AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Jeg er i slutten av tredveårene og kom for noen måneder siden ut av et langt forhold. Jeg har et stort ønske om barn og er ikke innstilt på å begynne på ny igjen med en ny mann, sveipe på tinder osv. Jeg ønsker å bli mor mens jeg har muligheten, har god jobb, inntekt og nettverk. Min eks og jeg er fortsatt gode venner og han har tilbudt meg å være "donor" slik at jeg kan få det barnet jeg alltid har drømt om. Alternativet er fertilitetsklinikk. På den ene siden ville det vært fint å vite hvem den biologiske faren til barnet ville vært - han er frisk, sympatisk og flott å se på. Vi ville skrevet en kontrakt med betingelser oss imellom som vi var komfortable med. Jeg ville hatt foreldreansvar alene, med alle plikter og rettigheter det innebærer. Og da hadde jeg sluppet å bruke klinikk og ikke kjenne til donors identitet. Det kunne kanskje vært en fin ting, tenker jeg. På den annen side er jeg redd for at det vil bli for komplisert mellom min eks og meg, og at han vil bli følelsesmessig knyttet til barnet hvis/når han treffer det og at vennskapet vårt blir vanskelig. Han ville ikke krevd samvær, men ville ønsket å hilse på barnet av og til, sier han. Han bor på en annen kant av landet. Det vil nok være enklere å bruke en klinikk, men da får jo ikke barnet kjenne til sin biologiske far før det er 15 år, og får kanskje aldri noen relasjon med ham. Hjelp! Dette er et kjempevanskelig valg og jeg ønsker råd. Har noen gjort noe lignende, og med hell? Er det naivt å tenke at dette kan fungere? Takk på forhånd for (seriøse) svar! :) Anonymkode: 8de23...461
Pillarguri Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Dersom exen har de kvaliteter som du synes er viktig, s ville jeg definitivt gått gått for han. Da vet du hvem som er far til barnet, og om det ikke er viktig for deg i dag så kan det bli viktig for barnet en gang i fremtiden. 19
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Gå for eksen! Anonymkode: 2d789...8bf 7
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Om denne exn er så fantastisk, hvorfor er dere ikke sammen fortsatt? Anonymkode: eb493...c89 12
Jessic_a Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Hadde gått for eksen. Han virker å være raus. Hva er så farlig med at han får følelser for barnet? Da får jo barnet mulighet til en relasjon med sin far 9
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om denne exn er så fantastisk, hvorfor er dere ikke sammen fortsatt? Anonymkode: eb493...c89 Leser du innlegget? Hanner svært tydelig ikke interessert i å ha egne barn. Hallo i luken. Anonymkode: b0fbd...ca5 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Leser du innlegget? Hanner svært tydelig ikke interessert i å ha egne barn. Hallo i luken. Anonymkode: b0fbd...ca5 Er det det som er grunnen til at de ikke er sammen mer? Hvor i TS står det? Anonymkode: c7c05...af6 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Synes virkelig ikke du skal få barn med en eks som ikke skal være deltakende. Da er donor MYE bedre. Anonymkode: 94db7...0a2 8
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Jeg hadde gått for eksen. Om det verste som kan skje er at han vil ønske kontakt og samvær, så kan jeg ikke se annet enn at det i hvertfall er positivt for barnet. Anonymkode: 3d4e0...e96 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Leser du innlegget? Hanner svært tydelig ikke interessert i å ha egne barn. Hallo i luken. Anonymkode: b0fbd...ca5 Hvor stod det? Har lest HI 3 ganger, finner det ikke. Anonymkode: eb493...c89 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #11 Skrevet 9. august 2021 Jeg ville definitivt ha valgt eksen. Det er bedre for barnet å vite sitt opphav. Og det gjør jo ingenting at han får følelser for barnet sitt. Da vet jo barnet at det er elsket av begge foreldre. Anonymkode: 97848...ce4 5
Gjest loveli Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg er i slutten av tredveårene og kom for noen måneder siden ut av et langt forhold. Jeg har et stort ønske om barn og er ikke innstilt på å begynne på ny igjen med en ny mann, sveipe på tinder osv. Jeg ønsker å bli mor mens jeg har muligheten, har god jobb, inntekt og nettverk. Min eks og jeg er fortsatt gode venner og han har tilbudt meg å være "donor" slik at jeg kan få det barnet jeg alltid har drømt om. Alternativet er fertilitetsklinikk. På den ene siden ville det vært fint å vite hvem den biologiske faren til barnet ville vært - han er frisk, sympatisk og flott å se på. Vi ville skrevet en kontrakt med betingelser oss imellom som vi var komfortable med. Jeg ville hatt foreldreansvar alene, med alle plikter og rettigheter det innebærer. Og da hadde jeg sluppet å bruke klinikk og ikke kjenne til donors identitet. Det kunne kanskje vært en fin ting, tenker jeg. På den annen side er jeg redd for at det vil bli for komplisert mellom min eks og meg, og at han vil bli følelsesmessig knyttet til barnet hvis/når han treffer det og at vennskapet vårt blir vanskelig. Han ville ikke krevd samvær, men ville ønsket å hilse på barnet av og til, sier han. Han bor på en annen kant av landet. Det vil nok være enklere å bruke en klinikk, men da får jo ikke barnet kjenne til sin biologiske far før det er 15 år, og får kanskje aldri noen relasjon med ham. Hjelp! Dette er et kjempevanskelig valg og jeg ønsker råd. Har noen gjort noe lignende, og med hell? Er det naivt å tenke at dette kan fungere? Takk på forhånd for (seriøse) svar! Anonymkode: 8de23...461 Tenk på barnet her. Barnet får sjanse til å ha en relasjon med faren sin dersom du får barn med exen! Jeg hadde uten tvil gått for exen hvis jeg var deg!