AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 I et intervju med DN kaller oljefondsjef Tangen endringsledelse noe så kørka at det er ufattelig. Enhver leders oppgave er å gjøre små og store endringer kontinuerlig. Endring er ikke en egen underkategori av ledelse, det er selve kjernen i ledelse. Uttalelsen har fått mange som har basert hele sin karriere på endringsledelse til å steile (stort sett damer). Jeg er faktisk enig med Tangen. Endringsledelse er faktisk kørka. Dette virker som nok et nymotens konsept hentet fra noen amerikanere som har mistet kontakt med virkeligheten for lenge siden. Jeg blir ikke overrasket om det snart kommer nye kørka konsepter man kan ta master i. Som f.eks. "beslutningsledelse" eller "styringsledelse". Anonymkode: 1c6a4...eed 4
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Og jeg er også enig. Anonymkode: 5fa89...a3a 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Aldri hørt dette begrepet før. Høres ut som smør på flesk, ja. Anonymkode: c513a...042
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Nå kan det være at jeg totalt har misforstått, men omfatter ikke endringsledelse større omorganiseringer i bedriften? Da håper jeg ikke er dagligdags for bedriften sin del siden det kan være en svært krevende prosess. Anonymkode: db539...6a7 3
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Altså, nå mener jeg at endringsledelse ikke burde være noen unik stilling som folk skal holde fast i en stor bedrift - men, jeg mener at endringsledelse har et sted i markedet. Det finnes utrolig mange mellomstore bedrifter i Norge som er ekstremt avleggs på teknologi og metode, og som har ekstrem nytte av endring. Da kan det være veldig relevant å få inn konsulenter som er eksperter på f.eks endringsledelse, og som kan utrede hva som må gjøres for å få bedriften til moderne standarder. De største og mest profesjonelle bedriftene har som regel i kontinuerlig endring, til en slik grad at du som arbeider egentlig ikke merker det. Men det finnes altså bedrifter der ute som så vidt har kommet seg ut i den digitale verden - og da mener jeg ikke nødvendigvis på produkter, markedsføring, grensesnitt, osv. men på helt essensielle ting som interne verktøy, rutiner, m.m For å få en bedrift som er stuck i 90-tallet, til 2021 standarder, så må det ofte gjøres omfattende grep. Når det er sagt, så er det selvfølgelig mange som utdanner seg innen dette, og som stort sett produserer arbeid ingen blir å se på, eller implementere. Anonymkode: e8017...956 2
Gjest Albbas Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Jeg har ikke studert endringsledelse så aner ikke hva det egentlig innebærer, men jeg blir også litt matt av begrepet. Men så er det jo ganske mange dårlige ledere der ute da, som hvertfall ikke greier å forholde seg til endringer. Så det er kanskje nødvendig for en del ledere. Selv om man er leder i tittel er man jo ikke nødvendigvis god i ledelse. Og noen ledere trenger å bli bedre på noen områder enn andre, kanskje? 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 Albbas skrev (4 minutter siden): Jeg har ikke studert endringsledelse så aner ikke hva det egentlig innebærer, men jeg blir også litt matt av begrepet. Men så er det jo ganske mange dårlige ledere der ute da, som hvertfall ikke greier å forholde seg til endringer. Så det er kanskje nødvendig for en del ledere. Selv om man er leder i tittel er man jo ikke nødvendigvis god i ledelse. Og noen ledere trenger å bli bedre på noen områder enn andre, kanskje? 🤷♀️ Endringsledelse handler om å kunne lede godt også i perioder som er litt ekstra krevende for virksomheten- som for eksempel i en periode med omorganisering, digital omstrukturering osv. Denne typen aktiviteter oppleves ofte ekstra vanskelig for de ansatte, med usikkerhet rundt egen arbeidssituasjon, får man nye arbeidsoppgaver, nye verktøy å forholde seg til osv, og alt dette nye og all usikkerheten kan, hvis den ikke håndteres rett, medføre økt sykefravær, lavere produksjon, høyere turn over osv. I dagens arbeidsliv oppstår stadig oftere situasjoner som krever total endring eller omstrukturering av arbeidsplassen, og for bedriftens lønnsomhet (og arbeidsmiljø etc) er det helt sentralt at ledere har kompetanse på dette. Spesielt en del godt voksne ledere, som kanskje har sin utdannelse fra tidligere tider hvor dette ikke har hatt så stort fokus, mangler rett og slett kompetanse på det. De forstår ikke hvor stor (negativ) betydning det kan ha for virksomheten dersom arbeidstakernes situasjon ikke håndteres på en god måte, og resultatet kan lett bli at endringen får en rekke negative konsekvenser istedenfor alle de positive den var ment å avstedkomme. Anonymkode: 288be...f8d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå