Gå til innhold

SFO eller ikke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboeren min har en sønn som skal starte i 1.klassen nå i august. Vi har søkt SFO-plass for sønnen vår to dager i uka etter skoletid. Samboeren min er uføretrygda og er for det meste hjemme hver dag, mens jeg jobber nesten 100%. Nå er vi usikker på om sønnen vår skal gå i SFO eller ikke. I kommunen vår er det totalt 37,5% av de mellom 1.klassen og 4.klassen som har en SFO-plass. Både jeg og samboeren min er bekymra for at han skal bli mobba av de andre på skolen, med tanke på at mindretallet ikke går på SFO. Barnefaren ønsker at sønnen skal få sosialt samvær og et sted å gå til etter skoletid, samtidig som han ønsker at sønnen også skal være der før skoledagen starter. Jeg mener også at sønnen vår bør oppleve sosialt samvær, men jeg er redd for at han blir lite selvstendig ved å gå på SFO. I mange SFO-er er barna kun der som oppbevaring, mens de ansatte holder på med mobilen sin. 

Hva er deres erfaring med SFO?

Hvis sønnen vår skal være i SFO i mindre enn 8 timer per uke, må vi likevel betale over 12.000 kroner for et år. Det er veldig kostbart. 

Anonymkode: 98c3f...53a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor går de aller fleste på SFO i 1. klasse. Det er viktig for det sosiale og for å bli fort kjent. 
Hva mener du med at sønnen din blir lite selvstendig ved å gå på SFO? 

Anonymkode: 85f0c...caa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For det sosiale er det supert med SFO, det et der barna kan leke og bli skikkelig kjent. 

Og de ansatte bare sitter på Mobilen? Det er feil, sfo skal ha egne månedsplaner og har fått egen rammeplan. Det skal ikke være lov for de ansatte å ha mobilen med seg rundt når de er med barna. 

Anonymkode: 02551...eed

Skrevet

Så kommer det jo litt ann på hva som skjer når han kommer hjem? Blir han aktivisert, er han ute og leker, eller er det rett foran TV/data/playstation (og blir der)?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også ufør, men mitt barn hadde full plass på SFO i første klasse. Rett og slett fordi alle andre gikk der, og vi ville ikke at han skulle falle utenfor.

Etter første klasse sluttet han etter eget ønske. Han trivdes godt det året han gikk der, men så ønsket han seg mer fritid, samt at noen av vennene hans også sluttet da.

Det kan virke dyrt nå, men om det bare blir ett år så er det lite i det lange løp. Man blir heller ikke lite selvstendig av å gå på sfo i første klasse, det kreves langt mer selvstendighet av barna der enn i barnehagen, og overgangen er stor nok.

Anonymkode: b1b96...996

• Liker 1
Skrevet

Send han, om han ikke er veldig sosial og selvstendig ellers. 

Corona ødela mye for barnet vårt i 1. klasse i fjor. Fikk ikke gå sammen i gågrupper til skolen en gang, fordi vi ikke var samme kohort. Men det å la barnet være med på det de andre gjør kan utgjøre stor forskjell i det sosiale. 

Ville dere latt han bli med på sport eller gi han en hobby som speider eller  noe i stedet er jo det også gode alternativer. Men krever at dere også blir med på dugnader, hallvakter, hente/levere osv…

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du vil at han skal falle utenfor det sosiale, så må du jo bare holde han hjemme🤦🏼‍♀️

Anonymkode: a9b3c...d15

• Liker 1
Skrevet

Generelt sett så tenker jeg at SFO er en fornuftig å benytte seg av første året da mye av det sosiale skjer der.

Vi bor i by og der gikk alle barna på trinnet i 1 klasse med unntak av 2, men de hadde begge en gigantisk familie å få sosialisert seg i. Sånn er det vel de fleste plasser at barna treffes og leker på SFO.  Mitt barn var jo ikke på SFO for å være med de voksne han var der for å være med barn. 

Har for ikke så mye bra å si om de ansatte da vi var uheldige med de vi hadde på vår avdeling. Men har en venninne som hadde barn på den andre avdelingen og hun var kjempefornøyd med ansatte, det hadde nok vi og vært om vi hadde hatt de. De var av og til vikarer på vår gruppe og de var veldig kjekke og glad i jobben sin. 

Jeg tenker og at man får mer selvstendighet av å gå på SFO enn av å trø hjemme med en far som er rundt hele tiden.

Morgen sfo har jeg ikke benyttet meg av for det har jeg ikke hatt behov for, det er jo faktisk bare oppbevaring og stress for de. Inn i 30 minutt og ut de siste 15 minuttene, bare surr.

Skrevet

Med tanke på at alle vennene til mitt barn går på sfo har vi han der selv om det ikke nødvendigvis er behov hver dag, fordi han ønsker det selv. 

Blir gjerne kortere dager enn mange andre har, men han syns det er veldig gøy. 

AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor går så godt som ALLE 1. klassingene på SFO, og de har et veldig godt tilbud (som er som en forlengelse av skoledagen, men lekbasert) på de første to trinnene. 

Fra 2. klasse slutter noen og går hjem istedenfor. Og i 3. og 4. klasse er det færre og færre som går på SFO. (Noen år så få at de slår sammen disse to gruppene.) 

Vi har benyttet oss av veldig mange tilbud om aktiviteter i SFO tiden, både svømmekurs og kokkekurs og undervisning i musikk. Noe er ekstrabetaling for, men det aller meste er gratis. 

Opplever ikke at de ansatte sitter på telefonen og at det bare er oppbevaring. De første årene var det en veldig fin overgang fra barnehage til skole. Vårt barn ville som regel ikke hjem, og ble helst tiden ut frem til slutten av 3. klasse. 

Skolen forteller selv at de få som ikke går på SFO lett faller utenfor i klassemijøet fordi SFO er den sosiale "etter skoletid" arenaen for 1. klassingene.

Anonymkode: 59ab6...784

Skrevet

Vil definitivt anbefale SFO på 1.trinn! Så får man heller ta en avgjørelse etter det!

To dager i uka er ikke mye når det gjelder det sosiale.... Kan hende dere skal vurdere større plass i starten, og heller gå ned i plass når han blir kjent og trygg og takler bedre at han bare er der av og til.

Har jobbet mange år i barnehage og som SFO-leder og ser at 1.trinnselever tilpasser seg lettere sosialt hvis de har SFO, og det mer enn et par dager i uka... Det betyr ikke at det MÅ være sånn hele tiden, men i starten tror jeg det er lurt.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har hatt SFO til de to eldste i 1 klasse selv om jeg var hjemme i permisjon og etterhvert jobbet natt. Syns det er greit at de blir kjent med de andre barna. Hvertfall første halvåret. Har tatt de ut fra andre klasse. Her er det mange som gjorde det samme. Hadde ikke så mye å si om foreldrene var hjemme eller ei. (Bor i en kommune der mange jobber på sjøen eller gårder). 

Minstemann skal ha sfo det første halve året, så kutter jeg ut. Det er deilig å slippe å betale så mye, men syns det er verdt det, det første halve året   

Anonymkode: 638dc...797

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...