si hvor mye du har i lån, basert på inntekten din så får du redusert lånet til så og så mye, og får dermed en ny månedlig sum du må betale.

Eksempelvis, har du mellom 337 792 og 374 998 i inntekt i år, og søker i år, så blir lånet ditt redusert til 68 268, uansett hvor mye det var på i utgangspunktet.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Anonymkode: ebfe9...385

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Er ikke ufør jeg da, jeg vet det er enklere om man har blitt det. Tenkte å skrive i startinnlegget  at jeg ikk er ufør, men tenkte vel likevel at det kunne være greit å høre om alles erfaringer. Men burde kanskje spurt spesifikt for å få spesifikke svar.

Vet av andre som har fått godkjent sletting på annet grunnlag, så jeg vet i det minste at det er mulig selv om det ikke er straka vegen slik det kan være for uføre. (Bra for dere da, kjempebra). Dessverre så har jeg ikke kontakt noen av de jeg har fått høre fra tidligere så tenkte jeg skulle spørre her. Selv falt jeg ut pga. "vold i nære relasjoner" uten å gå nærmere inn på det. Endte opp med lav/ingen inntekt en lang periode og vil umulig klare å tjene nok de nærmest årene samtidig som at livet skal gå fremover, er på aap foreløpig. Studielånet har forlengst gått til Statens innkrevningssentral. Er mulig jeg blir ufør i fremtiden (kronisk sykdom) men det er ikke på det grunnlaget jeg kommer til å søke om sletting.

Er det noen som ikke er uføre her som har fått slettet? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar!

Er ikke ufør jeg da, jeg vet det er enklere om man har blitt det. Tenkte å skrive i startinnlegget  at jeg ikk er ufør, men tenkte vel likevel at det kunne være greit å høre om alles erfaringer. Men burde kanskje spurt spesifikt for å få spesifikke svar.

Vet av andre som har fått godkjent sletting på annet grunnlag, så jeg vet i det minste at det er mulig selv om det ikke er straka vegen slik det kan være for uføre. (Bra for dere da, kjempebra). Dessverre så har jeg ikke kontakt noen av de jeg har fått høre fra tidligere så tenkte jeg skulle spørre her. Selv falt jeg ut pga. "vold i nære relasjoner" uten å gå nærmere inn på det. Endte opp med lav/ingen inntekt en lang periode og vil umulig klare å tjene nok de nærmest årene samtidig som at livet skal gå fremover, er på aap foreløpig. Studielånet har forlengst gått til Statens innkrevningssentral. Er mulig jeg blir ufør i fremtiden (kronisk sykdom) men det er ikke på det grunnlaget jeg kommer til å søke om sletting.

Er det noen som ikke er uføre her som har fått slettet? 

Det er nok vanskeligere. Det er synd det har gått til innkreving. Med lav og ingen inntekt hadde du hatt rett på både rentefritak og betalingsutsettelser. Dette lånet t skulle bare stått ubetalt hos lånekassen hvis du hadde søkt om det i tide. Nå når det er hos SI blir det enda vanskeligere å få det slettet. 

Anonymkode: ed3fe...4cd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, pga. uføretrygd. Sender inn søknad, og basert på inntekten din det året du søker, så får du slettet deler, hele eller ingenting av lånet, etter fastsatte grenser.

Det har ikke noe å si hvor mye du har i lån, basert på inntekten din så får du redusert lånet til så og så mye, og får dermed en ny månedlig sum du må betale.

Eksempelvis, har du mellom 337 792 og 374 998 i inntekt i år, og søker i år, så blir lånet ditt redusert til 68 268, uansett hvor mye det var på i utgangspunktet.

https://lanekassen.no/nb-NO/gjeld-og-betaling/ufor/

Anonymkode: ebfe9...385

Jeg er ikke ts, men skal i samarbeid med nav søke om 80% ufør. Er veldig usikker på om jeg skal vente med evt å søke om sletting. Mangler bare 20 sp på BA. Per i dag er det ulogisk at den blir nyttig, da jeg ikke har særlig funksjonsevne; kun 20% restarbeidsevne. Har hatt 12 mnd uten studie pga mye sykehusinnleggelser. Teller på knappene om jeg skal vente med å søke sletting, og heller prøve å ta 10+10 sp over 2 semestre. Siden jeg blir gradert minsteufør hadde det vært fint å fått jobbet 20% og tjent litt. Men med over 400 000 i studielån er har jeg ikke lyst å miste muligheten for sletting🥺uff what to do😇

Helsen kan bli både verre eller bedre; umulig å si med så pass mange tilstander og sykdommer😟er 47 år.

Anonymkode: f7393...779

AnonymBruker
Skrevet

Fått slettet rentet for halvannet år imens jeg gikk på AAP. Brukte betalingsutsettelse i denne tiden, men fikk alle månedene brukt tilbake i potten siden jeg fikk slettet renter. 

Anonymkode: 1912e...09c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...