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Om denne exn er så fantastisk, hvorfor er dere ikke sammen fortsatt? Anonymkode: eb493...c89 Vi er ikke sammen lenger fordi rett og slett ikke var kompatible som kjærester. Men vi liker hverandre fortsatt godt, respekterer hverandre og fungerer godt som venner. Jeg ville ikke hatt delt ansvar for et barn med ham - det ville blitt for komplisert. Men hvis jeg kan ha hovedansvar, tenker jeg at det kunne fungert TS Anonymkode: 8de23...461 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 Jessic_a skrev (11 minutter siden): Hadde gått for eksen. Han virker å være raus. Hva er så farlig med at han får følelser for barnet? Da får jo barnet mulighet til en relasjon med sin far Takk for svar. Jeg er vel også litt redd for egne følelser, at jeg kommer til å ønske at vi er en familie fordi vi har felles barn - selv om vi ikke fungerte som kjærester. Men ja, at han får følelser og har omsorg for sitt eget barn er jo bare fint og naturlig Anonymkode: 8de23...461 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 Jeg kjenner ei som gjorde det, men de bor i samme by og jobbet seg mot 50/50 etter hvert som barnet ble stort nok. Hun kjente han ikke godt nok fra før (altså eksen), og sa at det var mange problemer som oppsto fordi de så ulikt på ting. Så hun angrer og ønsket heller at hun hadde gått for donor. Anonymkode: 6b99c...631 5
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): På den annen side er jeg redd for at det vil bli for komplisert mellom min eks og meg, og at han vil bli følelsesmessig knyttet til barnet hvis/når han treffer det og at vennskapet vårt blir vanskelig. Klart han kommer til å bli følelsesmessig engasjert, spesielt når du skriver hvor fantastisk han ellers er. Og hvordan skal kontrakten gjelde om han plutselig ønsker å ha barnet sitt 50/50? Sier seg selv at en kontrakt om et barn ikke blir gyldig her i Norge. Anonymkode: c2770...2c3 3
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #17 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor stod det? Har lest HI 3 ganger, finner det ikke. Anonymkode: eb493...c89 Det har aldri blitt naturlig for ham å få egne barn, men han sier at han synes det hadde vært fint om han visste at han hadde et biologisk barn, selv om jeg ville hatt hovedansvaret og daglig omsorg. Og han ville ha ønsket å ha kontakt med barnet etterhvert, men at det ville blitt opp til meg å styre (jeg tenker selvsagt at det er helt naturlig at de etterhvert kunne møtes). TS Anonymkode: 8de23...461 2
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #18 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner ei som gjorde det, men de bor i samme by og jobbet seg mot 50/50 etter hvert som barnet ble stort nok. Hun kjente han ikke godt nok fra før (altså eksen), og sa at det var mange problemer som oppsto fordi de så ulikt på ting. Så hun angrer og ønsket heller at hun hadde gått for donor. Anonymkode: 6b99c...631 Takk for svar. Nyttig å høre om dette også. Nå har jeg kjent ham i fem år og vet hva han står for. Men det er jo ingen garanti for at han kommer til å ønske mer samvær etterhvert og at vi må samarbeide mer enn det jeg i utgangspunktet er innstilt på, selv om jeg har hovedansvar som forelder. Jeg kunne virkelig ønske jeg kunne spå i fremtiden her! Anonymkode: 8de23...461
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #19 Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Klart han kommer til å bli følelsesmessig engasjert, spesielt når du skriver hvor fantastisk han ellers er. Og hvordan skal kontrakten gjelde om han plutselig ønsker å ha barnet sitt 50/50? Sier seg selv at en kontrakt om et barn ikke blir gyldig her i Norge. Anonymkode: c2770...2c3 Nettopp, det er dette som er vanskelig. Jeg kan ikke nekte ham samvær eller å ta større del av barnets liv hvis han om noen år skulle ønske det. Og det er det som er så vanskelig å vite, om det kan fungere eller om det bare blir for komplisert… Anonymkode: 8de23...461
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #20 Skrevet 9. august 2021 Om han vil være åpen donor som er åpen for «donorkontakt» med barnet: exen Ellers: donor Anonymkode: 061fa...9ef
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå