Gå til innhold

MDG-Lan gir Erna det personlige ansvaret for ekstremværet i sommer

Anbefalte innlegg

Skrevet
T-Rex skrev (3 timer siden):

Hun har jo det. I likhet med alle regjeringer som har bidratt til fortsatt oljeutvinning etter at sammenhengen mellom oljeutvinning og drivhuseffekt ble kjent.

Vi, som oljenasjon, har et ansvar. Faktisk.

Jeg hater MDG, bare så det er sagt.

Erna personlig har ansvar for været i sommer? Slike hat-retorikk og usaklige angrep, trodde jeg, MDG var imot når det kommer fra partier de er politisk uenige med?

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drizzt skrev (1 time siden):

Erna personlig har ansvar for været i sommer? Slike hat-retorikk og usaklige angrep, trodde jeg, MDG var imot når det kommer fra partier de er politisk uenige med?

Er nok bare i mot det når det gjelder motparten 😊

• Liker 1
Skrevet
stan skrev (7 timer siden):

Sitat fra artikkelen:

"som statsminister de siste åtte årene må hun erkjenne at hun har et ansvar for å ha ført en politikk som vi vet bidrar til mer av denne typen dødelig ekstremvær."

Erna Solberg er da vel ansvarlig for regjeringens politikk? Og når vi vet at politikken fører til mer utslipp av klimagasser, så har da vel regjeringen, med statsministeren i spissen et ansvar for konsekvensene. 

Hva er så tullete med det? 

Hun har ikke ført en politikk som gir mer utslipp.

Utslippene har gått jevn ned i hele perioden. Også før korona.

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2020/oktober-2020/norges-utslipp-av-klimagasser-gikk-ned-i-2019/

• Liker 3
Skrevet

Forresten er det useriøst å si at Erna er personlig ansvarlig for det som skjer nå så lenge nesten ingen partier har foreslått å stoppe oljeproduksjonen.

Hvis ikke Lan var fullstendig useriøs ville hun sagt at Stortinget er ansvarlig. Dette er ikke et sololøp fra Erna Solberg. 

• Liker 5
Skrevet

Vet ikke om jeg skal le eller grine av den påstanden der. Vil hun bli sett på som en komplett idiot? 

• Liker 4
Skrevet
TulleJenny skrev (5 minutter siden):

Vet ikke om jeg skal le eller grine av den påstanden der. Vil hun bli sett på som en komplett idiot? 

Hun _er_ en komplett idiot. 

• Liker 6
Skrevet
Isambard skrev (31 minutter siden):

Hun har ikke ført en politikk som gir mer utslipp.

Utslippene har gått jevn ned i hele perioden. Også før korona.

https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2020/oktober-2020/norges-utslipp-av-klimagasser-gikk-ned-i-2019/

Hva hjelper det når produksjonen på sokkelen økte? Det spiller ingen rolle for klimaet hvor oljen og gassen brukes. 

Skal verden slippe ut mindre klimagasser må det produseres mindre fossil energi. 

• Liker 2
Skrevet
stan skrev (Akkurat nå):

Hva hjelper det når produksjonen på sokkelen økte? Det spiller ingen rolle for klimaet hvor oljen og gassen brukes. 

Skal verden slippe ut mindre klimagasser må det produseres mindre fossil energi. 

Men så lenge ingen er villige til å gi slipp på luksus så vil utslippene bare fortsette å øke. Storkapitalen bryr seg ihvertfall ikke noe om de problemer som kommer. Nå er vi bare to milliarder mennesker unna maxmålet jorden klarer av folketall mtp. mat osv. Får de hogget litt ekstra i regnskogen også nå og smeltet polisene så blir det bra dette. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
stan skrev (1 time siden):

Først sier du at utslippene har økt. Det stemmer ikke. Utslippene har gått kraftig ned.

Nå sier du at produksjonen på norsk sokkel har økt under Erna Solberg. Det er en tvilsom påstand, men sikker god som gull i MDG.

Man kan også si faktisk gått litt ned fra 2013 (114 mill skm3) til 2020 (112 mill skm3). Det er kanskje mest fair å si at den har ligget flatt siden den går opp og ned. 

https://www.norskpetroleum.no/fakta/historisk-produksjon/

Jeg er helt i at man må avvikle fossil energi. Problemet med utspillet er at hun fremstiller dette som noe Erna personlig og står bak. Både røde og blå regjeringer kjørt på med maks oljeproduksjon siden 70-tallet.

Endret av Isambard
  • Liker 3
Skrevet (endret)
NorthernLight skrev (9 timer siden):

Det klimahysteriet har tatt helt av..

Indeed... De gale er livredde om dagen 😱

Den kognitive svikten opptrer i det øyeblikket man trekker slutninger fra korrelasjon mellom økt industrialisering og utvinning av fossilt brennstoff og kausalitiet (CO2 utslipp leder til klimaendringene...). Bare fordi temperaturen stiger akkurat på samme tidspunkt som vi utvinner olje trenger det ikke å være ensbetydende med at A leder til B. Jeg har enda til gode å få et skikkelig svar på hvordan man kan hoppe fra deskriptive betraktninger til normativ politikk i klimapolitikken. Denne gymnastikken er i beste fall tendensiøs! 

Endret av Den Sagnomsuste
  • Liker 2
Skrevet

Nei, her er en liten filmsnutt: 

(Man forstår sikkert metaforen).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...