Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

trenger hjelp til å orientere meg før valget. 

Hvorfor skal jeg ikke stemme mdg?

kom med SAKLIGE argumenter for og i mot. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha lest den siste klimarapporten til FN, så er svaret mitt aner ikke. Hvis vi ikke tar drastiske grep for å gjøre noe for å begrense miljøskadene nå, så vil det være for seint. 

• Liker 25
Skrevet

Nå har jeg aldri vurdert og stemme på MDG og jeg har ikke lest programmet deres, men jeg kan jo svare med utgangspunkt i hvordan jeg tenker🙂 

Mitt beste argument for er at miljø er vår tids største utfordring, så det er bra med politikere som tar dette alvorlig. Får de mye stemmer vil det også presse de andre partiene til å prioritere miljø mere.

Mitt beste argument i  mot er at jeg ikke tror de har like gjennomtenkt politikk på alle områder, og til tider tror jeg de kan være litt usosiale. Som er problematisk for det er viktig at vi fordeler ulempene med miljøkrisen likt gjennom samfunnet, om en urettferdig stor del av ulempene med klimakrisen blir lagt på de fattige vill de bli mindre villige til og delta i dugnaden som må komme. 

• Liker 5
Skrevet

Fordi deres politikk er virkelighetsfjern, symbolsk og gjør mer skade enn nytte.

• Liker 47
Skrevet

Saklige grunner til at du ikke bør stemme MDG:

De vil bli kvitt oljen asap - til tross for at velferdsnorge har behov for denne i en overgangsperiode frem til nok grønn industri har kommet på beina og begynt å tjene skikkelig med penger. Hvis den avvikles før arbeidslivet får tilpasset seg går kompetansen fra oljebransjen ut av Norge. En dobbelt tapssituasjon.

MDG er idealistisk og tenker ikke over at vanlige mennesker som ikke har lokaltransport og barnehage på vei til jobb ikke vil få endene til å møtes. Jeg har selv vært alenemor og det er ikke snakk om at jeg hadde rukket barnehagen uten bil. 

Bytte av bensin/diesel til el-bil eller sykkel: De med begrenset økonomi kan ikke ta seg råd til å kjøpe en ny bil. Bensin/dieselprisene, veiavgifter, bompenger m.m vil gjøre klasseforskjellene ekstremt mye større..

Reguleringen av økonomien de ønsker er ikke bærekraftig. Dagens velferd kan man dessverre bare glemme. 

Grepene de har gjort i Oslo med å kutte parkeringsplasser (inkludert de tilhørende eldre), tullete investeringer i kunst og blokkering av gater m.m er ikke innafor etter min mening. 

Flere flytkninger - vil øke utgiftene til staten enda mer enn de allerede har - og uten oljen vil det være et regnestykke som ikke går i hop.

Håndteringen av ulike regelbrudd innenfor renovasjon i Oslo, grønt for enhver pris koste hva det koste vil o.l er ikke greit (i mine øyne i alle fall).

De ønsker høyhastighetstog mellom byer, men med de kostnadene det er for slike tog så vil det ikke være mulig å finansiere uten andre solide inntekter. De ønsker å bruke alt av virkemidler for å nå målet uten å tenke på hva som skades i prosessen eller hvor mye det vil koste

Urealistiske budsjetter.

De glemmer at det ikke er særlig bussforbindelse utpå bygda.

Veier vil ikke bli oppgradert (f.eks E6) og det samme med tuneller - dette vil bidra til økning av ulykker.

Garantert flere punkter på lista her, men dette er de viktigste.

• Liker 49
Gjest Paramount
Skrevet
rosemarin skrev (23 minutter siden):

Det er bare å lese avisen, du får nye saklige argumenter mot omtrent hver eneste dag. Som denne, hvor MDG gir Statsministeren skylden for dårlig vær:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/v5Axkm/lan-marie-berg-hardt-ut-mot-erna-solbergs-oljepolitikk

Skrevet

Fordi jordkloden blir ikke reddet av at vi i Norge blir et fattig land.

• Liker 22
Skrevet

Og en grunn til. Det grønne er ikke alltid grønt.

232517661_10158102838306053_134066689889

• Liker 25
Skrevet
rosemarin skrev (1 time siden):

Fordi de styrer norge rett mot en økonomisk kolaps. Det er to store farer mot velferdssamfunnet i Norge, en av farene er MDG. 

Får de mer makt så kan vi si farvel til velferdssamfunnet slik som vi er vant til. Vi redder ikke verden ved at Norge blir et fattig u-land. 

Norge har den mest miljøvennelige måten å utvinne olje på, stenger vi krana så produserer bare andre land mer, på en måte som er mer miljøfiendtlig. 

• Liker 21
Skrevet

MDG har nok mange gode ideer. Det de glemmer er solidaritet med folk som bor utenfor storbykjernen.  Norge består av mange bygder og småbyer uten fungerende kollektivtransport.  Om vinteren er det så kaldt at en el-bil vil bli utladet på null komma niks.  Familier er avhengig av 2 biler for at ting skal gå rundt.  Igjen, jeg mener MDG har viktige punkter, men de glemmer de ikke urbane.  

• Liker 9
Skrevet

Som nevnt over blir det den siste spikeren i kista for distriktsnorge.

Synes generelt løsningene de kommer med føles ut som resultatet av et prosjektarbeid på ungdomsskolen, at det er flere faktorer de ikke tar i betraktning. En kan ikke stemme på et parti bare på grunn av at de er opptatt av en viktig sak, de må ha fornuftige løsninger.

Synes også at politikerene i partiet blir for Thunbergs, lei av at vi skal gå rundt å skamme oss hele tiden.

• Liker 13
Skrevet

For: de tenker på miljøet.

Mot: vi har allerede et parti som både er for miljøet og som evner å tenke langsiktig: Venstre.

MDG er litt som å ha barn. De vil veldig mye bra, men de klarer ikke å finne ut av hvordan de store drømmene skal realiseres. De er rett og slett for umodne til å styre et land.

For eksempel dette med å avvikle olje- og gassutvinning i Norge omtrent umiddelbart. Det som da skjer, er at andre land som forurenser betydelig mer når de utvinner olje, blir nødt til å utvinne mer olje (og dermed forurense mye mer enn nødvendig). Man kan selvfølgelig argumentere for at de andre landene også må slutte å utvinne olje, men så enkelt er det dessverre ikke. Vi bruker olje til langt mer enn å helle diesel på bilene våre. Det er en umulig oppgave på kort sikt. For det første må alle kjøretøy på planeten umiddelbart skiftes ut til elektriske alternativer, siden vi ganske fort går tom for drivstoff dersom vi stopper å utvinne olje. Det tar også tid å utvikle kjøretøy av alle typer. For ikke å produsere alle disse kjøretøyene. For det andre må vi komme opp med alternativer til olje og gass i alt vi lager som bruker olje og gass. F.eks. må halve verdensbefolkningen bytte ut gasskomfyrer med elektriske alternativer. Plast kan vi en gang for alle takke farvel med. Sminke må endres. Klær og produksjonen av det må justeres. Asfalten vi bruker til å frakte varer til lands må endres.

Det er en nærmest uendelig liste med ting som må forbys og utvikles alternativer til, før vi kan slutte å utvinne olje og gass på verdensbasis.

• Liker 21
Skrevet

Hvilket regjeringsalternativ vil en stemme til mdg gi? Sånn mtp at de kanskje ikke har en veldig gjennomtenkt politikk på en del områder, så tenker jeg nesten at ved å gi dem stemmer så vil Det i det minste øke sjansen for at det totalt sett blir mer fokus og gjennomslag for miljøsaker, selv om andre partier styrer og er i flertall? Hvis noen skjønte hva jeg mener😝

• Liker 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 9
Skrevet (endret)
rosemarin skrev (15 timer siden):

Jeg kan si hvorfor jeg selv ikke stemmer MDG- 

Jeg bor utenfor Ring 3 

Jeg foretrekker å ikke miste muligheten til sykepenger, arbeidsledighetstrygd, ufør og alderspensjon

Jeg synes fanatikere er farlige, uavhengig av hvilket/hvilke områder de er fanatiske på 

De har ikke en miljøpolitikk som løser en dritt globalt men garantert vil ruinere oss nasjonalt. Fanatikere klarer heller aldri å samarbeide med andre andre land/ledere, så de vil aldri oppnå noe globalt. 

Typisk et sånn parti som hashtagger "endelig papp sugerør på McDonalds",🎉🎉 mens det selvfølgelig ikke løser en dritt.

Det som ødelegger klima er blant annet globalt fiske og forurensningen tilknyttet den - når havet er tomt så er det game over, moteindustrien - produksjon av klær i fattige land, mengden flytrafikk, frakteskip og langtransport - alt foregår utenfor Ring 3, avskoging av regnskog og skog generelt, befolkningsveksten, og så laaaangt nede på lista så kommer det en viss forurensning fra olje og gass - slik den utvinnes i Norge og andre siviliserte land minimalt. Per dags dato så har ikke verdenssamfunnet noe alternativ til oljen, så da burde vi heller kutte ting vi faktisk klarer oss uten - f.eks "behovet" for 70 gensere og 18 par sko, 15 flyreiser i året, 97 interiør duppedingser som vi stadig bytter ut etc etc, mens vi jobber på spreng for å utvikle et mer miljøvennlig alternativ til oljen. 

Kloden går under med MDG også.  Forskjellen er bare at du og dine i Norge vil være lutfattige og uten sikkerhetsnett de 30,60 eller 90 årene det vil ta før kloden sier game over. 

Stem på et normalt parti istedet, som høyre, sp, ap osv.  

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 17
Skrevet

Fordi de folka er en gjeng surrehuer.

• Liker 7
Skrevet

De gjør det vanskelig både i og utenfor Oslo.

Oslo: fjerner parkeringsplasser overalt. Til og med der de er veldig veldig nødvendige! Som kirker. Skal man sykle eller ta buss til konfirmasjonen i finstasen? Hele gravfølget på t-bane? Skal du på XXL Bygg er det gjerne for å kjøpe materialer, som best fraktes i varebil eller bil med henger. Men neida: mdg mener du kan bruke sykkel 🙄

Ser for meg varelevering til elkjøp i Oslo. 50 vaskemaskiner. Noen her som har båret en vaskemaskin? Tunge jævler. Da mener Berg at disse kan fraktes på vare-el-sykkel 🙄

Utenfor Oslo : alle skal ta kollektivt, vekk med bilen. Jeg bor i en liten by. Bussforbindelse finnes knapt. Dessuten er dieselbilen min utslippsvennlig. Skal jeg bare kaste bilen min? Hva faen?

De glemmer også at bensin- og dieselbiler blir mer miljøvennlige og slipper ut mindre. Du kan ta en ny dieselbil, kjøre inn i en garasje, lukke porten med motoren i gang og IKKE dø! 

Politikken er helt virkelighetsfjern. Lurer på hva slags dop de tar, for de MÅ være på noe. Naive er de, og farlige, som kommer til å ødelegge landet vårt.

• Liker 17
Skrevet
Jr.Garcon skrev (50 minutter siden):

Jeg kan si hvorfor jeg selv ikke stemmer MDG- 

Jeg bor utenfor Ring 3 

Jeg foretrekker å ikke miste muligheten til sykepenger, arbeidsledighetstrygd, ufør og alderspensjon

Jeg synes fanatikere er farlige, uavhengig av hvilket/hvilke områder de er fanatiske på 

De har ikke en miljøpolitikk som løser en dritt globalt men garantert vil ruinere oss nasjonalt. Fanatikere klarer heller aldri å samarbeide med andre andre land/ledere, så de vil aldri oppnå noe globalt. 

Typisk et sånn parti som hashtagger "endelig papp sugerør på McDonalds",🎉🎉 mens det selvfølgelig ikke løser en dritt.

Det som ødelegger klima er blant annet globalt fiske og forurensningen tilknyttet den - når havet er tomt så er det game over, moteindustrien - produksjon av klær i fattige land, mengden flytrafikk, frakteskip og langtransport - alt foregår utenfor Ring 3, avskoging av regnskog og skog generelt, befolkningsveksten, og så laaaangt nede på lista så kommer det en viss forurensning fra olje og gass - slik den utvinnes i Norge og andre siviliserte land minimalt. Per dags dato så har ikke verdenssamfunnet noe alternativ til oljen, så da burde vi heller kutte ting vi faktisk klarer oss uten - f.eks "behovet" for 70 gensere og 18 par sko, 15 flyreiser i året, 97 interiør duppedingser som vi stadig bytter ut etc etc, mens vi jobber på spreng for å utvikle et mer miljøvennlig alternativ til oljen. 

Kloden går under med MDG også.  Forskjellen er bare at du og dine i Norge vil være lutfattige og uten sikkerhetsnett de 30,60 eller 90 årene det vil ta før kloden sier game over. 

Stem på et normalt parti istedet, som høyre, sp, ap osv.  

Men de kommer jo aldri til å få styre på egenhånd og faktisk gjennomføre ting på den måten, men om de får en del stemmer vil ikke det gjøre at flere partier/stortinget/ vil få et totalt sett grønnere fokus? For jeg skjønner at en del av det mdg mener ikke er helt gjennomførbart og realistisk men mange av holdningene om bærekraft osv er jo viktige selv om de r litt idealistiske, så likevel vil jo denne idealismen på en eller annen måte fArge/påvirke politikken forøvrig om de får litt større gjennomslagskraft?

• Liker 3
Skrevet

Miljø er min viktigste sak, stemmer likevel ikke MDG (eller vi får se, men jeg håper ikke jeg gjør det).

1) Jeg opplever at de begynner i feil ende. Som at de vil kutte parkeringsplasser FØR de får på plass forutsigbare tog. De vil gjøre bensinbiler forbudt FØR de forbyr å kjøpe dem.

2) Og de små symbolsakene som ulv og økologisk mat er mindre enn forskning og myrene.

3) Jeg synes det er uheldig at MGD er det grønne partiet vi har i Norge. De gjør det vanskeligere for andre partier å kunne diskutere mer seriøst uten å bli avbrutt av MGDs politikk som mer forvirrer og tar blikket vekk fra der det burde være. 

• Liker 9
Skrevet

Hvis du liker snakk om å gjøre noe for miljøet bedre enn faktiske tiltak er det ikke noe vits å stemme MDG. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...